Annons:
Etikettoff-topic
Läst 918 ggr
Klarar_Hogberg
2/18/14, 3:08 PM

Fråga till katolska från elev

Hej, jag undrar bara en grej. Jag har haft kristendomen i ett tag nu och vi hade en fråga som var:

Det är ett par som består av en kille och en tjej som är gifta och tjejen har precis blivit gravid. Då får hon veta av en kompis att killen under flera gånger har varit otrogen och paret går nu till kyrkan för att prata med en präst för att få en lösning på det./slut/

Och det här är alltså en diskussionsfråga man ska prata om och sen komma fram till ett svar. Mitt svar var att eftersom att tjejen säkert inte ville vara med killen kunde dom få giftermålet ogiltigförklarat av påven men eftersom att detta är väldigt ovanligt så sa jag att killen kanske borde betala ett avlatsbrev och bikta sina synder så kanske han skulle bli förlåten…

Men min lärare sa att det smartaste i denna situation var att tjejen bara skulle lämna killen, utan skilsmässa eller något sånt.. liksom fortfarande vara gifta men bara sticka iväg för att slippa maken…

Och min fråga är då: Är det okej att göra så? För jag tycker det låter lite skevt….

PS, Jag vet inte om jag skrev detta inlägg i rätt fokus sajt så bli inte arga. DS.

ღ ѕυcн α ℓσηєℓу gιяℓ, ιη тнιѕ ℓσηєℓу ωσяℓ∂, ∂ση'т кησω ωнαт тσ ∂σ ѕσ ѕнє cαℓℓѕ тнє cяєω. ღ

Annons:
Woodland
2/18/14, 5:18 PM
#1

Nej, vi blir inte arga av frågor. 🙂

Jag vet inte om vi har några katoliker här på sajten men du kan få ett svar ändå.

Den romerska katolska kyrkan har en sträng syn på skilsmässa.  Kyrkan har 7 sakrament och äktenskapet är ett av dem. 

Egentligen kan tjejen och killen skilja sig civilt som vilket annat par som helst för man lever inte i en kyrkostat system som i forna dagar.  Men enligt kyrkan måste de förbli ogifta och inte sammanboende med andra (sexuella förbindelser). Äktenskapet varar livet ut tills en av dem dör eller om äktenskapet ogiltigförklaras.  Den som annars gifter om sig begår äktenskapsbrott enligt denna kyrka och får inte ta del av nattvarden, bikten, sista smörjelsen m. m.. Det går att bikta sig om det innebär en återgång till det ogifta tillståndet eller den andra makan/maken har dött) Markus 10:11-12

Men om han, i detta fall, har varit otrogen innan äktenskapet och efteråt är det grund för att få igenom en upplösning av äktenskapet. Den syndande parten måste bekänna detta i så fall.

Jag har inte hört talats om avlatsbrev gällande detta men jag är ingen expert. Däremot att sätta igång processen att upplösa äktenskapet är invecklat men det går.

Det finns protestanter som har en lika sträng syn på äktenskapet som den katolska kyrkan. Det vill säga att de skulle inte gifta om sig om deras make/maka varit otrogen. 

Hoppas detta hjälper dig.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: