Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 3825 ggr
Mirrranda
2014-06-13 19:24

Hur blev ni kristna?

Ja hur blev ni kristna? Växte ni upp i kristna hem så det föll sig naturligt att ni sökte er till samma tro som era föräldrar?

Har ni alltid varit kristna?

Eller var ni först ickekristna och att det skedde över en natt att ni upptäckte Jesus? Hur gick det till isåfall? Var det bara en känsla eller var det en speciell händelse som gjorde att ni blev kristna?

Annons:
Mirrranda
2014-06-15 17:26
#1

Ok ingen ville svara. Det kanske är en för privat fråga. Men ni behöver inte. Det hade varit intressant att höra bara.

Men ni får ta bort tråden om det är en oförskämd fråga

Tack ändå :)

[Juel70]
2014-06-15 19:24
#2

Jag kan PM senare 🙂

Davbjo
2014-06-16 08:20
#3

Jag blev kristen i skolan, Svenska Kyrkan släpptes in redan i lågstadiet och tilläts mässa fritt om Jesus, Gud osv. Många i klassen blev troende då, få av oss kom från troende familjer, men som i min familj var detta inte något som någonsin diskuterades, det var icke-frågor.

Efter några år så kom frågan upp i ett familjesammanhang, där min far konstaterade (utan någon vidare eftertanke eller så) att allt rörande religiositet var ren nonsens. Jag chockades en aning av detta, för jag hade inte reflekterat över att det fanns alternativa synsätt, jag trodde då att alla var troende, eftersom det var så "självklart".

Sedan började jag fundera djupare på saken för mig själv, jag började se mer på Bibeln som en sagobok mer än något annat, och hela konceptet rasade samman på sin egen orimlighet. Om jag minns rätt var jag väl tolv då, och nu är jag emot all form av religiös influens gentemot barn, åtminstone i det offentliga.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

[Juel70]
2014-06-16 09:17
#4

#3 Du är inte seriös gentemot TS. Du är här enbart för att störa friden och sprida tvivel. Anmält ditt inlägg.

Davbjo
2014-06-16 09:51
#5

#4: Vad i min redogörelse av mina erfarenheter är inte riktat mot den frågeställning som TS presenterar?

Jag är här för att säga mitt, det antar jag att även du är. Om det jag säger inspirerar tvivel är det väl jättebra, för då har du tänkt till. Att tänka är inte fienden.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Ehmem
2014-06-16 13:19
#6

Jag är både döpt och konfirmerad.

Har dock aldrig varit aktivt troende, bett någon bön eller liknande innan jag började bli intresserad av kristendomen för ca 1-1,5 år sedan.  Hade en väldigt ensam period och det slutade med att jag tänkte på livets frågor och bestämde mig för att forska lite djupare kring bibeln och Gud. Nu på senare tid har böner blivit en rutin och jag besöker kyrkan regelbundet.

Jag har aldrig haft någon religiös i min närhet. Det var ingen som tvingade mig, utan jag bara kände att det var någonting jag ville veta mer om. Ungefär som en känslan av att någonting fattas.

Annons:
Woodland
2014-06-16 14:00
#7

# 6

🙂

Du har fått uppleva sanningen i Jesus ord - 

Johannes 6:37 Alla som Fadern ger mig kommer till mig, och den som kommer till mig skall jag aldrig någonsin kasta ut. 38 Ty jag har inte kommit ner från himlen för att göra min vilja utan hans vilja som har sänt mig. 39 Och detta är hans vilja som har sänt mig att jag inte skall förlora någon enda av alla dem som han har gett mig, utan att jag skall låta dem uppstå på den yttersta dagen. 40 Ty detta är min Faders vilja, att var och en som ser Sonen och tror på honom skall ha evigt liv, och jag skall låta honom uppstå på den yttersta dagen."

43 Jesus svarade: "Var inte så upprörda. 44 Ingen kan komma till mig, om inte Fadern som har sänt mig drar honom, och jag skall låta honom uppstå på den yttersta dagen. 45 Det står skrivet hos profeterna: De skall alla ha blivit undervisade av Gud. Var och en som har lyssnat till Fadern och lärt av honom kommer till mig. 46 Inte så att någon skulle ha sett Fadern utom han som är från Gud. Han har sett Fadern.47 Amen, amen säger jag er: Den som tror har evigt liv.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2014-06-16 15:43
#8

Frågeställningen är viktig i TS.

Vad du upplevde, T, kan kallas barnatro. Det vill säga att man blir uppfostrad i en kyrka och tar del av den kristna grundläran. Ofta läggs det fram att människor “fostras” till att tro och att det är därför som de tror, men det stämmer inte. Ibland går människor vidare på sin barnatro och blir med tiden avgjorda kristna, men inte alltid – som ditt inlägg visar.

Och likaså kan det gå åt andra hållet. Man lever som vem som helst, har hur “kul” som helst, och börjar tillsynes från ingenstans plötsligt fundera över livets stora ämnen.

Människor kommer till en levande tro på en levande Gud genom Guds ingripande i människans liv. Gud drar någon till sig och man kan inte komma undan. Jesus sade ofta “den som har öron han hör”. Det är en invärtes kallelse. Det är skillnaden.

Ibland faller människor ifrån den yttre bekännelsen men kommer inte undan Gud för det. Att man tillhör en kyrkan och är hur aktiv som helst garanterar inte att man tillhör Guds sanna skara. Jesus berättade att det var/skulle bli så. Ja, det har faktiskt alltid varit så.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Woodland
2014-06-16 16:43
#11

Inlägg om ämnet barndop flyttade hit.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
ALPHIRA
2014-06-18 22:35
#15

Jag som troende (men inte kyrkoreligiös) tycker att Thursdays inlägg (#3 och #5) är något som lika väl som övriga inlägg här, har sitt syfte och är inte värda att kritisera.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Woodland
2014-06-19 13:35
#25

Alla inlägg angående högtider och barnuppfostran flyttade hit.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

-Aida-
2014-06-20 11:06
#26

Jag har varit icke kristen, ovetande om de mystiska där ute, jag var däremot mycket liten när en kompis berättade om jesus och gud, vad bibeln säger och hennes kristna föräldrar, ja blev mycket nyfiken att de finns en gud som tittar ner på oss och tar hand om oss, som lyssnar när vi behöver prata.
Mina föräldrar som var mina vägledare frågade jag om allt även om jag bara fick svaret "nej" eller "sluta" "bry dig inte" (dom var inte så snälla)
Dom stötte bort all religion och tyckte det bara var trams och strunt.
Min nyfikenhet var för stor och jag kunde bara inte glömma hur som helst när jag fått veta vem som sitter och tittar ner på oss och vem som skapade världen osv.
Jag bad om att få gå i kyrkan och bli döpt osv precis som min kompis fick men icke de va ju bara stunt och trams.

Jag blev kristen i hemlighet efter de, det var inget jag kunde strunta i eller glömma bara för att mina föräldrar tyckte att religion och gud var strunt.

Efter föräldrarnas skilsmässa fick jag veta att min pappa faktiskt var kristen också, han tyckte inte de var strunt, han vågade bara inte säga emot min mamma, han ångrar att jag inte fick gå i kyrkan som jag ville när jag var liten, de förstår jag fullständigt, hon är ingen person man säger emot då flyger taket kan jag säga, man måste alltid hålla med till 100%. :P

Woodland
2014-06-20 12:31
#27

#26

Vilken rörande berättelse! Jag blev så glad när jag läste hur din inre önskan och den dragning du upplevde ännu en gång bekräftar Jesu ord. Se inlägg #7.

Fastän din pappa svek dig, så kommer Jesus aldrig svika dig. 🙂

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
ALPHIRA
2014-06-20 23:49
#28

-Aida-. Jag blev också rörd av din barndomsupplevelse.

Stå även fortsättningsvis för din egen övertygelse!

[Juel70]
2014-06-21 08:20
#29

Ja, tack för att du delade. Gud har omsorg om dig 🙂

Lilla Stjärna
2014-06-21 17:39
#30

# 26-Aida-, tack, mycket rörande! Instämmer med övriga -Jesus sviker aldrig!!!

Kimmizz
2014-06-26 22:27
#31

Jag växte upp i en kristen familj och har därför varit kristen sen födseln. 😂

Klebold
2014-06-27 16:34
#32

Har tidigare varit extremt antikristen men när jag väl började må riktigt dåligt sökte jag hjälp inom kyrkan och Gud och jag blir lyckligare för varje dag som går.

Kom nyligen hem från konfirmationslägret och ska konfirmera mig imorgon och måste säga att jag är otroligt lycklig över att jag fann min tro även fast jag var tvungen att gå igenom så mycket för att hitta den.

Med vänliga hälsningar, Joanna - medarbetare på Anhöriga
“The future belongs to those of us still willing to get our hands dirty”

Lilla Stjärna
2014-06-27 21:00
#33

#32, Underbart! Tack så mycket för att du delar 🙂! Jag önskar dig lycka till på din konfirmationsdag i morgon och att du ska återkomma och berätta!!!✨

Klebold
2014-06-27 22:52
#34

#33 Det ska jag verkligen göra! Kom hem från lägret i onsdags och vi alla konfirmander grät sista kvällen för att ingen ville åka hem. 
Vi var i London och vi alla klickade så perfekt att det nästan verkade som magi. Eller tro? Kanske Gud visade mig hoppet och lyckan det finns inom vänner och kyrkan vad det än var så är jag väldigt lycklig över det hela!

Med vänliga hälsningar, Joanna - medarbetare på Anhöriga
“The future belongs to those of us still willing to get our hands dirty”

Annons:
Woodland
2014-06-28 17:04
#35

#34 Det var underbart att höra!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Maria29
2014-06-29 17:23
#36

Jag har alltid trott och tror mitt favorit stycke är Jeremia 29 11-13   blir jag osäker på någonting så öppnar jag bibeln och tar mig en funderare. Jag har många vänner som är ateister och det fina med mitt sett att tro är att så länge man är tillfreds i livet så spelar det inte någon roll vilken väg man går.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Joseful
2014-07-12 15:36
#37

Jag har alltid varit Kristen.

shamz116
2014-07-13 02:34
#38

Först vad jag ser är att det tyvärr är många här som inte är sanna kristna men bedrar sig själva. Hur ni definierar kristendom spelar mindre roll, det som betyder något är vad Guds ORD säger!  Paulus varnade folket mycket för detta att inte lura sig själva. Ingen kan bli rättfärdig i sig själv, bara genom Jesu försonande blod som stryker över våra synder bara genom Han kan vi bli rättfärdiga, genom tron på honom!! Att vara kristen innebär att man fått först det sanna evangeliet predikat till sig. De goda nyheterna om vad Jesus gjort för oss på korset, att han dog för oss, tog på sig våra synder och uppstod på den tredje dagen. Det innebär att man förstår att man är en syndare som behöver Guds nåd och ångrar sig, att man vänder sig till Gud och ber Han förlåta en, vilket han då gör om det kommer från ett äkta hjärta.  Efter att man bekänt och tagit emot Jesus som Herre så kommer det om det var en sann omvändelse att börja märkas i dennes liv. Personen börjar följa Jesus på den smala vägen och den förändras dag för dag till att bli mer lik Jesus. Bibeln kallar det  pånyttfödelse. Vi får ett nytt hjärta som vill tjäna Gud och bibeln kallar oss också att vi blir slavar till Gud, vi lever inte längre för oss själva, utan för Guds rike och vårt liv tillhör inte oss själva utan Kristus, vi vill göra Hans vilja och Den Helige Ande bor i oss och leder och hjälper oss var dag. #37 Du säger att du alltid varit kristen, men detta stämmer inte med bibeln man kan ha haft en tro på Gud så länge man minns, men alla som tillhör Jesus och är Hans barn har en gång varit vilsna och de har omvänt sig och tagit emot Han som Herre.  fråga dig själv om du har det.  #36  säger citat "så länge man är tillfreds i livet så spelar det inte någon roll vilken väg man går. ". Ja det är DIN tro som inte baserar sig på Guds ord. Paulus sa i Kolosserbrevet 2:8  "Se till att ingen rövar bort er med sin tomma och bedrägliga filosofi, byggd på mänskliga traditioner och stadgar och inte på Kristus"! .  Har du bibeln som din auktoritet eller bygger du din tro på din egen filosofi?

Johannes 14:6 "Jesus sade till honom: "Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig. Om ni har lärt känna mig, skall ni också lära känna min Fader."

Den versen räcker för att du ska se att du har fel lära. men jag ska ge dig några andra verser att tänka på.

Apg 4:11-13 "JESUS är stenen som ni byggnadsarbetare kastade bort, men som blev en hörnsten.  Hos INGEN ANNAN finns frälsningen. Inte heller finns det under himlen något annat namn, som givits åt människor, genom vilket vi blir frälsta."

1 Johannesbrevet 5:12 säger: "Den som har Sonen har livet. Den som inte har Guds Son har inte livet."

Rom 3:21-22  "Men nu har utan lagen en rättfärdighet från Gud blivit uppenbarad, en som lagen och profeterna vittnar om, en rättfärdighet från Gud genom tro på Jesus Kristus, för alla som tror."

Matteus 7:13-24 "Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid, och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går fram på den. Och den port är trång, och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den.

Akta er för de falska profeterna, som kommer till er klädda som får men i sitt inre är rovlystna vargar. På deras frukt skall ni känna igen dem. Inte plockar man väl vindruvor från törnbuskar eller fikon från tistlar? Så bär varje gott träd god frukt, men ett dåligt träd bär dålig frukt. Ett gott träd kan inte bära dålig frukt, inte heller kan ett dåligt träd bära god frukt. Ett träd som inte bär god frukt blir nerhugget och kastat i elden. Alltså skall ni känna igen dem på deras frukt. Inte skall var och en som säger 'Herre, Herre' till mig komma in i himmelriket, utan den som gör min himmelske Faders vilja. Många skall säga till mig på den dagen: Herre, Herre, har vi inte profeterat med hjälp av ditt namnoch med hjälp av ditt namn drivit ut onda andar och med hjälp av ditt namn gjort många kraftgärningar? Men då skall jag säga dem sanningen: Jag har aldrig känt er. Gå bort ifrån mig, ni laglösa!"

Nu för att säga hur jag kom till tro personligen. Jag var uppvuxen i en kristen familj och bekände sedan liten alltid mig som kristen och troende på Jesus. Det var inget jag skämdes över men jag fick också liten förföljelse av min tros skull. Jag döptes vid tolv års ålder. Men jag hade inte mycket av Andens frukt som bibeln kallar det.  galaterbrevet 5:22 säger att det är: kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trohet, mildhet och självbehärskning. vers 24 säger "
De som tillhör Kristus Jesus har korsfäst sitt kött med dess lidelser och begär."

Det gick många år till jag var 23 och jag hade flyttat hemifrån sedan flera år, jag hade vänner som var muslimer de flesta eller bara namnkristna. Jag hade inget problem att umgås med dessa och festa, ta droger etc.  Jag var med olika killar och levde inte ett  liv nära Jesus. Jag hade alltid ångest som kom när jag var ensam. En kristen som känner Jesus har inte ständigt denna ångest. Men jag intalade mig att jag måste vara frälst för det var vad andra sa. T.o.m pastorn skulle nog sagt det.  Men mitt samvete sa något annat. jag hade ingen frälsningsvisshet. jag var mer religiös än något annat. Jag gick till kyrkan ibland för att jag trodde det skulle behaga Gud, hade ett guldkors, ett altare etc, jag bekände ofta mina synder men inget konkret ofta och jag var inte villig att sluta upp med de saker jag visste var synd jag älskade i själva verket de sakerna. Jag tror jag hoppades att jag någon dag skulle lyckas vara stark nog själv att sluta med det och bli en bra kristen. Men så funkar det inte! det är bara genom Jesu nåd och Hans Helige Andes hjälp som vi kan bli befriade från syndens slaveri, Gud vill och kan göra det men inte sålänge vi är och vill vara slavar under synden. Men det hände mycket i mitt liv när jag var 23, jag sattes i häkte för olika saker som jag var inblandad i mer eller mindre. (Egentligen inte jag men en pojkvän och hans vänner). Gud är jag övertygad om använde detta för att få mig ifrån den värld av synd jag var i och få mig att komma till Han på riktigt och följa han helhjärtat. Gud vill inte ha några halvhjärtade människor. så efter detta omvände jag mig, då jag på riktigt ångrade mig det var inte svårare än så. Jag ville ha Guds nåd och jag hade för första gången förstått innebörden av detta ord! och Hans kärlek till mig. Så genom Guds hjälp fick han mig att lämna den lägenhet jag bodde i, lämna den relation jag var i, sluta röka på, sluta dricka alkohol, jag sa upp all vänskap med världen och dåliga bekantskaper, det gick enkelt faktiskt när Jesus var med mig. Och så har det fortsätt. det har inte alltid vart enkelt efter det, mycket ensamt är det ibland ett kristet liv, och jag har inte många vänner. men jag har Jesus, Han är den enda jag behöver. Och jag har frid!  jag vet att himlen är mitt hem, inte denna världen. Jag väntar till Jesus kommer och hämtar mig till dess vill jag bara vittna för andra om Honom. Jesus är ljuset och därför är man aldrig i mörker om man är nära han. Han älskar oss så mycket och för alltid sina får rätt och bär oss när vi är trötta. :) om du inte är säker att du är en sann kristen, eller om du inte har en försäkran om vart du kommer spendera evigheten så  jag rekommenderar denna video, han pratar på engelska men det är mycket bra så ge det lite tid! 

https://www.youtube.com/watch?v=opVWGd-T4Fs

Gud välsigne er alla!!

Denna kommentar har tagits bort.
Maria29
2014-07-14 10:18
#40

#38 Ja det är min personliga tro och för mig så ska min tro vara personlig.  Jag låter mig inte ledas från flocken av falskaprofeter, men jag tror på en kärleksfull och förlåtande gud som ser mina brister och dem har jag gott om.  Jag är inte så ofta oroad men de stunder jag är det (min far dog för 2månader sedan) så känner jag tröst i psalmer och vägledning i bibeln. Mat 7:12, När det kommer till mina vänner så kan/kommer jag inte tvinga på dem min tro eftersom man måste komma till herren fri inte under tvång, där emot så kan jag genom min kärlek och tillgivenhet hjälpa och stödja (och be för dem).

Jag inser att detta kanske inte är nog för dig men som sagt jag låter inte dig dömma mig utan låter det här stycket ut trosbekännelsen tala..  "på tredje dagen uppstånden igen ifrån de döda, uppstigen till himmelen, sittande på allsmäktig Gud Faders högra sida, därifrån igenkommande till att döma levande och döda."

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
shamz116
2014-07-14 11:06
#43

#40 Igen jag frågar dig: baserar du din tro på Guds ord som är det alla andra kristna  före oss har baserat sin tro på eller på egen filosofi? Jag har ingen "egen" personlig tro, min tro är densamma som Paulus, Petrus, Johannes, de andra troende i skriften, som Luther och alla martyrer i de första århundradena,.  Jesus befallde sina lärljungar att gå ut i hela världen och göra andra till lärljungar genom att ge dom evangeliet.  Innebär det för dig att "tvinga på" andra din tro ? Romarbrevet 10:14-16 säger:  "Men hur skulle de kunna åkalla den som de inte har kommit till tro på? Och hur skulle de kunna tro på den som de inte har hört? Och hur skulle de kunna höra, om ingen predikar? Och hur skulle några kunna predika, om de inte blev utsända? Det står skrivet:Hur ljuvliga är inte stegen av dem som förkunnar det goda budskapet".

Om att dela din tro är att tvinga på något på dina vänner, isåfall älskar du inte Gud eller så älskar du inte dina vänner. För är Jesus allt för dig och du tagit emot frälsning av Honom så skulle du inte vilja att någon gick förlorad. Du skulle inte skämmas för evangelium. men du säger ju att "så länge man är tillfreds i livet så spelar det inte någon roll vilken väg man går. ".Det är som jag redan bevisat med bibelorden så falskt att det får mig att starkt tro att du inte själv har kommit igenom den smala porten och vandrar på den smala vägen med Jesus. Vägen är smal, och porten är inte vid som leder till livet. Det är Guds ord, inte mina som dömer dig. Och läste du din bibel skulle du veta att vi kristna är kallade att pröva och döma de som kallar sig kristna och höra till oss.

Woodland
2014-07-14 11:12
#44

# 39, 41, 42, 45*,  OFF TOPIC

Fortsätt gärna med diskussion i tråd - Ingen föds som ateist.

*Nu Inlägg # 72, 73, 74 och 75

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Denna kommentar har tagits bort.
ALPHIRA
2014-07-15 14:33
#46

#40 Bästa Maria29.

Du citerar Bibeln: Om Jesus…"…sittande på allsmäktig Gud Faders högra sida, därifrån igenkommande till att döma levande och döda."

Vem som sitter på Guds högra sida (enligt Bibeln)? Jo, han som korsfästes tillsammans med Jesus. Han var ond och våldsverkare men trodde på Jesus som Guds son.

Jesus sa till honom (enligt Bibeln) att han -denna onde man-kommer att sitta på Guds vänstra sida och likaväl döma levande och döda. Det var hans TRO som räddade honom.

ALPHIRA
2014-07-15 14:34
#47

Menar förstås den vänstra sidan.

Maria29
2014-07-15 16:53
#48

#46 citatet är från trosbekännelsen och den i helhet

Trosbekännelsen 

Vi tror på Gud Fader allsmäktig, 

himmelens och jordens skapare. 

Vi tror ock på Jesus Kristus, 

hans enfödde Son, vår Herre, 

vilken är avlad av den helige Ande, 

född av jungfrun Maria, 

pinad under Pontius Pilatus, 

korsfäst, död och begraven, 

nederstigen till dödsriket, 

på tredje dagen uppstånden igen ifrån de döda, 

uppstigen till himmelen, 

sittande på allsmäktig Gud Faders högra sida, 

därifrån igenkommande till att döma 

levande och döda. 

Vi tror ock på den helige Ande, 

en helig allmännelig kyrka, 

de heligas samfund, syndernas förlåtelse, 

de dödas uppståndelse och ett evigt liv. 

Jag har insett att min livskådning inte passar på den här sidan för även om jag kan plocka stycken från bibeln som stöder mig i min tro så tycks inte min tro vara välkomen här. Jag tror på gud och efter ha varit nära på att drunkna 2gånger som barn, blivit påkörd av en bil i Danmark som 15åring och nära på att dö av anemi som vuxen så tror jag att ännu mera på en otroligt kärleksfull gud som velat påminna mig om att jag är värdefull och älskad. Jag kommer från en släkt med både pingstvänner och protestanter och jag vet att det både finns så många olika stycken som kan vägleda en genom livet och jag anser som sagt att i dessa tider då mörker och girighet står högt så är kärleken man kan visa sin nästa det aldra viktigaste jag kan ge och behandla alla som mina bröder och systrar.  Trodde att detta var en sida för folk som trodde inte att jag skulle bli ifråga satt som sagt jag känner mig inte välkommen och jag hade trott hoppats att en sådan här sida skulle vara kärleksfull eftersom Jesus enligt mig var väldigt kärleksfull och generös mot alla som kom i hans väg.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Annons:
shamz116
2014-07-15 20:31
#49

Maria29 man kan inte ta russin ur kakan eller välja ut bibelverser i bibeln som passar en själv och man gillar.  Det e klart..du KAN göra så och fortsätta med det, men är inte sanningen viktigare för dig än vad du vill ska vara sanning? tänk på det. "Har jag nu blivit er fiende, därför att jag säger er sanningen?" Gal 4:16.. Sann  kärlek är att säga sanningen till en person även om den kommer hata dig för det och vända sig emot dig, det är aldrig målet, men hur ofta händer inte det..för ljus går inte ihop med mörker. de som vill leva för sig själv utan att bry sig om vad Gud tycker den lever i mörker och kristna som vandrar nära Jesus som är ljuset självt, de klarar inte av oss. ofta vill människan i sin syndiga natur inte tjäna Gud och veta vem Han verkligen är och vad han kräver och vill ha av oss. Vi vill försöka på alla sätt det går att få leva precis som vi vill och ha de åsikter och tankar vi vill och letar i bibeln efter ord som stödjer våra förutfattade meningar. Om du kommer till en punkt där du inser att det är inte värt det denna vägg du satt mellan dig och Gud, när det är viktigare för dig hur Han ser på dig och allt annat och du får en Gudsfruktan… jag hoppas och ber att du kommer dit och inte slösar bort mer tid..Gud är kärleksfull och efter vad du berättat har Han räddat dig flera gånger och sträckt ut sin hand i nåd..Han gör detta för att han vill att du ska se, inte bara att han finns, utan att du ska vända dig till han för förlåtelse, ödmjuka dig inför Honom och se din litenhet..och faktiskt börja leva med Honom. Vad är det i detta jag säger som är dömande? ingenting men det är bara att du kanske inte vill det för att du älskar din synd för mycket. då ska du inte tala om att andra kristna dömer dig. det är bara ursäkter och tro mig jag har hört det innan.  Läs bibeln om hur Jesus vad mot människor. Ja, han Är so,m sagt kärlek, allt Han gör är därför i kärlek, ingen synd finns i Han. Men Jesus var inte en hippe surfar kille som gick runt med en peaceflagga och flummade…Jesus kom till världen för att dö för oss, Han kom för att vittna om Fadern, han kom för att predika omvändelse från synder och varnade hela tiden människor.han sa omvänd er för himmelriket är nära! Om det var sant då hur mycket mer sant nu!!  Jesus sa i lukas 13:3
"Nej, säger jag er, men om ni inte omvänder er, kommer ni alla att gå under som de."…Apg 17:30-33 "Gud har länge haft överseende med okunnighetens tider, men nu befaller han människorna att de alla och överallt skall omvända sig. Ty han har fastställt en dag då han skall döma världen med rättfärdighet genom den man som han har bestämt till det, sedan han erbjudit tron åt alla genom att uppväcka honom från de döda."När de hörde Paulus tala om uppståndelsen från de döda, började några håna honom, men andra sade: "Vi vill höra dig tala om detta en annan gång".

Vad jag hoppas är att du ska vara som dessa sista som inte hånade Paulus ord som var densamma som Jesus om omvändelse, utan att du skulle ödmjuka dig och lyssna. Jesus talade om omvändelse, synd och varnade om helvetet hela tiden och har du missat detta så måste du ta upp en bibel och läsa vem Jesus verkligen är.

ALPHIRA
2014-07-15 22:51
#50

Kära #48. Visst är din tro välkommen på den här sidan. Det vet jag fast jag är bara en besökare här. 

Nu har det varit jag här som eventuellt stört dig med mina kommentarer. Strunt i  mig. Har själv träffat Jesus men lever inte som sk kyrkan säger. Lever mitt eget liv med min Jesus.

Du själv har haft ett hårt liv bakom dig. All respekt. Du har kommit långt med allt vad det innebär.

❤️🤗

Innerst inne tror jag att Gud älskar oss alla ovasett…🤗

shamz116
2014-07-16 02:00
#51

För er som säger att ni är kristna för att ni tror på Gud. läs Jakobsbrev 2:19 "Du tror att Gud är en. Det gör du rätt i. Också de onda andarna tror det, och bävar." 

Det gör dig alltså inte till en kristen för att du tror på Jesus..om du inte blivit bruten över din synd och känt en ånger som lett till att du bett till Gud om förlåtelse för synderna då är du inte född på nytt. Det är ett verk av Gud inte av oss. bara Gud kan göra detta verk i oss att han förvandlar våra hjärtan. man kan ha kunskap intellektuellt i sitt huvud men det måste komma till ett beslut av oss med att vilja följa Jesus var Han är för oss. En person som är sann kristen kommer bli förvandlad och fri från de saker han tidigare var helt fast i den som säger nåt annat ljuger. Man kan inte va kristen och leva som alla andra dag in och dag ut…det kommer inte vara så. ett tecken på att du inte är riktigt född på nytt är att du inte förändras hela tiden. andra omkring dig kommer se att du är annorlunda, talar annorlunda utan svordomar, attityd, inte samma skämt som innan, allting med dig blir annorlunda och framförallt du kommer vilja ära Gud i allt och du kommer tala om Gud och Hans ord..det hjärtat är fullt av talar munnen säger bibeln. och dina vänner och familj kommer bli överbevisade om synd när de är runt dig ..om de inte blir de utan alla älskar dig och du inte får möta motstånd..då är det ett tecken att du är precis samma person.

#50 du kommer bara med en "feel good gospel" här,  inte Guds ord. Vad du "innerst inne" tror är orrelevant. Vad jag tror med.

Jeremia 17:9 "Bedrägligare än allt annat är hjärtat, det är obotligt sjukt. Vem kan förstå det?"

random321
2014-07-22 17:14
#52

trodde mest på Jesus och har alltid velat vara kristen och är ju det. Känns bara som att Jesus är vägen till Gud

gheeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej

ALPHIRA
2014-07-23 23:23
#53

För mig också är Jesus som öppnat vägen till Gud.

🙂

[Juel70]
2014-07-24 09:12
#54

#51 Ja man blir förvandlad, men det är fortfarande en kamp mot synden, som Paulus själv skrev om. Vi blir inte helt fria förrän vi är hos Jesus. Den onde försöker ju till och med fresta och avleda de utvalda.

Jag är inte perfekt kristen, får be om förlåtelse då och då, jag kämpar mot allehanda mörka krafter varje dag. Men det enda som hjälper är att be, sätta på sig Guds rustning och få Guds frid.

Woodland
2014-07-24 10:51
#55

# 52 Jesus är vägen till Gud, så sant . . . Och endast han!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
indra-bus
2014-07-24 15:52
#56

De var mycket ot här. Hur blev du kristen var ju frågan. Inte hur okristna alla här är. Varför får de vara kvar???? Hög mod.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

shamz116
2014-07-26 23:21
#57

#54 Juel70 det är helt sant absolut, när vi tagit emot evangeliet i tro och omvänt oss så börjar ju vår vandring med Herren och helgelsen för att vi ska bli mer lika Honom. Han har stort tålamod med oss,. Det jag sa var att en pånyttfödd kristen kommer att bära god frukt, alltså gärningar i dennes liv som visar på den förvandling som gjorts i hans inre.  2 Korinthierbrevet 5:15-18 "Och han dog för alla, för att de som lever inte längre skall leva för sig själva utan för honom som har dött och uppstått för dem. Därför känner vi inte längre någon på ett ytligt sätt.Även om vi lärt känna Kristus på ett ytligt sätt, känner vi honom inte längre så. Alltså, om någon är i Kristus är han en ny skapelse. Det gamla är förbi, se, det nya har kommit." !

Ingen av oss är perfekta nej, långtifrån. I oss själva finns inget vi kan berömma oss av, bara Gud som lever och verkar genom oss. Han tillhör all ära för det  goda vi gör. Vi har en hjälpare och kämpar inte själva eller i egen kraft utan bibeln säger att Den Helige Ande ber för oss. och precis som efesierbr. 6:12 säger "vi strider inte mot kött och blod utan mot furstar och väldigheter och världshärskare här i mörkret, mot ondskans andemakter i himlarna. "
 Gud välsigna dig och bevara dig på alla sidor!

indra-bus
2014-07-27 08:31
#58

shamz116  Varför inte svara på frågan ? Du tar de verser du tycker o tolkar som rätt. Tycker du är högmodig av värsta klass.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[Juel70]
2014-07-27 08:40
#59

#57 Ja det var bra skrivet. Gud välsigna och bevara dig också. 🙂🌺

shamz116
2014-07-27 15:31
#60

#58 Ställde du en fråga till mig? Jag gav mitt vittnesbörd hur jag började följa Jesus i #38 Jag antar det som upprör dig är det jag skrev för de som sagt de är kristna men på icke bibliska grunder? Jag måste varna för det säger min bibel att jag ska, det gör man när man älskar sina medmänniskor, OT eller inte. Vad kan vara viktigare än en persons själ och var den spenderar evigheten? Du skulle gärna få förklara hur jag är högmodig men nu handlar inte denna tråd om mig och det vill jag  inte, så inboxa mig gärna.

#59 tack <3

shamz116
2014-07-27 15:38
#61

#58 Det du säger om bibeverser: Jag har inte tolkat bibelord, de talar för sig självt. " Ty Guds ord är levande och verksamt. Det är skarpare än något tveeggat svärd och tränger igenom, så att det skiljer själ och ande, led och märg, och det är en domare över hjärtats uppsåt och tankar." Hebr. 4:12.

Mops1
2014-08-21 12:24
#62

Jag är född inom kyrkan.Gick i kyrkan mina första 19 år.Efter 30 år är jag nu tillbaka.Härligt!!Hur jag blev troende?Bad till Gud om förlåtelse för alla mina synder.Är nu med i en grupp som träffas 1 gång per vecka.Planerar även besöka kyrkan..

Min fråga lyder dock…hur gör man när man blir attraherad av motsatta könet??Vad säger man(eller låter bli?)Han är för fin för mig… jag är ju ny

Annons:
sons
2016-01-23 06:56
#63

några släktingar var mycket religiösa. Pappa var marxist som ung och vi syskon döptes inte.Men jag ville själv konfirmeras och så blev det.Jag upplevde det som bra och döptes i samband med det. Levde under en lång tid inte religiöst men har alltid funderat över livsfrågor.  Men förlusterna avlöste varandra, många vänner kolleger och släkt dog,  Mina föräldrar fick cancer som också fanns i släkten.Jag har även haft sjuka syskonbarn och ett syskonbarn dog.  Begravningarna avlöste varandra och jag behövde någonstans att gå med min sorg.  Jag började med större helger, och allhelgonahelgen. Det var svårt under en tid jag grät mina föräldrar och mammas man led av cancer samtidigt och pappa och mammas man dog senare i sjukdomen.     Jag fick en NDU i samband med chock och blodtryckfall  under operation och intensivvård för 2 år sedan och lämnade min  kropp i några minuter. Idag har jag leversjukdom nästan diabetes och problem med pulsen och anafylaxi samt hypoglykemi.  Sjukdomstiden och 2 operationer har lett mig vidare i tron.  Jag började gå i kyrkan, lovsångsmässor. och bibelstudier, helgseminarium och vanliga gudstjänster.  Katarina kyrka och min kyrka i Haninge blir mina andliga hem,    Jag försonades med lidande sjukdom och död och kommer fortsätta gå i kyrkan ioch upplever ro med detta.   Jag jobbar inom vård och funderar mycket över livsfrågorna i livet.  Cancer spelade stor roll. Då kom det inte helt oväntade.  Mina bröder blev kristna dom med i vuxen ålder och andliga .Vi påverkade inte varandra och mamma läser bibeln och ber för oss innan hon somnar så vi blev kristna allihop och söker svaren i livet.. Min tro ger ro och råd i livets olika situationer..  jag försonades med döden och sorgen i livet och kan gå vidare…jag har trots allt gått på 15 begravningar . Min födsel var traumatisk och anafylaxi får jag leva med för livet och en sämre leverfunktion

Woodland
2016-01-23 09:58
#64

Tack för att du delade detta med oss!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Barajag1
2016-01-31 19:26
#65

Jag har sedan jag va liten alltid känt att det finns en högre makt. Har bett till gud sen jag va typ 7 år o saker jag bett om har nästan alltid slagit in, även de mest komplicerade o otänkbara saker har slagit in, tex en grej va riktigt märkligt att de slog in, innan jag bad om det kände jag att be va sista utvägen för det skulle aldrig hända annars o det hände plötsligt efter några månader, men det är en lång historia, kan berätta mer i pm. Sen har jag varit med om o sett märkliga saker som stärkt min tro ännu mer o fått bevis för att mycket som står i bibeln faktiskt stämmer. De har jag sett med egna ögon. Så förut skulle jag sagt att jag kanske inte är så religiös men känner att det ändå finns något men idag skulle jag säga att jag är väldigt troende o stolt kristen :-)

Dioramabyggare
2016-02-07 21:40
#66

Jag var ateist fram till 12 års ålder. En dag, när jag satt i skolan, och på' grund av företeelser som inte har med kristen tro att göra, längtade ut i skogen till de vilda djuren där, tänkte jag på hur naturen fungerar, ju mer blev jag övertygad om att det måste finnas en skapare "bakom" allt detta.

Åren gick, och jag engagerade mig i Svenska kyrkans (det var innan kyrkan skildes från staten) lägerverksamhet för konfirmander. Efter några år började jag uppleva att det var ganska "stelt" i kyrkan, och i samband med att jag flyttade till en annan stad så sökte jag mig till en frikyrka där jag engagerade mig i lite olika verksamheter. Jag är medlem i en frikyrka här i staden sedan femton år, och trivs jättebra med människorna där. När jag är och hälsar på vänner i olika städer brukar jag gå på möten i kyrkan.

shamz116
2016-02-20 20:15
#67

#66

Du skrev inget vittnesbörd om hur du tagit emot Jesus som Herre i ditt liv.  Denna tråd handlar om hur man blev en kristen. Vad är din syn på ordet kristen vad betyder det för dig? Vet du vad Guds ord säger om vad en kristen är?

Det oroar mig alla människor som känner sig hemma och trivs i kyrkorna men aldrig blivit födda på nytt av Anden utan de är lika döda i deras synder som innan men blivit religiösa och de går söndag efter söndag. Guds ord och evangelium har blivit så utvattnat i kyrkorna att inte syndare hamnar under syndanöd utan trivs, det säger mycket.

Är du inte frälst så snälla se över din själs tillstånd, rannsaka er med hjälp av Guds ord. Det är viktigare att du är rätt inför Gud än med människor som inte spelar någon roll i slutändan och på domens dag.

Mirinda
2016-02-22 23:39
#68

Till shamz116 vill jag bara säga: Döm inte så ska du inte bli dömd!

Var och en kan ta emot Gud och Jesus på sitt eget sätt. Det finns inget patenterat sätt att bli kristen på. Det gör mig ledsen att läsa dömande kommentarer om hur andra funnit sin tro.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Mirrranda
2016-03-21 19:49
#69

Jag har inte tittat in på ett tag men vill tacka alla som skrivit i tråden och berättat er historia sedan sist jag var här.

Intressant läsning!🌺

Annons:
Dioramabyggare
2016-03-22 00:05
#70

#67: Så här "får" man kanske inte skriva på detta forumet, men jag var väldigt trött på livet när jag var i 22-årsåldern. Men "min tid var inte ute"… jag upplevde ett starkt möte med Jesus där jag satt på kökstrappan hemma hos min mor och bara "längtade bort". Det var för övrigt den 22 augusti 1982 och sedan den dagen räknar jag mig som frälst.

[loveisall]
2016-04-06 11:05
#71

Jag hade tidigt möte med Gud som barn, mkt pga trauma i barndomen som gjorde att jag vände mig till Gud, men det var inte förrän jag var 16 år som jag tog emot Jesus ; bekände med min mun att Jesus är herre och med mitt hjärta verkligen ville förändra mitt liv. 

Men jag hade mkt att ta itu med i mitt liv, eller rättare sagt Gud hade mkt att trassla ut och samtidigt motarbetades jag av den onde.  Men Gud är större än den som är i världen. Vägen har inte varit rak, men den blir rakare hela tiden.  Jag har gått en svår väg där jag varit på väg att drunkna, vandrat genom stormar och vadat i lera och törstat genom ödemarker.

Upp till toppen
Annons: