Annons:
Etikettinspiration
Läst 2071 ggr
[Juel70]
2014-06-30 22:41

Hårdrocksstjärna möter Gud

Sångaren i Korn har hittat hem :)

http://www.youtube.com/watch?v=LZp1ahmadi8

Annons:
GråttNyttHår
2014-06-30 22:57
#1

Hittat hem? Kan man verkligen påstå att det är en "sann" tro när killen drogat en hel vecka och sen får en "uppenbarelse"? För mig låter det som att hjärnan flippat av så mycket droger att han fick som han ville/hoppades.

Den enda som kan ändra dig är du.

[Juel70]
2014-06-30 23:07
#2

Antar att du inte tittade på hela videon 🙂

Woodland
2014-06-30 23:38
#3

Han lämnade drog livet  2005 men enligt LA Times återförenades han med Korn 2013!  Man tycker att om han verkligen blev frälst hade han hållit sig borta från detta band. Jag hoppas det rättar upp sig för honom och han kommer till klarhet.

Det finns många "falska" omvändelser i Hollywood som Bob Dylan med flera.  De verkar tro att omvändelse är en känsla eller en övernaturlig gåshud upplevelse.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2014-07-01 08:31
#4

#3 Aha att han återvände, det visste jag inte. Hittade denna video på webbkyrkans plats. Tack för infot. Fast man vet ju inte anledningen till varför han återvände till bandet.

Woodland
2014-07-01 16:12
#5

#3

Sant, men jag tycker inte det är något hälsosamt tecken. Jag är försiktig med att ropa "halleluja"  över kändisars omvändelser. Det är inte så att Gud inte förmår att frälsa dem, men många är så "messed up" att de inte fattar vad det hela handlar om. De har fått höra att om de räcker upp handen eller "lämna sitt hjärta" till Jesus bli de frälsta. Men de har inte hört att de är syndare och måste lämna sin synd och vända om till Gud. 

Jag har sett detta bland oss "vanliga" också. Man påstår ut att man har mött Gud men i själva verket har man bara haft en känslomässig, gåshudsframkallande upplevelse.

 Jesus berättade hur det är med omvändelse i liknelsen med de fyra jordmånen. Säden (Guds ord och budskap) såddes ut men den föll på helt olika jordmån. Markus 4  Det fanns de som följde efter en tid men när förföljelse kom lämnade de. Likaså fanns/finns de som liknas med törner där penningbegär kväver ordet.

Vi få se vad som händer med denne man. Är han Herrens kommer Gud att ta itu med detta. Annars är fallet som 2 Petrusbrevet. 2:22 när han citera Ordspråksboken 26:11. Det är bra om vi ber för honom när han kommer för oss.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Davbjo
2014-07-02 09:47
#6

Vem avgör om en person "verkligen blev frälst"? Är det du, Woodland?

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Annons:
[Juel70]
2014-07-02 10:25
#7

Ja allas väg till Gud är inte så lätt. Ibland kan det vara en riktig kamp, där strider pågår. 

Jag vet själv att jag inte förändrades över en natt (Jo i anden så klart) men inte i min skadade själ, för den har Gud varit tvungen att hela dag för dag.  Men när jag ser bakåt så ser jag vad otroligt mycket Gud har helat mig.  Jag var verkligen ett skeppsvrak och Gud har bokstavligen plockat ihop mig igen. Än kan jag inte se slutresultatet, men det ser mycket bra ut :)

Woodland
2014-07-02 11:36
#8

#6 Naturligtvis inte. Vi kan inte se andra människors hjärtan, och det är därför Jesus säger att vi ska kolla frukten av andra människors liv. Det gäller mig också. Det finns också en djupare aspekt på detta och det är att Jesus själv sa att ingen kan rycka hans barn ur hans händer. Att antyda att en människa kan välja eller vraka Gud, bli "frälst", och sedan lämna honom är en motsägelse. Förklaringen finns i liknelsen jag hänvisade till i mitt andra inlägg (#5). Frälsningen är en övernaturlig händelse där Gud tar initiativet och fullföljer förvandlingen (helgelse) och bevarar de sina till slutet. De frälsta är en frukt av kärleken mellan Fadern, Sonen och Anden. Fadern drar människan till Jesus, Jesus frälser, och allt sker i den Helige Andes kraft.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Sol69]
2014-07-04 23:06
#9

Skulle man inte kunna bli frälst och spela i hårdrocksband?? Det finns många bra kristna hårdrocksband 😎

Woodland
2014-07-05 10:00
#10

# 9 Ja. Men Korn klassas inte som kristen hårdrock. De skulle nog få spader om man antydde det.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Sol69]
2014-07-05 10:22
#11

Är fullt medveten om att Korn inte är ett kristet band som tex Stryper. Men samtidigt så var personen medlem i det bandet innan. Så varför skulle denne person inte kunna spela med sitt band, bara för att han har fått en tro på något som de andra medlemmarna inte har.. Alla har ju rätt att tro på vad de själva vill och ändå kunna spela tillsammans som de gjort innan. 🙂

Woodland
2014-07-05 11:06
#12

# 11 Att bli kristen innebär omvändelse som jag förklarade i # 5. Denna mans levnadsätt är mellan honom och Gud men samtidigt bedöms (inte döms) det av oss andra såsom vi i bibeln har blivit befallda att bedöma frukten av våra trossyskon. Vi ska urskilja mellan det som stämmer överens med bibelns förkunnelse och det som inte gör det.

Rock är en musikform. Jazz har rötterna i voodoo. Läsarsångare och många körsångare i frikyrkorna sjunger sånger med samma melodi och schwung som dansbandsmusik. Musikformen är inte det primära utan allt det andra runt omkring: musikanternas livsstil, filosofi, låttexter och så vidare. Tyvärr är droger, spritmissbruk och utsvävande livsstil mer regel än undantag bland de flesta band som har "made it big" i dagens läge.

All musik var en gång "ny".

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Sol69]
2014-07-05 12:13
#13

Självklart finns det rockmusiker som håller på med droger. men det finns även dem som inte gör det. Så jag kan inte förstå vad det är för fel att spela med sina gamla vänner. För mig är det helt oförståelig varför man skulle vara tvungen att bryta kontakten med sina vänner även om de inte tror lika som en själv.

Annons:
Zeffe
2014-07-05 13:08
#14

#12 Jag håller med dig att det inte passar sig att vara kristen eller för den delen andlig (även om du inte gillar det uttrycket) och samtidigt hålla på med droger eller leva ett utsvävande liv som dessutom påverkar andra människor negativt. Varför jag skrev andlig är att jag anser mig själv vara det utan någon speciell tillhörighet vare sig till NA eller religiöst samfund. För mig är det viktiga att ha ett positivt tänkande och försöka leva som man lär och att behandla sin medmänniska såsom man själv vill bli behandlad oavsett kön, ras eller religion. 

Om en musikant nu anser sig vara kristen, kan det knappast vara fel att den fortsätter att ha sina gamla vänner så länge han/hon lever efter sin egen tro/övertygelse. Kan det inte till och med vara en välgärning? Jag tror att den personen i en förlängning kan påverka sina gamla vänner att börja fundera på sitt eget förhållningssätt till livet eller ..?

Där jag får riktigt stora problem är när man säger att vi/jag dömer inte dessa personer, det är en sak mellan personen och Gud, men vi bedömer att dessa inte är si eller så. då frågar jag mig vilka vi är och med vilken rätt någon människa överhuvudtaget har att bedöma någon annan? Anser någon att den är frälst så måste det väl vara en sak mellan den personen och Gud och inte upp till oss dödliga att nagelfara eller ens påtala det, då det knappast är möjligt då man inte kan ha en susning om det förutom personen själv ifråga. 

Jag försöker vara öppen i sinnet och pratar med många från olika samfund, frikyrkor och andra religioner och alla är självklart övertygade om att just deras tolkning är den absoluta sanningen. Är det inte en sundare att ha en ödmjuk inställning och vara lyssnade och hysa respekt för allas övertygelse? Jag tror att man når fram till människor om man hyser respekt för varandra. Det behöver inte betyda att man själv inte har den tro man har.

Själv har jag forskat en del i kyrkans del i samhället då jag är lite road av släkt- och hembygdsforskning. Att kyrkan haft en maktställning genom tiderna råder ingen tvekan om och det räcker att läsa gamla kyrkorådsprotokoll och räkenskaper för att se det. Förr var kyrkan centrum och en samlingsplats i våra byar och städer. Där fick man bänkplatser allt efter social och ekonomisk ställning så att alla skulle se rangordningen. Det kunde till och med bli handgemäng om man råkade  sätta sig på fel plats. Jag ska inte fördjupa mig mer i det nu, men det belyser bara att kristen tro är en sak, men när vi blandar in våra egna egon mm hamnar man allt som oftast utanför vad jag tror Gud önskar. Vi är trots allt bara människor och ingen av oss är fullkomlig.

På 1500-talet såldes sk. avlatsbrev till befolkningen för en relativt stor peng för fattig människor. Dessa avlatsbrev garanterade en plats i himlen. Den bästa "försäljaren" har jag för mig var en Dominikanermunk vid namnet Tetzel. Behållningen från dessa försäljningar gick till påven i Rom för att stärka kyrkans centrala makt. Det var en av anledningar till Luthers "revolution" mot makten i Rom, men allt det där vet ni säkert redan.

Nåväl, jag försöker vara öppen för all information så länge det inte blir fördömande och jag skulle bli mer än glad för lite hänvisningar och fördjupningar i ämnet så att jag själv ska kunna hitta hem i min egen själ.

Jag får tillönska alla här en riktigt trevlig helg och glöm inte att ta en promenad i naturen, det gör gott i både själ och hjärta.

/Ulf

Woodland
2014-07-05 13:54
#15

Tack Zeffe!

Jag håller med mycket av du skrev. Din berättelse om urartning i organisationen kyrkan historiskt sett är helt korrekt.

Jag håller också helt med ditt andra stycke i inlägget. Att hålla på bibliska principer utesluter inte respekt för sina medmänniskor.

Det är sant att olika kyrkor och samfund har olika synsätt på vissa saker men de grundläggande får man inte avvika ifrån. Det har jag förklarat i detalj här och i ett stycket här.

Där jag får riktigt stora problem är när man säger att vi/jag dömer inte dessa personer, det är en sak mellan personen och Gud, men vi bedömeratt dessa inte är si eller så. då frågar jag mig vilka vi är och med vilken rätt någon människa överhuvudtaget har att bedöma någon annan? 

Det är en befallning som står i bibeln. Jesus och Apostlarna har gett sådana order. Och ja, det är order.  De är inte till för att skada personen som granskas utan för att bevara de troende från falska läror och fall. Den frälsta skaran är köpta, betalade för med livet av Guds enfödde Son. De som Herren har satt till ledare över sina hjordar (bibliskt språk) är ansvariga för dem. Tanken som florerar idag att man absolut inte bör döma omständigheter och att bedöma någon är långt ifrån den bibliska befallningen.

En ovillighet att granskas har helt andra orsaker än att bevara någon annans integritet  enligt Aposteln Johannes.  

3:20 Ty var och en som gör det onda hatar ljuset och kommer inte till ljuset, för att hans gärningar inte skall avslöjas. 21 Men den som lyder sanningen kommer till ljuset, för att det skall bli uppenbart att hans gärningar är gjorda i Gud."

Urskiljningens förmåga är en frukt av Guds Andes närvaro i de kristnas liv. Och alla som tillhör Herren har den - från den nyaste nyfrälst till de gamla helgonen som har vandrat med Gud i många år.

Anser någon att den är frälst så måste det väl vara en sak mellan den personen och Gud och inte upp till oss dödliga att nagelfara eller ens påtala det, då det knappast är möjligt då man inte kan ha en susning om det förutom personen själv ifråga. 

Ja, jag skrev om det i # 8 men likväl är inget barn i Gudsrike dödfött! Det finns en frukt i personens liv. De härdar ut. De helgas (avskiljs) av Gud och lever mer och mer för Honom och när han är färdig med dem så tar han dem hem till sig.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Lilla Stjärna
2014-07-05 15:51
#16

# 15;

"Urskiljningens förmåga är en frukt av Guds Andes närvaro i de kristnas liv. Och alla som tillhör Herren har den - från den nyaste nyfrälst till de gamla helgonen som har vandrat med Gud i många år."

-Klockrent förklarat, Woodland! Den urskiljningsförmågan blev aktiverad i samma ögonblick som jag blev kristen! Jag brukar likna det hela vid att man får som en stor vaccinationsspruta av Jesus.

Tror att sådana mirakel inte alls går att förklara för dem som inte har varit med om det. Jag hade inte alls förstått vad du pratar om innan. Jag som trodde att jag var kristen bara för att jag trodde på Gud och försökte följa Jesus levnadsråd.

Woodland
2014-07-05 18:37
#17

# 16 Ja! Som det står i 1 Kor. 2

11Vem utom anden i människan vet vad som finns i människan? Ingen utom Guds ande vet heller vad som finns i Gud. 12Och vi har inte fått världens ande utan Anden som kommer från Gud, för att vi skall veta vilka gåvor Gud har gett oss. 13Därför talar vi heller inte om dessa ting med ord som mänsklig vishet har lärt oss utan med ord som Anden har lärt oss – vi tolkar andliga ting med Andens hjälp. 14Den oandlige tar inte emot vad Guds ande säger, det är dårskap för honom, och han kan inte förstå det eftersom det måste bedömas på ett andligt sätt. 15Den som är andlig däremot kan bedöma allt, men själv kan han inte bedömas av någon. 16Vem känner Herrens tankar så att han kan upplysa honom? Men vi tänker Kristi tankar.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Lilla Stjärna
2014-07-05 19:12
#18

# 17 Wow!       Tack, det där gav gensvar i hela min själ!

Den texten måste jag ligga ner och kontemplera över snart. Blir helt surrig i bollen när Helig Ande talar 🤦‍♂️…….

[Mellma]
2014-07-07 20:45
#19

Både på 1600 och 1800 talet så förbjöds musik att spelas och dansas till av kyrkan på grund att det var djävulens påfund. Man brände alla instrument på grund av det. Människor fick inte roa sig med musik och dans en period eftersom var en stor synd mot Gud. (Läs kyrkan) 

Idag får man tydligen spela hårdrock och sjunga om Jesus, och tur är väl det, Ni har utvecklas en del inom det kristna, vilket låter lovande 😉Härligt att höra!

Woodland
2014-07-08 08:31
#20

# 19 Var har du fått detta ifrån?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[Mellma]
2014-07-09 13:54
#21

Ta och läs i historieböckerna så står det där

Woodland
2014-07-09 14:55
#22

Detta är Off Topic men det finns en hel bok i bibeln ägnad åt musik - Psaltaren. I Nya Testamentet finns också uppmaning att sjunga till Gud.

De tidigaste kristna använde inga musikinstrument. Denna tradition höll i sig länge men det var innan 1600-talet (innan 1600-talet var tritonen [C F#] förbjuden i kyrkan).    

Har du hört tala om Bach, Vivaldi, Telemann, Purcell med flera?  Vad spelade de på om inte instrument? Var spelades deras musik, må tro? I kyrkorna, bland annat. De skrev operor, danser med mera.

Det kan hända att detta förbud och förbränningen av instrument skedde i ett litet område men jag tror inte att det var så allmänt under 1600- och 1800-talet som ditt påstående vill göra gällande. Men jag kan ha fel. 😉

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Mellma]
2014-07-11 19:10
#23

Nej då, du har alldeles rätt Woodland. Var lite stressad när jag skrev sist och skrev inte med allt jag tänkte få med. Ska försöka förklara mig så det inte blir något missförstånd.. 

Det här fenomenet kanske inte förekom i precis hela Sverige, men det har hänt. Har fått det berättas för mig från säkra källor då jag sysslat med släktforskning då de äldre har berättat om vad deras släktingar blivit utsatta för. Sysslar man med släktforskning så hittar man de mest intressanta händelser att läsa om, kan jag tala om. Berättelser från säkra källor s a s.

Jag vet att särskilt på ett ställe i Hälsingland så förekom det att fioler och andra instrument skulle brännas på 1800 talet,  eftersom de gjorde människor lössläppta och inte respekterade Gud. Alla skulle arbeta hårt och ingen fick roa sig och dansa och ha trevligt. Det var satans verk, enligt kyrkan.

Jag vet också att katolska kyrkan förbjöd opera under en tid på 1600- talet också. Men naturligtvis så förbjöds det inte att sjunga psalmer i kyrkan, Det påstår jag inte, utan det jag ville ha sagt det var att musik och dans bland "vanligt folk", skulle inte få existera enligt kyrkan på den tiden. Det var stor synd, ansågs det. 

Om ni har sett släktforskarprogrammet som heter "Allt för Sverige" på tv så innehöll förra säsongen just denna information också, att deras förfäders instrument blev uppeldade av kyrkan. De fick inte spela fiol och dansa och ha kul under en tid, tills någon vettig människa en dag stegade in till kyrkan, slog näven i bordet och bad dem häva detta fruktansvärda förbud.

Programmet ifråga handlar om fakta vad gäller släktforskning för amerikanare som vill ha reda på sina anfäder från Sverige, innan de utvandrade till amerika på 1800 talet. Ett mycket intressant program och de slänger sig inte med ofakta, utan de tar reda på hur det låg till innan de går ut med det.

Kan lägga med en annan länk så länge vad gäller samerna och deras trumma, angående det här ämnet. http://www.samer.se/1209

Hittar jag mer fakta att länka till ang det jag säger här så återkommer jag såklart.

Upp till toppen
Annons: