Annons:
Etikettbibeln
Läst 1646 ggr
[vallmos]
2014-07-15 20:49

Bokstavstro - Symbolik

Jag kan inte tolka (tro på) vad som  skrivs i Bibeln bokstavligen.  Så fort jag gör det blir allting obegripligt och fjärran från vad som är rimligt. Kan jag vara kristen även om jag inte tolkar Bibeln bokstavligen ?

Är det som jag anar att det handlar om symbolik så kan inlägget handla om frågor kring det.  Hur ska exv. det tolkas att Gud skapade kvinnan av mannens revben ? Hur skulle Noa ha hittat alla djurrikets arter inklusive myggor, att ta med sig vid syndafloden ?  Jag förstår inte.

Annons:
Mops1
2014-07-15 20:53
#1

Som bokstavstroende behöver du koppla ifrån intellektet och bara vara i tron och acceptera det som står.

[vallmos]
2014-07-15 21:03
#2

#1

Är det mottagandet/lyssnandet av berättelsen (berättandet) i sig som är att vara närvarande i Anden ?

Woodland
2014-07-16 12:29
#3

Om det var sant att sinnet skulle bortkopplas från intellektet skulle vi helt behöva bortse från bibeln och det enorma kristna litterära arvet. Det skulle innebära att Gud som skapade människans intelligens helt ignorerar den när han skall kommunicera med sin skapelse. Vi har utifrån skriften absolut ingen grund  att tro någonting sådant. 

Gud har skapat förmågan att tänka  och resonera och Paulus uppmaning till Timoteus (och oss) var   "Men var du sund och förnuftig i allt . . . " 2 Tim.

Allt i Bibeln är Guds ord och vissa saker uttrycks i bildspråk. För att räknas som kristen måste man tro på vad bibeln först och främst säger om Jesus Kristus. Hans inkarnation, död, uppståndelse, och återkomst. Jesus citerade skapelseberättelsen som ett faktum. 

Man kan be Gud om tro och insikt. Vi har ingen tro utifrån oss själva: den är Guds gåva. Allting kommer från honom.  (1 Kor. 2)

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Mops1
2014-07-16 21:07
#4

Om man vill vara en kristen krävs det inga prestationer..Det räcker att be Gud om att bli en kristen och om hjälp från honom att finna visdomen.

Jag är uppvuxen inom friskyran,men lever idag som Agnostiker.Ett liv efter detta vill jag tro att det finns!men jag lever inte längre som en bokstavstroende.För mig räcker det med att"bara vara en god medmänniska".Det är min livsfilosofi.

Woodland
2014-07-16 23:26
#5

# 2 Man kan säga så här - Är man "fylld" med Guds ord i sitt sinne är man fylld med Guds Ande. Läs bibeln och begrunda vad du läser.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2014-07-17 08:13
#6

Jag tror på Guds ord. Det är framförallt Jesu försoning vi behöver ha vetskap om för frälsning.  Men allt i bibeln är till nytta och lärdom genom Guds Ande. Det står mycket historia i bibeln också och allt är inte så lätt alltid att förstå. Det var ju väldigt länge sedan och både språk, kultur var annorlunda. Och hur Gud gick tillväga om hur Gud skapade Eva ur Adams revben, det kan man bara spekulera i, endast Gud vet.  Adam blev ju formad av lera. Vi vet inte hur Gud agerade och handlade under den tiden, men allt visar på att Gud var mer närvarande hos oss.  "Gud gick med Adam och Eva i Edens lustgård" Dom hörde hans andetag.  Det kan man läsa om i 1 mosebok.

Det kanske inte heller meningen att vi ska veta ALLT i detalj.  Men att vi kan lita på Gud, det vet vi.

Annons:
Upp till toppen
Annons: