Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 1069 ggr
anonymous.
6/20/14, 10:23 PM

Vad sägs det

Vad säger Gud om änglar? Får man be till dom? Om man inte får vad händer då?

Annons:
ALPHIRA
6/20/14, 11:55 PM
#1

Jag är ingen expert i trosfrågor men jag är ändå säker på att det är bara Gud man ska be till. Han har gett oss änglar för att skydda oss. Änglarna förväntar dig inte heller att vi ska be till dom.

Däremot vet jag inte om dom (eftersom dom hör vad vi ber om) kan fungera som någon slags budbärare…dom följer ju vår dagliga liv…

[Juel70]
6/21/14, 8:18 AM
#2

Ja änglar är i tjänst för Herren enbart. Dom tjänar och lyder och tillhör himmelriket. Dom gör bara vad dom hör Fadern säga och går dit Fadern visar dom.  Änglar tar inte emot tillbedjan, dom får liksom vi bara berömma sig i Herren Jesus kristus för att upphöja honom.

Woodland
6/21/14, 11:12 AM
#3

Håller helt med #2! Utmärkt inlägg! Jag kan tillägga att anledning till varför vi inte får be till någon annan än Gud är att bön är en form av tillbedjan, och att be till änglar vore att bryta de två första budorden: "1. Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig. 2. Du skall inte göra dig någon bildstod eller avbild av någonting uppe i himlen eller nere på jorden eller i vattnet under jorden. Du skall inte tillbe dem eller tjäna dem. Ty jag är Herren, din Gud, en svartsjuk Gud, som låter straffet för fädernas skuld drabba barnen intill tredje och fjärde led när man försmår mig men visar godhet mot tusenden när man älskar mig och håller mina bud." Det är därför vi som protestanter inte ber till Maria eller helgon.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Lilla Stjärna
6/21/14, 5:16 PM
#4

#3, Exakt!

Upp till toppen
Annons: