Annons:
Etikettkyrkan
Läst 1793 ggr
Woodland
2014-06-16 16:41

Barndop

Saxat ur denna tråd på grund av OT regeln.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Woodland
2014-06-16 16:41
#1

Avatar för Joppo

2014-06-16 16:16#9 av Joppo 

Jag kom en sak som är relaterat till ämnet: Hur ställer ni er till det kristna barndopet? Tycker ni att det är rätt att ett barn "tvingas" in i kristendomen på detta sätt? Vore det inte bättre att barnet får ta det beslutet när det är tillräckligt gammalt för att förstå innebörden och gör det av egen vilja?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2014-06-16 16:42
#2

Avatar för Juel70

2014-06-16 16:21#10 av Juel70 

#9 Mina barn är döpta som spädbarn. Idag är dom vuxna och dom väljer själva. Ingen som tvingar nåt på dom. Alla barn tillhör Gud, en gåva från Gud.

En är konfirmerad också, den andra missade och skulle vilja konfirmera sig, för att hon kommit på att hon faktiskt tror på Gud.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2014-06-16 16:52
#3

Joppo

Det finns i huvudsak två synsätt när det gäller dop.  Som barn döps man in i den kristna gemenskapen men det betyder inte en hjärteförändring.

Vuxendop är ett klart ställningstagande från dopkandidatens sida och skall ske enligt bibeln efter omvändelse. Vattendop "frälser" inte.

Sedan finns också en viss konflikt mellan de som anser att man inte bör "omdöpas". Så det är inget lätt ämne.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2014-06-16 18:06
#4

Avatar för Joppo

2014-06-16 17:00#12 av Joppo 

#10 Jag tycker att det är motsägelsefullt av dig att hävda att du gett dina barn friheten att välja själva samtidigt som du döpt dem.

_"Många tror att dopet är en namngivningsceremoni. Men dopet är så mycket mer. Vid dopet säger prästen dopkandidatens namn högt så att hela församlingen får höra det. Samtidigt nämns Guds namn för att visa på samhörigheten dem emellan.

Dopet är en förutsättning för medlemskap i Svenska kyrkan.Enligt Svenska kyrkans syn gäller ett kristet dop för alltid."
_
http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=743379

Ceremonin som sådan måste väl ändå ses som stark religiös "förankring" som barnet själv inte bett om? Att hävda att det är ett religiöst tvång är kanske att ta i, men om man värnar om barnets egen vilja och förmåga att fatta egna beslut är det onekligen motsägelsefullt att låta döpa sitt barn. 

Tack för ditt svar för övrigt.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2014-06-16 18:42
#5

Joppo, om jag vill välsigna mina barn genom barnadop inför Gud, så är det väl min sak. Det är mina barn och dom har en fri vilja.

Mina barn kan gå ur svenska kyrkan om dom vill, det är ju fritt val där, men jag valde att välsigna mina barn inför Gud och ära Gud med de gåvor (mina barn) som jag fått av Herren. Dom är värda all välsignelse i livet 🙂

Jag har berättat för mina barn om Gud och Jesus, men jag har aldrig tvingat dom att tro. Men dom har fått en "ryggsäck" inför livets färd med hjälpmedel att söka Gud om dom vill.

OCH jag ber för mina barn varje dag. Det tycker du säkert är  att kränka någon 🤪

Jag tycker du ska respektera att du är inne i ett forum med kristna och jag har ingen lust att svara dig mer faktiskt.

Davbjo
2014-06-17 07:33
#6

#5:

_om jag vill välsigna mina barn genom barnadop inför Gud, så är det väl min sak
_

Kanske även deras, skulle jag väl kunna tänka mig. Men jag har förstått att troende inte ser det så.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Annons:
Joppo
2014-06-17 16:52
#7

#3 Tack för svaret. Vad tycker du själv om barndop? Tycker du att barnen bör få möjlighet att välja om de vill döpa sig i vuxen ålder eller ska de underordnas sina föräldrars vilja?

#5 Du är fri att göra precis hur du vill. Jag påpekade bara det motsägelsefulla i ditt resonemang gällande dina barns frihet. 

Jag tycker inte att du kränker dina barn om du ber för dem så länge du är öppen med det och att de specifikt inte bett om att du ska låta bli.

Du behöver inte svara mig om du inte vill.

Woodland
2014-06-17 19:13
#8

# 7 Barndop har en lång tradition i den kristna kyrkan. Olika kyrkor och samfund har olika synsätt gällande dopet. Den Romersk Katolska kyrkan anser till exempel att genom barndopet blir barnet "fött på nytt" och därmed kristet. Andra som den Lutherska kyrkan och de reformistiska kyrkorna anser att barnet tas upp i gemenskapen genom dopet. Baptisterna och Pingströrelsen betraktar vuxendop som det enda rätta. Jag är både barndöpt och vuxendöpt. Jag ser inget stöd i bibeln för barndop utan endast vuxendop. Men jag har inget problem med de som anser att deras barndop räcker och inte vill omdöpas.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

andersson..
2014-06-17 20:29
#9

Ursäkta om jag lägger mig i här (har aldrig skrivit här på jesus.ifokus) men jag ser ett faktafel i tråden.

Joppo skriver: _"Dopet är en förutsättning för medlemskap i Svenska kyrkan."
_

Det stämmer inte. Jag är inte döpt men i allra högsta grad medlem i Svenska kyrkan. Jag får åtminstone betala lika mycket dit varje år som min barndöpta syster_.
_

Joppo
2014-06-18 15:27
#10

#9 Påståendet är hämtat från Svenska Kyrkans egen sida:

http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=743379

Kanske har det att göra med att du är så pass gammal att du "föddes" in i den svenska kyrkan? Enligt denna sida så ändras bestämmelserna 1996, vilket innebär att om du är född innan detta årtal så blev du automatiskt medlem.

indra-bus
2014-06-18 18:02
#11

# Ja så är de. Nu måste man döpas. Men man kan gå ur om man vill.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

andersson..
2014-06-22 10:39
#12

#10, ja. jag är definitivt äldre än så.

Upp till toppen
Annons: