Annons:
Etikettjesus
Läst 1824 ggr
[sagamar76]
3/16/14, 6:16 PM

Jesus

Här beskriver Jesus sitt liv här på jorden, med sina egna ord. Fler kanaliserade budskap finns på sidan.

http://www.whoneedslight.net/page/482381728

Annons:
dolfen
3/16/14, 6:30 PM
#1

Jag diggar Jesus. Det ska finnas en bok som skrevs av dem som var nära Jesus. (Inga vattenpromenader eller annat trolleri.) Jag ser Jesus som en filosof. Inget annat. Jag blev korsfäst på support eftersom jag, likt Jesus strävade efter rättvisa. Jag har blivit förbjuden att delta på iFokus support. Bevisligen behöver man inte ha en illvillig tanke för att bli "nobbad" av iFokus.

Woodland
3/16/14, 9:15 PM
#2

0 och 1 Jag vill påpeka…… Enligt skrivreglerna - Det är inte tillåtet att propagera eller rekrytera för sekter, ockultism, New Age-influerade rörelser och dylika. Däremot får du gärna diskutera ämnena. Det finns många "Jesusar" och inte bara räknat de tusental som finns i spansktalande länder. Men denna länk har ingenting att göra med Jesus som skrivs om här på JESUS i Fokus.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

dolfen
3/16/14, 10:13 PM
#3

Ja. Det finns Skrivregler. Själv diggar jag nog Jesus faktiskt mer än vissa kristna gör. Jag ser han som den människan han var. Jesus hade diggat mig. Jag menar… Jag fattar ju vissa saker som han sa, typ. (Har erfarit att vissa kristna inte fattat det han sa.) :) #2 - Förlåt. Jag förstår inte din sista mening. Jag tycker att man bör prata om Jesus som människan, inte som ett fenomen. :)

Woodland
3/17/14, 7:16 AM
#4

# 3

Själv diggar jag nog Jesus faktiskt mer än vissa kristna gör. 

Där ser man! 🙂

Jag ser han som den människan han var…Jag tycker att man bör prata om Jesus som människan, inte som ett fenomen. 

Det finns många "Jesusar" och inte bara räknat de tusental som finns i fantasin på många folk här på iFokus. Man kan göra en "Jesus" till vad man vill. 

Jesus hade diggat mig.

Vilken Jesus? 😎

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
3/17/14, 7:59 AM
#5

Från Markusevangeliet 13

5 Jesus sa: ˮSe till att ingen vilseleder er. 6 Många ska komma i mitt namn och påstå att de är Kristus, och ska leda många vilse.

2 Thess. 2:1-2 "Kära syskon, ni vet att vår Herre Jesus Kristus ska komma tillbaka och att vi ska samlas hos honom, men låt ingen lura er angående tidpunkten. Låt er inte skrämmas och bli inte oroliga om ni får höra rykten om att Herren Jesus redan har kommit tillbaka. Även om människor påstår att Guds Ande har visat det, eller vi skulle ha sagt det eller skrivit om det i något brev,

(Se även: Matt. 24:31; 1Thess. 2:19; 4:15-17; 2 Thess. 2:15; 3:17).

[Juel70]
3/17/14, 8:01 AM
#6

3 så tro dem inte. Låt er inte luras, vad de än säger. Innan den dagen kommer, måste nämligen två saker hända. För det första ska det bli en tid av våldsamt uppror mot Gud. För det andra måste laglöshetens människa träda fram, han som Gud ska döma att gå evigt förlorad.

(Se även: 1 Tim. 4:1).

4 Han är Motståndaren, som ska trotsa allt som är heligt och har med Gud att göra. Han ska ta plats i Guds tempel och påstå att han själv är Gud.

(Se även: Jes. 14:13; Matt. 24:15; 1 Kor. 8:5-6)
(Egen notering: Vi som kristna är tempel åt den Helige Ande (1 Kor.6:19), men om vi själva börjar se oss som gudar så har vi, efter vad jag kan tyda av bibelordet, blivit påverkade av laglöshetens ande. Ingen människa får påstå sig vara gud, för det är bara den Ende, Sanne, Levande Guden sjäv som är Gud.)

8 Men när hindret är borta ska den Laglöse visa sig, han som Herren Jesus bara behöver andas på för att döda och förinta när han återvänder i sin härlighet.

(Se även: Job 4:9; Jes. 11:4; Matt. 25:31; Hebr. 10:27; Upp. 19:15).

9 Den Laglöse kommer för att göra Satans verk. Han ska med ondskans makt utföra många tecken och under,

(Se även: Matt. 24:24; Ef. 2:2; Upp. 13:13).

8 Men när hindret är borta ska den Laglöse visa sig, han som Herren Jesus bara behöver andas på för att döda och förinta när han återvänder i sin härlighet.

(Se även: Job 4:9; Jes. 11:4; Matt. 25:31; Hebr. 10:27; Upp. 19:15).

9 Den Laglöse kommer för att göra Satans verk. Han ska med ondskans makt utföra många tecken och under,

(Se även: Matt. 24:24; Ef. 2:2; Upp. 13:13).

Annons:
scheindel
3/21/14, 4:59 PM
#7

men alltså… jag är troende och inte ens jag blir övertygad av det där.



Woodland
3/21/14, 6:42 PM
#8

# 7 Vad syftar du på nu?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

dolfen
3/21/14, 6:55 PM
#9

Ursäktar om jag klampar in igen… Men jag undrar var i Bibeln står det där om att "den som kallar ond för god, och god för ond"? (Har lite svårt att hitta) (har själv blivit utsatt för detta irriterande, men väldigt mänskliga beteende.) Jag ber om ursäkt för att jag är så dålig på Bibeln. Har bläddrat lite i den.. Varför är det så många ställen i ordspråksboken som är ungefär likadana? Ber om ursäkt för att jag OTar och för min okunnighet, men denna okunnighet är orsaken till mina frågor. Ja. Vet att det fanns flera som gick och predikade och helade människor, precis som den kända Jesus, på den tiden. Han vann väl för att han blev korsfäst. Hmm. Trist. Undra vad han hade kunnat åstadkomma om han hade fått leva vidare. Mina synder vill jag ta ansvar för själv. Men hans tanke var god. Me diggar filosofen från Nasaret! Väl mött! :)

Woodland
3/21/14, 7:47 PM
#10

# 9 Ve dem som kallar det onda gott och det goda ont, som gör mörker till ljus och ljus till mörker, som gör bittert till sött och sött till bittert! Jesaja 5:20 Ingen föds med bibelkunskap. Man skaffar den! Det finns några upprepade ordspråk i boken. Tänker du på några specifika verser? Jag känner inte till några som gick och helade mer än Jesus och därefter hans lärjungar. Känner du till fler? Jesus lever. Det var hela poängen att han tillfredsställde Guds krav på rättfärdighet så att var och en som tror på honom (Jesus) kan bli rätt inför Gud och ha ett förhållande med honom. Du behöver inte oroa dig. Vi är alla ansvariga för våra synder. Ingen kommer undan. Alla skall avge räkenskap inför Gud. Den som kommer undan förtappelse är den personen som flyr till Jesus i detta livet och får syndernas förlåtelse. Fråga på bara!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

dolfen
3/21/14, 8:29 PM
#11

#10 - Tack! :) Jag bara noterade att det fanns flera snarlika ordspråk. Inget specifikt. Jag har antecknat några ordspråg som jag tyckte var intressanta. Jag avstod från sådanan som innehöll orden Herren och Gud, eftersom jag inte är religiös. Finns det någon skrift som sammanställer likheterna mellan Bibeln och Koranen? (Samkörning, typ.) Koranen: "Gör du gott mot någon, gör du det mot dig själv. Gör du ont mot någon, gör du det mot dig själv." (Ungefärligt.) Detta liknar ju "Gör mot andra…) rätt mycket. Tänkte att det kanske finns flera jämförbara klokheter!? Vilket kanske skulle kunna resultera i ett närmande mellan två stora religioner, liksom. Eventuellt behövs ett tillägg, typ: (Gör inte mot andra osv.) för det verkar som många inte uppfattar att denna meningen ingår i orginalet. Ofta är människor väldigt petiga med att hitta skillnader mellan personer, grupper, religioner. Men man kanske bör ställa in strålkastarna på vad som är lika, istället. Pax vobiscum (från Robin Hood) :)

Woodland
3/21/14, 9:24 PM
#12

# 11

Mohammed var inspirerad av bibeln (GT och NT) och hade kontakt med både judar och kristna - därav likheterna mellan bibeln och koranen.

Det går egentligen inte att förena religioner som du önskar eftersom deras Gudsbild är oförenliga, men det hindrar inte människor från att försöka.

# 11 Ofta är människor väldigt petiga med att hitta skillnader mellan personer, grupper, religioner. Men man kanske bör ställa in strålkastarna på vad som är lika, istället.

Ja, utifrån ett kristet perspektiv är vi människor väldig lika oavsett vilken kultur vi härstammar från eller vilken hudfärg vi har. Vi är alla syndare i behov av Guds barmhärtighet. Detta har vi fokuserat på sen dag 1. 😉

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

dolfen
3/21/14, 9:52 PM
#13

Jag gillar Epiktetos (som väl var en kristen filosof) och bläddrar lite i boken "Självbetraktelser" av Marcus Aurelius (121-180) som vart kejsare i det romerska riket mellan 161-180. :)

Annons:
Woodland
3/21/14, 10:10 PM
#14

# 13

Menar du stoiken Epiktetos som levde 55 – 135? Han bad till Zeus. Han var en filosof men inte kristen.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

dolfen
3/21/14, 10:20 PM
#15

Ur boken Självbetraktelser (förord): "Författaren hade fått impulsen till sitt filosoferande från en annan berömd stoiker, Epiktetos, om vilken man sagt att ingen antik tänkare kommit så nära Jesu ursprungliga lära." Ur NE: "Hans version av stiosismen tangerar kristna åsikter."

dolfen
3/22/14, 1:43 AM
#16

En liten parentes. Folket på plats fick ett val. Fria eller fäll Jesus. De valde att fälla. Nu undrar jag lite om dagens människor har lärt sig något. Bra inlägg är ett sätt man kan visa sitt val… Hur många "äkta" kristna finns det här? Hur många med synd har kastat sten ändå? Genom tidens lopp? Ursäkta om jag verkar edg-ig, men det finns olika sätt att skilja agnarna från vetet. Vänligen dolfen

scheindel
3/22/14, 12:24 PM
#17

#8 jag slarvade och råkade skriva i helt fel tråd, mitt inlägg skulle vara i en annan diskussion. jättepinsamt och jag ber om ursäkt.



Woodland
3/22/14, 3:13 PM
#18

#17 Inget problem!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
3/22/14, 3:44 PM
#19

# 15 Jag läste NEs artikel. Den var intressant. Jesus kan inte klassas som stoiker i sin lära om man anser att grundsynen inom stoicism är att självbehärskning är den högsta dygden. Enligt Jesus och lärjungarna var självbehärskning en frukt av Gudsrelationen. Stoikerna ansåg att man rår enbart över den egna viljan och bibeln lär ut att människans vilja är böjd åt synd inför Guds ögon. Plato hade också tankar runt Gud/Försynen om jag inte minns fel, men han nådde inte heller ända fram. Hur många kristna som finns vet endast Herren. Endast Han känner de sina. Endast Han kan skilja agnarna från vetet. Uttrycket "att kasta första stenen" måste läsas i sitt sammanhang. Det betyder inte att man inte bör tillrättavisa eller tala ut mot synd. Enligt Petrus tal på Pingstdagen var det "som ni (judarna som hörde på) själva vet, han (Jesus) utlämnades efter Guds beslut och plan…" Judarna hade ett visst ansvar för hans död, Romarna verkställde straffet men allt detta var Guds förutbestämda plan. Jesus sade " att ingen tar mitt liv ifrån mig…" Han själv gick med på detta försoningsverk innan världens grund var lagd,som det står.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

dolfen
3/22/14, 7:40 PM
#20

Ärligt talat så skiter jag i vem som sa vad. Det viktiga är det kloka sagda! (Intentionen!) Väl mött av dolfen

Annons:
Woodland
3/23/14, 12:01 PM
#21

# 20

Är inte innebörden och källan viktig? 🤔

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

dolfen
3/23/14, 6:56 PM
#22

#21 - Jo. Därför ser jag det lite grann som irrelevant vilken religion som kom först. Det viktigaste är ju just (den goda) intentionen/innebörden. Källan finns i oss alla. Andra kan få oss att "se" sådant vi annars kanske hade missat. Allt vi ser/upplever läggs till vår källa och ur den blir vi den vi tror oss vara. Knäppdolfen ;) Förlåt mitt språk i #20. Jag är inte den felfria människan jag strävar efter att bli. Kommer aldrig att nå målet, men är rätt nöjd över min intention. :)

Upp till toppen
Annons: