Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 3926 ggr
[Juel70]
2014-06-16 10:35

Pias väg från New age till Jesus.

Annons:
[Juel70]
2014-06-16 12:11
#1

Gud stoppade mig också från att gå längre in i saker inom New age när jag tänker efter. Jag skulle ta emot en reiki initiation och dagen innan hade jag en massa konstiga drömmar och när det väl var dags blev jag sjuk och kunde inte komma på avtalad tid. (tack o lov)

Sen forskade jag vidare på reikins historia osv och kom fram till att det är demoner man släpper in i sitt liv.  Det var även då Gud sade STOPP Juel, nu räcker det. Nu har du gått för långt, och jag hittade min väg tillbaka till Jesus.

Woodland
2014-06-16 14:01
#2

# 1

Och detta är hans vilja som har sänt mig att jag inte skall förlora någon enda av alla dem som han har gett mig, utan att jag skall låta dem uppstå på den yttersta dagen. Joh 6

Han har omsorg om dej!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Lilla Stjärna
2014-06-21 18:42
#3

Juel70! Vad det gläder mig att få läsa om ännu en människa som blivit räddad från nyandligheten! Tack! Känner igen mig…..igen.

Just Reikihealing var jag på vippen att gå in i, alldeles innan jag blev räddad. Kommer ihåg att mina varningsklockor började pingla just vid den tiden. Jag diskuterade med en Reiki-lärare och tänkte; initiering???

För övrigt hann jag med att utbilda mig och utöva många sorters "healing" under ett antal år, t ex allmän "healing", där man gör sig till kanal för en ospecificerad "kosmisk healing-energi", "änglahealing", "vittidshealing" och "shamansk healing". Jag försöker att inte tänka på hur mycket pengar och tid allt detta kostade mig…..

Utövade trollkonster, magi, häxkonster -ja nästan allt mellan himmel och jord. Jag var på vippen att skilja mig från min man p g a att en viss ökänd "commander" på en stor rymdflotta, hävdade att jag var hans "Twinflame". Mängder av kvinnor kivas fortfarande om att de minsann är hans enda "twinflame"!!!! Får mig att tänka på en TV-serie som gick för många år sedan, tror den hette "Raskenstam" -han var förlovad med ett helt gäng kvinnor.

Här kommer en till som blev räddad, en före detta satanistisk överstepräst. Filmerna är mycket långa men man kan ta en bit i taget. Jag har sett dem flera gånger och snart ska jag se dem igen. Han vet också vad han talar om och vem som tillhandahåller dessa krafter. Inte ens barnen går fria! Rekommenderas varmt!!!

http://www.youtube.com/watch?v=r5vZ14Ozqzw#t=8839

http://www.youtube.com/watch?v=80w1i3o59mY

http://www.youtube.com/watch?v=Kd9-gWlR5TA

o s v

[Juel70]
2014-06-21 21:59
#4

Lilla Stjärna, tack för att det du delade, det betyder mycket för mig, för det betyder att det finns allt fler som upptäcker falskheten och tomheten i det nyandliga, där man bara upphöjer och ärar sig själv.

Woodland
2014-06-21 23:04
#5

# 4 Juel, här ger du uttryck för en grundläggande skillnad. Just detta att man i kristendom skall förneka sig själv och egot och göra sig liten för Kristus skull, står i kontrast till jakten på "makt" på det andliga planet, över livet och över andra personer.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Lilla Stjärna
2014-06-23 15:59
#6

#4 & #5; "… där man bara upphöjer och ärar sig själv."        "…jakten på "makt" på det andliga planet, över livet och över andra personer." 

Ja, det är ju det som är själva kärnan / planen i nyandligheten, att ledas så långt bort från Gud och skaparen som bara är möjligt!

Jag predikade själv för alla som jag träffade på om att vi människor har minst lika mycket makt som Gud själv. Jesus såg man endast som en särskilt skicklig "healer" och kollega, ingenting annat!!! Sedan kom vi i dispyt med varandra om vem som var vassaste medium, vem som minsann satt inne med SANNINGEN, mm, mm!

Skillnaden är mer än himmelsvid!

Jag tycker att det är oerhört viktigt att dela dessa enorma mirakel om hur man har blivit räddad av Jesus Kristus och fått upp ögonen på hur Lucifer har bedragit snart hela denna värld! Att det är så gott som omöjligt att nå fram till dem som är kvar i New Age, det vet jag, men kan jag varna andra, som ännu inte ramlat dit, så är jag så lycklig. Jag kommer att fortsätta så länge jag lever! 

Juel, hade inte du en bild med ungefärlig text; "They are all mine!"….och Jesus säger "Over my dead body!" Hittar den inte…..

Annons:
indra-bus
2014-06-23 17:39
#7

Vad är new age  egentligen ? Är de en slags religion ?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[Juel70]
2014-06-23 18:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#6 Jo jag minns att jag säkert postade en sådan bild nångång, ska kika i min dator. … hittade den på nätet.

Woodland
2014-06-23 19:32
#9

# 7

Bra fråga!

New Age är ett samlingsnamn för de olika inriktningarna av nyandlighet som har blivit mer och mer populära.  Inom denna beteckning ryms det mesta av vad som klassificeras som det ockulta av den kristna kyrkan.  NA har influerats av många hedniska österländska religioner (hinduism, buddism,  traditionella kinesisk medicin, zoroastrianism, astrologi, med mera).  Tro på auror,  astralkroppar och astrologi är också kopplat till det. Positivt tänkande är också NA därför att det är "sinne över materian". Jag skrev om detta här. Läs inlägg # 1.  "Jag"-tänkande uppmuntras där "jag" och mina erfarenheter står över allt annat när det gäller att definiera vad som är sant. Och enligt NA-anhängare är sanningen relativ: det vill säga "vad som är sant för dig är sanningen för dig och vad som är sant för mig är sanningen för mig."  De håller sig inte till en absolut sanning och tar inte emot bibelns lärdom eller budskap.

Flertal sajter på iFokus ägnar sig åt NA i en eller annan form.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Lilla Stjärna
2014-06-23 19:38
#10

#7 indra-bus! New Age är ett enormt bedrägeri som vill lura oss till alla religioner, livsåskådningar och tekniker, som används för exempelvis att bli botad från sjukdom, att få något som man önskar sig etc.  -utom kristendomen. Alltså allt annat än att be Gud eller Jesus om hjälp, samt att tro på att Jesus dog på korset för vår skull, att han är Guds son.

Det är ett enormt jox, där man kan plocka ut endast det man tycker verkar spännande.  När man väl har lurats in, så ombesörjer demonerna, att man slungas vidare genom bl a "kanaliseringar" (besettelse),  seanser och helst gruppmeditationer. Demonerna vet allt om oss, de fanns till eoner tillbaka, långt innan någon människa hade skapats. De kan allt om våra kära som är avlidna. De vet exakt hur min avlidna mormor såg ut  och vad hon brukade göra och ha på sig. De imiterar henne mer än gärna, så jag ska tro,  att det är hon som kommer med "budskap" till mig  -och då kan jag basunera ut;  Jag har blivit medial!!!" ….och sedan är det igång……..

Att använda sig av t ex trolldom ser demonerna på med förtjusning och tillhandahåller sina ockulta krafter. Då tror vi ju att vi blir sant och beständigt helade, vilket inte alls är fallet, det kan jag själv skriva under på! Att springa runt och mäta upp Curry-linjer och kryss, för om man har sängen på ett sådant blir man ju dödligt sjuk!!!

Precis vad som helst som får oss att vända Jesus ryggen!

Det borde heta "Old Age" istället, tycker jag, eftersom planen är att lura bort oss från Gud/Jesus/ Den Helige Anden och en av de stora idéerna är att göra oss fascinerade av gamla tekniker,  som människor använde sig av innan Jesus kom hit för att informera oss om Gud.

Woodland
2014-06-23 20:00
#11

# 10

Det borde heta "Old Age" istället,

Den var bra! 😂  Bra skrivet!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Lilla Stjärna
2014-06-23 20:07
#12

#7 Ja, det var en mycket bra fråga!

#8 Tusen, tusen TACK!

#9 Än en gång utmärkt förklarat, Woodland, du hann visst före mej!

#11 Ja visst!!! Tack!

Lilla Stjärna
2014-06-23 20:42
#13

#9  "Flertal sajter på iFokus ägnar sig åt NA i en eller annan form. "

Ja, jag brukar se med fasa hur det bara ökar och ökar globalt och man behöver inte ens gå utanför iFokus . Jag brukar hålla ett öga på hur det här utvecklar sig.

 Dessutom tvingas vi ha en räknare, som kallas iFokus-karma !!!!!  vid vår användare!!!!!!!!!!! Jag är ingen hindu!!!!!!!!!!   Jag är kristen!!!! Tänk om räknaren kallades " Så här bra/dåligt ligger du till hos Jesus"! Det skulle bli ett ramaskri utan dess like!?!

Men, en av de största driven att lura iväg kristna, är ju att locka in oss i hinduismen, klart det färgar även iFocus.

Tänk bara på yoga ! De flesta tror att det bara är hälsosamt, få vet om att det är tillbedjan av en massa olika gudar i den hinduistiska religionen! Men vi ska ju försiktigt vänjas till de österländska religionerna……………..enligt planen.

Det är snart vanligare att folk här i Norden säger "Namaste!" till varandra än "Hej!".

Annons:
indra-bus
2014-06-23 21:55
#14

Tack snälla för era svar! Ja hade   en kompis som höll på med sådana saker var medium o hade andliga gajde osv. För står nu vilka de de var hon hade pykiska problem o ville hjälp. Ja kommer ihåg att jag kände ett sådant motstånd mot detta o de var olustigt att vara i hennes lägenhet.

Men en kväll visade gajderna sill verkliga jag. Då hade hon ropat på Jesus efter de tog hon kontakt med in präst o alla okulta saker åkte i soptunnan, O hon släpte in Jesus

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Denna kommentar har tagits bort.
[Juel70]
2014-06-24 10:06
#16

#13 Jag också hajat till över karma-poängen här på IF. Ser ingen poäng i det över huvudtaget.  Tack för video-länkarna. Hade redan kollat på några av dem och det ligger mycket i det han säger om spel och tv-serier.  Största spel och tv-serien nu måste vara "Game of thrones" och det är ju obehagligt hur ungdomar bara uppslukas av det.

Lilla Stjärna
2014-06-24 16:53
#17

#14, Tack så mycket själv för din livsviktiga fråga ✨!

Din kompis fall är väldigt typiskt för folk som har hamnat i Lucifers klor!!! Just psykiska problem, depressioner, utbrändhet( och även fysiska, allvarliga sjukdomar) är så typiskt om man står under påverkan av demoner, känner igen mig! De vill slussa oss vidare till medium , schamaner o s v.

(Kolla filmlänkarna; det är demoner som kommunicerar med varann och spelar teater via mediet.)

Men det absolut säkraste sättet att avslöja om en person är under påverkan av demoner, tycker jag är, att opponera sig mot deras predikningar!  -Men, var beredd på en riktigt otäck motattack! Det är just i de aggressiva attackerna som demonerna lyser igenom!!! I sådana stunder glömmer de att predika "Ljus" & "Kärlek" via människan och visar sitt rätta "ansikte"!

Så det GÅR alltså att avslöja NA:are och dess källa.

Ett absolut glödande ( 😈 ) HAT mot Jesus Kristus och vem han var och är, kristna och kyrkan ( = Kristi kropp, de som tillhör Gud), sprida ut att Guds ord är falska och att det har tagits bort text i Bibeln, som överhuvudtaget aldrig har funnits där  - alltså ett antikristligt beteende, är också väldigt kraftiga tecken! Man är helt omedveten själv om påverkan, bara omgivningen brukar märka av den. Har själv suttit och pratat s**t på samma vis…..

Lucifer och de övriga demonerna är oerhört intelligenta och sluga och har tillgång till all information om alla levande och avlidna. De spelar mer än gärna roller som "andliga guider", avlidna släktingar osv. Mina fantastiska guider i " andevärlden" försvann de också, 😮poff!

" Då hade hon ropat på Jesus efter de tog hon kontakt med in präst o alla okulta saker åkte i soptunnan, O hon släpte in Jesus"

Ja, det är bara Jesus som kan rädda! Är man inte djupt kristen själv så är mitt råd att ta hjälp av en präst!

Vad skönt att höra att du märkte av att något var helt galet! Gud välsigne dig!

[Regnfru]
2014-06-24 17:09
#18

#16 Vad är det för fel på Game of thrones?

Lilla Stjärna
2014-06-24 17:16
#19

#16, Ja du, tur att man inte bryr sig så mycket om karma-poängen. Man har ju , som sagt var, fått vänja sig vid att de religionerna smygs in överallt nu för tiden 😉!

Tack själv för allt som du bidrar med ✨!

Jag blir så jublande lycklig när jag ser andras räddningar, som du vet, och jag kan stämma av de berättelserna med vad jag själv fick uppenbarat för mig om planen bakom NA och dess illusioner!

Gud välsigne dig!

Woodland
2014-06-24 18:28
#20

Varför inte gå vidare över detta med karma-poänger?  Ta kontakt med IFokusIFokus eller Support.  Låt dem veta vad ni tycker.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[Juel70]
2014-06-25 22:03
#21

#18  Lilla Stjärna länkade några bra videos ang tv- serier och spel och så vidare.  Det handlar ju om att te x som Game of Thrones blivit en symbol för "dyrkan".. något som upptar din tid från Gud och ger dig falska ideal. Satan vill gärna ge fräscha nya ideer och en byggnad av falsk trygghet och självförtroende och även att man ska känna sig "övernaturlig"

Twinflamewolf
2014-06-26 18:57
#22

Men snälla kära Vänner 😕

Ser ni inte själva hur ni fördömer och vill framstå som Jesus Kristus själva 😕

Jag ser inget som helst fel i Kristus tvärtom jag älskar Jesus men jag ser fel hos människan,det är Hon som fördömer inte Jesus själv ❤️ta en tanke på det här där Jesus verkligen själv lever hos min vän Pastorn och Bibeln men det faller väl bort 🤐i

Woodland
2014-06-26 21:16
#23

# 22

Men snälla Twinflamewolf!  😭

Ser du inte själv hur du har omskapat Gud till en varelse av dina egna önskningar? 

Du kanske älskar "Jesus" och även "Kristus" men den verklige Jesus Kristus ser fel hos människan! Jajamen och han  kom till jorden för att dö så att inte hon skulle förgås.  Alla som inte är inneslutna i Jesus Kristi nåd genom omvändelse är fördömda. Vi kan inte ändra detta orubbliga bibliska faktum oavsett hur många trummor, tvillingsjälar, djurandar och annat man hittar på.  

Hur kan du göra så emot honom genom att du förneka vad du lärde dig en gång i livet? Du påstår att du älskar honom men räknar hans död som en bland alla andra.

Hur kunde du vända ryggen till Guds väg för denna fantasivärld du har byggt upp?  

Vad var det som hände?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Lilla Stjärna
2014-06-27 15:09
#24

#18, Håller med #21 där. Själv har jag bara tittat någon kort stund på en sen repris av Game of Thrones, så jag kan inte säja så mycket annat om det. Där emot så vet jag att två av mina vuxna barn följer serien. De är väl medvetna om faran att lockas in att tro att de här figurerna finns på riktigt, de vet att det hela är fiction, och inget annat.

Tyvärr så satt de framför TV:n och tittade på både Pokémon och Teletubbies när de var små barn. Dessutom läste de Harry Potter plus film. Vi föräldrar var helt omedvetna om syftet vid den tiden, vilket de flesta är idag också.

Lilla Stjärna
2014-06-27 15:52
#25

#20! IFokusIFokus kommer jag inte in på och att skriva om det på Support, tror jag inte skulle bli så nådigt!

Tror inte att Juel70 och jag är ensamma om att bli perplexa över karma-grejen, men många vill nog inte utsätta sig för förlöjliganden här. Det enda jag tror på är i så fall att kontakta iFokusägarna direkt. Det råder religionsfrihet här i landet -fast man inte kan tro det! Likaså finns inget tvång att tillhöra en religion överhuvudtaget. Hittills så har jag ju försökt att inte bry mej, som sagt var, hur galet jag än tycker att det är!

[Lindyhop]1
2014-06-27 23:10
#26

#23 Det där var inte särskilt trevligt sagt! Jag tror inte Jesus skulle gillat det inlägget, jag tror han skulle anmält dig! Respekt, tack, varken djurandar, trumresor eller soulmates är fantasier utan fullt verkliga. Att anklaga en klok och vänlig andligt utvecklad medmänniska för att ha vänt sig från Gud är tämligen grovt tycker jag.

Twinflamewolf
2014-06-28 07:38
#27

#23 Nu skulle jag kunna munhuggas och vända dessa frågor mot dig istället men vet du jag har faktiskt ingen lust däremot ett svar på frågan vad var det som hände? svar, jag såg ljuset helt enkelt det får liksom säga allt.

Nu ska jag inte tråka er mer här inne men jag lovar att bjuda er alla på en kopp fika den dagen vi ses på andra sidan,lyssna efter trumman så hör ni vart kaffet är nykokt för trumma har jag där uppe😃 och Woodland spelar du harpa ta med den för då blir det en himmelsk fest.Jag lovar att tokvinka när vi alla upptäcker att fasen vi kom ju in allihop och många hakor kommer att tappas den dagen men attan vad roligt det blir 👋

#26 Kram på dig fina vän 🤗

Trevlig Sommar på er nu tar vargen ledigt om nån dag så inget mer ylande på i fokus en tid 😃😉

Annons:
Woodland
2014-06-28 17:16
#28

# 26 Det var med stor sorg jag skrev vad jag skrev. Det fanns inte en gnutta elakhet i mitt inlägg. Det är din tolkning. Du kritiserar mig när jag framhåller den kristna tron som är byggd på den judiska grunden av Guds ord i Gamla Testamentet och det Nya. Du påstår att Jesus inte skulle gilla inlägget. Min fråga är …vilken Jesus?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2014-06-28 17:25
#29

# 27 Munhuggas behöver vi inte göra, men du få gärna återkomma med alla de påståenden som du har framhållet och jag har läst på de olika sajterna här på iFokus. Jag diskuterar gärna med dig angående det du har skrivit om Gud, Jesus, bibeln och kristendomen i övrigt. Vi KAN inte båda har rätt. Varför inte ta en diskussion? Lägg känslorna åt sidan. Kan det vara för att du inte har någon fakta att stöda dig på, vare sig från bibeln eller från kyrkohistorien? Ja, vänd gärna frågorna mot mig!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Lindyhop]1
2014-06-28 17:49
#30

#21 Vadå vilken Jesus? Finns det fler? Naturligtvis menar jag Den enda Jesus som finns och han finns för ALLA!

[Lindyhop]1
2014-06-28 17:53
#31

#28 det var menat till dej, skrev fel.

Woodland
2014-06-28 19:20
#32

# 30

Ja, det finns flera inom mänskligt tänkande men endast EN enligt bibeln. 

Du har rätt att han är till för alla men inte på det sättet som du tänker. Han kräver att en människa vänder sig till honom och följer hans befallningar som finns i bibeln.  Den bibliska Jesus dömer, fördömer, tillrättavisar, kräver lydnad och skiljer på människor som får från getter.  Han kallar de som inte följer honom för djävulens barn.  De sina älskar han tills döden och bevarar dem i tro och sanning.  Är det den Jesus du tror på?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Lindyhop]1
2014-06-28 23:01
#33

#32 2 saker 1. Du vet inte ett jota om vad jag tänker!2. Skiljer oss som får från getter?Fördömer och kräver? Befaller och sorterar ut? Är det en sån Jesus du vill ha?

Woodland
2014-06-28 23:31
#34

# 33

_1. Du vet inte ett jota om vad jag tänker!
_

Kanske inte i din vardag men i inlägget har du berättat det själv . Vet du inte vad du skrev?

2. Är det en sån Jesus du vill ha?

Vad tror du - Att man kan skapa sin egen Jesus-bild och sedan kräver att bibelns Jesus skall fogas in i formerna av sin egen avgud?  För det är vad det är - en avgud. Vi kristna måste rätta oss efter vad Gud har visat oss om sin person i sitt ord. Vi får inte lov att omskapa honom genom att ge honom egenskaper han inte har uppenbarat. Genom att påstå att Jesus inte skulle döma, med mera, målar man ut honom till en lögnare och falsk profet.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Pysslan
2014-06-29 01:37
#35

#32 och #34

Den Jesus låter som en otrevlig typ, den kan du behålla för dig själv.

[ Delar av kommentaren borttagen på grund av personangrepp enligt JiF Skrivregler. - copse ]

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺

[Lindyhop]1
2014-06-29 02:50
#36

#34 Du är rädd och fanatisk vilket gör dig till en fördömande liten människa! Jag anser det vanhelgande att diskutera Jesus på det sättet du gör så jag avslutar vår lilla trevliga diskussion. Tids nog får även du se saker i ting så okomplicerade och rena som dom är. #35 håller med

Twinflamewolf
2014-06-29 08:49
#37

Nu måste jag faktiskt ge dig rätt Woodland,har inte insett det förr men vi känner inte samma Jesus det ser jag tydligt och klart nu.

Den Jesus jag känner skulle aldrig fördöma,han skulle aldrig agera diktator med oss människor.Den sanna Jesus består av renaste kärlek,där finns inte ett uns av den elakhet du målar upp honom med så ja du har verkligen rätt när du skriver att vi känner olika "Jesusar" och jag måste fundera vad har du fått med dig för negativ ande som får dig att tro sånt om Jesus som älskar alla sina barn precis som dom är😕

Tycker innerligt synd om honom för han målas här ut som den lögnare och den falska profet som du skriver om,han utsätts för förtal att vara ondskan själv när han enbart består av ren godhet något vi människor borde lära oss att ta efter mera.

Oj oj oj jag saknar faktiskt ord 😕

Jag avslutar också diskussionen här för det här vill jag inte vara delaktig i,det är en sorg att Jesus med all sin kärlek ska målas upp som f-n själv.Vandra i ljus,vandra med kärlek det är dom orden han ville lära oss att från hjärtat leva efter.

Nä jag kan inte skriva mer nu det är på tok för mörka energier i görningen så jag säger tack för mig jag också och går ur diskussionen.

[Lindyhop]1
2014-06-29 09:05
#38

Jag måste också till sist klämma in med att jag är uppriktigt ledsen för Jesus skull han målas ju upp som en skräckfigur! För mig är Gud min skapare och far dvs högste chefen och Jesus en sann och trogen vän. Men av din beskrivning stämmer inget in på dessa två. PS Detta är min absoluta bergfast övertygelse som inget kan rubba! Och har inget med New Ange-flum att göra för det har jag alltid tagit hundra procent avstånd ifrån. Ta och tänk om lite, Du kan skada sköra människor med din skräckpropaganda.

[Juel70]
2014-06-29 10:37
#39

Joh 14:21

Den som har mina bud och håller dem, han är den som älskar mig; och den som älskar mig, han skall bliva älskad av min Fader, och jag skall älska honom och jag skall uppenbara mig för honom.»

Woodland
2014-06-29 12:33
#40

# 35, 36, och 37! Äntligen har ni fattat! Vi (de kristna) och ni (New Age/ockultism) har inte samma Jesus. Genom åren har ni trott på en Jesus som inte är baserad på bibeln. Jag skrev inte detta utav elakhet utan av omsorg för era själar. För ni är grundlurade om ni tror att han är som ert önsketänkande. Hur kan man beskriva bibelns Jesus som kärleksfull? Genom att förklara vari kärleken bestod och består. Han är inte en som i döden tar emot de som är i uppror emot honom om inte de vänder om innan. Hans kärlek är sådan att han dog för eländiga varelser (som jag) och förbarmade sig över dem. Han räddar de som ropar på honom och sedan förändrar han dem. Däri är han kärlek. Han som är så värdig är så barmhärtig emot oss som är så ovärdiga. Men ni behöver inte lämna diskussionen bara för att jag förklarar hur det står till. Det går säkert bra att leva med de hopsnickrade trossystem ni har, grundade på ingenting mer än subjektiva erfarenheter. Frågan är om den "tron" ni har räcker intill döden och därefter. Och förresten, Lindyhop, visar ditt personangrepp på mig frukten av din tro: att med allt prat om kärlek så är den egentligen kärlekslös.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
copse
2014-06-29 18:26
#47

Känns som om att det finns risk för att denna tråd kommer bli Off Topic, så jag har skapat en ny tråd där ni kan diskutera trossystem. Har även tagit bort de kommentarer som jag flyttat över till den nya tråden.

// copse

Medarbetare på Jesus iFokus.

[Kathja]1
2014-06-29 22:23
#48

Woodland, eller så är det du (ni) som är det…

Att tro att Gud är så begränsande och att Jesus har som uppgift att döma oss är ju helt galet. Sedan spelar det ingen roll vad ni anser. Vi är MÅNGA som läser ur samma Bibel (och som har mött Jesus), men det är också många olika tolkningar av den samma. Och att säga att den ena är bättre än den andra är enligt mig väldigt fördömande, och långt ifrån vad Boken ifråga predikar och lär oss.

Jesus räddade oss genom att visa oss vad VI ÄR. Inte genom att vara något annat än oss, allt han kunde kan vi med, vi är allt han var. Han hade bara tagit på sig att visa oss vägen som leder till kärlek och harmoni -  till Gud. Han tog inte på sig våra synder, han visar oss hur vi kan släppa våra. Han var ingen offerkalv, han var en vägvisare. En mentor.

Men sedan kan jag förstå vad bilden kommer ifrån, men det gäller att inte glömma kontexten -  när, var och varför samt av vilka skapades Bibeln? Självklart är den formad utifrån detta och inte utifrån vad Gud faktiskt är. Sedan kan ni snacka new age om ni vill men det handlar som jag ser det bara om att du (ni) inte vågar skärskåda Gud och hens budskap, att kalla allt som inte är enligt "rätt" tro för new age är ju befängt.

Men som sagt, alla är saliga på sin tro och enligt mig är det allt som spelar roll. Tro du på ditt så tror jag på mitt, men vare sig Gud eller Jesus talar om att någon av oss ska sätta oss på några höga hästar att peka finger och säga "ni har fel". För att sedan gömma sig bakom att jag vill dig väl. Vill du mig väl så låter du mig tro på det jag vill utan att tala om att du har rätt, och därmed jag har fel.

Vi är ändock i en underbar tid just nu när allt fler inser att Gud är så mycket mer än vad kristendomen, eller någon annan religion med för den delen, förespråkar. Gud ÄR allt. Gud är dig och mig och stenen, havet, livet, kärlek, njutning - Allt som är. ❤️

Annons:
[Lindyhop]1
2014-06-29 23:52
#49

#40 Du kan anklaga mig och tjafsa dig blå, jag äägnar mig varken åt ockultism eller New Age! Men jag har en ren och sann bergfast övertygelse och det kan inget rubba! Och du, jag är inte det minsta rädd för att dö tvärtom! Men jag är rädd att du kan skada sköra människor med ditt medeltida skrämselpropaganda så tänk om eller behåll dina skräckhistorier för dig själv!

Woodland
2014-06-30 10:05
#50

# 48 & 49 Denna tråd har varit väldig avslöjande för ni har äntligen förstått att ni inte tror på det traditionella kristna budskapet. Kathja, du har äntligen rakt ut skrivit vad jag har vetat - det du tro på har ingenting att göra med den kristna tron. Det är skönt att det är avklarat. Om jag anser att jag är en syndare frälst av nåd finns det inga höga hästar att rida på. Däremot kommer jag (vi) att peka på Jesus och bibelns sanning hela vägen hem. Den underbar tid du syftar på varnade Gud för för mer än tusen år sedan. Lindyhop, att skriva här inne är frivilligt. Det är inte så klokt att förolämpa en Sajtvärd. Tonen i dina inlägg säger mycket om vad din " bergfasta övertygelse" ger för frukt. Och sköra människor finns i båda lägren. Om du inte kan skriva här utan att raljera och förolämpa trivs du nog bäst någon annanstans.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Denna kommentar har tagits bort.
[Kathja]1
2014-06-30 10:22
#52

Du hade bara behövt fråga mig, jag ser mig absolut inte som traditionellt kristen i det finns det enligt mig allt för mycket förmänskligande av Gud för att det ska tillbaka mig. Men tro på Gud gör jag, och på Jesus som en frälsare/vägvisare och del av Gud gör jag absolut. Men jag tycker att det är trist att Gud så förminskas och förvanskas då Gud är så oändligt mycket, ja själva livet. Detta är ju anledningen till att jag startade iFokus sajten Morgondagens Tro.

Woodland
2014-06-30 10:39
#53

Lindyhop är blockerad på grund av att hon har ignorerat förmaningar om god ton, INTE för hennes åsikter. Vi välkomnar diskussion men det finns ingen ursäkt för att vara oartig och otrevlig mot motparten.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2014-06-30 10:49
#54

#52 Jag håller med om att Gud är själva livet i en andlig aspekt och upphov till allt liv, men enligt oss finns han inte i allt (panteism). Just Gud som människa i Jesus Kristus är grunden till kristendomen och dess underbara mirakel som vi ser på och betraktar med vördnad. Jag tackar dig för din goda ton i diskussion, K.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2014-06-30 11:07
#55

Självklart bör man sträva efter god ton, även om det kanske kan glida iväg ibland när man talar om saker man brinner för. Jag hade gärna diskuterat dessa ämnen mer här inne men av respekt för att du/ni håller hårt på Jesus fokuset och gärna ser sådant som går utanför ramen som propaganda så blir det svårt. Men samtalet uppskattas.

Annons:
Lilla Stjärna
2014-06-30 22:21
#56

# 50, Denna tråd avslöjande, ja, och där är nog jag den stora boven i dramat 😞😉….

Läs mitt inlägg # 17 en gång till.

Ja, det där är mitt special-trix för att lock fram dem ur skuggorna. Jag kallar det för mej själv att "spegla dem", att skriva eller prata så är ungefär som att hålla fram en stor spegel framför dem.

De får människor att predika och bädda in budskapet  i "kärlek" och att aldrig, aldrig döma, fördöma någon annan, i artikel efter artikel, som är meterlånga -i inlägg efter inlägg. Om och om igen…….för att i nästa andetag hoppa in mitt i bland kristna, så som ovan och utbrottet är ett faktum. De har råkat läsa något som en kristen har skrivit eller sagt, något från Bibeln, något om Jesus.

 Attackerna kommer som ett brev på posten. Det har aldrig slagit fel för mig med den testen, som jag bäddade in i mitt svar till Indra-bus. Alltid klockrent! Som ett rött skynke framför en tjur……..

Arma människor som inte orkar hålla emot! Sedan själva skrika åt kristna att de är fördömande, fega, sätter sig på höga hästar, har förstört så mycket här i världen osv.

😮😮😮 Är inte det att bita sig själv i svansen så det bara knackar om det, så säj?

[Kathja]1
2014-06-30 22:41
#57

#56 Jag tror inte att någon av "oss" behöver lockas till någon, som jag sa innan är det bara att fråga var iaf jag står. Och det är ju som så att vara för att jag anser att vissa begränsar Gud osv så är det inte det samma som att jag dömer dig. Som jag sa - var och en är salig på sin tro och jag anser att det viktigaste är just att vi tror. Och att vi alltid strävar efter att leva i kärlek. Till oss själva, till andra och till Gud och hela skapelsen.

Lilla Stjärna
2014-06-30 22:55
#58

#57 Kathja! Nej, jag menar inte att "ni" behöver lockas till någon, utan att det lockar fram vems sida ni står på! Känner igen mig så väl, jag har ju själv varit "där".

 Fråga "er" behöver jag absolut inte göra. Känner igen "er" direkt!

[Kathja]1
2014-06-30 23:10
#59

Så det är bättre att "locka" fram något än att ärligt fråga? Ja, så kan man ju såklart också göra men kanske inte om man har som mål att följa i Jesus fotspår, men det har du kanske inte? För min del får du göra som du vill men det är viktigt för mig att det framgår att jag är ärlig i det jag gör och tror så jag skulle aldrig mörka det. Har alltid som mål att vara öppen och ärlig. Tror att man vinner på det i längden.

[Kathja]1
2014-06-30 23:11
#60

Och självklart skulle det stå "lockas till NÅGOT" inte någon i #57.

Lilla Stjärna
2014-07-01 20:55
#61

#59 & 60! Nej, som sagt var, så behöver jag inte fråga folk om de är kristna eller ej -och inte vill jag heller.

"Ja, så kan man ju såklart också göra men kanske inte om man har som mål att följa i Jesus fotspår, men det har du kanske inte? "

Du bedömer att det är ett okristligt sätt att  visa / varna andra hur man får demoner att visa sin rätta skepnad? Det tipset har jag fått av Jesus Kristus själv!

-Jo det är mitt enda mål , nuförtiden, i mitt ganska så långa liv! Det var ju just Jesus som frälste mig, mitt i livet, genom att lyfta mig ur nyandligheten och öppnade mina ögon för vad jag hade lurats in i och vem som låg bakom!!!

Sedan jag var liten så har jag varit troende på Gud/Jesus Den Helige Anden. Jag är döpt och konfirmerad i Svenska Kyrkan. Däremot var jag bara i kyrkor vid vigslar mm och öppnade nog inte Bibeln mer än under konfirmationstiden. 

Blev i väl fullvuxen ålder inlurad i "nyandligheten" och har varit djupt rotad däri och var helt säker på att alla budskap, kanaliseringar och visioner i mina drömmar kom från Gud. Allt detta upptog nästan all min tid -och pengar! Hade nog ett av Sveriges största andliga bibliotek, som jag brann för att sätta i händerna på både släkt och vänner.

Helt plötsligt blev jag alltså upplyft ur allt detta, det kändes som ett kort ögonblick bara, ett makalöst mirakel. En helt annan Jesus och en helt annan Gud uppenbarade sig för mig, som visade mig planen i nyandligheten. Ja, jag vet att inte alla tror på detta och jag trodde inte heller före detta att något så underligt kunde ske!

Jag vet också att det är helt omöjligt för "er" som inte är kristna att tro på mig och jag skulle aldrig tvinga en endaste till att tro som jag, det har jag heller ingen makt till. Jag tror, att det enbart är Jesus som har den makten!

Lilla Stjärna
2014-07-01 21:06
#62

……hoppla, råkade trycka "skicka"!

Det jag kommer ihåg starkast var hur mitt hat och irritation på kristna bara ökade. och det är ju det som är själva kärnan och meningen i planen, att ta Guds plats. Det är just det jag känner igen i "era" tankesystem.

Såg att du är Sajtvärd där, Kathja, jag har tyvärr inte varit där och läst ännu men ska göra framöver! Vet att du och jag inte kan förstå varandra alls just nu och jag är urdålig på att förklara! Hur som helst så är du ❤️-ligt välkommen med frågor så svarar jag så gott jag kan!

Annons:
[Kathja]1
2014-07-01 22:04
#63

# 61 Jag dömer  inte alls, däremot har jag svårt att se att det går ihop med att vara oärlig och locka människor till att säga ditten eller datten, istället för att ärligt fråga rätt ut. Men som jag har sagt innan du (ni) gör som du vill, jag sa bara att jag inte kunde se hur det går ihop. Men ditt liv dina val och det är helt OT så släpper jag detta nu och tackar för att jag fick ta plats inne hos er. Och jag kommer säkert att dyka upp igen och du (ni) är självklart välkomna in till oss.

Lilla Stjärna
2014-07-01 23:25
#64

#57 :……" jag anser att det viktigaste är just att vi tror."

För mig är det tvärtom totalt livs -och själsviktigt vad vi tror på.

Att sträva efter att leva i kärlek, där är vi överens! Men jag vill att det ska vara den äkta kärleken -inte NA:s "Ljus & Kärlek" !

#63, Jag måste nog säja, att den som är allra oärligast är Lucifer, som lockar och bedrar människor till att säja allt det där, gå till dessa oerhört skrämmande attacker mot sina medmänniskor, få dem att skriva nära milslånga "kanaliseringar" som läggs ut på nätet och får folk att tro, att dessa budskap kommer från "uppstigna mästare" exempelvis. 

Att driva människor till att begå självmord (se till att de inte kommer till Fadern, de får inte en chans till at ta emot Frälsaren, utan far runt i "andevärlden" och utnyttjas som marionettdockor inför bl a medium, se till att människor mördar varandra (av samma orsak) etc, etc. )

Men det är bara vad jag tycker.

Tack för inbjudan! 🙂

[Kathja]1
2014-07-01 23:34
#65

#64 En nyfiken fråga - hur vet du att det är någon skillnad på de två?

Lilla Stjärna
2014-07-01 23:51
#66

# 65, Menar du " Men jag vill att det ska vara den äkta kärleken -inte NA:s "Ljus & Kärlek" !"

😃Ush, ursäkta mig att jag skrattar, det är åt mig själv! Börjar bli alldeles för trött😴. Det här är djupt allvarliga frågor och din fråga var kanonbra!

Jo, jag menar att jag har skådat 2 stycken ljus och två stycken slags kärlekar.  Helt olika."Ljus & Kärlek!" är som en slags kod för New Age, de falska varianterna!

Kvacky
2014-07-02 06:19
#67

Hej jag är ny här och har en fråga: kan du lilla stjärna beskriva skillnaden på Kärlekarna?

[Kathja]1
2014-07-02 08:00
#68

Just som Kvacky säger -Vad är skillnaden? Och hur vet du att det ena är "äkta"? Och om den ena är äkta måste då den andra vara falsk?

[Juel70]
2014-07-02 08:31
#69

Jag har ju också varit i NA-vevan, så jag kan känna igen skillnaderna. 

Men hur ska man förklara… Inom NA så är ljus och kärlek något "framställt" och falskt och när du mår dåligt nån dag så hjälper inte det där ljuset dig, hur du än försöker, endast genom positivt tänkande och det är ju begränsat det också.

Men av Fadern, Jesus får jag kärlek som är äkta och påtaglig där jag verkligen kan lita på Hans ord; att ingen osanning bor i Honom, och ofta bekräftat via den helige ande.  Det är en kärlek som jag inte förtjänat men som jesus ger med allt han är och om jag faller eller snubblar, så finns han där och ger mig styrkan och glädjen så att jag orkar ställa mig upp och fortsätta gå.  Och han ger mig nya drömmar och visioner och helar och återupprättar mig till att vara den jag var menad att vara; en ny skapelse i Kristus. 

Svårt förklara men hoppas ni förstod ändå 🙂 Och jag hoppas att ni får möta den kärleken; Jesus :)

Annons:
[Regnfru]
2014-07-02 08:37
#70

#69 Jag förstår inte, du mår aldrig dåligt alltså? Du blir aldrig ledsen?

Det låter lite, sjukt.

[Kathja]1
2014-07-02 08:43
#71

Men det där beror ju på dig, din inställning och ditt sätt att se på saken. Det har inte med att göra att det ena är rätt och det andra fel. Det finns en uppsjö av människor som skulle vittna om att det för dem är tvärt om - de hittade inte hem inom kyrkan, men gjorde det inom det ni envisas med att kalla NA. Så det där är ju på inget sätt belägg för uttalande att det ena är äkta kärlek (och det andra inte). Det är enbart din personliga upplevelse och den bygger på dig och inte på Guds varande. Och tack för omtanken men jag har redan hittat det. Personligen tror jag inte att det är någon skillnad utan det som avgör om det känns rätt eller fel är var vi själva befinner oss i livet. All kärlek är kommen av Gud.

[Juel70]
2014-07-02 08:53
#72

#70 Jo, jag kan må dåligt, men jag litar på Guds ord och jag litar på att han har omsorg om mig. Även om jag går igenom sjukdom eller vad det nu kan vara, så lyfter han mig varje gång genom sitt ord som är sanning och som han bekräftar gång på gång i mitt liv genom att visa det i handling för att jag tror. 

Jag, liksom alla människor, liksom alla kristna blir frestade och prövade, men det gäller att fokusera på Jesus, ordet, tro, hålla ut och vänta på Gud. Det är Gud som utkämpar striden. Jag behöver bara lita på Honom.

[Juel70]
2014-07-02 08:54
#73

#71 Det beror på att jag litar på Guds ord och att Gud håller vad han lovar. Det beror på Tro, hopp och kärlek.

[Regnfru]
2014-07-02 09:09
#74

#72 Nämen så bra, jag behöver inte det för att må bra och komma vidare i livet. Praktiskt.

[Kathja]1
2014-07-02 09:14
#75

#73 Det jag försöker få fram är att det aldrig är Guds ord som lyfter dig (för att använda dina ord) det är ditt förhållningssätt till Guds ord som lyfter dig. Precis som med allt annat i livet är det ditt "agerande" som avgör resultat. Vilket innebär att du skulle få samma resultat i förhållande till "ljus och kärlek" om du förhöll dig lika och därmed agerade lika. Så återigen det finns inget i det du säger som påvisar att det ena är äkta kärlek och det andra inte. Det du talar om berättar bara saker om dig själv. Kan du se skillnaden?

[Juel70]
2014-07-02 09:24
#76

Kathja, Det är Guds ord som lyfter mig därför att Gud har bevisat för mig om och om igen att hans ord är att lita på. (Detta är bevisat för mig personligen genom ordet och genom HA)  Detta har han visat på många olika sätt. 

Ja, tro ÄR personlig och varje kristus-troende har sitt vittnesbörd.  Guds rike består inte enbart av ord utan i kraft. Man kan inte bli frälst enbart genom ord utan det måste ske i kraft av HA. Precis som HA vittnade om att Jesus är Guds son.

Om du inte är född på nytt genom Helige ande, hur ska då anden kunna vittna om att du tillhör Kristus?  Det står att varje troende som tillhör Kristus får andens sigill som tecken på att man tillhör honom.

Annons:
[Regnfru]
2014-07-02 09:25
#77

Vad är HA, hells angels?

[Juel70]
2014-07-02 09:26
#78

Herren är Anden, och där Herrens Ande är, där är frihet.

2 Korintierbrevet 3:17

[Juel70]
2014-07-02 09:27
#79

#77  Bra slutsats  😂 Prova istället Herrens Ande

[Kathja]1
2014-07-02 09:39
#80

#76 Så svaret på frågan är att du inte ser skillnaden. Men det är okej det med, bara du är lycklig så. Din fråga förstår jag inte så den kan jag inte svara på.

[Juel70]
2014-07-02 10:20
#81

Kathja, ja tyvärr verkar det som om du inte förstår när jag berättar skillnaden. Kanske lättare att inte se skillnaden om man har många vägar till Gud, men har man bara en väg att gå, så vet man vart man ska vandra. 🙂

[Kathja]1
2014-07-02 10:30
#82

Jodå jag förstår precis vad du menar, det har jag redan sagt. Men det du beskriver är inget som visar på att den ena kärleken är mer äkta än den andra, och det var ju frågan. Det visar bara att det fungerar bäst för dig att se det som att Guds kärlek är den enda rätta.

[Juel70]
2014-07-02 10:32
#83

#82 Kan "ljus och kärlek" frälsa och ge evigt liv?

Annons:
[Juel70]
2014-07-02 10:39
#84

"Om du inte är född på nytt genom Helige ande, hur ska då anden kunna vittna om att du tillhör Kristus?  Det står att varje troende som tillhör Kristus får andens sigill som tecken på att man tillhör honom."

Jag ska försöka förklara via några bibelord…

Joh 5:31…..

31 Om jag själv vittnar om mig, är mitt vittnesbörd inte giltigt. 32 Det är en annan som vittnar om mig, och jag vet att hans vittnesbörd om mig är sant. 33 Ni har sänt bud till Johannes, och han har vittnat för sanningen. 34 Jag tar inte emot vittnesbördet från någon människa, men jag säger detta för att ni skall bli frälsta. 35 Han var en lampa som brann och lyste, och en kort tid ville ni glädja er i hans ljus. 36 Själv har jag ett vittnesbörd som är förmer än Johannes vittnesbörd: de gärningar som Fadern har gett mig att fullborda, just de gärningar jag utför, vittnar om att Fadern har sänt mig. 37 Fadern som har sänt mig har vittnat om mig. Hans röst har ni aldrig hört, och hans gestalt har ni aldrig sett, 38 och hans ord har inte förblivit i er, eftersom ni inte tror på den som han har sänt. 39 Ni forskar i Skrifterna, därför att ni tror att ni har evigt liv i dem, och det är dessa som vittnar om mig. 40 Men ni vill inte komma till mig för att få liv.

41 Jag tar inte emot ära av människor. 42 Jag känner er och vet att ni inte har Guds kärlek i er. 43 Jag har kommit i min Faders namn, och ni tar inte emot mig. Men kommer det någon annan i sitt eget namn, honom tar ni emot. 44 Hur skall ni kunna tro, ni som tar emot ära av varandra och inte söker den ära som kommer från den ende Guden?

”Tro mig. Tro mig när jag säger att jag är i Fadern och Fadern i mig. Eller tro åtminstone för gärningarnas skull.”

"Jag har sagt er det, men ni tror det inte. Gärningarna som jag gör i min faders namn vittnar om mig. Men ni tror inte, därför att ni inte hör till mina får. Mina får lyssnar till min röst, och jag känner dem, och de följer mig. Jag ger dem evigt liv, och de skall aldrig någonsin gå under, och ingen skall rycka dem ur min hand. Vad min fader har gett mig är större än allt annat, och ingen kan rycka det ur min faders hand. Jag och Fadern är ett." joh 10

Jag är Guds son. Om jag inte gör min faders gärningar, skall ni inte tro på mig. Men om jag gör de gärningarna, så tro åtminstone på dem, om ni nu inte kan tro på mig. Då skall ni fatta och förstå att Fadern är i mig och jag i Fadern.

Finns fler.

[Juel70]
2014-07-02 10:41
#85

Alla som är födda på nytt, har Guds Andes sigill. Gud kommer en dag att ta hem det som är HANS. Jesus kommer för att hämta alla dem som Guds Ande bor i, alla som har Guds Andes sigill.

I honom har också ni, sedan ni hört det sanna budskapet, evangeliet om er frälsning, ja, i honom har också ni, sedan ni kommit till tro, tagit emot den utlovade helige Ande som ett sigill. Anden är en handpenning på vårt arv, att hans eget folk skall förlossas, för att hans härlighet skall prisas.  Efesierbrevet 1:13,14

Sätt mig som ett sigill på ditt hjärta, som ett sigill på din arm. Ty kärleken är stark som döden, dess svartsjuka obetvinglig som dödsriket. Dess glöd är som eldsglöd, en Herrens låga. De största vatten kan ej släcka kärleken, strömmar kan ej dränka den. Om någon ville ge alla rikedomar i sitt hus för kärleken, skulle han ändå bli försmådd. Höga Visan 8:6,7

Bedröva inte Guds helige Ande, som ni har fått som ett sigill för förlossningens dag. Efesierbrevet 4:30

Anden själv vittnar med vår ande att vi är Guds barn. Romarbrevet 8:16

Den som inte har Kristi Ande tillhör inte honom. Romarbrevet 8:9

[Kathja]1
2014-07-02 11:45
#86

#83 Självklart! Evigt liv har vi alla. Vi är alla eviga varelser som en del av Gud. Det avgörs inte av ifall vi är kristna eller ej. Däremot påverkas vårat mänskliga liv av ifall vi lever med Gud eller ej och ifall vi gänget Jesus som den vägledare han var. Jag säger ju att det inte är någon skillnad då allt är att. De där citaten gav mig inget och de har jag läst förut. Eftersom du och jag tolkar texten olika kan du inte svara med ett Bibelcitat och tro att jag förstår vad du menar eftersom de orden betyder en sak för dig och en annan för mig. Jag är öppen och förstår hur du (ni) ser på saken och resonerar men efter det tycks finnas en blockering till att försöka se det på ett annat sätt lär vi inte komma någon vart i detta.

Kvacky
2014-07-02 12:51
#87

Vad varnade han för för1000 år sedan? Jag blir rädd och fundersam.

[Juel70]
2014-07-02 13:23
#88

”Jesus svarade: "Amen, amen säger jag dig: Den som inte blir född av vatten och Ande kan inte komma in i Guds rike. Det som är fött av köttet är kött, och det som är fött av Anden är ande. Var inte förvånad över att jag sade att ni måste födas på nytt. Vinden blåser vart den vill, och du hör dess sus, men du vet inte varifrån den kommer eller vart den far. Så är det med var och en som är född av Anden." (Joh 3: 5 – 8)

Woodland
2014-07-02 14:03
#89

# 87 Jag tror du syftar på en kommentar i mitt inlägg. Bibeln varnar för andra läror eller religiösa rörelser som avviker från skriftens klara ord. Håll utkik efter en artikel som jag snart skall lägga upp om Jesus.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Lilla Stjärna
2014-07-02 16:33
#90

Gör ett försök till fortsättning på min kommentar #66.

Jo, som sagt var, jag plöjde igenom alla dessa "kanaliseringar"  och de avslutades så gott som alltid med hälsningen "Ljus & Kärlek" -oftast med en massa hjärtan runtomkring. Likaså var det supervanligt att hälsningsfrasen i dessa var "Mina kära!"  = Satans imitation av Jesus eller profeter*.

Dessa hälsningar känns ju hur gosiga som helst att läsa (vem vill inte ha sånt?) och är till för att locka in folk att läsa. "Kanaliseringarna" är oerhört suggestiva och gör att man blir hjärntvättad och förtrollad av dem och det dröjer inte alls många dar innan man har fallit pladask för dessa" nya synsätt" på existensen! Likadant är det än i dag!

Jag har bekanta och även grannar som är med på många av de aktiviteter som jag var på då. Senast var det en person som ville ha med mig på Dekhsha (kan inte stava) och när jag tackade nej och fick frågan varför, så svarade jag, att jag har varit på sådant många gånger tidigare och det gav mig inte ett smack, utan tvärt om, gick det bara utför istället. Då såg jag hur den varma och mjuka blicken på  min bekant försvann och istället blev hård, kall och väldigt mörk. Jag fick en kram innan vi skildes åt och sedan: "Men Ljus och Kärlek på dig så länge!"

Jag blir alltid stel som en pinne när jag hör eller läser just "Ljus & Kärlek" numera. För mig har det blivit som en stor varningsskylt! En "skada?

Jag har alltså fått "förmågan" att både läsa av folk, eller rättare sagt vem deras herre är, live och att "läsa mellan raderna" i text.

När jag hade kommit in i NA så blev jag helt euforisk och utropade gång på gång"- Jag har sett ljuset!!!" och trodde att det här, det var min arma själs räddning. Senare blev jag visad att så inte var fallet, utan helt tvärt om.

Numera ser min tillvaro totalt annorlunda ut 🙂 men, jag måste hela tiden vara vaksam, för jag är inte precis populär hos Satan, och se upp när han vill skrämma mig till att vara hans slav igen…….

Det var inte en kristen som påverkade mig, inte heller hade jag läst om sånt här i Bibeln, observera det!

Därför har jag det förhållningssättet jag har till bl a" Ljus & Kärlek" , det första ljuset och kärleken var alltså falskt.

Annons:
[Juel70]
2014-07-02 16:41
#91

Tack Lilla Stjärna för att du delade. Jag känner igen mig i att man måste hela tiden vara vaksam så att man inte lyssnar på fel Herre, för satan vill ju ha tillbaka en och ser gärna till att skicka "några man" för det jobbet så att man är utsatt varje dag. man tack o lov så har Gud omsorg om oss och vi har beskydd i Honom. ❤️

Lilla Stjärna
2014-07-02 16:49
#92

#67, Hej Kvacky! Se min kommentar #90 så länge. Det var vad jag kom på i stunden. Återkom gärna med ytterligare frågor!

Tycker det är så svårt att förklara, kan någon mer som förstår vad jag pratar om hjälpa mig?😓

Lilla Stjärna
2014-07-02 16:55
#93

#91 Exakt! …och de "männen" han skickar  - är inte precis någon vacker syn. Inte deras läten heller 🤢😮!

Jag har blivit utsatt både dag och natt.

Gud vägleder oss ja.

Woodland
2014-07-02 17:16
#94

Du skriver bra Lilla Stjärna. Man förstår att det finns mycket smärtsamma minnen du bär på. Gud är så god….må han frigöra alla från förvillelse. Som jag förstått upplyste den helige Ande dig på ett ögonblick, eller?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Denna kommentar har tagits bort.
Lilla Stjärna
2014-07-02 18:18
#96

#94, Tack ☺️

"Man förstår att det finns mycket smärtsamma minnen du bär på. "

Ja verkligen 😢först efter att jag fick sanningen uppenbarad för mig så blev jag helt förtvivlad när jag förstod att jag blivit så otäckt grundlurad. Sedan förstod jag att jag fått en visning av den satanistiska planen och det är jag såååå tacksam för nu.

Ja, Woodland, allt bara blixtrade genom mitt huvud. Det kändes som ingen tid alls egentligen!

Woodland
2014-07-02 21:26
#97

#96 Som det står i Ordet - 10En sorg efter Guds vilja leder till en omvändelse som ger frälsning och som ingen behöver ångra, medan världens sätt att sörja leder till död. 11Just detta att ni kom att känna en sorg efter Guds vilja – vilken hängivenhet har det inte medfört bland er, vilka förklaringar, vilken harm, vilken oro, vilken längtan, vilken iver, vilken räfst. På alla sätt har ni gjort er skuldfria i den här saken. 2 Kor 7

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[Sol69]
2014-07-03 09:56
#98

Men jösses Amalia var har allas lika värde tagit vägen oavsett vad man tror på.. 🤔Varför fördöma den som inte tycker och tänker lika som en själv?? 😕

Kvacky
2014-07-03 10:08
#99

Får jag fråga en sak till? Man säger ju att den Gud älskar prövar han. Men älskar inte Gud alla människor?

Woodland
2014-07-03 12:07
#100

# 98

Varför fördöma den som inte tycker och tänker lika som en själv??

Du få fråga Twinflameswolf om det. Hon lade upp artikeln på din sida.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Sol69]
2014-07-03 14:05
#101

Woodland Vad är det du tycker att jag ska fråga TW om??? 🤔

Varken jag eller TW fördömer någon annan för att den inte har samma tro som vi.  Utan vi respekterar att alla får tro på vad den vill 🙂

Twinflamewolf
2014-07-03 14:32
#102

# 100  Fråga mig ?jag sitter knappast med alla svar tvärtom men det som kommer till mig är orden,Döm inte så ska ni heller inte bli dömda.Vackra och viktiga ord tycker jag 🌺

Jag dömer inte andras tro däremot fördömer jag fördömandet och det står jag upp för.

För att återgå till topic så vill jag bara säga att New Age i sig är inte en religion utan ett samlingsnamn för flera av dom religioner vi tidigare inte känt till,en del äldre än Kristendom andra yngre så egentligen borde det heta Old and New Age,om vi nu ska vara lite petiga mitt i alltihopa 😃😉

Woodland
2014-07-03 15:29
#103

# 101 & 102

Synpunkter har jag skrivit i denna artikel.  Nya trådar kan skapas om ni vill diskutera innehållet.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2014-07-03 15:41
#104

Det är väl de viktigaste budskapen från Gud - älska alla och döm ingen?

Annons:
Woodland
2014-07-03 15:56
#105

#104 Att tillrättavisa är inte att döma. Om jag inte påpekar vad som är fel teologiskt sett kommer jag stå till svars för min inaktion inför Gud. Och om man postar här är det införstått att en eventuell tillrättavisning kommer att ske därför att vittnesbörden om Jesus Kristus är den primära saken.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2014-07-03 18:15
#106

Jag gör som du och svarar -  "Döm inte, så blir ni inte dömda. Ty med den dom som ni dömer med, skall ni bli dömda… Varför ser du flisan i din broders öga men märker inte bjälken i ditt eget öga? Eller hur kan du säga till din broder: Låt mig ta bort flisan ur ditt öga, du som har en bjälke i ditt eget öga? Du hycklare, ta först bort bjälken ur ditt eget öga! Då kommer du att se så klart att du kan ta ut flisan ur din broders öga" (Matt 7:1-5)

Sedan kan "man" kalla det tillrättavisande om man vill, men dömande låter det och dömande är det. Det är min uppfattning. Och vill någon vara det så bryr jag mig föga men stå för vad det är och hymla inte.

Sedan får man självklart ta att du/ni påtalar att det som skrivs inte stämmer med er tro, kan man inte ta det så kanske man inte ska vara här.

Och nog är det väl så att var människa ansvara för sin egen synd, så hur ska du kunna behöva stå till svars för någon annans fel och brister?

"Den som syndar skall dö. En son skall inte bära sin fars missgärning, och en far skall inte bära sin sons missgärning. Den rättfärdiges rättfärdighet skall vara hans egen, och den ogudaktiges ogudaktighet skall vara hans egen." Hes 18:20

Woodland
2014-07-03 19:37
#107

# 106 Ja, det är en viktig vers om dömande bröder (trossyskon) emellan men det gäller inte läror. Lärorna måste granskas och bedömas. Jag kan inte ställa upp på din definition av dömande därför att dömande på detta negativa plan har att göra med andra människans motiv till sina gärningar. Jag kan till exempel inte döma din eller någon annans motiv angående deras position i ett inlägg. Men jag måste granska positionen och lägga fram min position och motivera den eller förklara den. 

Jesus sade "Döm inte efter skenet, utan döm rättvist.” Så dömande är inte uteslutet. Om någon förminskar Jesus roll som världens Frälsare med sin "religion" eller position i ett ämne kommer jag att försvara honom.

 Han sade i Matteus 10 (och Lukas ev.) " 32Var och en som känns vid mig inför människorna, honom skall jag kännas vid inför min fader i himlen. 33Men den som förnekar mig inför människorna, honom skall jag förneka inför min fader i himlen. 34Tro inte att jag har kommit med fred till jorden. Jag har inte kommit med fred utan med svärd. 35Ty jag har kommit för att ställa en man mot hans far, en dotter mot hennes mor, en sonhustru mot hennes svärmor, 36och mannens husfolk skall bli hans fiender. 37Den som älskar far eller mor mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig, och den som älskar son eller dotter mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig. 38Den som inte tar sitt kors och följer efter mig är inte värd att tillhöra mig. 39Den som finner sitt liv skall mista det, och den som mister sitt liv för min skull, han skall finna det. 

Du nämner synd. Jag ansvarar inte för någon annans synd utan för min egen underlåtenhet i frågan om att "bekänna" Jesus eller inte.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2014-07-03 19:43
#108

Att synda innebär ju att "missa målet" så nog borde det väl vara att anses att "tro fel" är att missa målet? Helt utifrån min uppfattning av traditionellt kristen tro.

Woodland
2014-07-03 19:48
#109

# 108

Ja, du har helt rätt.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2014-07-03 20:30
#110

Så när jag tolkar Bibeln fel, enligt dig, så missar jag målet (med andra ord syndar) och du anser att du måste tillrättavisa mig (#105" Om jag inte påpekar vad som är fel teologiskt sett kommer jag stå till svars för min inaktion inför Gud"-  då ansvarar du ju för min synd.

[Juel70]
2014-07-03 21:16
#111

Nu Vet jag inte VEM du syftar på.. 

"Men jösses Amalia var har allas lika värde tagit vägen oavsett vad man tror på.. FunderarVarför fördöma den som inte tycker och tänker lika som en själv?? Ledsen

Vem här har dömt någon? Och på vilket sätt tycker du? Du är väl medveten om att i detta forum utgår vi från det kristna budskapet och inte från en lycko-kristendom?

Annons:
Woodland
2014-07-03 21:47
#112

# 110 Nej, när du tolkar bibeln fel ligger ansvaret hos dig. Jag har varnat dig och fullgjort min plikt därmed har jag inget mer ansvar än att be att Herren visar dig hela sanningen.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2014-07-03 21:57
#113

Håller med dig Woodland. Man kan inte göra mer än sitt bästa.

[Kathja]1
2014-07-03 22:05
#114

Det där fattar jag inte. Du tillrättavisar för att tex jag tolkar fel och det måste du göra säger du annars så få du stå till svars. Det är ju inget annat än att du säger till mig för att jag syndat för att du inte ska behöva stå till svars för att du inget sa. Hade du inte ansvarat för att tala om för mig när jag syndar hade du ju varit tyst och nöjt dig att genom att vara en bra förebild som kristen visa mig vägen. Sedan ansvarar jag självklart för ifall jag ska förändra mig eller ej, men det var inte vad vi talade om. Jag tala om det som står i Hes 18:20

[Juel70]
2014-07-03 22:10
#115

Jesus har ju redan sagt att vi måste utstå mycket. Till och med vara villiga att dö. Då måste vi även kunna förlåta. ❤️

Woodland
2014-07-03 23:01
#116

# 114

Jag är inte säker på att jag förstår dig rätt men om vi tar detta med Hes. 18:20 först i sitt sammanhang: Det var så att i Israel trodde folket att när en far syndade skulle barnen få lida för det. Men Herren skickade profeten med ett meddelande om förändring: i fortsättningen skulle var och en skulle få stå tills svar för sin egen synd. Så om en ond fader hade en gudfruktig och rättfärdig son skulle inte sonen få bära syndabördan för fadern, och om en rättfärdig fader hade en ogudaktig son skulle inte fadern få bära skulden för det. Var och en bar sin egen skuld. Detta rentvådde inte den gudfruktige fadern från sitt ansvar med sonens uppfostran. Han var ansvarig för att uppfostra sin son i Herrens väg. Likaså kommer den ogudaktiga fadern att bära skulden för sin brist på uppfostran av sin son fastän att denne till slut följde Herren. 

Jag försöker visa dig vägen. I inlägg efter inlägg förklarar jag vad bibeln förmedlar och hur det ligger till. Det är inte för min nöjes skull, även då jag är tacksam till Herren för JiF, utan det är för din skull och för alla som läser och skriver här.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2014-07-04 06:54
#117

#116 Det var inte vad du sa i #105 där sa du att det var för att annars skulle du behöva stå till svars för din underlåter. Jag behöver på inget sätt räddas eller informeras om någon eventuell sanning - jag vet vad som gäller och vad Gud är. Du ska inte göra saker för andras skull om du inte tycker att det är roligt, du lever för din egen skull.

Woodland
2014-07-04 10:23
#118

# 117

Det var inte vad du sa i #105 där sa du att det var för att annars skulle du behöva stå till svars för din underlåter.

Det är en del av det hela.

Du ska inte göra saker för andras skull om du inte tycker att det är roligt, du lever för din egen skull.

Nej, jag/vi lever för Gud som har köpt oss med sin egen Sons liv.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[Kathja]1
2014-07-04 11:30
#119

Bra då är vi överens. Tack för denna gången.

Lilla Stjärna
2014-07-05 21:55
#120

# 98 Sol69!

Du skrev:

"Men jösses Amalia var har allas lika värde tagit vägen oavsett vad man tror på.. FunderarVarför fördöma den som inte tycker och tänker lika som en själv?? Ledsen"

Jag vill verkligen också få veta vem / vilka du anklagar här, för att inte se allas lika värde!

Likaså vem/ vilka du anser fördömer sina oliktänkande medmänniskor och medskribenter!

Det känns minst sagt obehagligt att (eventuellt?) bli utpekad för sådana grovt grymma handlingar. Jag blir mer och mer illa till mods av att läsa bl a ditt utrop här 🤢!

Jag klarar inte att sitta och läsa igenom hela tråden just nu, och leta på om jag har skrivit sånt om någon här, men skriv här om du anser att jag har gjort mej skyldig till såna otäcksheter!

Jag vill veta om jag personligen är inkluderad i dina anklagelser eller inte!

[Kathja]1
2014-07-05 22:14
#121

#118 Är det måhända som så att du har redigerat ditt inlägg? För jag vet att kontentan var att du sa det samma som mig, därav mitt svar i #119. Men nu framstår mitt svar som att jag är helt lost…

Woodland
2014-07-05 22:50
#122

# 121

Redigerat? Nej.

 Du tackade för dig så jag gick inte vidare med ditt påståendet att vi var överens - för det är vi inte. 🙂

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2014-07-05 23:27
#123

Säger du det så…

Woodland
2014-07-06 08:26
#124

# 123 Jag har ingen anledning att ändra mina texter om det inte är för en felstavning eller ett glömt ord. Det har dock inte skett i detta inlägg.

Det som står bör inte redigeras. Som Sajtvärd har jag redigerat i andras inlägg genom åren därför att en mening eller så bryter mot reglerna. Jag vill absolut inte behöva göra det men när jag har gjort det står det varför i inlägget som jag redigerat. Jag vill helst inte ta bort text.

När det gäller din kommentar i # 119 verkade du lite uppgiven därför lät jag det vara. Vi var inblandade i två olika debatter. Kan det bara vara så att du läste fel? Det är lätt gjort i diskussionens "hetta."

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2014-07-06 09:04
#125

Jag diskuterar sällan med "hetta", men jag får ju tro dig när du säger att du inte har ändrat det du skrev -  är väl jag som är helt dement. Strunt samma, vi hade ju pratat klart.

Annons:
Lilla Stjärna
2014-07-07 22:27
#126

#7 Indra-bus, Här är en persons synpunkter på New Age / nyandligheten:

http://media.bibelfokus.se/docs/Det_Stora_Avfallet_1.pdf

http://media.bibelfokus.se/docs/Det_Stora_Avfallet_2.pdf

Woodland
2014-07-09 22:19
#128

# 126

Artikelserien i fem delar som börjar här har mer eller mindre samma innehåll! 🙂

Tack för detta!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Lilla Stjärna
2014-07-09 22:31
#129

# 128!

Tack själv!  👍 Rekommenderas varmt! 😍

Denna kommentar har tagits bort.
[Kathja]1
2014-07-17 08:23
#131

Är inte alla religioner människans förklaring av Gud? Och därmed ingen mer rätt än en annan? Det är "rätt och fel" som är grunden i de flesta konflikterna. Släpp det och lev i kärlek istället. ♡

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Woodland
2014-08-02 17:07
#133

# 131

Är inte alla religioner människans förklaring av Gud?

Nej. Alla har inte samma Gud. 

En jämförelse - 

Din gud, till exempel, "skiter i vad vi gör" men den som är inne i "kristendomens fyrkantighet" har en Gud som gör tvärtom. 

Din gud är i alla. Den fyrkantiga kristne Gud är tre Personer i ett väsen och intensivt intresserad i detaljerna i hela skapelsen. 

Din gud har inget behov av Jesus. Den gör allt Jesus gjorde överflödigt, bortkastat och löjligt pinsamt (korset, uppståndelsen och himmelsfärden).  Men för den fyrkantiga kristne är Jesus A och O.

Din gud fungerar efter LoA. För Jesus fungerade inte Law of Attraction!

Och "on and on" kunde jag gå.  Ser du de grundläggande skillnaderna? Och ändå kallar du dig för kristen! Hur stor i så fall är inte skillnader mellan Kristendomens, Buddismen, Islams och Judendomens gudsbilder?

Och därmed ingen mer rätt än en annan? 

Skall man tillbe, akta, vörda någon/någonting måste det gå att resonera runt detta någon/någonting man håller som ett högre väsen. Man bör åtminstone begära så pass mycket logik i religionsutövning att man vet till vad/vem det är man sätter sin tillit och om dess egenskaper/personlighetsdrag stämmer överens. Det gör det inte alls i världens övriga religioner. 

Det går inte att sammankoppla de olika religionernas gudsbegrepp eller förena gudabilderna för att överhuvudtaget skapa en "bild" av en enhetlig gudomlighet även om man rör ihop smeten och bakar ut ordet "kärlek" av degen. 

Det är "rätt och fel" som är grunden i de flesta konflikterna. Släpp det och lev i kärlek istället. 

I många konflikter finns en tolkning av "rätt eller fel" som kan vara subjektiv men inte nödvändigtvis. 

Vilken kärlek?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2014-08-02 17:11
#134

Alla har samma, men många tror att det är olika. Jesus levde självklart "efter Loa" eftersom inget kan vara utan. Loa är bara en förklaring av hur Gud har skapat allt som är och hur det fungerar. Och kärleken är Gud. Du väljer att se Gud som linjär och med en avgränsning, alltså på ett sätt som innebär att det finns saker där Gud inte är. Jag ser Gud som allt, som essensen, den energi som är allt. Och för mig spelar det ingen roll. Lev du i din tro så lever jag i min. :-D

Woodland
2014-08-02 18:06
#135

# 134

Alla har samma, men många tror att det är olika.

Kan det vara därför att de ÄR olika gudabilder i grunden?  Du tror att de alla är desamma. Bevisa det. Förklara hur över 1000 hinduiska gudar kan vara desamma som Jehovah Gud. Vad delar de mer än att de tar emot deras troendes tillbedjan? När har någon jude eller kristen i Jehovahs tillbedjan bugat sig för en ko eller offrat till en kobra?

Jesus levde självklart "efter Loa" eftersom inget kan vara utan.  

Självklart? Hur så? Om Jesus levde efter LoA varför sa han ingenting om det i bibeln? Varför har inte lärjungarna och de som skrev breven förtydligat den? En sak som man “bör” leva efter, såsom LoA, skulle blivit uppenbarat för länge sedan för ALLA de troende. Gud har en lag om att så och skörda men det är inte detsamma som LoA. 

🤔En annan konstighet - varför är det folk som förnekar Gud, Jesus, den Helige Anden, bibeln och så vidare som har fått denna så kallade visdom om det är någonting som Jesus levde efter? Hade Jesus förnekat sig själv? Varför vänta så långt (tills början på 1900 talet) med denna filosofin om den är en grundläggande villkor för mänskligheten?

Loa är bara en förklaring av hur Gud har skapat allt som är och hur det fungerar.

Hur kan du påstå att LoA är detta? LoA är en del av “mind over matter” i New Thought och den är attraktiv för att den lovar att en människa kan få sina begär och önskningar uppfyllda genom sinnesenergi.

Och kärleken är Gud.

Gud är kärlek men han är också helig. Dessa två egenskaper kan inte skiljas åt.

Du väljer att se Gud som linjär och med en avgränsning, alltså på ett sätt som innebär att det finns saker där Gud inte är. Jag ser Gud som allt, som essensen, den energi som är allt.

Vilken guru har lärt dig att de kristna ser Gud som linjär med en avgränsning? Min Gud är en personlig varelse som är ursprunget för bland annat all energi, men han kapslas inte in i energin. Energi kan inte älska, hata, skapa, tänka och besluta. Jag tror det är du som begränsar Gud inte jag.

Och för mig spelar det ingen roll. Lev du i din tro så lever jag i min. 

Jag försöker inte omvända dig utan resonera med dig angående vad du lär ut. Med dessa förtydliganden visar du att det inte håller för en närmare granskning. OBS! Jag menar inget personligt utan det är resonemanget runt det hela jag vill åt. Jag skriver för de som läser.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Lilla Stjärna
2014-08-02 18:32
#136

# 133!

"Det går inte att sammankoppla de olika religionernas gudsbegrepp eller förena gudabilderna för att överhuvudtaget skapa en "bild" av en enhetlig gudomlighet även om man rör ihop smeten och bakar ut ordet "kärlek" av degen."

När Den Helige Anden lyfte upp mig och upplyste mig om den Ondes plan, för att ta Guds plats, var det exakt så jag blev visad! Ett av alla trix han använder sig av är just att baka ihop alla religioner (utom den äkta kristendomen förstås) till en enda världsreligion! Detta är ett av de allra kraftfullaste i nutid!

Där kommer allt möjligt in i det fragmentet; "Ljus" & "kärlek" -som jag har beskrivit om här ovan, att Gud finns i allt och alla -självförgudande, "Jag Är" -samma sak, "Det är allt som Är!" mm, mm. Dessa är bara en liten bråkdel av alla hans ingredienser i den degen…….

Samt att allt som finns är kärlek. Inget ont finns utanför oss själva, utan det är i så fall "inre demoner" vi själva skapar om vi inte väljer att leva i "kärlek".

Nej, ingen gudom och skapare som verkligen bryr sig om sina skapelser skulle tuta i dem sådana förvirrande budskap. Det vore ju som en förälder, som använder sig av låt-gå-uppfostran för sina barn. Alltså strunta i att vägleda dem från faror och tokerier! Men Satan vill ju heller inget annat än förvilla oss bort från Gud och framför allt från Jesus!

Lilla Stjärna
2014-08-02 19:00
#137

LoA är Satans variant av att så och skörda. Det är han som med stor förtjusning tillhandahåller bl a dessa krafter och "energier". Han köper upp alla som blir förtrollade av att kunna "själva" skapa all rikedomen, drömjobben, dra till sig en underbar partner, att bli berömda! Han belönar alla som går på hans trix  och visar att man kan få allt vad man önskar sig -det finns inga gränser.

Men kan han frälsa oss till evigt liv och att komma till Fadern? Nej! Helt tvärt om!

Lilla Stjärna
2014-08-02 19:06
#138

# 135, Ja, det kan man undra, varför pratade aldrig Jesus ett smack om LoA 🤔? Så många vittnen på så många platser, men ingen som hört ett ord om den läran förrän i nutid…………

Lilla Stjärna
2014-08-02 19:57
#139

# 134; " Jesus levde självklart "efter Loa" eftersom inget kan vara utan. "

Jag levde efter LoA ett antal år, men numera aldrig. Går alldeles utmärkt, minst sagt!!!

Hur kan alla vi varelser som lever utan den lagen överleva?

Annons:
[Juel70]
2014-08-03 07:36
#140

#138

Gud pratar om lagen om sådd och skörd.    LoA är liknande men människan har försökt göra om Guds lag till en universallag och döpt om den och vill gärna ta åt sig äran av Guds lag och sådd och skörd 😐

[Kathja]1
2014-08-04 08:17
#141

#133 Du kommer med många missvisande påståenden. "Min Gud" (som är allas Gud) skiter inte i något eller någon, har ett stort behov av alla inklusive Jesus osv. #135 Återigen en massa felaktiga påståenden. Eftersom Gud har skapat allt har hen även skapat Loa (och loa är bara en förklaring på hur skaparen fungerar) Men vill någon veta mer om ett är det bara att komma in till sajterna - Loa och Morgondagens Tro. Här snackar vi ju bara Jesus och Bibeln. Finns en ganska ny tråd inne på Morgondagen Tro om Loa och Bibeln för den som är intresserad. Och hur kan du få det till att min tro begränsar Gud?!? Jag tror att Gud är ALLT mer än så kan något inte vara. #137 #138 #139 Se ovan!

Woodland
2014-08-04 14:41
#142

# 141

Ser du inte att jag har länkat till dina EGNA ord att din gud "skiter i vad vi gör" från din egen sajt i inlägg # 133? 

Mina inlägg där jag angriper LoA (bland annat) är inte menade som ett personangrepp på dig. Det är “läran” jag ifrågasätter.

Gud har skapat, ja. Men LoA har människan "hittat på". Jag delar mina "felaktiga" påståenden med allt från psykologer, filosofer, läkare och teologer när det gäller den potentiella skada som LoA kan orsaka hos människan och samhället om den kommer i vidare bruk.  Denna lära genomskådades från allra första början (tidigt 1900-tal) och gavs etiketten "ockult” och om inte Oprah hade pushat för boken “The Secret” hade den kanske inte blivit ett ämne överhuvudtaget.

Din gud och jesus är inte bibelns Gud och Jesus. Bibelns Gud och Jesus är exklusiva och vägrar att blandas ihop med andra gudar. Det ser man klart och tydligt från allra första till sista boken i bibeln. Du förespråkar däremot en enhet i religioner precis som Alice Bailey (modern till New Age) gjorde i sina verk som skrevs tidigare på 1900-talet. De kristna känner igen att den stora Läraren som hon påstod skulle komma är Antikrist (emot Kristus).  Enligt bibeln har vi en klar befallning -  "Men om det än vore vi själva eller en ängel från himlen som predikade evangelium för er i strid med vad vi har predikat, så skall han vara under förbannelse."

Du menar säkert väl, men vad LoA (och guruerna du gör reklam för på din sida) står för är en kristen förbjuden att ta del av. 

Det man påstår och framför bör ha viss faktaunderlag. Att påstå att alla religioner tror på samma Gud/gud är direkt felaktigt på alla punkter, oavsett om man tror att dessa gudar existerar eller ej! Det är lättförståeliga fakta att de inte är detsamma. Nu vet jag att du skrev att alla gudar är desamma inom de olika religionerna och att bara är det att religionernas utövare inte VET det, men du och de andra vet det. Slutsatsen blir att du/ni som påstår detta vet mer om religionernas gudabilder än alla dessa som studerar sina egna gudar (ibland med tusenåriga kunskaper). Inlägg # 12 här på din sajt till exempel.

Fråga till exempel en muslim om hen tror att Hinduernas Kali eller Shiva är detsamma som Allah; en kristen om hen tror att Buddha är detsamma som Gud. Fråga en Hindu om de tror på Jesus som Guds unika son eller muslimernas Allah, och så vidare.

Vill inte du erkänna att religionerna i sina grunder är olika och oförenliga kan jag bara beklaga, samtidigt som jag hoppas att de som läser denna tråd får sig en tankeställare. 

Du har också påstått att din tro på att Gud är "Allt” inte betyder att du begränsar honom. Han är energi som genomsyra allt säger du. Energi per definition är någonting som finns i fysiska objekt.   Du begränsar honom till din fysiska värld därför att han ryms inom den fysiska världen.I själva verket gör detta honom till ett personlighetslöst väsen därför att han inte då kan förmedla sig utanför den fysiska världens gräns.

Den judiska/kristnes Gud ryms inte i världen eller ens universum och är inte begränsad även som energi. 

Salomo, den visaste konung som någonsin levt sade i sin bön "Men kan då Gud verkligen bo på jorden? Se, himlarna och himlarnas himmel rymmer dig inte. Hur mycket mindre då detta hus som jag har byggt! " 1 Kong. 8 och 2 Krön. 6

Min förhoppning är att de som läser påståenden om bibeln och Gud på din och de andra NA sidorna kommer hit och frågar om det som påstås går att motbevisa. Och min artikel som svar till inlägget av Twinflamewolf visar det. Jag/vi hjärtligt välkomnar dem! Jag säger till dem - Fråga på och var inte blyga för ingen fråga är för dum eller enkel.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2014-08-04 15:16
#143

Jag förstår att du uppfattar det jag står för som fel eftersom det inte är vad du står för och då det är rätt måste min tro per se vara fel. Men du läser det jag skriver som "fan läser Bibeln". Helt okej för mig och till skillnad från dig tycker jag inte synd om dig där du befinner dig i din, enligt mig, begränsade värld. För alla har vi våra vägar att vandra och jag är helt övertygad att om man mår bra i sin tro så räcker det. Sedan uppskattar jag inte att du "sågar" vår sida när du inte vet vad du talar om men det får jag ta. Men något jag vill förtydliga är att jag aldrig har sagt mig sitta inne med en sanning, till skillnad från dig. Tvärt om så är hela min sida ett forum där alla är välkomna att bolla sina tankar kring sin tro - för att var och en ska hitta sin sanning. Alltså vi levererar inte sanningen utan enbart var och ens tankar och reflektioner vilket framgår av sajtbeskrivningen.

Woodland
2014-08-04 20:02
#144

#143

Jag uppfattar det du står för som fel. Men inte på grund av att “jag” har bestämt det utan därför att du helt avviker från den kristendomen du vill göra anspråk på att ha, med en ännu högre “upplysning”. 

Du får gärna tro vad du vill, ingen kan göra något åt det. Vad jag motsätter mig är att du påstår att du är kristen och använder bibeln som du gör - respektlöst mot texterna i sina sammanhang.  Du gör också anspråk på att ha en överlägsen gudsbild och detta är ingenting du kan förneka för det står på första sidan på din sajt.

Du skrev i # 141 om din Gud -  har ett stort behov av alla inklusive Jesus osv.   Men för en kristen har inte Gud behov av någonting och Jesus är Gud. Ser du en skillnad här?

Jag läser vad du skriver och utgår från det: inte mer eller mindre. Har du en underliggande mening med det du skriver som endast är för de invigda kan det vara så att jag missuppfattat dig. Men skall jag utgå från din text så är det så du tror. När jag citerar dig och du påstår att jag missuppfattat dig får du förklara på vilket sätt.

Du är helt uppe i New Age och jag tycker att du borde vara så pass renhårig, som alla de andra alternativa sajterna här i iFokus, och erkänna det.

Du skrev: Men något jag vill förtydliga är att jag aldrig har sagt mig sitta inne med en sanning, till skillnad från dig.

När du påstår allt det du påstår på din sida med artiklar och tyckanden så kan det inte uppfattas mindre än att du framför din "sanning" som det som gäller.  När du skrev i inlägg # 143 här "du befinner dig i din, enligt mig, begränsade värld” anser du dig överlägsen i sanning. Så ja, du tror verkligen att du sitter "inne med en sanning”.

Stå för det. 

Jag sågar inte din sida utan kritiserar läran du framför. Jag har inte varit inne på din sida och argumenterat för det kristna synsättet.  

Du däremot kommer in här och gör direkt reklam för din sajt. Du har till och med fått inlägg bortplockade för det. Så låt oss hålla oss till sanningen.

Varför har du fått för dig att jag tycker synd om dig? Men det verkar som om du inte kan försvara det du skriver, och det är oroande.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2014-08-04 20:49
#145

Hur i hela friden kunde detta bli en tråd om mig?!? Nu får du allt ge dig. Jag har aldrig hymlat med min tro som du som jag uppfattat det insinuerar. Du får tolka som du vill men jag ser ingen anledning att bemöta det då detta inte är en tråd om mig, eller morgondagens tro.

Woodland
2014-08-04 23:46
#146

# 145 Det handlar inte om dig utan vad du tror: Law of Attraction och en annan gudsbild. Diskussion gällde dina frågor i # 131.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
copse
2014-08-04 23:51
#147

Det har blivit lite Off Topic här. Om ni vill fortsätta er diskussion så får ni gärna starta en ny tråd, men jag stänger denna nu.

// copse

Medarbetare på Jesus iFokus.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: