Annons:
Etikettbibeln
Läst 1934 ggr
Woodland
3/14/14, 7:51 PM

Frågor om GT och NT

Saxat ur denna tråd

#49 av Hexagonaria 

Juel och Woodland, ni har talat er varma för att följa "guds ord" 

I 1 korinthierbrevet 14:34 står det: 

"Såsom kvinnorna tiga i alla andra de heligas församlingar, så må de ock tiga i edra församlingar. Det är dem icke tillstatt att tala, utan de böra underordna sig, såsom lagen bjuder."

Juel och Woodland tiger ni vid församlingens sammankomster?

Vidare står det i vers 35: "

"Vilja de hava upplysning om något, så må de hemma fråga sina män; ty det är en skam för en kvinna att tala i församlingen."

Är det så ni går tillväga?

Kolloserbrevet 3:22 

"Ni sla­var, lyd i allt era jor­dis­ka her­rar, in­te som in­ställ­sam­ma ögon­tjäna­re, ut­an ärligt och upp­rik­tigt, i fruk­tan för Her­ren."

Anser ni att det är fel om slavar reser sig upp mot sina förtryckare?1 Korinthierbrevet vers 13:

"Döm själva: passar det sig att en kvinna ber till Gud barhuvad?"

Har ni på er sjal eller annan huvudklädnad när ni ber?

Vidare i vers 14: 

"Lär er inte redan naturen att det är en vanära för mannen att ha långt hår"

Är jag en syndare p g a min hårlängd?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Woodland
3/14/14, 7:51 PM
#1

#50 av Juel70 

#49

Jag säger som oftast inte något onödigt, utan jag tiger faktiskt mer ofta än andra Skämtar Om Gud tycker att jag pratat för mycket, så lär jag få reda på det TystGlad

Jag har ingen man, min man är Jesus och jag brukar rådfråga honom. 

Det låter som om du skulle starta en ny tråd om detta?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
3/14/14, 7:52 PM
#2

#53 av Woodland 

# 49

Om du verkligen är intresserad av dessa texter föreslår jag att du använder sökfunktionen här på JiF eftersom dessa texter har diskuterats i detalj flera gånger här på sajten och är Off Topic i denna tråd.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
3/14/14, 7:52 PM
#3

#54 av Hexagonaria 

#53 Woodland, anledningen till att jag tog upp dessa citat trodde jag var uppenbar. 

Jag känner många kristna som definitivt inte ser dessa verser som relevanta, som inte alls tycker att det är en synd för en man att ha långt hår eller anser att en kvinna ska tiga i församlingen, men som fördömer homosexualitet.

Varför ta vissa saker på allvar men inte andra?

Varför ser många kristna påbudet mot homosexualitet som viktigt medan de tycker det är ok att bryta mot andra bibliska påbud.

Jag har aldrig fått ett riktigt bra svar på den frågan.

Jag skulle uppskatta ett svar på den frågan. 

Jag tog inte upp några gammaltestamentliga citat som du såg. Anledningen till detta är att svaret brukar bli att "det där var ju på det gamla testamentets tid". 

Och jag har t ex aldrig mött någon kristen som på allvar tycker att det är ok att som enligt Mosebokens bud stena uppstudsiga söner.

Men var går gränsen? Varför går gränsen just vid våra sexuella läggningar? Och i så fall varför?

Förstår du nu relevansen i mina frågeställningar (och varför det inte är OT)?

Det skulle som sagt vara intressant att få ett uppriktigt svar på dessa frågor. 

/ David

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
3/14/14, 7:53 PM
#4

#55 av Juel70 

#54 Jag svarar gärna närmare på dom frågorna i en annan tråd. Det finns anledning till varför man på den tiden hade en ordning i både familjen och övriga situationer. Situationen idag är annorlunda.

Vi lever inte efter gamla förbundet i GT, utan det nya förbundet i och med Jesu korsfästelse.

Skapa gärna en ny tråd, så kan jag svara i helgen. Trevlig helg.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
3/14/14, 10:08 PM
#5

David, Hej!

1 Kor. 14:34-35

Ja, jag tiger i församlingen såtillvida att jag undervisar inte män och underordnar mig Pastorn och de äldsta. Jag behöver inte ställa till oordning som kvinnorna i bibelversen du citerade, för jag är bildad och kan höra och läsa för mig själv. Jag behöver inte ropa ut till någon tvärs över rummet och ställa en fråga under en gudstjänst och därigenom avbryta talaren. Det är faktiskt detta Paulus menade. Kvinnorna i de hedniska samhällena var obildade och behövde förklaringar för vad som lästes och undervisades av församlingspastorn eller de äldsta.

Kol 3:22

Paulus skrev till slavarna i det samhällskick han levde i. Spartacus ledde en slavresning i antikens Rom. Vi vet hur det gick. Paulus ord har ingenting att göra med demokrati eller annat samhällsskick. De kristna var pacifister och förföljda. Det hade annat för sig än att ställa till bråk. Det gjorde andra tillräcklig för dem.

Huvudbonader

Huvudklädnad är en kulturell sak och vanligt i de flesta kulturer. I flertalet hedniska riter var kvinnan barhuvad. Paulus talar om kvinnorna som ber i församlingarna och det kan vara för att markera en skillnad i den kristna församlingen som Paulus skrev detta. Det fanns olika kulturella skillnader i antiken och det är svårt på grund av de olika bruken i Korint att komma med en helt klar tydning. Historiskt sett var huvudbonader vanliga. Det var inte ovanligt inom till exempel Pingströrelsen så långt som in på 1960-talet. Många trossystrar runt om i världen bär huvudklädnad ännu idag. Man ser det ofta i församlingar.

Långt hår på män 

Ingen är syndare på grund av sin hårlängd. Syndare är vi från födseln. Simson hade långt hår. De män i Israel (GT) som tog nasarit eden fick varken raka eller klippa sig. Men bibeln är negativ till transvestiter. Det kanske är denna "skam" som Paulus talar om.

Du frågade - Varför ta vissa saker på allvar men inte andra?

Allt i ordet skall tas på allvar men det är inte säkert att det är relevant i våra dagar eller omständigheter. Bibeln tolkas och det finns det i bibeln som anses tillhöra sin tids kultur. Man kan se skillnaden av vikten mellan till exempel hår längd kontra sexuell promiskuitet.

Du frågade - Varför ser många kristna påbudet mot homosexualitet som viktigt medan de tycker det är ok att bryta mot andra bibliska påbud.Jag har aldrig fått ett riktigt bra svar på den frågan.Jag skulle uppskatta ett svar på den frågan.  

Du tar upp homosexualitet i din fråga och jag svarar utifrån den specifika synden. Homosexualitet är enligt bibeln en förvrängning av den sexuella funktionen och en förvrängning av Guds skapelseverk Adam och Eva. Gud instiftade samlivet mellan man och kvinna och Jesus bekräftar detta i NT. Även Apostlarna i resten av NT bekräftar att förbudet består. Ingen regering i världen kan ändra vad Gud har instiftat på den punkten. Det är inte olagligt i de flesta länder men om frågan ställdes vad Gud tycker om det står det tydligt i hans ord, och vi vet endast vad Gud tycker genom vad som står i hans ord. Man kan naturligtvis som jag skrev förut i tråden fantisera hit och dit men det ändrar inte vad som står skrivet.

Vidare står det uttryckligen att de som ägnar sig åt ett sådant levnadsätt inte kan komma in i Guds rike. Men lägg märke till att listan i denna vers slutar inte med det - 1 Korinthierbrevet 6: 9-11  Vet ni inte att inga orättfärdiga skall få ärva Guds rike? Bedra inte er själva! Varken otuktiga eller avgudadyrkare, varken äktenskapsbrytare eller de som utövar homosexualitet eller de som låter sig utnyttjas för sådant, varken tjuvar eller giriga, varken drinkare, förtalare eller utsugare skall ärva Guds rike. Sådana var en del av er. Men ni har tvättats rena, ni har blivit helgade, ni har förklarats rättfärdiga i Herren Jesu Kristi namn och i vår Guds Ande. 

Du frågade -  Varför går gränsen just vid våra sexuella läggningar? Och i så fall varför?

Gränsen går inte vid sexuella läggningar. Detta ämne är, tror jag, egentligen ingenting som de flesta förkunnare eller kristna vill syssla med och orda om. Det är inte överst på listan. Det finns så mycket mer som är viktigt och värdefullt att diskutera och fundera över. Vi har "tvingats" syssla med denna fråga på grund av samhällets lagförändringar och dess påverkan av människors levnadssätt.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
3/16/14, 3:38 PM
#6

Bra skrivet Woodland!  Kunde inte skrivit bättre själv. Har för mig att även att en kvinnas långa hår kan räknas som en slöja. Själv tycker jag inte att det är särskilt aktuellt med huvudbonad i dagens samhälle. (I alla fall inte i dom nordiska länderna) 

Men ofta läser man att det är ännu viktigare att ta av sig sina skor när man står på helig mark, är i Guds närvaro. Men den uppmaningen kommer oftast på en befallning genom Gud själv. Har iallafall läst om flera som varit i tillbedjan och kommer nära Gud och fått den befallningen.

Annons:
Woodland
3/16/14, 4:30 PM
#7

# 6

Tack Juel. 

..att ta av sig sina skor när man står på helig mark, är i Guds närvaro. Har iallafall läst om flera som varit i tillbedjan och kommer nära Gud och fått den befallningen.

Ja, befallningen gavs till Mose i GT 2 Mos 3 tiden före Kristus vann frälsningen och den Helige Andens ankomst till sin skara. Vi bör alltid "nalkas" Gud med djup vördnad i bön och gudstjänst men med tanke på att varje kristen är ett tempel av den helige Anden borde vi kanske vandra barfota alltid? 😉 Eller vad tycker du?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
3/17/14, 7:49 AM
#8

Ja hihi det vore toppen, om det inte vore så kallt just nu😃

Nu när man pratar om skor, huvudbonader och så, så undrar jag över varför man ofta hade mantel? Kanske inte alla, men många hade det. Var det någon slags statussymbol eller helt enkelt en enkel mantel som man hade nära till hands ifall det blev kallt. Det fanns säkert fattigmans-mantlar och rikemans-mantlar. Romarna hade sin mantel dekorerad och hängande bara över ena axeln och fäst uppe vid axeln med en fin dekoration.

Tex när Jesus kom ridande in på en åsna så lade folk sina mantlar och palmblad i hans väg. Och då kommer jag in på mantelns betydelse och undrar vad den betydde. 

Försöker studera om hur Jesu lärjungars personliheter var och börjat tänka på såna här detaljer.

Woodland
3/17/14, 1:46 PM
#9

# 8

Du har rätt att manteln ett klädesplagg i kulturerna runt Medelhavet blev också ett statustecken och symbol av rang inom grupper.

I bibelns berättelse i Jesaja 6 så fyllde Guds mantel hela templet. Manteln har varit ett tecken på makt och majestät. 

Att kasta mantlar och klädesplagg inför Jesus som folk i Jerusalem gjorde var ett tecken på stor tillgivenhet och respekt (kläder var det dyraste de hade). Folket ropade "Hosianna" den  dagen och "Korsfäst Honom!" några dagar därefter.  Oberörd  

I denna YouTube-video av Drottning Elisabet II ser man en maffig mantel! (ca 14:15 min)

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
3/17/14, 5:57 PM
#10

Tack Woodland! Då förstår jag innebörden. Wow, ja det var ingen dålig mantel och vilken askunge-droska..

Woodland
3/21/14, 8:55 PM
#11

Flyttat hit från denna tråd

Avatar för scheindel

2014-03-21 16:26#75 av scheindel 

Jag har fortfarande inte sett att någon har gett något egentligt svar på Sommareks inledande frågor vilket jag tycker är lite synd. Det ingår väl i den kristna synen att det är önskvärt att människor som inte ännu är kristna ska få ta del av Jesus läror och i det borde det ju ingå att förklara den för människor som kommer med uppriktiga frågor. Det är ju genom att få information om kristendomen som folk inser värdet av att vända sig till Jesus.

Sommarek vill uppenbarligen veta, och det är något som jag själv också undrat över så jag tycker det vore trevligt om ni ville ge ett svar.

Hur avgör ni vilka av alla regler som finns i Biblen som ni faktisk bör följa för att Gud säger att det ska vara så och vilka ni kan ignorera?

Når du dina mål och låter du dina drömmar gå i uppfyllelese? Nya e-kurser startar i april. http://dromvaverskan.se  Coachning om personlig utveckling, hälsa och livsstil.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
3/21/14, 8:59 PM
#12

# 11 (75)

Hur avgör ni vilka av alla regler som finns i Biblen som ni faktisk bör följa för att Gud säger att det ska vara så och vilka ni kan ignorera?

De tio Guds bud finns i Gamla Testamentet och är universella. De gäller idag. De specifika reglerna angående vardagslivet och rättsystemet i GT lärde folket att de skulle hålla sig avskilda från andra folk på grund av att Messias skulle komma genom dem. 

De sociala föreskrifterna var till för deras samhälle och tid. Vi nedvärderar inte GT för det är Guds ord också, men mycket av vad som skrevs som lagar är inte relevanta idag på grund av denna samhällstruktur och tid.

De GT ceremoniella föreskrifterna med deras specifika ordningar var för Israel som nation och egendomsfolk. De pekade mot Jesus som skulle komma. Men troende behöver inte ägna sig åt ceremoniella föreskrifter i GT för att Jesus har fullbordat alla krav på rättfärdighet. Däremot förbuden mot annat som är i GT och som finns också i NT (lik utövad homosexualitet) är ett utav dessa som jag skrev i länk  # 61. Vad som gäller för de kristna bekräftas i Nya Testamentet liksom många andra synder. 

Ett utav det starkaste skälen till ett sådant förbud är att äktenskap mellan man och kvinna är en bild av Jesus och kärlek till hans brud (kyrkan=GT och NT frälsta). Även om inte äktenskap är med i en homo relation anses det ändå som oacceptablet.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Sommarek
3/22/14, 1:38 PM
#13

#12: "Ett utav det starkaste skälen till ett sådant förbud är att äktenskap mellan man och kvinna är en bild av Jesus och kärlek till hans brud (kyrkan=GT och NT frälsta). Även om inte äktenskap är med i en homo relation anses det ändå som oacceptablet."

Trots att både män och kvinnor räknas som en del av kyrkan? Om nu äktenskapet är en symbol av Jesus och hans "brud" = kyrkan, så borde väl bara kvinnor få vara med i församlingen? Annars blir det ju verkligen problematisk då inte ens symboliken håller.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Woodland
3/22/14, 4:00 PM
#14

#13 Ja, det hade varit problematiskt men det är inte det för det står - "26 Alla är ni Guds barn genom tron på Kristus Jesus. 27 Alla ni som har blivit döpta till Kristus har blivit iklädda Kristus. 28 Här är inte jude eller grek, slav eller fri, man och kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus. 29 Om ni nu tillhör honom är ni Abrahams avkomlingar, arvingar enligt löftet." Det finns ingen gradering eller åtskillnad i NÅDEN. Det finns en skillnad enligt bibeln i roller, funktioner, och uppdrag på jorden men ALLA är ett i Honom.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

scheindel
3/23/14, 10:31 AM
#15

#12  du har fortfarande inte besvarat frågan. det är som du beskriver det en situation där en del saker från GT (tio Guds bud) fortfarande gäller trots att vår kultur skiljer sig från den tidens, men andra föreskrifter i GT inte gäller just för att de kommer från en annan kultur och tid än vår. hur vet man då att t ex buden fortfarande gäller men inte annat?

definierar Bibeln någonstans vad som är och inte är "sociala föreskrifter" och säger Bibeln någonstans att dessa är begränsade till den dåvarande kulturen, medan andra, de som inte faller inom definitionen för sociala föreskrifter etc, är universella? tio Guds bud kom ju till Moses, som representant för Guds utvalda folk. Står det i Bibeln förklarat att de, till skillnad från många andra regler i GT, inte är kulturspecifika?

vårt samhälle och vår kultur är ju inte heller densamma som kulturen runt östra medelhavet i Jesus dagar, så hur kan man veta att det är ok att bortse ifrån (vissa) regler i GT eftersom de var specifika för kulturen i området, före Jesu tid, men att regler från NT inte på samma sätt är specifika för den kulturen som fanns i området för ca 2000 år sedan utan gäller även i vår, helt annorlunda kultur?

Jag förstår inte heller detta: "Jesus har fullbordat alla krav på rättfärdighet." Återigen, om det är så, definieras det i så fall i Bibeln att detta gäller ceremoniella föreskrifter från GT, men inte andra föreskrifter? Om Jesus fullbordat ALLA krav på rättfärdighet, varför bör man fortfarande följa vissa regler över huvud taget? Hur vet man vilka regler som Jesus så att säga gjort obsoleta och vilka som fortfarande gäller?

jag förstår inte heller det du skriver i #13: "Alla är ni Guds barn genom tron på Kristus Jesus. 27 Alla ni som har blivit döpta till Kristus har blivit iklädda Kristus. 28 Här är inte jude eller grek, slav eller fri, man och kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus. 29 Om ni nu tillhör honom är ni Abrahams avkomlingar, arvingar enligt löftet."

Det finns ingen gradering eller åtskillnad i NÅDEN. Det finns en skillnad enligt bibeln i roller, funktioner, och uppdrag på jorden men ALLA är ett i Honom."

-homosexuella är alltså trots formuleringen "ALLA" undantagna från detta?



Woodland
3/23/14, 12:10 PM
#16

# 15

Man vet vilka bud som gäller idag därför att man hade apostlarnas lära som gick i arv och vi jämför GT mot NT böckerna. Läran kan utvecklas men grunderna består och man får inte ändra skriftens innebörd. Denna utveckling och förtydligande är vad alla Gudsmän i historien ägnade sig åt dagens bibeltroende teologer/pastorer gör samma sak.

De GT ceremoniella/kulturella reglerna definieras i NT skrifterna. Tempelordningar och ceremonier beskrivs till exempel i Hebreerbrevet som ogiltiga efter Jesus försoningsgärning utan de var bara en skuggbild av vad som skulle komma. Sedan när buden upprepas i NT gäller dessa för alla tider.  Allt som finns koncentrerat i de tio Gudsbuden återupprepas i NT.

Människor har alltid trott att de har levt i "moderna tider." Dagens samhälle är "modernt" men människan ändras inte till sitt väsen och hennes andliga behov är detsamma som i Jesus dagar. Guds ord (Bibeln) är evigt och kommer att vara det som "dömer" alla.

I förlåtelsen ("nåden") finns inga klasser, kön, färger, eller nationaliteter. Homosexuella inkluderas inte i nåden lika lite som de som begår äktenskapsbrott eller några andra vanemässiga synder förrän de har blivit omvända. Bibeln erkänner inte att människor är födda homosexuella utan att det är ett beslut och att personen ge efter för livsstilen och gärningarna: det vill säga synden. För att förenkla det hela - De har ett problem med den synden liksom en annan har problem med andra synder. Det finns förlåtelse och omvändelse för människorna idag likaså som det fanns i Korint. Paulus skrev:  Vet ni inte att inga orättfärdiga skall få ärva Guds rike? Bedra inte er själva! Varken otuktiga eller avgudadyrkare, varken äktenskapsbrytare eller de som utövar homosexualitet eller de som låter sig utnyttjas för sådant,  varken tjuvar eller giriga, varken drinkare, förtalare eller utsugare skall ärva Guds rike.  Sådana var en del av er. Men ni har tvättats rena, ni har blivit helgade, ni har förklarats rättfärdiga i Herren Jesu Kristi namn och i vår Guds Ande. 1 Kor. 6:9-11

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

scheindel
3/23/14, 12:54 PM
#17

så Guds ord är evigt (förutom en del av det som står i GT) och människans andliga behov är samma som i Jesus dagar, för 2000 år sedan, men inte som i tiden för GT, eftersom Jesus (och apostlarna) kunde "annulera" vissa av reglerna från den tiden utan att det skadade människans andliga behov, trots att människans väsen är detsamma?

jag vet inte om jag fattar… en regel som gällde för 5000 år sedan gäller inte nödvändigtvis idag för att vårt samhälle inte är likadant som det var då och samhället som det var då inte är likadant som samhället för 2000 år sedan, men en regel som gällde både då och för 2000 år sedan och alltså tas upp i både GT och NT gäller, trots att samhället förändrats betydligt mycket mer under de 2000 senaste åren än det gjorde mellan GT och NT?

Det är alltså inte Gud som är den sanna auktoriteten, utan kontinuitet över många årtusenden, Jesus och apostlarna? Guds ord gäller inte nödvändigtvis, eftersom en hel del i GT inte behöver följas längre, men Jesus och apostlarnas ord gäller alltid?

jag fattar inte heller det där med homosexualitet. du menar att homosexualitet är fel, eftersom "äktenskap mellan man och kvinna är en bild av Jesus och kärlek till hans brud (kyrkan=GT och NT frälsta)."

Men trots detta är det inget fel att män också finns i kyrkan (och det alltså finns en kärlek mellan Jesus och män, dvs kärlek mellan män), eftersom "Alla är ni Guds barn genom tron på Kristus Jesus. 27 Alla ni som har blivit döpta till Kristus har blivit iklädda Kristus. 28 Här är inte jude eller grek, slav eller fri, man och kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus. 29 Om ni nu tillhör honom är ni Abrahams avkomlingar, arvingar enligt löftet."

Det finns ingen gradering eller åtskillnad i NÅDEN. Det finns en skillnad enligt bibeln i roller, funktioner, och uppdrag på jorden men ALLA är ett i Honom."

samtidigt som "inga orättfärdiga skall få ärva Guds rike? Bedra inte er själva! Varken otuktiga eller avgudadyrkare, varken äktenskapsbrytare eller de som utövar homosexualitet eller de som låter sig utnyttjas för sådant,  varken tjuvar eller giriga, varken drinkare, förtalare eller utsugare skall ärva Guds rike. "

Å ena sidan är kärlek mellan Jesus och män alltså ok, ALLA som blivit döpta är ett i Kristus. ALLA är Guds barn genom TRON på Jesus, men å andra sidan är varje homosexuell, varje person som ljugit etc utesluten? Trots att de blivit döpta (många blir ju döpta som spädbarn, innan de öht har kunnat välja)? Trots att de tror på Jesus?



Sommarek
3/23/14, 8:06 PM
#18

#14: ""26 Alla är ni Guds barn genom tron på Kristus Jesus. 27 Alla ni som har blivit döpta till Kristus har blivit iklädda Kristus. 28 Här är inte jude eller grek, slav eller fri, man och kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus. 29 Om ni nu tillhör honom är ni Abrahams avkomlingar, arvingar enligt löftet.""

Så alla homosexuella kristna räknas egentligen inte, eftersom de är döpta genom Jesus och därmed varken män eller kvinnor?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Woodland
3/23/14, 10:58 PM
#19

# 17 Ja Guds ord är evigt men det finns delar som inte är relevanta för idag: Såsom att jag inte skall bygga en stor båt som Noa, offra får som slakt och brännoffer eller resa till Jerusalem för att tillbedja.

Gud är Fadern, Sonen och den helige Anden. Så om GT ord fullkomnades i Jesus och Han i sin tur gav en djupare uppenbarelse finns det inte någon konflikt i inspirations frågan. Fadern, Sonen och Anden är en Gud som består av tre personer dom är totalt eniga angående sanningarna som är i bibeln. Det bruka sägas att i nya testamentet förklaras gamla testamentet. 

Det finns biblisk kärlek mellan män och biblisk kärlek också kvinnor emellan men det är inte sexuell kärlek. Bibeln förbjuder homosexuella relationer och samtidigt befaller den att vi ska älska vår nästa såsom oss själva. Om detta hade varit en sexuell kärlek så hade det varit en motsägelse och sådant finns inte i bibeln i detta fallet. 

 Jag ser ingen grund i bibeln för att en människa blir rätt med Gud genom barndop. När dessa ord skrevs var dopet förbehållet de som omvänder sig och trodde. Det innebar att de inte var spädbarn.

 Det står ingenting om lögn i bibelversen jag citerade. 

# 17 & 18 

Det är inte bara att säga "Jag är kristen" eller " jag tror på Jesus". Bekännelsen bör vara en spegling av en andlig verklighet som är Gudagiven. Det innebär att det finns en längtan och strävan att göra Guds vilja och följa honom. Jesus deklarerade att på domens dag kommer folk (när de står inför honom) att åberopa att de till och med har utfört under och tecken i hans namn. Han varnar att han kommer att svara att han aldrig känt dem! De som verkligen är Herrens håller sig till Ordet. När de faller finns förlåtelse och upprättelse, men den fås genom bekännelse och ånger. Jesus sade att han var vägen, sanningen och livet. Det finns inga dödfödda barn i Guds rike.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Sommarek
3/24/14, 7:31 PM
#20

Så med andra ord (eftersom du tydligen fick slut på argument i den andra tråden jag var med på), homosexualitet är förbjudet för att äktenskap symboliserar unionen mellan Jesus och kyrkan (= alla som är döpta, alltså även män), men turligt nog suddas könsgränserna ut vid dopet så att Jesus inte hamnar i en pinsam situation? Sex i sig orsakar inga problem varken för samhället eller individer om det hanteras rätt, men är ändå förbjudet av okända orsaker, och jag ska acceptera att en alltälskande Gud har ett problem med detta? Skutan är full med hål… 

I andra trådar pratas det om hur Gud har fixat allt, till och med böjt bananer och målat dom gula, men just homosexualitet är något man själv väljer? Återigen ett lägligt scenario. (När valde ni själva er sexualitet, om man får vara nyfiken?)  😃

Jag är mer och mer glad över att jag inte är typen som måste hitta en massa arkaiska svepskäl för att behandla mina medmänniskor illa - hade jag trott på en himmel hade jag varit ganska säker på att sådant inte fört mig dit.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Woodland
3/24/14, 9:50 PM
#21

# 20 Det har sina fördelar att vara Sajtvärd. Om du vill ta det som att jag "fick slut på argument", var så god. Det bjuder jag på.

Utövad homosexualitet är förbjudet enligt bibeln. Punkt slut. Genom årens lopp har vi hört de flesta invändningar till varför folk inte kan tänka sig " bli kristen". Orsaken är inte så mycket intellektuell utan ligger i viljan.

"..men turligt nog suddas könsgränserna ut vid dopet så att Jesus inte hamnar i en pinsam situation?"

Hur i all sin dag fick du ut det där av det jag skrev? 😐  Har du förresten någonsin läst bibeln? 

När vetenskap hittar den eventuella fysiska orsaken till homosexualitet kommer vi kristna att begrunda det. Tills dess bör homosexuella behandlas med respekt som vilken medmänniska som helst och manas till omvändelse. 

Rich Deem har en You Tube video och artikel med den sammansatta forskningen och analyser om sexuell orientering. 

Gud är inte alls "alltälskande". Var fick du det ifrån?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: