Annons:
Etikettbibeln
Läst 2375 ggr
copse
2014-04-30 21:36

Var Syndafallet ett misstag?

Saxat från denna tråd på grund av Off Topic! 

Avatar för Gesus Pettersson

2014-04-30 15:12#7 av Gesus Pettersson 

#3 "Jag vet att ingenting är omöjligt för Gud."

Och ändå tillåter han sååå mycket onödigt lidande med våld och sjukdomar..!

Som man säger:

Antingen kan gud inte stoppa t.ex barn från att våldtas och misshandlas

Eller så vill gud inte stoppa t.ex barn från att våldtas och misshandlas

Alternativt att det är gud som gör så att t.ex barn våldtas och misshandlas

Vilket av ovan är det som gäller..?

// copse

Medarbetare på Jesus iFokus.

Annons:
copse
2014-04-30 21:37
#1

Avatar för Woodland

2014-04-30 15:43

#9 av Woodland 

# 7

Världen är inte i det tillståndet som Gud skapade den. Människan i sin ondska begår dessa saker. De gör det av deras egna fria viljor. De begår mord, våldtar, förtalar, ljuger, rånar och så vidare.

Om Gud skulle stoppa ondskan på en punkt, som ett barns våldtagning, fick han ta itu med resten som äger rum. Det skulle innebära mänsklighetens förgörelse därför att ondskan finns till och med i vår tankevärld.  Ingen är oskyldig i Guds ögon för alla har syndat (Rom 3:23).

Nu är det så att Gud tillåter detta och ibland griper han in genom en sekundär kraft som arméer, poliser och rättsväsendet.  Det är VI och samhället som skall gripa in. Det är VI som skall se till att inga barn lider.

Vi vet ifrån bibeln att den dagen som Gud griper in kommer det att leda till de orättfärdigas dom. 

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

// copse

Medarbetare på Jesus iFokus.

copse
2014-04-30 21:38
#2

Avatar för Gesus Pettersson

#8 "Gud talar först och främst genom sitt ord (bibeln) och han har givit klara kriterier för vad som utmärker hans verk bland människor."#10 av Gesus Pettersson 

Menar du att det som står i bibeln - det gäller?

// copse

Medarbetare på Jesus iFokus.

copse
2014-04-30 21:39
#3

#11 av Gesus Pettersson 

#9 "Människan i sin ondska begår dessa saker"

Så då gjorde guden ett dåligt jobb när han skapade människan..?

Och trots att han mördade alla (utom Noah + familj) och byggde upp dom/oss igen..!

// copse

Medarbetare på Jesus iFokus.

copse
2014-04-30 21:39
#4

Avatar för Woodland

#13 av Woodland 

# 10

Ja, i detta sammanhang när det gäller identifiering av vad som är av Gud eller inte.

# 11

Nej. Gud skapade allting gott. Adam syndade av fri vilja och drog ned skapelsen med det. 

Gud mördar inte som jag förklarar i # 53 här

Starta gärna en ny tråd angående #11s ämne. Det är Off Topic.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

// copse

Medarbetare på Jesus iFokus.

copse
2014-04-30 21:40
#5

Avatar för Gesus Pettersson

#13 "Ja, i detta sammanhang"#15 av Gesus Pettersson 

Vad, hur menar du här - gäller inte "bibelns ord", alltid?

#16 av Gesus Pettersson 

#13 Men det är ju gud som skapade Adam.

Då gjorde han ett dåligt jobb där och misslyckades, eller det kan han ju inte ha gjort, för han är väl allvetande - så han VISSTE vad som skulle ske ju, eller..?

// copse

Medarbetare på Jesus iFokus.

copse
2014-04-30 21:40
#6

Avatar för Woodland

#17 av Woodland 

# 15 
Mitt svar var en bekräftelse av det jag skrev i # 8. Bibelns ord gäller för alltid men den täcker inte alla ämnen.

# 16 
Javisst, Gud var helt på det klara med vad som skulle hända. Frälsningsplanen var färdig innan världens grund var lagd.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

// copse

Medarbetare på Jesus iFokus.

Annons:
copse
2014-04-30 21:41
#7

Avatar för Gesus Pettersson

#17 "Bibelns ord gäller för alltid men den täcker inte alla ämnen."#18 av Gesus Pettersson 

Vill bara klargöra så jag förstår dig rätt här

Allt i bibeln gäller alltid överallt och om allt som står där?

Och, så gud skapade Adam och visste redan att det skulle gå åt skogen..?

// copse

Medarbetare på Jesus iFokus.

Geru
2014-04-30 21:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Detta presenterar väl den syn jag har på det.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Juel70]
2014-04-30 22:57
#9

Verkar som om ni får ha er egen diskussion. 🙂

Woodland
2014-04-30 23:04
#10

# 7

Nej, inte riktigt så. Allt i bibeln är Guds ord.  Allt som står där gäller inte för alltid och för alla människor. Det gäller att läsa texten i sitt sammanhang. Det var därför jag skrev om  klara kriterier för vad som utmärker hans verk bland människor. Vissa saker såsom profetior har blivit fullbordade, andra inte. Vissa ceremonier har fullbordats i Jesus tjänst och försoning på jorden och så vidare.

Ja, Gud visste att Adam och Eva skulle förråda hans tillit och bryta hans befallning.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2014-04-30 23:08
#11

# 8

Epicurus är inte författaren till citatet G! 

Han trodde på gudarna - gör du det? 😉

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Geru
2014-04-30 23:33
#12

#11 Det spelar ingen roll vem som är författaren till citatet. Poängen ligger i citatet.

Nej, det gör jag inte. Och även om det fanns en gud, och den låter all den terror som finns fortsätta existera är det ingen gud jag vill dyrka eller ge kännedom om.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Gesus Pettersson
2014-05-01 10:24
#13

#10 "Allt i bibeln är Guds ord"

Jag har alltid undrat VEM som bestämmer VAD som ska gälla och vad som inte ska det i bibeln - och vad det grundas på liksom.

Dagens Svenska kyrka tex - där är det väl i stort sett inget från bibeln som gäller längre..?

Och att sen som kristna gör, bara plocka det som passar, tycker jag är rent hyckleri. Som tex Woodland gör med att hela tiden bara "svara" med texter från bibeln. Jag kan såklart också plocka texter som motsäger det och säger helt annat osv f.ö…

Varför står det tex hur man ska behandla och tom prygla sina slavar och döda sina barn om dom inte lyder (vilket då ÄR guds ord) - varför står det ens i bibeln - vad vill en gud med att "skriva" det?

Jag har såklart galet med mer som detta, och tex alla motsägelser som det finns i bibeln - varför..?

Varför skulle tex en gud skriva ner sådant, och tex att man ska skära av en bit av pillen på killarna - men INGET om hur vi ska ta hand om vår planet..!

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Annons:
Woodland
2014-05-01 10:54
#14

# 9 Välkommen till diskussionen!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2014-05-01 11:05
#15

# 13 Vi har dryftat dessa frågor om och om igen här på forumet i olika trådar. Inget nytt i dina invändningar. Har man ingen eller liten insikt i texttolkning så har man inte det. Men innan jag går vidare med din sista post måste jag ställa en fråga - Har du läst bibeln själv eller går du bara på olika ateisters invändningar som man kan klippa och klistra från nätet?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Joppo
2014-05-01 11:39
#16

#15 Nu tycker jag att du slinker undan Woody. Det är ju uppenbart för vilken normalt fungerande människa som helst att Bibeln innehåller en massa motsägelser. De försvinner liksom inte för att du blundar för dem eller inte vill att de ska finnas där. Om nu er gud existerat och är fullkomlig, så är det onekligen ganska konstigt att hen skrivit en massa motsägelsefullt jox i sin finaste bok. Om boken ifråga istället är skriven av en massa olika människor med livlig fantasi så är det däremot fullt förståligt att den innehåller motsägelsefulla stycken.

Här är till exempel en motsägelse som förekommer i er skapelsesaga. Man kan ju tycka att er gud borde sett till att den blev rätt, men det verkar inte ha varit så viktigt med den saken…

"Gud sade: ”Vi skall göra människor som är vår avbild, lika oss. De skall härska över havets fiskar, himlens fåglar, boskapen, alla vilda djur och alla kräldjur som finns på jorden.” Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne. Som man och kvinna skapade han dem. Gud välsignade dem och sade till dem: ”Var fruktsamma och föröka er, uppfyll jorden och lägg den under er. Härska över havets fiskar och himlens fåglar och över alla djur som myllrar på jorden.”

Först skapar han alltså en man en och en kvinna och ber dem att ligga med varandra.

"Herren Gud sade: ”Det är inte bra att mannen är ensam. Jag skall ge honom någon som kan vara honom till hjälp.” Så formade Herren Gud av jord alla markens djur och alla himlens fåglar och förde fram dem till mannen för att se vad han skulle kalla dem. Varje levande varelse fick det namn som mannen gav den. Mannen gav namn åt all boskap, alla himlens fåglar och alla vilda djur. Men han fann inte någon som kunde vara honom till hjälp. Då försänkte Herren Gud mannen i dvala, och när han sov tog Gud ett av hans revben och fyllde igen hålet med kött. Av revbenet som han hade tagit från mannen byggde Herren Gud en kvinna och förde fram henne till mannen. "

I några stycken längre ner så finns det helt plötsligt ingen kvinna, vilket er gud löser genom att karva ut ett revben ur Adam och trolla det till en kvinna(för övrigt en ganska konstig metod, men det kan vi lämna därhän).

Hur förklarar du detta? Hade er gud en dålig dag när han styrde handen på den gubbe som skrev detta?

Geru
2014-05-01 12:25
#17

#16 Bibeln är ju rent tekniskt en bok skriven av människor och hur dom tolkar guds ord, vilket gör att man kan se allting som metaforiskt om man vill. Andra regler gäller ju te.x. koranen då den ska vara guds sanna ord.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Gesus Pettersson
2014-05-01 13:54
#18

#15 "Har du läst bibeln själv"

Ja - inte hela än dock…

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Gesus Pettersson
2014-05-01 13:55
#19

#15 "Har man ingen eller liten insikt i texttolkning"

Men vi säger såhär - jag har ingen insikt i "texttolkning" och frågar då dig:

Jag har alltid undrat VEM som bestämmer VAD som ska gälla och vad som inte ska det i bibeln - och vad det grundas på liksom.

Hade då varit trevligt om du svarade med typ dina åsikter och tankar och inte bara med mer texter från bibeln…

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Gesus Pettersson
2014-05-01 13:56
#20

#16 "Nu tycker jag att du slinker undan Woody. Det är ju uppenbart för vilken normalt fungerande människa som helst att Bibeln innehåller en massa motsägelser"

Jepp exakt vad jag menar med att man inte får svar här - utan tex bara bibelverser

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Annons:
Woodland
2014-05-01 15:05
#21

OK. Jag återkommer med svar ikväll. Be patient! 😉

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Gesus Pettersson
2014-05-01 19:08
#22

#21 Ja ja, ingen ko på isen - ta det när du kan och vill bara…

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Woodland
2014-05-01 19:50
#23

# 13

Jag har alltid undrat VEM som bestämmer VAD som ska gälla och vad som inte ska det i bibeln - och vad det grundas på liksom.

Vem som bestämmer är beroende på vem man frågar om vad som gäller!

Frågar man en Tora-troende jude skulle han förkasta nya testamentet och allt som har att göra med Jesus som Gud's son med mera. Juden skulle endast acceptera det gamla testamentets texter och kanske deras rabbiniska tolkningar Midrash.

Frågar man en muslim skulle han ha respekt till både GT och NT men inte acceptera dessa som den slutgiltiga uppenbarelsen därför att han har koranen som sin skrift.

Frågar man en katolik skulle han säga att hans kyrka bestämmer vilka böcker som skall finnas med och hur de skall tolkas (Det är därför de har de apokryfiska böckerna i sin bibel.) 

Frågar man flera av de etablerade protestantiska kyrkorna som har lämnat synsättet att hela bibeln är Guds ord och det som är giltigt, kan de till och med lämna de grundläggande sanningarna om Jesus jungfrufödelse och underminera hela evangeliet.

Var står Woodland i detta? Utanför. Jag sållar mig till de evangeliska som anser att skrifterna, som är skrivna under ett par tusen år, innehåller 66 böcker och att dessa skall vara de som anses gälla i bibeln. Det innefattar skrifterna i de GT böckerna som judarna har ansett genom tiderna som inspirerade av Gud. (Då faller de apokryfiska bort.) Gällande de NT skrifterna är det dessa som var allmänt accepterade i den tidiga kyrkan och allmänt spridda bland de tidiga kristna. (Där faller till exempel Enoks bok bort.) Koranen lämnar jag därhän och tar vissa av de katolska doktrinerna med en stor nypa salt och andra inte alls.

Dagens Svenska kyrka tex - där är det väl i stort sett inget från bibeln som gäller längre..?

Detta är ett annat ämne och har att göra med den historiska påverkan av det kyrkostatliga systemet, förhållandet dem emellan och avfall från evangelisk tro. Detta gäller inte alla medlemmar eller medverkande men det finns många präster som med sorg skulle vara benägna att hålla med dig där.

Och att sen som kristna gör, bara plocka det som passar, tycker jag är rent hyckleri. Som tex Woodland gör med att hela tiden bara "svara" med texter från bibeln. Jag kan såklart också plocka texter som motsäger det och säger helt annat osv f.ö…

Nja, hyckleri tror jag inte är rätt ord egentligen. Jag svarar med texten därför att texten i sig själv ger svaret. Läser man texterna i sina sammanhang kan man inte finna några motsägelser som förändrar budskapet. Men vi har också att göra med texttydning – hermeneutik. Vi har diskuterat dessa frågor i en tidigare tråd

Varför står det tex hur man ska behandla och tom prygla sina slavar och döda sina barn om dom inte lyder (vilket då ÄR guds ord) - varför står det ens i bibeln - vad vill en gud med att "skriva" det?

Din sista fråga hade krävt några av de tusentals böckerna som har skrivits om bibliska texter. Men för att förenkla det hela – Bibeln är berättelsen om Gud för människan och hur man kan komma i ett rätt förhållande till honom.

Detta med slaveriet i Israel har jag skrivit om här  specifik i inlägg # 4. (Nu vill jag poängtera att vi var inne på Darwin i denna tråd och jag undanber mig en diskussion om honom.)

Varför skulle tex en gud skriva ner sådant, och tex att man ska skära av en bit av pillen på killarna - 

Omskärelse var tecknet mellan Gud och Israel. Guds val. 

men INGET om hur vi ska ta hand om vår planet..!

Gud behövde inte ge instruktioner till de som levde under bibelns tid. De sådde och skördade och hade ingen större kunskap om det vi tar för givet idag. Vad skulle han har instruerat dem om? Jordens befolkning var inte stor. Bensinmotorer, kärnvapen, insektsgift, modifierade gener, rymdskrot och så vidare ?!? Nej. Han talade så att människor kunde relaterar till budskapet. Föroreningar är en modern produkt.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2014-05-01 19:51
#24

# 16

Hur förklarar du detta?

I kapitel 1 ges en översikt av hela skapelsen och i 1 Moseboken 2 en detaljerad berättelse om hur Gud skapade kvinnan av Adam. Denna ordning är viktig i flera olika sammanhang hela vägen genom bibeln.

Hade er gud en dålig dag när han styrde handen på den gubbe som skrev detta?

Gud är ofelbar. De 66 böckerna har många olika författare som skrev ner vad de blev inspirerade till i sina sinnen och deras egna personligheter lyser igenom. När en händelse beskrevs, som denna i 1:a Moseboken är det inte som om man skulle läsa en vetenskaplig skrift. Bibeln är inte en modern textbok. Det går inte att läsa allting i kronologisk ordning. Bibeln vill förmedla ett budskap men det förmedlas inte i 21:e århundradens stil. Bibeln är skriven i det österländska tankesättet vilket skiljer sig stort från det västerländska. Den innehåller metaforer och hyperboler (överdrifter som inte skall tas bokstavligen) med mera.

De ”motsägelser ” som finns visar att de olika författarna var självständiga från varandra. Likaså när bibeln berättar om de olika människorna i händelserna tas deras goda sidor och fel och brister upp. De flesta tillsinnes motsägelserna går att förlikas med genom en djupare dykning i texten. Men likväl har Gud lagt en fälla för de som vill närma sig skriften för att finna fel. De kommer att falla på det.

Jag äger bara en bok som är skriven av John Haley - ”Alleged Discrepancies of the Bible”. Den är 417 sidor i liten text och är en utav de oräkneliga som finns. Detta med hermeneutik är en vetenskap i sig.

Jag hoppas att med svaren anser ni # 20 besvarad.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2014-05-01 19:53
#25

# 17

Du har delvis rätt G. Bibeln är skriven av människor men tolkningen kom efter. Man kan läsa delar metaforiskt men de är lika mycket Guds ord med ett viktigt budskap som till exempel ett direkt citat av Jesus.

När det gäller koranen, tja, det är ett annat ämne.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Davbjo
2014-05-02 11:05
#26

Hej Thursday med flera!

Inlägget är Off Topic och har flyttats hit.

Med vänlig hälsning, 

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Gesus Pettersson
2014-05-03 12:23
#27

Tack för svaren Woodland!

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Annons:
Woodland
2014-05-03 23:12
#28

# 27 Var så god!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: