Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 3196 ggr
Woodland
2014-06-01 17:53

Nytt från Brittiska Psykiatriker

Enligt det Brittiska "Kungliga Colleget av Psykiatrier" (RCP) föds inte människor som homosexuella. De gav inget stöd åt tanken i detta uttalande

De erkänner vad de förut hade förnekat, att orsakerna till homosexualitet är en kombination av biologiska och barndomsupplevelser (postnatal life experiences.). Så att om ett barn inte utsätts för dessa upplevelser kommer han/hon att växa upp som heterosexuell.

De har också ändrat sin syn angående möjligheten att den sexuella inriktningen kan ändras. De medger också att bisexuella har en möjlighet till val ("a degree of choice".)

Fastän de konstaterade detta stöder RCP i Storbritannien förbudet för terapi med syfte att förändra en persons sexuella preferenser.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Joppo
2014-06-01 23:39
#1

Har du funderingar på att byta sexuell läggning Woodland? Eller hur kommer det sig att du postar denna nyhet?

-Aida-
2014-06-02 10:54
#2

Jag tror ja måste hålla med om denna forskning eller vad man kan kalla de.
Jag hade två kompisar när jag gick i skolan som var båda killar, en ny tjej började i klassen och förändrade dom helt, på grund av henne bytte dom läggning och skaffade pojkvänner, hade dom inte stött på henne är jag övertygad om att dom hade varit hetro.

Boxman
2014-06-02 12:13
#3

#0

"De har också ändrat sin syn angående möjligheten att den sexuella inriktningen kan ändras. De medger också att bisexuella har en möjlighet till val ("a degree of choice".)"

Det "medger" (?) att bisexualla kan välja hur de uttrycker sin sexualitet, inte att de kan välja sin sexuella läggning.

"Bisexual people may have a degree of choice in terms of sexual expression in which they can focus on their hetrosexual or homosexual side".

Davbjo
2014-06-02 12:22
#4

Jag vet inte om du är medvetet oärlig nu Woodland, men det du länkar till är inte uttalandet i sig, det finner du här: http://www.rcpsych.ac.uk/pdf/PS02_2014.pdf

RCPSYCH säger faktiskt ingenting om att man inte föds som homosexuell, ordet "föds" nämns inte i deras uttalande. Vad de säger är detta:

The Royal College of Psychiatrists considers that sexual orientation is determined by a combination of biological and postnatal environmental factors.

Alltså spelar både biologiska (medfödda) faktorer såväl som miljö in. Detta har, mig veterligen, varit känt ganska länge.

Inte heller "medger" de att bisexuella rakt av har ett val, detta är vad de säger i uttalandet:

Bisexual people may have a degree of choice in terms of sexual sexpression in which they can focus on their heterosexual or homosexual side

Nyckelorden här är "may have", vilket i dessa uttalanden som regel betyder att mer forskning behövs (vilket alltid brukar vara fallet egentligen).

Rörande den "sexuella inriktningen":

The College believes strongly in evidence-based treatment. There is no sound scientific evidence that sexual orientation can be changed.

Du skrev att de ändrat sin åsikt i den här frågan, de ansåg alltså innan att detta var möjligt?

Ni troende verkar ofta vara ganska sexfixerade. Frågan är om det är en hälsosam fixering.

Avslutande ord från RCPSYCH:

The College holds the view that lesbian, gay and bisexual people are and should be regarded as valued members of society, who have exactly similar rights and responsibilities as all other citizens. This includes equal access to healthcare, the rights and responsibilities involved in a civil partnership/marriage, the rights and responsibilities involved in procreating and bringing up children, freedom to practise a religion as a lay person or religious leader, freedom from harassment or discrimination in any sphere and a right to protection from therapies that are potentially damaging, particularly those that purport to change sexual orientation.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

[Juel70]
2014-06-02 14:02
#5

Oavsett om man föds som gay eller inte, så är man inte mindre värd som människa, men bibeln säger att den sexuella handlingen är fel, en synd, men det kommer av syndafallet och dess evolution.

Men intressant och jag undrar om det finns mera forskning kring detta.  För jag har hört väldigt många manliga homosexuella som kommit ut som gay, att dom flesta av dom varit utsatta för sexuella övergrepp av en manlig och i vissa fall varit helt utan fadersgestalt. 

Nu sade jag inte alla, men väldigt många stämmer detta in på.

Woodland
2014-06-02 20:02
#6

Nyheten är att de medge att personer är inte födda "gay" precis som deras Amerikanska kolleger i APA - APA skrev en broschyr i denna pdf. -

"There is no consensus among scientists about the exact reasons that an individual develops a heterosexual, bisexual, gay, or lesbian orientation. Although much research has examined the possible genetic, hormonal, developmental, social, and cultural influences on sexual orientation, no findings have emerged that permit scientists to conclude that sexual orientation is determined by any particular factor or factors. Many think that nature and nurture both play complex roles; most people experience little or no sense of choice about their sexual orientation." 

Det finns ingen samförstånd bland vetenskapsmän angående de exakta orsakerna att en individ utveckar en heterosexuell, bisexuell, homosexuell eller lesbisk inriktning. Fastän mycket forskning har undersökt den eventuella genetiska, hormonella, utvecklingsfaser, sociala och kulturella inflytande på sexuella riktningar, ingen resultat har visats som tillåter vetenskapsmän att dra slutsatsen att sexuell riktning är bestämd av någon speciell faktor eller faktorer. Många tror att både natur och uppfostran spelar komplicerade roller; många människor upplever lite eller ingen valfrihet angående deras sexuella läggning. (översättning Woodland)

Robert A.J. Gagnon en framstående professor vid Pittsburgh Theological Seminary behandlar uttalande från RCP här

# 4

Du få ursäkta T men jag anser att de högt utbildade engelsktalande på webbsidan Core Issues kan läsa och förstår innebörden i texten. 

Ni troende verkar ofta vara ganska sexfixerade. 

Och detta kommer från dej T som ägnande flera inlägg om  att jag inte orkade engagera mig i allt och alla (homosexuella grouper). Vi är människofixerade.  Kolla in första videon här och feel their pain. 

Avslutande ord från RCPSYCH är inte på tapeten i mitt inlägg  (det var förresten inledningsorden.) Men Robert Gagnon har vissa synpunkter.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Woodland
2014-06-02 20:05
#7

# 5

Genom tiderna har kyrkan ansett att man skall leva i celibat om man är vad vi kallar "gay". Men sexuella handlingar utanför äktenskapet har alltid betraktas som synd.

Om du kollar på Lisa Diamonds föreläsning så kan du ta del av mängder av tabeller från hennes forskning. Hon har bevisat med studier att mänsklig sexualitet är flytande. Intressant föreläsning.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2014-06-02 22:00
#8

Tack woodland för länken. Ska kika.

[::Vera::]
2014-06-02 22:43
#9

Woodland, jag vill bara säga några ord angående det här, så att inte ogrundade generaliseringar sprids och skadar människor mer än nödvändigt. Det finns ingen sanning i det du skriver eftersom jag är ett av alla levande exempel på att min homosexualitet varken beror på homosexuella upplevelser i barndom eller som Juel70 skriver, sexuella övergrepp. Inte heller är frånvarande föräldrar en korrekt bild av min barndom. Jag vet många fler, men detta tar inte någon forskning upp i sina rapporter. Jag undrar varför.

Jag har egentligen ingen lust att berätta för er vad som händer när människor försöker ändra en persons sexuella läggning. Och ingen här inne har troligtvis något intresse av att veta heller. Men jag hade aldrig blivit utsatt av andra, däremot så såg jag själv till att utsätta mig för sexuella övergrepp pga människor och i synnerhet människor som lever med Gud, som anser att jag behövde botas och förändras.  Önskar att ni med era till synes goda hjärnor kunde förstå hur ert snack kan påverka andra till att ta sitt liv. Är det någon överhuvudtaget här som vet hur det känns att leva med total självförakt och dessutom att inte känna sig älskad, pga något som ej går att förändra?? Inte ens om man så ber dygnet runt och lever ensam. Är det vad er Gud och Jesus vill?

Några av er här verkar mer fixerade vid sex, än vad jag har varit under hela min livstid. Det är märkligt i mina ögon. Det är tyvärr mycket omänskliga tankegångar som än idag pågår bakom de osyndiga och till synes fina kulisserna. Tack för att terapi fortsätter att förbjudas över hela världen! För mänskliga rättigheter och kärleks skull!!!

LeJ
2014-06-03 00:04
#10

Jag har aldrig skrivit härinne men nu är det nog dags.

Jag är kristen och blir alltid ledsen när folk använder Gud för att döma andra, ingen kan alldeles säkert veta vad Gud vill, men min personliga övertygelse är att vi ska respektera andra människor och inte sätta oss över andra. Att helt inte döma andra går realistiskt sett inte, då skulle vi inte kunna ha några lagar t ex. Och realistiskt sett så är det nog mycket få människor som aldrig har dömt någon. Därmed inte sagt att vi har rätt till det, men så funkar vi människor. Mobbing pga sexualitet, hudfärg, religion mm är däremot aldrig försvarbart.

Homosexualitet är inget som skadar andra. Det är kärlek mellan vuxna, samtyckande människor, precis som heterosexualitet, och kärlek kommer från Gud.

#9 Du har ingen skyldighet att varken tiga eller berätta om din sexualitet eller ditt liv i övrigt, inte heller har jag eller någon annan. Du och jag och alla andra har rätt att leva våra liv så länge vi inte skadar andra eller begår några brott. Och naturligtvis har vi rätt till kärlek i våra liv, (och även passion och lust)BlinkarHoppas du är omgiven av människor som vet detta och har stöttat dig i livet. Kram.

[::Vera::]
2014-06-03 00:35
#11

Tack LeJ för ditt stöd och för det du skriver! Gud vet att jag behövde det just precis nu! Jag delar fullt ut dina tankar. Ingen är felfri, vi alla dömer ibland. Att inte kunna förlåta när det är det enda som skulle kunna göra mig fri, är väldigt tungt att bära. Oavsett stöd som jag har idag och som jag är tacksam över, så står jag trots det ensam med uppgiften. Bara jag själv kan göra mig fri genom att förlåta andra, mig själv och tillåta mig att älska mig igen så som Gud vill. Kram

Davbjo
2014-06-03 07:30
#12

#6:

Nyheten är att de medge att personer är inte födda "gay" 

Nej, du har förstått detta helt fel. Jag tycker dock att ditt ordval är intressant, "medge". Det låter på dig som att man tidigare mörkat denna "sanning" som ni kristna minsann suttit på hela tiden. Så är det naturligtvis inte.

Man vet helt enkelt inte exakt vilka faktorer som spelar in, så att då säga att vissa faktorer är uteslutna är fel och oärligt. Och det spelar ju faktiskt egentligen inte heller någon som helst roll alls vad homosexualitet eller bisexualitet beror på. Anser du att det spelar roll får du mer än gärna förklara varför.

Du få ursäkta T men jag anser att de högt utbildade engelsktalande på webbsidan Core Issues kan läsa och förstår innebörden i texten. 

Jag förstår självklart att du litar mer på en kristen intresseorganisation än forskarna i sig, själv är jag dock mer intresserad av fakta än förvrängningar.

Och detta kommer från dej T som ägnande flera inlägg om  att jag inte orkade engagera mig i allt och alla (homosexuella grouper).

Jag tror inte att du försökte bevisa min poäng, men det var precis vad du åstadkom. Att diskutera homosexuellas rättigheter har absolut noll och ingenting med sex att göra, att du lyfter fram detta i det sammanhanget är snarare komiskt än något annat. Att blanda in sex i allt, att se sex i allt, är att vara just sexfixerad. Sexualitet, speciellt andras sexualitet, verkar vara av stort intresse inom många religioner.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

[Juel70]
2014-06-03 08:30
#13

Liv74,  Jag har vänner  och har haft vänner som är gay. Själv är jag hetero, men jag blev förvånad över att så många hade antingen blivit sexuellt utnyttjad av en manlig under sin uppväxt eller saknade fadersgestalt. Detta gäller alltså MÄN, detta som jag har upptäckt.

Det är ingen härinne som har DÖMT homosexuella om ni läser inläggen.

Det är heller ingen här inne som försöker att  "bota" homosexualitet. Det är inte min mission 🙂

Och alla ska vi stå tills svars inför Gud, kristen, okristen, brun eller gul eller vit, för vi har alla syndat.

Annons:
Maria
2014-06-03 11:43
#14

#13 Ingen har dömt homosexuella?

Indirekt gör man ju det genom att försöka hitta lösningar på att bli "botad" och förklaringar till varför man har "fel" sexuell läggning.

Jag själv är medlem i EKHO.

Ofta får jag frågan om jag är lesbisk på grund av mitt medlemsskap. När jag svarar nej så är följdfrågan ofta om min son är bög…

Jag måste liksom ha en anledning till att visa mitt stöd….det gör mig ganska beklämd.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[::Vera::]
2014-06-03 12:44
#15

#13 så länge som man tycker att det behöver forskning för att hitta anledningen varför människor har en viss sexuell läggning, så anser jag att man dömmer. Människor forskar pga att man behöver utveckling mot en förändring till det bättre, hitta lösningar på något som någon anses behöver förändras. Hur många HBTQ människor tror du är intresserad av just denna forskning? Inte många. Möjligtvis de som har blivit utsatta för trakasserier, hot, utanförskap, eller ren hjärntvätt att man är sjuk och syndig. Jag skulle tro att vi skulle må absolut bäst av att bara få vara ifred och känna oss likvärdiga och unika som alla andra människor. Kanske för mycket att önska av en lägre stående art? Jag har aldrig sett en forskningsrapport som utreder varför heterosexuella är just det, eller vilka heterosexuella som har sin läggning pga barndom eller svåra uppväxtförhållanden eller sexuellt utnyttjande. Kan bara önska att tiden istället kan spenderas på något vettigare än att utöka utanförskap och fördom. Vi är alla människor med samma önskan om gemenskap och om en kärleksfull värld.

[::Vera::]
2014-06-03 12:55
#16

#13 … Och jag bryr mig ganska lite ifall dina " upptäckter" gäller män. Det här är inte enbart min personliga angelägenhet. För mig handlar det om hur man ser på människor. Hur kan jag blunda när jag ser och har erfarit hur andra människor mår innerst inne!

Denna kommentar har tagits bort.
[Juel70]
2014-06-03 13:48
#18

Gud säger att det är en synd, men som Woodland säger så är även äktensskapsbrott en synd (Där har jag redan förresten syndat). Om jag "dömer" någon så har väl jag dömt även mig själv?? För det finns ju terapi för även äktenskapsbrytare av olika slag.

Bara för att man tar upp forskning kring homosexualitet, betyder inte att man dömer någon, lika lite som man dömer en äktenskapsbrytare för att denne går i terapi.

LeJ
2014-06-03 15:07
#19

#18 Bara för att du har dömt dig själv har du inte rätt att döma andra.

Och jo, ni har dömt homosexuella, att säga att något är fel är att döma, även om ni lägger fram det som att bibeln säger att det är fel. Bibeln är ju vad ni tror på så då håller ni ju med om att det är fel.

[Juel70]
2014-06-03 17:26
#20

#19

Ty Guds ord är levande och kraftigt och skarpare än något tveeggat svärd, och tränger igenom, så att det åtskiljer själ och ande, märg och ben; och det är en domare över hjärtats uppsåt och tankar13Intet skapat är fördolt för honom, utan allt ligger blottat och uppenbart för hans ögon; och inför honom skola vi göra räkenskap.

Hebr 4:12

Om Guds ord gör dig illa till mods, påverkar ditt samvete, så är det Guds ord som gör att du känner dig så.

Annons:
LeJ
2014-06-03 20:33
#21

Nej, Guds ord gör mig inte illa till mods och jag har inga problem med mitt samvete, vet inte vad du får det ifrån. Jag pratar om vad du skriver, och du är inte Gud.

[Juel70]
2014-06-03 21:27
#22

#21 Så du menar att vi dömer homosexuella genom att ta upp forskning kring det och genom att det i bibeln står att homosexualitet är en synd?

Woodland
2014-06-03 23:44
#23

# 9

Det var roligt att du kände att du vill kommentera tråden. Det är bra.

Det finns ingen sanning i det du skriver eftersom jag är ett av alla levande exempel på att min homosexualitet varken beror på homosexuella upplevelser i barndom eller som Juel70 skriver, sexuella övergrepp. Inte heller är frånvarande föräldrar en korrekt bild av min barndom. Jag vet många fler, men detta tar inte någon forskning upp i sina rapporter. Jag undrar varför.

Det är förståeligt att du blir berörd av ämnet vi skriver om här. Det är människor av kött och blod som står bakom siffrorna och uttalandena. Det är en grov överdrift att påstå att ingen sanning finns i det jag skriver när jag citerar källorna. Dina livserfarenheter kanske faller utanför ramarna av vissa forskningstudier, men det kan väl vara så att de passar in på andra. Detta vet inte jag. Det är inte min specialitet.

När det finns olika synsätt inom HBTQ rörelsen om nyttan av “Pride” parader, demonstrationer och så vidare så det är inte så konstigt om någon inte tycker om forskningen heller.

Enligt bibeln är renhet inför Gud en sak som innefattar allt från motiv till gärning. Detta gäller alla synder som omnämns i bibeln. Just nu i denna tråd diskuterar vi sexualitet så det är klart att det är det som nämns. Det är utövad sexualitet innan äktenskap, lik väl som äktenskapsbrott, incest med mera som man måste avstå från som kristen. Faller folk för sina passioner? Ja. Finns det förlåtelse? Ja.

Just det som är slående i videon som jag länkade till här var hur människor hittade sig själva genom Gud. Videon är lite väl katolsk mot slutet men dessa människors “story” är rörande, tycker jag.

Några av er här verkar mer fixerade vid sex, än vad jag har varit under hela min livstid.

Detta slängs ofta ut, nästan som ett floskel. Det är en orättvis beskyllning, tycker jag. Vi diskuterar ett ämne där sex ingår men jag ser inte att den sexuella akten har nämnts en enda gång!

Tack för att terapi fortsätter att förbjudas över hela världen! För mänskliga rättigheter och kärleks skull!!!

Men i sann kärlek bör terapin inte förbjudas för de som önskar att förändra sina liv. Terapin borde finnas tillgänglig. Att använda sig av den är individens val och endast då valet finns är det sann frihet; det vill säga en respekt för mänskliga rättigheter.

Vi (jag) kan inte ställas till svars när det gäller forskning. Länken i inlägg #7 är till en föreläsning av en professor, själv lesbisk. Rent allmänt påverkar forskning och dess slutsatser samhällsutveckling och bidrar ofta till grund för lagar och så vidare.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2014-06-03 23:45
#24

# 10

Jag är kristen och blir alltid ledsen när folk använder Gud för att döma andra, ingen kan alldeles säkert veta vad Gud vill,….

Hur kan du veta att du är kristen om du inte kan veta vad Gud vill?

Homosexualitet är inget som skadar andra. Det är kärlek mellan vuxna, samtyckande människor, precis som heterosexualitet, och kärlek kommer från Gud.

Jag tvivlar på att man bör göra ett sådant svepande uttalande. Det finns bevis för att allt runt homosexualitet och heterosexualitet har stor potential att skada andra. Därför tycker jag inte att man bör lägga ihop det med Gudomlig kärlek.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2014-06-03 23:47
#25

# 12

Det låter på dig som att man tidigare mörkat denna "sanning" som ni kristna minsann suttit på hela tiden. Så är det naturligtvis inte.

Jaha, vad hände med “gay gene” forskningen? De kristna har aldrig stött tanken att en människa föds homosexuell.

Man vet helt enkelt inte exakt vilka faktorer som spelar in, så att då säga att vissa faktorer är uteslutna är fel och oärligt.

Det kan vara lika många faktorer som det finns människor med samkönad tilldragning. Någonstans måste man dra en gräns och den behöver varken vara fel eller oärlig. Det finns alltid undantag till regler.

Och det spelar ju faktiskt egentligen inte heller någon som helst roll alls vad homosexualitet eller bisexualitet beror på.

Inte för mig personligen, men det verkar spela roll för vetenskapsvärlden.

Jag förstår självklart att du litar mer på en kristen intresseorganisation än forskarna i sig, själv är jag dock mer intresserad av fakta än förvrängningar.

Wow det lät överlägset. Jag kan knappast tro att dessa kristna är så naiva att de inte själva förstå att de granskas? Det är professorer, vetenskapsmän med mera som arbetar efter samma principer som andra. Deras anseende inom sina fack är säkert betydelsefulla för dem. Man kan inte utesluta att fakta kan förvrängas på båda sidor. “Fakta” är färskvara.

Att diskutera homosexuellas rättigheter har absolut noll och ingenting med sex att göra, att du lyfter fram detta i det sammanhanget är snarare komiskt än något annat.

Det enda komiska här är din slutsats när det är personens läggning som används som en identitetsmarkör i alla sammanhang: av dem själva och andra.

Att blanda in sex i allt, att se sex i allt, är att vara just sexfixerad. Sexualitet, speciellt andras sexualitet, verkar vara av stort intresse inom många religioner.

Det beror på att religioner har regler, bud, förordningar och så vidare som reglerar vardagslivet. Det är lite svårt att diskutera sexualitet utan att blanda in sex. Det är inte fixering utan snarare ett sätt att hålla sig till ämnet.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

LeJ
2014-06-04 04:06
#26

Juel70- Nej jag anser inte att ni dömer för att ni skriver att det står i bibeln, men om jag inte har fel så eftersom det står i bibeln så anser du att det är fel som bibeltrogen kristen? Rätta mig gärna om jag har fel. När man läser härinne känns det rätt uppenbart att du och flera andra dömer homosexuella handlingar som synder.

Woodland- Det kallas tro. Det är vad jag och alla andra religiösa människor jag någonsin har träffat i både svenska kyrkan och frikyrkor har.

Hur menar du att det är skadligt för andra med sex mellan vuxna, samtyckande människor? Vilket är vad jag skrev.

Enligt min tro kommer kärlek från Gud. Men du menar att din tro(?) är att enbart kärlek till Gud kommer från Gud eller? Eller hur menar du?

[Juel70]
2014-06-04 08:16
#27

#26 Ja Gud skapade man och kvinna för varandra, så enligt bibeln och enligt Guds skapelseordning så är det en synd inför skaparen. Hans egen skapelse.  Det är handlingen som är en synd, inte människan.   

Men ingen kan döma dig, förutom Guds ord.. därav mitt inlägg i #20.

Ditt samvete talar om ifall du gör fel oavsett vilken synd du har begått, men även Guds ord. (Om en människa nu tror på Guds ord) Om du går emot ditt samvete, så är det en synd, därför att du då inte är i Guds vilja för ditt liv.

Annons:
[Kathja]1
2014-06-04 09:52
#28

Gud skapade man och kvinna för att de skulle leva som ett och föröka sig och uppfylla jorden - är det då synd att inte skaffa barn?

[::Vera::]
2014-06-04 11:51
#29

Juel och Woodland Jag vill respektera era åsikter och er tro. Men ni hjälper mig inte att komma närmare Gud, snarare tvärtom. Ni gör det lite svårare för mig att finna förlåtelse i mitt hjärta. Vi kommer tyvärr inte närmare varandra än så här just nu. Ta hand om er själva och varandra.

[Juel70]
2014-06-04 14:35
#30

#28 Ja , det finns faktiskt nån vers i GT(minns inte hans namn) men han skulle befrukta sin brors kvinna, men valde att låta spilla säden på marken. Det behagade inte Gud står det.  Det är en välsignelse att kunna få barn att vara fruktsam.   Att gå emot Guds vilja är en synd, men nu kan alltid välja att inte vilja ha barn. Det finns en massa föräldralösa barn också…

#29  Det finns förlåtelse för alla som söker Gud. Det bästa är ju att läsa bibeln och be till Gud och få svar av Gud hellre än människor. Den som söker han finner. Ta hand om dig du med. 🌺

Woodland
2014-06-04 23:09
#31

# 26

Det var din kommentar i # 10 "ingen kan alldeles säkert veta vad Gud vill,…." jag syftade på i min replik. 

Om inte Gud har visat oss sin vilja (i bibeln) så faller allt, och vi kan varken veta vad tro är eller lära känna Gud. Man kan strunta i bibeln, men då är man inte kristen. 

Det finns många som vill undgå kritik idag och bland dem florerar myten att man “inte skall döma.”  Ingen av oss kan känna en människas hjärta (motiv) tillfullo, inte ens vårt eget.  Men Jesus sade att man känner trädet på dess frukt. (Matt. 7:16-21) 

För en kristen är den sexuella akten i bibeln endast godkänd inom äktenskapsramen. Äktenskap är per biblisk definition mellan en man och en kvinna därför att Jesus* sade så. Det är ingenting någon kan ändra på. Man kan försöka omdefiniera (och många har försökt) men det hjälps inte. Ingen kan skriva om bibeln och bibeln är klar när det gäller detta. 

I vårt språk finns det olika relationer som innefattas av ordet “kärlek”.  Enligt världen kan ordet användas om allt från vänskap till ett äktenskap och även en utomäktenskaplig relation. (Vi ser det på skvallertidningarnas löpsedlar.)  Men det är en stor skillnad på Guds definition av kärlek och världens definition. Gud gav definitionen av kärlek i bibeln. Han först, andra därnäst och oss själva sist. Enligt 1 Kor. 13: 4-7 är kärlek ren.

Kärleken är inte alltid härliga känslor. Gud tuktar sina barn. Det är en del av Guds kärlek. Det är inte skönt men nödvändigt. Ingen tuktan - inget barnaskap (Heb. 12:1-17) Har man vördnad för Gud handskas man försiktigt med hans ord, inte bara av kärlek utan också av fruktan.  

* Han svarade: “Har ni inte läst att Skaparen från begynnelsen gjorde dem till man och kvinna och sade: Därför skall en man lämna sin far och mor och hålla sig till sin hustru, och de två skall vara ett kött? Så är de inte längre två utan ett kött. Vad Gud har fogat samman skall människan inte skilja åt."

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Minka040
2014-06-05 12:15
#32

"Enligt det Brittiska "Kungliga Colleget av Psykiatrier" (RCP) föds inte människor som homosexuella."

Nej, det var inte så RCP skrev, tolkningen kommer från "coreissues". Vidare, vad innebär termen biologiska faktorer för dig, Woodland?

[Mellma]
2014-06-07 20:02
#33

Men vad är lite homosexualitet att hetsa upp sig över?? Det är ju för fasiken KÄRLEK det handlar om mellan två människor, fast av samma kön. Det finns väl värre saker att hetsa upp sig över eller…???

Ta och försök förstå att vi har utvecklats en hel del i människosläktet sedan detta negativa skrevs om homosexuella i bibeln. Det som stod nedskrivet i bibeln för sådär 2000 år sedan är gammal skåpmat idag. På den tiden kanske homosexualitet var förbjudet, men det är det som tur är inte idagsläget. Människor utvecklas!!

Ni alla homosexuella är lika mycket värda som vilken som helst annan människa. NI lever i kärlek och ska fortsätta att göra så. Jag vet också en hel bunt med homosexuella som aldrig blivit utsatta för vare sig sexuella övergrepp som barn, eller varit utan manlig förebild. NÄ, detta är bara dåliga ursäkter och snedtolkningar.

Jag är inte homosexuell själv, men har flera sådana bekanta och vänner, och de är lika goa människor som vilken annan människa som helst. 

Jag tror definitvit inte på en dömande Gud. Vi är så bra på att döma oss själva så det räcker. Gud är förstående och ickedömande. Och så länge man handlar i kärlekens tecken, så spelar det definitivt ingen roll om man är homosexuell eller inte.

Det finns även flera homosexuella präster idag också, och tur är väl det  ❤️

[::Vera::]
2014-06-07 20:06
#34

Love you Mellma! :)) Tack!

Annons:
[Mellma]
2014-06-07 20:09
#35

Kram på dig med Liv-74 ❤️ Fortsätt va den du är och skäms definitivt INTE för det!!! 🌺

[Kathja]1
2014-06-07 20:26
#36

Väl skrivet Mellan! Homofobi är bara människors rädslor som talar, precis som främlingsfientlighet. Nej tack vet jag kärlek till ALLT som är, så skapar vi paradiset på jorden. ♡

Woodland
2014-06-07 20:41
#37

# 33

Jag är inte homosexuell själv, men har flera sådana bekanta och vänner, och de är lika goa människor som vilken annan människa som helst. 

Samma här!

Vi är så bra på att döma oss själva så det räcker.

Jag tror vi är experter på att ursäkta oss själva.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2014-06-07 21:01
#38

# 32

Vidare, vad innebär termen biologiska faktorer för dig, Woodland?

Lyssnade du på Lisa Diamond länk i # 7? 

Här är också en intressant inlägg i diskussionen att Ingen är född Homo eller Hetro med en uppföljande artikel här. Det verkar som fler och fler överger tanken att denna läggning är medfödd.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

LeJ
2014-06-08 02:13
#39

#33 Fantastiskt bra skrivet Mellma.Blomma

#27 Där kom det där med samvetet igen. Är det möjligtvis så att ditt samvete spökar för dig och du försöker projicera det?Funderar

#31 Jag bortser inte från bibeln men jag lever heller inte som man gjorde för flera tusen år sedan. Bibeln skrevs så att människorna som levde på den tiden kunde relatera till skrifterna, skulle det stå om sånt som vi nu har lärt oss och utvecklats till tvivlar jag på att religionen skulle överlevt. Jag förstår att du inte ser mig som kristen, det gör absolut ingen som helst inverkan på mitt liv eller min tro, och jag är trots din åsikt kristen. Det känns förresten som att en väldigt liten del av kristna faktiskt är kristna enligt dig, bara en liten fundering.

Woodland
2014-06-08 13:39
#40

# 39 Nej, egentligen är jag i majoritet med mina åsikter. Att du inte påverkas av vad jag skriver är inte så konstigt: varför skulle du göra det? Det är ingenting du inte har hört förut, antar jag. Jag har inte gett något som helst utlåtande angående ditt personliga liv så du kan inte veta vad jag tycker om det. Faktum är jag har inte tänkt på det. Rent generellt: Om man vidhåller att man är en rättrogen kristen och lever i en homosexuell relation (relationer) fullt ut strider det mot vad som står i bibeln och nära 2000 år av Nya Testamentlig tolkning och teologi. (Det gäller också om man lever i en relation som är ett resultat av äktenskapsbrott, till exempel.) Som jag skrev tidigare, jag kan inte ändra vad NT vidhåller. Och att Gud skulle ändra sin syn på detta är otänkbart Men vad jag är emot är den etikett som ges att man är "homofob", kärlekslös eller dömande när man inte tar emot synsättet med öppna armar. Debatten behöver nyanseras. De som kräver att alla ska böja sig för samkönade relationer bland de troende måste sluta att demonisera de som håller sig till den traditionella läran. Likväl som att de traditionella måste påminnas att personen som lever i HTQB är ett ämne för deras omsorg och förbön.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Maria
2014-06-08 13:57
#41

#40 Hur vet du att du att dina åsikter är i majoritet?

Jag tillhör svenska kyrkan och känner inte igen mig alls tack och lov.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Kathja]1
2014-06-08 14:30
#42

#40 Personligen anser jag det kränkande att ha förbön för någon som inte har bett om det! #41 Jag håller med dig om det! Inom svenska kyrkan och många andra svenska samfund är man positiv till HBTQ.

LeJ
2014-06-08 14:37
#43

#40 Du antar fel, jag har inte hört det förut.

Och nej, tror verkligen inte att du är i majoritet.

https://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=679436

http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=679231

Några svar från svenska kyrkan angående homosexualitet.

Woodland
2014-06-08 16:40
#44

# 41

Svenska kyrkan är inte normen för resten av världen. Även bland deras egna präster finns de som är kritiska tills hennes ställningstagande och beklagar politikens roll i läroutvecklingen.  Majoriteten av trossyskonen världen över behåller den traditionella ståndpunkten.

# 40

Man kan inte hindra en människa att be för en någon annan! Anser du däremot handpåläggning med bön så håller jag med dig.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2014-06-08 16:46
#45

# 43

Din förvåning kan jag förstå om du inte har hört den traditionella (bibliska) positionen förut. 

I länk 1 skriver Kent Wisti - De bibelställen som ofta refereras till när homosexualitet diskuteras är som all annan bibeltext skriven i en speciell kultur, tid och för ett speciellt syfte…..När de här texterna skrevs fanns det inga homosexuella parrelationer som vi ser idag,- kärleksrelationer där man jämlikt och respektfullt vill ta ansvar för varandra. Som i alla relationer. De situationer som beskrivs handlar om avguderi, promeskuisitet och kultbeteende.

Detta är alldeles fel har sakkunniga påvisat. Detta har florerat länge men det är faktiskt en myt. Homosexualitet som begrepp var väl känt under antiken, även icke-judar har känt till det. Platon (Grekisk filosof) till exempel skrev om homoäktenskap i sitt verk "Symposium" 350 före Kristus. Paulus kände väl till sin egen tid.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[::Vera::]
2014-06-08 17:47
#46

#42 Kathja

Jag håller med dig. Det är kränkande när en människa tycker att man är fel och behöver bön. Jag kan också känna att jag behöver be för de som inte tycker som jag. Men är det rätt? Det vet bara Gud.

Men en bön blir bara besvarad om den uppstår av andens kärlek…Det var kanske därför jag aldrig blev heterosexuell trots mängder av böner…?. Jag ville det innerligt själv, och jag hade inga sexuella relationer i många år. Allt jag ville var att vara som de flesta andra och vara frisk och vara värd sann kärlek. Men det blev inte så. Varför? Den frågan söker jag svar på. Och jag kommer inte att ge mig förrän jag vet svaret.

[Kathja]1
2014-06-08 18:10
#47

Liv - därför att din uppgift på jorden är att vara du vännen, du är perfekt som du är och som den perfekta människa du är visar du andra vikten av att vara just det. ♡♡♡

[::Vera::]
2014-06-08 18:15
#48

Kathja. Alla människor är perfekta i Guds ögon precis så som de är, om de lever med kärlek som drivkraft, vill jag tro, men som sagt jag är inte helt övertygad ännu som du förstår. Som människor så gör vi alla mindre bra saker då och då.

Annons:
[Kathja]1
2014-06-08 18:36
#49

Fast jag tror att vi alltid gör det vi behöver där och då, och det kan aldrig vara fel eller dåligt. Men det är helt OT så det är bäst att vi tar det en annan gång.

[Juel70]
2014-06-08 20:30
#50

Alltså jag tror det finns flera olika sorters homosexualitet, dels dom som känner att dom blivit födda i fel kropp, tex en man i en kvinnokropp och en kvinna i en manskropp.

sen män och kvinnor som drivs av den här tidens sexuella propaganda i media; framförallt internet då. Då är det nyfikenhet och ändrade tankemönster som gäller i den här gruppen.

Sen finns det dom som blivit sexuellt utnyttjade som barn på något sätt, men det är inte fakta, det är bara vad jag tror. 🙂

[Kathja]1
2014-06-08 20:55
#51

Nej det finns bara en sorts homosexualitet, och det är de som attraheras och blir förälskade i människor av samma kön som de själva. Det andra är något helt annat.

Denna kommentar har tagits bort.
[::Vera::]
2014-06-08 20:58
#53

Ok Juel ❤️, jag förstår att det verkligen finns alla möjliga orsaker. Men det blir jättesvårt att förstå min personlighet, när jag inte tillhör någon av dessa som du beskriver eller som har beskrivits innan…

Internet fanns inte när jag växte upp då jag insåg det här, inga barnprogram eller annat media kan jag ha blivit påverkad av med det innehållet.

Jag är en kvinnlig kvinna och känner att jag absolut inte vill vara något annat!

Jag har innan inte blivit sexuellt utnyttjad som barn, eller har några frånvarande föräldrar. Har fått ALL kärlek och trygghet av min familj man kan önska sig.

Inga homosexuella erfarenheter överhuvudtaget i barndom eller tonår till detta slog ner i min hjärna. Det finns INGET, absolut ingen anledning!

Den som kan leverera mig ett svar på varför… Varför jag? …är kanske endast Gud själv. Ingen forskning har gett mig några svar.

[Juel70]
2014-06-08 21:15
#54

#53 Ja jag tog bara upp saker som jag reflekterat över och det är inte för att döma dig. Ja, bara Gud vet hur allt ligger till och jag skulle nog trötta ut min hjärna genom att försöka komma på världens alla mysterier 🙂 Du duger bra som du är. kram

[Kathja]1
2014-06-08 21:25
#55

Liv - Därför att du har valt detta livet, vi väljer alla våra liv innan vi börjar dem det är min fulla övertygelse.

Annons:
Woodland
2014-06-08 21:38
#56

# 51

Det låter lite flummig. Vad menar du?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2014-06-08 21:47
#57

På vilket sätt är min definition av homosexualitet flummig? Hur definierar du det själv Woodland?

[::Vera::]
2014-06-08 22:05
#58

#54  Nej jag förstår Juel. Kram

MEN… varför behöver jag då förbön och helst handpåläggning om jag duger som jag är? Nej jag får inte tyvärr ihop det här. Jag lägger ner för ett tag.

#55 Kathja, jag kan OMÖJLIGT ha valt mitt liv. Jag är olycklig och olyckliga kan inget ge. Eller hur?

[Kathja]1
2014-06-08 22:08
#59

Du är inte här för att ge, du är här för att uppleva Liv. Jag puffade en tråd inne hos oss på morgondagens tro ifokus som förklarar detta med att vi väljer våra liv. ❤️

Hittade denna, enligt mig, intressanta texten om Bibeln och homosexualitet - sidan heter alltombibeln.se/bibelfrågan

Woodland
2014-06-08 22:55
#60

# 57 Jag tror jag störs av ordet "och". Jag tror att "eller" borde varit med. Men jag kan ha fel.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2014-06-08 23:02
#61

Okej, ja självklart gäller det samma för dem som för alla andra - ibland är det attraktion och kärlek, andra gånger attraktion utan kärlek.

Davbjo
2014-06-09 07:37
#62

En nyfiken fråga: Andra djur som ägnar sig åt homosexuellt beteende, avskyr Gud även deras beteende? Det är ju väl dokumenterat att andra djur än människan lever i homosexuella förhållanden, så det vore intressant att höra er syn på detta.

Exempel: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_animals_displaying_homosexual_behavior

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Annons:
[Juel70]
2014-06-09 11:18
#63

#62 Det är snarare dominans det handlar om; djur som ägnar sig åt homosexuellt beteende. T ex en hanhund juckar mot en hanhund för att visa dominans. Men sen finns det djur som är dubbelkönade också.

Davbjo
2014-06-09 11:35
#64

#63: Har du läst artikeln jag länkade till?

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Woodland
2014-06-09 11:39
#65

# 62 Gud känner inte "avsky" för sin skapelse. (Bibeln använder ofta mänskliga egenskaper och karaktärsdrag när den beskriver Gud; hans gärningar, känslor och kroppsgestaltning. Detta kallas för anthroposmorfinism från kombinationen av två Grekiska ord anthropos(man) och morphe (form).) Han lägger (så vitt vi vet från bibeln) inga moraliska aspekter på djurs beteenden därför att de följer sina instinkter. som är också ett resultat av syndafallet under Adam. Allt Gud skapade lider under förbannelsen för syndens skull och djurens beteende är ett resultat av den med döden som dess yttersta uttryck.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Davbjo
2014-06-09 11:41
#66

#65:

Han lägger (så vitt vi vet från bibeln) inga moraliska aspekter på djurs beteenden därför att de följer sina instinkter. 

Alla djur följer sina instinkter, du följer dina, homosexuella följer sina.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Woodland
2014-06-09 11:48
#67

# 65 Människan är inget djur. Djur kan inte har gemenskap med Gud, bli förlåtna och upprättade. Djur kan inte tala ett språk, skriva poesi, måla ett Tak som det i det sikstinska kapellet, bygga bilar, flygplan, utveckla läkemedel , och så vidare.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Davbjo
2014-06-09 11:55
#68

#67:

Människan är inget djur.

Där har du naturligtvis helt fel, definitionsmässigt är vi lika mycket ett djur som alla andra djur i världen. Vi är lika mycket en del av naturen, den evolutionära processen och världens mekanismer som alla andra. Vad som definierar oss är inte våra skillnader (detta påstående skulle samtliga djur kunna göra i princip), vad som definierar oss är vad som förenar oss.

http://en.wikipedia.org/wiki/Animal

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Woodland
2014-06-09 12:37
#69

# 68 Du är en anhängare av evolutionsteorin. Det är inte jag. Från länken - In everyday colloquial usage the word incorrectly excludes humans - that is, "animal" is often used to refer only to non-human members of the kingdom. Jag använder ordet "djur" som det står i citatet ovan. Människan är en del av samma natur som vi ser runtomkring oss men är kronan av skapelsen i Guds ögon.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Davbjo
2014-06-09 12:49
#70

#69:

Du är en anhängare av evolutionsteorin. Det är inte jag.

Spelar ingen roll vad du är en anhängare av, evolutionsteorin är ett vetenskapligt faktum, finns inga skäl att diskutera den biten. Jag tycker bara det är trist att man behöver sin tro så mycket att man aktivt förnekar verkligheten på detta sätt.

“If scientific analysis were conclusively to demonstrate certain claims in Buddhism to be false, then we must accept the findings of science and abandon those claims.” ― 14th Dalai Lama, The Universe in a Single Atom: The Convergence of Science and Spirituality

Jag använder ordet "djur" som det står i citatet ovan. 

Ja, och jag vet ju att du vet vad ordet "incorrectly" betyder.

_Människan är en del av samma natur som vi ser runtomkring oss men är kronan av skapelsen i Guds ögon.
_

Inte i Guds ögon, men i vissa människors ögon. Det är dock i dessa fall samma sak.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

LeJ
2014-06-09 22:00
#71

#45 Jodå, jag har träffat många människor som dig förut, och jag har ett bra grepp om dig, så nej, ingen har sagt åt mig att jag inte är kristen förut men nej, jag är inte förvånad över att du anser så.

Visst har det med politik att göra att kyrkan numera står bakom homosexualitet, men naturligtvis finns det oliktänkande, det finns det alltid om allt.

Men precis som svensk politik, lagar och folks åsikter påverkar kyrkans ståndpunkt här så påverkar ju naturligtvis samma saker kyrkan i andra länder.

Woodland
2014-06-10 11:42
#72

# 71

…..vad anser jag?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2014-06-10 11:59
#73

#58 Jag tycker att alla människor behöver förbön, oavsett om man är hetero, bi eller straight. 

Jag skulle aldrig fråga en människa om jag får be för en person sexuella läggning (såvida den personen inte frågar specifikt efter det) utan jag ber gärna att Guds vilja ska ske med den människans liv. Det är en kort bön, men innehåller allt av välvilja för den människans liv.

Woodland
2014-06-10 12:03
#74

# 70

Låt oss inte tala förbi varandra. 

Du anser att evolution är fakta och jag anser att Gud är upphovet och skaparen till allt och att evolutionen är en obevisad hypotes. Vi har två helt olika utgångslägen när vi talar om människans plats i det hela. Jag är helt på det klara med att artikelns vetenskapliga position var evolutionistisk. Men evolution är ett annat ämne för en annan tråd.

Vad menar du med - Inte i Guds ögon, men i vissa människors ögon. Det är dock i dessa fall samma sak.?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[::Vera::]
2014-06-10 13:44
#75

#73 Juel

Jag blir lite gladare och hoppfull av att läsa det du skriver. "Gud ske din vilja" innehåller inget dömande, enbart välmening. Det är respektfullt att utelämna din personliga syn i bönen när den uttalas i ord. Jag har tidigare varit objekt för bön och blev van vid helt andra formuleringar. Ske din vilja, är även ödmjukhet inför Gud känner jag spontant. Förlåt att jag har varit orättvist hård mot dig tidigare?

Geru
2014-06-11 20:09
#76

#73 Det spelar ju ingen roll, det är ju en kränkning om människan i fråga inte vill det, eller hur? Det är också ett sätt att tvinga på din tro på andra, vilket är direkt ofint och kränkande det med. Det är som att jag skulle önska att du skulle komma till sans och släppa din konstiga tro på någonting som inte finns, om du nu förstår vad jag menar bättre då?

Sen över till tråden:

Dom som tror att evolutionsteorin är "teoretiskt" är ute och cyklar. Alla bevis för den är fasta och fysiska, alltså är förändringen bland djur och liknande någonting obestridligt i och med det. Det finns inga bevis som säger någonting annat. Sen att det heter teori är för att man samlar ihop bevisen och drar en stor slutsats av det, alltså blir det Evolutionsteorin. Men hur mycket man än mjäkar sig så kan du inte motbevisa att evolution sker, och om du har bevis för det, visa dom då?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
[Juel70]
2014-06-11 20:18
#77

Liv- Ingen fara alls 🙂

Geru- På vilket sätt är det en kränkning om jag tycker att alla människor behöver förbön? På vilket sätt tvingar jag mig på genom att tycka det?

Jesus lever! ❤️🙂

Geru
2014-06-11 20:50
#78

#77 Jag ser inte religion som en fin sak. Att be för någon är att blanda in dom i religionen, och försöka påverka någon i egenskap av den. Det är alltså någonting som utan problem kan tolkas som kränkande.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Juel70]
2014-06-11 21:03
#79

#78 Om du läser mer noggrannt så står det att jag Tycker att alla människor behöver förbön. Det står inte att jag går fram och ber för alla människor som kommer i min väg.

Oftast ber jag i anden om Gud ber mig att be för någon. Det händer väldigt sällan att jag går fram och ber för någon, det skulle isåfall vara om den personen ber om att jag ska göra det.

Gud tvingar sig inte på någon. Gud är kärlek. Hans tankar och vägar är högre än människors.

Jag vet vilka avsikter jag har med er, säger Herren: välgång, inte olycka. Jag skall ge er en framtid och ett hopp. 12När ni åkallar mig och ber till mig skall jag lyssna på er. 13När ni söker mig skall ni finna mig. 

Jer 29:11-13

Geru
2014-06-11 21:09
#80

#79 Och jag Tycker att alla människor ska vara ateister, i och med att det är lite nyttigare för själen.

Det är lite kul att många kristna väljer specifika delar av bibeln och följer, men andra inte. Te.x. det här med homosexuella. Det står att det är en synd, men en extrem mängd med andra saker är det med, borde man i så fall inte behandla dom sakerna lika? Var står det att just homosexualitet är den mest extrema synden, den som ska fixas mer än andra?

Men som sagt, man blir ju lite less på dubbelmoralen som ofta kommer.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Juel70]
2014-06-11 21:13
#81

#80 Ja du får tycka vad  du vill 🙂 men tänker inte fortsätta på någon meningslös debatt. Det där är frågor du kan söka svar på i bibeln.. eller inte. Valet är ditt.

Ty jag är viss om att varken död eller liv, varken änglar eller andemakter, varken något som finns eller något som kommer, varken krafter i höjden eller krafter i djupet eller något annat i skapelsen skall kunna skilja oss från Guds kärlek i Kristus Jesus, vår herre.

rom 8:38-39

Geru
2014-06-11 21:19
#82

#81 Jag har läst stora delar av den där eländiga boken, och den är inte bra någonstans, eller speciellt kärleksfull.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Davbjo
2014-06-16 08:16
#83

#74:

_Du anser att evolution är fakta och jag anser att Gud är upphovet och skaparen till allt och att evolutionen är en obevisad hypotes. 
_

Du kan anse vad du vill rörande detta. Du kan också anse att Jorden är platt, att enhörningar finns på riktigt osv, men det har väldigt lite bäring i verkligheten. Evolutionsteorin är en vetenskaplig teori, därmed ingen hypotes. Du blandar in Gud i det hela, men teologi och vetenskap har inget med varandra att göra.

http://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_theory

Men som sagt, detta är kanske inte platsen för detta, jag blir bara matt när jag stöter på sådana kunskapsluckor.

Vad menar du med - Inte i Guds ögon, men i vissa människors ögon. Det är dock i dessa fall samma sak.?

Att Gud, som du refererar till, är du. Du anser att människan är kronan av skapelsen osv. Du maskerar sedan dina egna åsikter som att det skulle vara alltings skapares åsikter. Det är ju denna oärliga marknadsföring som gjort kyrkan (alla kyrkor) så framgångsrika. En framgångsrik sektledare talar inte om vad hen anser om saker och ting, utan om saker som uppenbarats för denne från en högre makt. Det är en utmärkt marknadsföringsstrategi.

Jag läste en intressant amerikansk studie om detta för några år sedan, för numera kan man ju tack vare modern teknologi veta betydligt mer om hur tro och religiositet faktiskt påverkar hjärnan. Olika centras i hjärnan hanterar olika saker, som bekant. Studien gick ut på att en rad testpersoner fick frågor om vad de själva ansåg om saker och vad andra ansåg om saker. Exempel: Du tillfrågas om vad du tycker om lakrits, centra A aktiveras då och du svarar. Du tillfrågas om vad jag tycker om lakrits, då tänds centra B. Centra A hanterar alltså interna frågor och centra B hanterar vad man beräknar att externa sinnen tycker om saker och ting. När testpersonerna frågades om vad Gud tyckte i specifika frågor användes alltid ett och samma centra. Centra A.

Sådant tycker jag är intressant.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Annons:
indra-bus
2014-06-16 10:29
#84

# 37 Har du homo sexuella vänner?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Woodland
2014-06-16 14:25
#85

# 84

Jag har haft kontakt med homosexuella sedan barndomen: granne, min pappas anställda med mera. De var inte religiösa.

De som jag har kontakt med idag är inte religiösa på något vis.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Maria
2014-06-16 14:36
#86

Jag har kontakt med många kristna homosexuella. Varav två är präster i Svenska Kyrkan. Jag känner inte alls igen mig i denna tråden.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Denna kommentar har tagits bort.
vallhund
2014-06-16 17:59
#88

#86 Inte jag heller. Det är lika kränkande med förbön som med aversionsbehandling à la Clockwork orange.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Juel70]
2014-06-16 18:49
#89

#88 Du kan tycka att det är kränkande med bön om du inte vill ha förbön. Det är din åsikt. Men det finns dom som tror, söker och VILL ha förbön. Det kan du tyvärr inte göra något åt :) Men att påstå att bön i sig själv är kränkande är ju kränkande.

Upp till toppen
Annons: