Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 1513 ggr
saaandras
6/4/14, 8:32 PM

Synda?

Ung och precis börjat inse att jag faktiskt är kristen. Förnekat det innan pga grupptryck och mobbing, men hur som helst. Det finns verkligen hur mycket som helst att lära inom kristendomen och istället för att jag ska sitta och läsa igenom hur mycket text som helst för att KANSKE hitta vad jag söker efter är det nog lättare att jag bara frågar rätt ut. Så vad innebär egentligen att synda? Exempel på några synder? Om man har syndat, vad gör man då? "Räcker" det med att "bara" be Gud om förlåtelse för alla mina synder? 

Visste inte vilken kategori detta skulle sättas under :/

You will never see me cry. 

Annons:
[Juel70]
6/4/14, 9:27 PM
#1

Det finns några definitioner på synd faktiskt.  Det största av dem är att inte tro på Guds son Jesus.

Johannes 168Och när han kommer, skall han låta världen få veta sanningen i fråga om synd och rättfärdighet och dom: i fråga om synd, ty de tro icke på mig.

Eva begick ju den första synden och förledde Adam till synd. Så där kom synd in i världsbilden och människan fick istället för att vandra tillsammans med Gud, nu gå i mörker. 

Synd är väl allt som inte kommer från Gud, alltså sådant som man tänker, talar och handlar som inte kommer från Gud, och när man inte är i Guds vilja. För när man ser tillbaka till den tiden då Adam och Eva levde, så vandrade Gud tillsammans med dom i Edens lustgård. Dom var i Guds vilja hela tiden.

Jesus återupprättade kontakten till Gud genom att bli människa och han tog bort synden från alla människor, synden som gjorde att man inte kunde nå Gud mer.

Alla som tror på Guds son, får den gåvan; en upprättad relation med Gud.  Gud sände oss den helige Ande, som ska förvandla oss inifrån, när vi säger vårt JA till Jesus. 

 Icke genom någon människas styrka eller kraft skall det ske, utan genom min Ande, säger HERREN Sebaot. Sak 4:6

Så, när vi tagit emot Jesus i våra liv, så ska alltså Guds ande förändra oss inifrån, så att vi blir lika Jesus, och rättfärdiga i Honom. 

Jag skall lägga mina lagar i deras hjärtan och skriva dem i deras sinnen,och deras synder och överträdelser skall jag aldrig mer komma ihåg.

Och där synderna är förlåtna behövs det inte längre något syndoffer. Hebreérbrevet 10:1-18

Men om du ändå syndar medvetet, vilket den HA kommer att peka på ifall det är så, så brukar man få syndanöd och det står att man ska ångra sina synder och bekänna sina synder och be om förlåtelse.

Rättfärdighet i Jesus ger frid, glädje och många andra utav andens frukter som du kan läsa om i bibeln. 

Hoppas det hjälpte dig lite :)

[Juel70]
6/4/14, 9:31 PM
#2

Ty av nåden (gåvan= Jesu försoning på korset) är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det, inte på grund av gärningar, för att ingen skall berömma sig. Ef. 2:8

Måste också poängtera att vi alla syndar mer eller mindre varje dag. Det kan vara i tankar, ord eller handlingar. 

Synden börjar i tankarna, hjärtat. 

Vi är alltså frälsta på grund av nåd, av tron på Jesus blir vi rättfärdiga (oskyldiga inför Gud) i honom (inte av honom utan i) Det betyder att vi måste förbli i Honom, Jesus. 

Hur förblir man i Jesus?

Ja, man söker Honom varje dag, ber om Guds ledning, den helig andes ledning och läsa Guds ord. (Tro kommer av undervisning- Guds ord är livgivande bröd)

 Det står att vi ska frambära oss själva som ett levande heligt offer, såsom Jesus frambar sig själv som ett oskyldigt lamm till slakt. 

Hur frambär man sig som ett levande heligt offer?

Genom att låta Gud vara med i varje minut av ditt liv, i alla dina beslut, På jobbet, i dina skratt, i dina tårar, dina segrar, dina kampar, i bön, osv osv

Förlåt det blev lite långt 😃

[EatTheScroll]
6/5/14, 6:16 PM
#3

Synda betyder att man missar målet. Exempel, en person som på nyårsafton lovar att sluta röka håller upp i ett par dagar och börjar röka igen. Han har då "missat målet" med att sluta röka. För hans mål var att sluta 🙂

I Bibeln har vi några enkla regler som Gud givit oss att leva efter och det är de 10 budorden. I ett av dem står det att vi inte skall stjäla och det är ett mål du har i ditt liv att inte stjäla för du vill göra Gud glad. Du älskar honom ju. Stjäl du har du alltså missat målet eftersom ditt mål är att lyda och behaga Gud och han vill inte att du stjäl. Men det kan vara svårt att komma ihåg Guds 10 bud så Jesus gjorde det enkelt för oss.

Vi behöver inte tänka på de 10 budorden som gavs genom Moses. Istället gav Jesus oss 2 bud. Och det att "du skall älska Gud med hela ditt hjärta och din nästa som dig själv". Han sa att alla 10 bud innefattar i dessa två. Så om du tänker på dina medmänniskor så stjäl du inte från de du älskar, du begår inte äktenskapsbrott mot de du älskar, du har inte begär till din nästas hus om du älskar den personen, du hedrar dina föräldrar för att du älskar dem, du mördar inte den du älskar, du ljuger inte för den du älskar osv. Om du gör något av detta så syndar du genom att du inte lyckas leva upp till de målen Gud har gett oss. Han vill vårt bästa och att vi tar hand om varandra och det är vårt mål att leva upp till.

-Aida-
6/5/14, 8:56 PM
#4

Synd, ja jösses, de kan jag erkänna att jag syndat så mycket i mina unga år att jag föll i gråt framför gud och bad om förlåtelse för allt jag gjort, men varför synda då?
Jag ansåg att det var högst nödvändigt i vissa situationer, kunde gjort saker annorlunda men den tankegången existerade inte när hormoner rusade runt som dårar, att be till gud kändes inte som att de hjälpte mot de jag gjort, känns som att synderna lever vidare i mig som en förbannelse.

Davbjo
6/9/14, 7:53 AM
#5

Hela grejen med synd låter för mig väldigt omständlig och framför allt jobbig. Själv är jag helt fri från synd, vilket är jätteskönt, fler borde prova det.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Woodland
6/9/14, 11:42 AM
#6

Om vi säger att vi är utan synd bedrar vi oss själva, och sanningen finns inte i oss. 1 Joh. 1:8

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Davbjo
6/9/14, 11:45 AM
#7

#6: Bibeln har dock fel. Jag är inte kristen, därmed är jag utan synd, då synd är en strikt kristen konstruktion.

Att försöka applicera synd på en som inte delar den kristna tron är lika meningsfullt som att applicera kast på någon som inte är en del av det indiska kastväsendet. Det blir en övning i meningslöshet, då detta är rena tankekonstruktioner.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Woodland
6/9/14, 11:50 AM
#8

# 7 Du hade haft rätt om det var människan som definierade synd.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Davbjo
6/9/14, 11:56 AM
#9

#8: Det finns inget som tyder på något annat. Det finns åsikter om att så inte är fallet, men åsikter utan substans är svåra att värdera till något alls.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Woodland
6/9/14, 12:43 PM
#10

# 9 Det blir svårt att diskutera detta med dig för vi kristna har bibeln som grund och tror på Gud. Vi har därför två helt olika utgångslägen.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: