Bibeln

Irenaeus av Lyons tro på Treenigheten!

2014-02-17 09:13 #0 av: Highness82

I sin ena bok som heter:Bevis för den Apostoliska förkunnelsen skriver Irenaues såhär:

"...och därför sker vår pånyttfödelse i dopet med dessa tre huvudpunkter genom att det ger oss pånyttfödelse till Gud Fadern genom hans Son av Den Helige Ande. De som bär Guds Ande förs till Ordet, det vill säga Sonen.  Sonen för fram och överlämnar dem till Fadern och Fadern skänker den oförgängligheten.  Utan Anden är det alltså omöjligt att se Guds Ord, Och utan Sonen kan ingen närma sig Gud. Ty Sonen är kunskap om Fadern och genom den Helige Ande lär vi känna Guds son. Sonen ger efter Faderns behag och på hans uppdrag Anden till den som Fadern vill och såsom han önskar det." 

Något som är helt fantastiskt bra skrivet av Irenaeus är: "Till Gud Fadern, Genom hans Son, Av Den Helige Ande."  Jag tror att det är exakt så det är och fungerar med den Tre Enige Guden.  Till Fadern, Genom Sonen, Av Den Helige Ande.  Eller också: Från Fadern, Genom Sonen, Av Den Helige Ande.  Det blir: Till Gud. Genom Gud och Av Gud.    Det är så otroligt bra förklarat, anser jag. =)  

Anmäl
2014-02-17 10:29 #1 av: [Juel70]

Amen och tack för den förklaringen. Det hjälpte mig också att se det på ett bättre sätt. Blomma

Anmäl
2014-02-17 10:32 #2 av: Highness82

Juel70, Ja visst är det en bra förklaring?=)  Speciellt när man läser Paulus brev där han skrev mycket: "genom Kristus" eller "I Kristus" =)

Anmäl
2014-02-17 10:39 #3 av: [Juel70]

Jag hade faktiskt funderingar kring det här igår och så kommer du med svaret idag Glad 

Anmäl
2014-02-17 10:58 #4 av: Woodland

Bra citat High!

I citatet kan man läsa hur han drar direkt ur Johannes 6:37, 39 44 och Matteus 11:27

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Anmäl
2014-02-17 11:41 #5 av: UfosFinnsFaktiskt

Vad menas med att sonen sitter på Faderns högra sida?

Anmäl
2014-02-17 13:45 #6 av: Highness82

#3 Säkerligen Gud som ligger bakom.. Glad  Visst har väl vi en fantastisk Gud?=)  

#4 Tack för att du visade bibelorden, och ja, det stämmer nog. =)  

#5 Det betyder att Sonen regerar tillsammans med sin Fader.  (tror jag)  

Anmäl
2014-02-17 14:05 #7 av: Woodland

# 5 & #6

Håller med dig High.

Högra sidan är ett uttryckt för makt och position. Ingen annan än Gud kan ha den platsen. 

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Anmäl
2014-02-17 16:08 #8 av: UfosFinnsFaktiskt

Vad jobbigt det blir om det är Luficer som skojat med oss.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.