Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 2911 ggr
[Juel70]
2014-05-27 07:53

Vad händer i världen?

Tänkte det kunde vara intressant med en tråd med nyheter som rör den sista tiden, nyheter som är relaterat till bibeln på olika sätt.

http://omni.se/start/7c039909-248d-44d4-8d55-3dc783b34d8c

Därför öppnar påven för slopat celibat

● UTRIKES Påve Franciskus säger nu att regeln om sexuell avhållsamhet för katolska präster inte är ”huggen i sten”. Han motiverar beskedet med att ”det inte är en dogm” och att ”dörren alltid står öppen för en förändring”. Efter alla skandaler med präster som begått sexuella övergrepp på barn så höjs röster för att celibatet ska avskaffas. Motiveringen är att ”sexuell frustration kan vara en faktor till övergreppen”.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Woodland
2014-05-27 13:22
#4

Om celibat regeln ändras eller dras tillbaka, tänk på de stora ekonomiska konsekvenserna! Flera hundratusen män och kvinnor som arbeta nästan gratis utan försörjningsbördan av en familj!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Joppo
2014-05-27 17:22
#5

Tänk även på alla de barn som slipper bli söndertrasade psykiskt och fysiskt av en massa sexuellt frustrerade gubbar… 

Jag trodde faktiskt att ni skulle välkomna denna nyhet. Det är väl bra att även katolska präster kan leva normala liv? Varför tolkar ni det som ett tecken på att vi lever i "den sista tiden"?

Woodland
2014-05-27 18:43
#6

# 5 Jodå Joppe, man gläds för det lilla, men jag tvivlar att det blir genomförbart …i min livstid iallafall. Den ekonomiska aspekten som jag skrev om i #4 blir ett hinder av flera.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[Juel70]
2014-05-28 09:19
#7

För 16:e året i rad åker niorna i en skola i västmanland för att besöka koncentrationslägren från andra världskriget. Jag tycker det är ett väldigt bra initiativ! Man får aldrig glömma det som hände..

https://www.youtube.com/watch?v=Jf7vAnCHgKw

[Kathja]1
2014-05-28 20:31
#8

Juel - Är det inte bättre att se vad som händer nu och varför än att hänga kvar i något som hände för 70 år sedan?

[Juel70]
2014-05-28 21:23
#9

#8 Det är ju otroligt viktigt att kommande generationer inte glömmer bort vad som hände, så att det inte händer igen. 

Det finns ungdomar idag som inte har en aning om vad förintelsen var för något! Det förvånar mig att du inte verkar tycka det är viktigt.

[Kathja]1
2014-05-28 21:46
#10

Det tror jag inte att jag skrev. Jag blev bara nyfiken, tycker själv att det som händer nu är långt mer betydelsefullt för oss. Men det innebär inte på något sätt att jag anser att vår historia på inget sätt är viktig. Det jag tror mig veta är att ju mer gemensamma nämnare vi har med en annan person desto lättare har vi att relatera till den andre. Och det kan vara svårt att hitta beröringspunkter till något som hände för 70 år sedan, i ett annat land. När det händer väldigt mycket i nuet i Sverige. Därav frågan.

Woodland
2014-05-28 23:15
#11

# 9

Det är ju otroligt viktigt att kommande generationer inte glömmer bort vad som hände, så att det inte händer igen. 

Jag instämmer med Georg Santayana: Den som inte komma ihåg historien, är dömda att återupprepa den.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2014-05-29 06:46
#12

Men vi kan inte upprepa den, vi kan alltid bara göra annat. Bättre då att verka i nuet och skapa en förändring, än att titta på något som inte längre existerar. Det är ju även som så att de som i huvudsak är främlingsfientliga är inte våra barn för de är vana vid mångfald, det är de vuxna. Och det är även som så att barnen lär sig av de vuxna, de föds inte som främlingsfientliga. Så ska man få någon att "tänka om" så är det enligt mig inte barnen man behöver lägga krutet på. Det räcker ju att titta på det gångna EU-valet där förstagångs väljarna röstade på Mp, Fi och V. Det var "gubbarna i Skåne" som röstade på SD.

[Juel70]
2014-05-29 07:46
#13

Vad som har varit kommer att vara,

vad som har skett skall ske igen.

Det finns ingenting nytt under solen.

Säger man om något: ”Det här är nytt!”

så har det ändå funnits före oss,

alltsedan urminnes tid.

Ingen minns de släkten som gått,

och framtida släkten skall glömmas

av dem som följer efter.

Predikaren

Annons:
[Kathja]1
2014-05-29 08:07
#14

Det vet jag, men förändringar gör du i nuet. Det är iaf min åsikt.

Woodland
2014-05-29 08:46
#15

# 12

_Men vi kan inte upprepa den, vi kan alltid bara göra annat. Bättre då att verka i nuet och skapa en förändring, än att titta på något som inte längre existerar.
_

Det är sant, vi kan inte upprepa händelser precis som de skedde förr i tiden. Santayanas poäng var att man ser bakåt för att få en förståelse av hur galet eller bra saker kan bli/utvecklas för att ta lärdom. Gör man inte det kan resultatet upprepas. Han utesluter inte att de tar nya former. Människan är en vanevarelse. 

Det räcker ju att titta på det gångna EU-valet där förstagångs väljarna röstade på Mp, Fi och V. Det var "gubbarna i Skåne" som röstade på SD.

Detta är en diskussion som inte hör hemma här i JiF utan bör tas i ett annat forum. Jag vill inte ha politiska diskussioner om partierna här. Det räcker med de religiösa diskussionerna.😉

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2014-05-29 08:51
#16

Ber om ursäkt, det var inte tänkt som en politisk diskussion (även om jag anser att de hänger ihop Jesus och politik) utan bara för att belysa min ståndpunkt.

Woodland
2014-05-29 11:36
#17

# 16 Inget problem, jag förstår vad du menar. Du kunde inte veta min ståndpunkt om politiska partier för det ämnet har inte tagits upp här förut.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2014-05-29 19:08
#18

Arbete inför templets förhänge har påbörjats.

http://www.wnd.com/2014/05/rebuilding-the-temple-from-the-inside-out/

Woodland
2014-05-30 14:22
#19

TS

Från Göteborgs Posten 28/05/2014

Påven öppnar för att slopa celibatet

Celibat-sexuell avhållsamhet- för romersk-katolska präster är inte en regel huggen i sten, enligt påven Franciskus.

-Det är en levnadsregel jag uppskattar mycket, men den är ingen dogm och dörren står alltid öppen för en förändring, säger han.

 Utspelet är svårtolkat, säger Viktor Aldrin, doktor i religionsvetenskap vid Göteborgs universitet och Högskolan i Halmstad, till TT.

-Frågan är vad påven vill ändra. Redan i dag finns det många präster i katolska kyrkan som har informella familjer och barn. Barnen brukar ofta kallas brorsbarn och kvinna brukar vara en "hushållerska" eller liknande, något kyrkan kan se mellan fingrarna med. Det är svårt att säga om påvens uttalande ska tolkas som att detta är lite mer ok än tidigare, eller om han öppnar upp för att ändra reglerna så att präster ska få gifta sig. Det går, men skulle vara komplicerat. Den nye påven är lurig. Han gör ofta en massa utspel som låter nice, men det har hittills sällan resulterat i att reglerna ändras. 

Kravet på att katolska präster lever i celibat har funnits i "alla tider"*, säger han. Anledningen är dels andlig, dels ekonomisk. - Andlig eftersom tanken är att församlingen ska fungera som prästens familj. **Ekonomiskt eftersom det har varit ett sätt att hålla nere prästernas löner. En präst som har en familj att försörja kräver en högre lön. Röster har höjts om att slopa celibatet efter skandaler med präster som begått sexualbrott mot barn, med hänvisning till att över-greppen skeet på grund av sexuell frustration. Enligt påven är prästers sexuella utnyttjande av barn att jämföra med en "satans-mässa" och han säger att man framöver måste kräva "nolltolerans". 

Woodland kommentar - *Detta stämmer inte. Kravet om celibat infördes undan för undan. 

** Det är en del utav orsaken. Historiskt sett var celibat ett sätt att försäkra sig arvet efter en präst stort eller litet. När en präst (eller nunna) dog tillföll hans ev. jordiska ägodelar kyrkan därför att de hade inga arvingar.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2014-05-30 14:22
#20

# 18

Det som är bekymmersamt är att det finns kristna som stöder uppbyggande av templet med dess djuroffer.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[Juel70]
2014-05-30 14:27
#21

#20 

Jag tänkte mer utifrån att det är tecknet på att Jesus snart återkommer.

Antikrist ska sätta sig i Guds tempel och påstå att han är Gud, sedan kommer domedagen.

Woodland
2014-05-30 18:21
#22

# 21 Jag förstår vad du menar om tecknet. Det är olika hur man tolkar dessa bibelstycken gällande Israel i detalj. De finns de som anser att man "påskyndar" Kristi återkomst när de hjälper till med templets återuppbyggelse på olika sätt.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2014-05-31 12:36
#23

#22 Ja,  det står ju rätt så tydligt vad som måste ske innan jesu återkomst, men det är ju ändå svårt att säga och veta när, för till och med efter jesu uppståndelse så sade man att han snart ska återvända. 

En dag är som tusen år och tusen år som en dag. Men många tecken syns i tiden just nu.

[Juel70]
2014-06-03 14:00
#24

http://www.expressen.se/nyheter/flickor-knivhogg-van-19-ganger--for-demon/

Flickor knivhögg vän 19 gånger – för demon

=============================================

SLENDER MAN

Slender man är en mytomspunnen, demonliknande karaktär som förekommer i flera skräckhistorier på nätet. Han är lång, smal och klädd i en lång, svart rock.

I historierna ger han sig ofta på barn genom att förfölja, kidnappa eller på annat sätt traumatisera dem. Slender man är inte knuten till någon särskild skräckberättelse, utan förekommer i en rad olika.

Wisconsin är skakat av ett brutalt mordförsök på en liten flicka. Enligt polisen blev offret lurat ut i en skog där hennes två 12-åriga vänner knivhögg henne 19 gånger.

Utredarnas huvudspår är att motivet var att behaga en mytomspunnen nätkaraktär kallad "Slender man" som flickorna trodde fanns på riktigt.

– Det här borde ses som en väckarklocka för alla föräldrar, säger polischefen Russel Jack på Waukeshapolisen i Wisconsin till ABC.

Davbjo
2014-06-04 09:45
#25

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article18999570.ab

Irland: Utredning om 800 barnlik

STOCKHOLM. Irland regering öppnar nu för en utredning av en massgrav med 800 barn i den västra delen av landet.

Barnen begravdes i en omärkt grav vid ett gammalt hem för unga ogifta mödrar.

The Irish Mail on Sunday rapporterade i söndags om uppgifterna som på nytt kastar en mörk skugga över den irländska katolska kyrkan, vilken drev hemmet i orten Tuam i grevskapet Galway.

En lokal historiker, Catherine Corless, upptäckte gravens förekomst sedan hon samlat ihop dödsattester som gällde hemmets barn.

De misstänks ha begravts anonymt i en betongtank under marken intill hemmet mellan 1925 och 1961 då det stängdes. Många av hemmets barn var vanställda och undernärda enligt uppgifter hos lokala hälsovårdsmyndigheter. Barnadödligheten var förfärande. Bland dödsorsakerna nämns lunginflammation, vanvård, mässling, tuberkulos och undernäring.

TT

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

[Juel70]
2014-06-04 14:25
#26

#25 Fy vilken grymhet 😭 Men dom är iallafall hos Jesus. Jesus tar emot alla barn.

[Juel70]
2014-06-04 14:26
#27

Stark gjort av några unga kristna konvertiter i Tunisien. 

http://www.svt.se/nyheter/varlden/allt-fler-konverterar-fran-islam-till-kristendomen

Annons:
Woodland
2014-06-04 23:03
#28

# 25

Jag håller med C. Corliss-

“I do blame the Catholic Church,” says Corless. “I blame the families as well but people were afraid of the parish priest.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2014-06-18 09:17
#29

http://www.1913intel.com/2014/04/07/prophecy-suggests-when-russians-capture-crimea-times-of-messiah-have-started/

Prophecy suggests when Russians capture Crimea, ‘times of Messiah have started’

Woodland
2014-06-18 12:28
#30

# 29 Russia har invaderat Krim i omgångar med början på 1500 talet. 1700 också och därmed övertog Ryssland Krim 1917 - 1921. Denna Rabbin levde på 1700 talet.* Så hans efterföljare kan intyga han hade fel. * 18 th century i engelsk tidsangivelse.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2014-06-18 13:20
#31

Tack för info Woodland. Hade ingen aning.

[Juel70]
2014-08-12 18:55
#32
[Juel70]
2014-08-12 18:57
#33

Länken var tydligen bara en bild, men här kommer en bättre länk,

https://www.youtube.com/watch?v=PXtwF3_u7DA

[Juel70]
2014-08-15 10:20
#34

http://endtimeheadlines.org/rise-of-islam/5-year-old-christian-boy-cut-in-half-by-isis/

Ofattbart vilken ondska och grymhet som pågår just nu 😢

Annons:
[Kathja]1
2014-08-15 12:05
#35

Men Juel, är det inte helt som det ska vara? Jag menar utifrån vad det står i Bibeln om de sista dagarna?

[Juel70]
2014-08-15 12:17
#36

#35 Ja värre ska det bli tydligen, men det betyder ju inte att man blundar för det eller inte känner nånting?? Underligt sätt att bemöta mitt inlägg Kathja, tycker du inte själv?

[Kathja]1
2014-08-15 12:40
#37

Tycker du? Ja det är klart annars hade du inte sagt det… Men om du nu tror att detta är vad som måste innan vi skall möta Jesus och skapa ett paradis på jorden så borde ju det vara glädjande att vi är nära? Personligen ser jag inte att människor ska behöva lida, men det är inte vad jag kommentera utan det gör jag ur ett Bibliskt perspektiv. Inte ett personligt. ÄR det nu som så att det måste vara krig, farsoter och elände i den yttersta tiden innan Jesus återvänder så är det. Det är inte min tro men vad som ingår i den kristna tron, eller har jag fel? Du får ju se till var vi är och diskutera saken, det handlar inte om min eller din personliga uppfattning. Så syftet var självklart inte att reta upp någon! Bara påtala att allt (borde) vara helt i sin ordning enligt texten som ni säger att vi ska använda som sanningskälla.

[Juel70]
2014-08-15 12:44
#38

Det står mycket om lidande i bibeln och olika slags lidande. Men nu ville jag belysa det fruktansvärda som sker i Irak med massmord, begravning av levande människor, barn som blir bortförda och halshuggna. Ett enormt lidande och mitt hjärta gråter när jag läser om detta som händer 😢

Du kan ju starta en ny tråd om lidande om du vill.

[Kathja]1
2014-08-15 13:20
#39

Så det var inte okej att koppla denna tråden och dess tema till Bibeln? Okej, underligt med tanke på vad ni brukar säga här inne. Men jag respekterar din önskan och kontemplerar på ämnet och Bibeln på egen hand.

[Juel70]
2014-08-15 14:20
#40

http://www.aftonbladet.se/incoming/article19358618.ab

Flera medier har rapporterat om hur antisemitism och hot riktade mot judar i Sverige har ökat de senaste veckorna, i samband med kriget i Gaza.

Woodland
2014-08-15 14:59
#41

Här är en tidigare artikel i Expressen. Man kan undra varför politikerna har varit så tysta om detta.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[Juel70]
2014-08-15 15:16
#42

Ja hemskt vad judarna fått lida mycket genom tiderna 😕

Jag märker ju också av en mer fientlig inställning mot kristna överhuvudtaget,  även över internet.

Senast igår fick jag plocka bort några bekanta på facebook som efter att antagligen retat sig på några inlägg från mig om Jesus, lagt ut hädelser mot Jesus nästan varje dag. Förstår inte varför det skulle vara nödvändigt att bete sig så. Man behöver ju inte ens läsa andras aviseringar om man inte vill.🤔

Woodland
2014-08-15 16:30
#43

# 42 Ja, håller med dig. De hade inte kanske vågat göra sådana uttalanden ("hädelse") om Mohammed men att hålla på så med kristna är riskfritt. Åtminstone i detta livet.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2014-11-06 13:06
#45

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19813579.ab

Minst 50 bybor, som ska ha ingått i en grupp som bränt ett kristet par levande i Pakistan, har gripits av polis, skriver tidningen Dawn.

Paret, som anklagats för att ha vanhelgat islams heliga skrift koranen, ska ha dragits fram ur ett rum där de sökt skydd av en uppretad folkmassa på över 1 000 personer. Paret misshandlades innan de kastades i en tegelugn där de brändes levande.

Dådet skedde i staden Kot Radha Kishan i provinsen Punjab i tisdags. Kvinnan var trebarnsmamma och gravid, enligt Dawn.

Premiärminister Nawaz Sharif har tillsatt en särskild utredning av det inträffade. Enligt brittiska medier beskriver han morden som "ett oacceptabelt brott".

Upp till toppen
Annons: