Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2914 ggr
iMrtin
2/14/14, 6:15 PM

Eran syn på islam?

(och/eller hur du ser den från bibelns perspektiv, önskar inget rasistsnack) 

Personligen ser jag islam som antikristlig och undrar om inte allah är Satan/Lucifer. Enligt koranen(hittar inte versen nu) så finns det en stol vid allah's högra sida som är reserverad till Muhammed, men vid Gud's högra sida är ju Jesus så då är det troligen helvetet det syftas på i koranens "himmel".

_And because of their saying (in boast), "We killed Messiah 'Iesa (Jesus), son of Maryam (Mary), the Messenger of Allah," - but they killed him not, nor crucified him, but the resemblance of 'Iesa (Jesus) was put over another man (and they killed that man), and those who differ therein are full of doubts. They have no (certain) knowledge, they follow nothing but conjecture. For surely; they killed him not [i.e. 'Iesa (Jesus), son of Maryam (Mary)]: S. 4:157 Hilali-Khan

That they said (in boast), "We killed Christ Jesus the son of Mary, the Apostle of God"; - but they killed him not, nor crucified him, but so it was made to appear to them, and those who differ therein are full of doubts, with no (certain) knowledge, but only conjecture to follow, for of a surety they killed him not:- Y. Ali_

Vi ligger inte bra till, om allah är samma som bibelns Gud:

Christians are deemed mortal sinners because of their belief in the divinity of Christ: God (Allah) will forbid him the Garden (Heaven) and the fire (Hell) will be his abode." (5:72)

_Denying the Divinity of Jesus: “O People of the Book! Commit no excesses in your religion; nor say of Allah aught but the truth. Christ Jesus the son of Mary was no more than a Messenger of Allah, and His word, which he bestowed on Mary, and a Spirit proceeding from him; so believe in Allah and His Messengers. Say not ‘Trinity’; desist; it will be better for you, for Allah is one God; glory be to Him; for Exalted is He above having a son.” (4:171)

“They do blaspheme who say: Allah is one of three in a Trinity; for there is no God except One God.” (5:73)_

_######################################
_

Stenen de vallfärdar till och slickar på är en misstänkt meteorit/bit av månen:

_The Kaaba was thought to be at the center of the world, with the Gate of Heaven directly above it. The Kaaba marked the location where the sacred world intersected with the profane; the embedded Black Stone was a further symbol of this as a meteorite that had fallen from the sky and linked heaven and earth.[22]
_

_Enligt koranen så kom de/araberna närmare allah genom att dyrka avgudar:
_

"We worship them (i.e. the idols) only so that they may bring us nearer to Allah." (39:3)

######################################

I andevärlden så är det vissa saker som skiljer skrifterna åt. Enligt koranen så lever det s.k "Djinn's" bland oss och t-ex så äter de våra matrester.. 

Alla muslimer har enligt Muhammed och koranen en "jävuljinn" som följer dem i livet:  (förutom Muhammed själv då, han var iofs troligen besatt..)

In a hadith recorded by Muslim, the companion Ibn Mas‘ud reported: 'The Prophet Muhammad said: 'There is not one of you who does not have a jinnī appointed to be his constant companion (qarīn).' They said, 'And you too, O Messenger of Allah?' He said, 'Me too, but Allah has helped me and he has submitted, so that he only helps me to do good.' '

_Men otroende människor ska tydligen vara vän med demonerna:
_

_O children of Adam, let not Satan tempt you as he removed your parents from Paradise, stripping them of their clothing to show them their private parts. Indeed, he sees you, he and his tribe, from where you do not see them. Indeed, We have made the devils allies to those who do not believe.
_

Kristna får ju helig ande, så kanske det som syftas på? (Den helige anden är enligt koranen och Muhammed ärkeängeln Gabriel..)


Annons:
iMrtin
2/14/14, 6:30 PM
#1

Vill man veta mer om helvetet så känns ju koranen som en bra bok. Satan är ju dock en lögnare enligt bibeln och det råkar allah enligt koranen vara också.

_But they (the Jews) were deceptive, and Allah was deceptive, for Allah is the best of deceivers / And the disbelievers planned, but Allah planned. And Allah is the best of planners. Surah 3:54

And verily, those before them did deceive/scheme (makara), but all deception/scheming is Allah's (falillahi al-makru). He knows what every person earns, and the disbelievers will know who gets the good end. S. 13:42

And We sent not a Messenger except with the language of his people, in order that he might make (the Message) clear for them. Then Allah misleads whom He wills and guides whom He wills. And He is the All-Mighty, the All-Wise. S. 14:4

Even so have we placed in every city, ringleaders of its wicked ones, to scheme therein (liyamkuroo): but only against themselves shall they scheme (yamkuroona)! and they know it not. S. 6:123 Rodwell_

##########

"That Day shall We set a seal on their mouths. But their hands will speak to us, and their feet bear witness, to all that they did.

 "On the Day when their tongues, their hands, and their feet will bear witness against them as to their actions."  
"On the Day that the enemies of Allah will be gathered together to the Fire, they will be marched in ranks. At length, when they reach the (Fire), their hearing, their sight, and their skins will bear witness against them, as to (all) their deeds. They will say to their skins:"Why bear ye witness against us?"They will say:"(Allah) hath given us speech,- (He) Who giveth speech to everything: He created you for the first time, and unto Him were ye to return. "Ye did not seek to hide yourselves, lest your hearing, your sight, and your skins should bear witness against you! But ye did think that Allah knew not many of the things that ye used to do! "But this thought of yours which ye did entertain concerning your Lord, hath brought you to destruction, and (now) have ye become of those utterly lost!" 

Ser det inte ut som en brinnande högaffel? (arabiska för allah..)


Woodland
2/14/14, 8:16 PM
#2

Du har rätt att islam och kristendom inte går ihop. Islam har vissa likheter med mormonerna.

Kaaban är ingen meteorit. Enligt forskare byggdes den av Nabateastammen och omringades av statyer av 360 gudar (en gud för varje dag på året - den viktigaste hette Hubal). Mohammed erövrade staden Mecca 360 AD och slog sönder avgudarna och dedikerade Kaaban till Allah. 

Här finns en fin intervju med Sheikh Hassan Yousef, sonen till ledaren för Hamas, som blev frälst. Han kallar sig Josef nu.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

iMrtin
2/14/14, 8:26 PM
#3

Kaaban är ingen sten men det är en sten därinne, som muslimer uppmanas att cirkulera sju ggr och sen kyssa.

Den svarta stenen (arabiska: الحجر الأسود al-Hajar-ul-Aswad) är ett muslimskt vördnadsobjekt, som enligt islamisk tradition kan dateras till tiden då religiösa påstår att Adam och Eva ska ha levt. Den utgör den östra hörnstenen i Kaba, muslimernas viktigaste helgedom till vilken de vänder sig i bön, i mitten av Masjid al-Haram i Mekka, Saudiarabien.[1] Stenen är cirka 30 centimeter i diameter och 1,5 meter ovan jord.[2] http://sv.wikipedia.org/wiki/Den_svarta_stenen http://en.wikipedia.org/wiki/Black_Stone 

Tack för länken. Skulle precis googla efter muslimer som tagit emot Jesus.

Ja, likheten med  mormonism har slagit mig med. Raelism är en annan, fast mycket mer komisk variant; http://en.wikipedia.org/wiki/Raëlism‎ (eller tolkningen av Raelism kan vara ännu värre, som här)


Woodland
2/14/14, 10:26 PM
#4

OK, tack för infon om stenen. Jag tror jag avstår från att fördjupa mig i Raelism. .

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

MeBad
2/14/14, 11:38 PM
#5

Har hört att Jesus nämns oftare i Koranen än i Bibeln. Rätt eller fel?

iMrtin
2/15/14, 3:36 AM
#6

Vet inte om jag använde rätt sätt men bibeln är vinnare med 1058 förekommande "jesus" ord. Medans koranen har 69 Ordet love är sex ggr mer förekommande i bibeln. Koranen har c:a 10 gg fler förekommande ord som "helvetet" http://www.biblegateway.com/quicksearch/?quicksearch=jesus&qs_version=ESV http://quran.com/search?q=jesus

Sen är den ena irrlära och den andra äkta. Välj själv, de går inte ihop. (en avancerad gissning blir koranen då eftersom den bygger på den första, dock har de reserverat sig för det och ändrat på saker ända från skapelseberättelsen och vilken son Abraham offrade på altaret) - Allah is the best of deceivers -

Här är en bra sida om skillnader i namnen.

#4: vet du mer irrläror/religioner som börjar på ett liknande sätt får du gärna avslöja dem här. Jag tycker ämnet är väldigt intressant.


Annons:
MeBad
2/15/14, 3:51 AM
#7

Tack för svar sexan. Tänker kolla upp länkarna vid tid. Måste den ena vara irrlära? Kanske bägge? God helg (:

iMrtin
2/15/14, 3:57 AM
#8

Måste och måste. Detta är ett kristen forum. Guds son kom med ordet och sa att genom han är Vägen Sanningen och Livet till Fadern. Efter att hans uppdrag var slutfört så hade han levt ett syndfritt och föredömligt liv men blev ändå hånad av sitt eget folk.

Koranen har syndaren, mördaren, och pedofilen Muhammed som gärna tog till våld och påstår saker som går stick i stäv med vad både Sonen sagt och säkert profetiorna med. Denna Muhammed verkar vill ha Jesus plats vid Gud i himmelen. Han kanske inte helt enkelt var vedmeten om att han var besatt av en demon, eller så var det det han var. Satan ses som skaparen enligt många satanister.. 

Jo, araberna har sina satanistdyrkare med men de är förbjudna att säga "sheytan" för det blir ju uppenbart vem som är deras Gud då..

Och koranen säger inget om att bibeln är en irrlära:

http://www.answering-islam.org/Silas/bible.htm (bra sida f.ö)


MeBad
2/15/14, 4:13 AM
#9

Enligt mig var Jesus en människa som ville förbättra världen. Med ord och utan trolleritrix. Nu har ju både Bibeln och Koranen ändrat sitt innehåll med åren. Hur kan Jesus ha tänkt när han levde. Inte det där som nu står att läsa. Är intresserad av hur man levde förr. Och hur tänkte man. Hur tänkte Jesus? I.nte enligt Bibeln utan på riktigt. Vänligen

iMrtin
2/15/14, 4:23 AM
#10

Ja, han kom för att överbevisa vem som är Guds son och den riktiga Messias. Många förfalskare har gått ut i världen.

Hur tänkte Jesus? 

Han hade Faderns ande i sig så han tänkte väl det Fadern ville att han skulle tänka. Jag tror inte Jesus grubblade så mycket  eftersom de visste vad som skulle ske. Jag tror att han tänkte att nu ska jag klara det på första försöket för han var trots allt människa.


MeBad
2/15/14, 4:35 AM
#11

Jag tror inte att Jesus var en radiostyrd robort. Självklart grubblade han, precis som alla andra människor gör. Men hur tänkte han då? Den tiden som var. Hur försörja sig själv och lärjungarna. Var sova. Framtiden. Hur få människor att anamma det han Jesus, sa? Jag är alltså intresserad av Jesus, the human.

iMrtin
2/15/14, 5:10 AM
#12

Varför grubbla när man vet vad som kommer hända? Han visste troligen varenda steg han skulle ta. 

Vet du vad uttrycket "gå i anden" innebär? Nu kanske det inte stämmer för de flesta men säg att du är ute och går så känner du att ett visst gångssätt är mycket enklare än nästa. Då tänker en nyfiken person, då testar jag där istället. Plötsligt behöver man inte gå utan det är bara att "trycka på" så går man automatiskt. Nej, jag var inte med på Jesu tid så jag har sett det, men en tänkbar teori.

Jesus var Guds son och pratade väl i vaggan. Nej, det var ingen vanlig människa. Han red på en åsna in till Jerusalem, det tyder på att han iaf hade humor.

Muhammed däremot, han var pedofil och analfabet.


MeBad
2/15/14, 5:24 AM
#13

Jag tycker att det är enklare att utesluta andar å sånt om man vill se människan. Känner inte till om Muhammed. Känner till massa kristna katolska pedofilpräster. Fast alla troende blir väll förlåtna av den gud de tror på. Vad behändigt.

Annons:
iMrtin
2/15/14, 5:35 AM
#14

Ok, så du har ingen teori om koranens "allah" är Bibelns version av Satan? Psykologisera Jesus får du gärna göra i en egen tråd. Och arabiska shejkpedofiler slår nog de kristna prästerna med längder ska du se.

Enligt koranen är vi kristna som tror på treeingheten evigt dömda.

Det kan bara finnas en skapare av alltet. Det är som en tävling. Lucifer som satts upp mot Gud, något han lovade från början. Men det borde gå att räkna ut, för bara en av dem är allvetande.


MeBad
2/15/14, 5:47 AM
#15

Du påpekar att Muhammed, en person, vat pedofil, men blundar för flertalet nutida katolska prästers pedofili. Inte svåårt att fatta varför jag inte är religiös. Allah är väl Gud på islamska.

MeBad
2/15/14, 5:50 AM
#16

I vilket syfte tjänar Satan Gud?

iMrtin
2/15/14, 6:22 AM
#17

Enligt koranen så testar han mänskligheten efter en överenskommelse med Gud och i bibeln är Satan motståndaren till det goda eftersom den allsmäktige levande Guden är kärlek.


MeBad
2/15/14, 6:30 AM
#18

Vad betyder allsmäktig? När du skrev Gud o Satan spelar i samma lag, är det guden Allah eller guden Gud du menar? Men nä. Nu blev det allt lite väl tillkrånglat.

iMrtin
2/15/14, 6:39 AM
#19

Med allsmäktig så syftade jag faktiskt på allvetande.

Ja, allah använder Satan för att testa människor. Det tror jag på faktiskt.


MeBad
2/15/14, 6:51 AM
#20

Hur använder Bibelns Gud Satan? Aha, du är alltså troende muslim

Annons:
iMrtin
2/15/14, 10:53 AM
#21

Nej, har du inte förstått att det jag eftersöker är eran åsikt om islam. 

Inte mer och mer orelevanta frågor.


Woodland
2/15/14, 11:21 AM
#22

# 15

När det gäller att inleda/inviga barn i synd sade Jesus.

Men den som förleder en av dessa små som tror på mig, för honom vore det bäst om han fick en kvarnsten hängd om halsen och sänktes i havets djup (Matt. 18:6 , Markus 9:42 och Lukas 17:2)

Det är helt i sin ordning att detta gäller speciellt för så pass avskyvärda brott som sexuella övergrepp mot barn. Vi vet inte om pedofila präster blir förlåtna av Gud. Skillnaden är att -  De har verkat inom ett religöst system under ett kristet namn. Muhammed instiftade en religion. 

# 16 & 20

Kolla gärna artikeln om Lucifer/Satan.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

MeBad
2/15/14, 9:18 PM
#23

Aha. Så Jesus instiftade inte en religion. Han var bara ett medel?

MeBad
2/15/14, 9:24 PM
#24

Som jag känner har inte nutida sk kristna brytt sig om människan Jesus. Jag, som icke troende kan ibland inte låta bli att känna mig närmare personen än någon som bara går på det vanliga.

Woodland
2/16/14, 10:25 AM
#25

#23 Var god och läsa # 22 igen. Det går inte att dela på Gud och människa i personen Jesus Kristus. Detta är OT i denna tråd. Vill du diskutera detta ämne börjar gärna en ny.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

iMrtin
2/17/14, 2:51 AM
#26

Angående frälsning..

Som kristen heter det att man tar emot Jesus. Kallas att bli "född på nytt". Får Helig ande och nått med hjärtat för Guds kärlek. Syndernas förlåtelse får man väl lite då och då har jag för mig. Det står att Jesus kom för att vi ska döpas i vatten, ande och eld. 

Muslimer verkar tro på något liknande men de döps inte i vatten vad jag vet trots att det står i GT och i NT kan man läsa om att Jesus säger:

 "I will also ask you one question. If you answer me, I will tell you by what authority I am doing these things. John's baptism—where did it come from? Was it from heaven, or from men?" They discussed it among themselves and said, "If we say, 'From heaven,' he will ask, 'Then why didn't you believe him?' But if we say, 'From men'—we are afraid of the people, for they all hold that John was a prophet."  Matthew 21:24-26

I koranen står det om dagen då ens kroppsdelar kommer att vittna emot en (men också att Gud inte har någon son samt att alla muslimer har en qarīn vid sin sida).  För dem verkar dagen då man ska ställas till svars vara i helvetet redan, men det står att Gud ska vara där.. 

 On that Day that the enemies of Allah will be gathered together to the Fire, they will be marched in ranks. At length, when they reach the (Fire), their hearing, their sight, and their skins will bear witness against them as to (all) their deeds. They will say to their skins:"Why bear ye witness against us?" They will say:"Allah hath given us speech - (He) who giveth speech to everything: He created you for the first time, and unto Him were ye to return. "Ye did not seek to hide yourselves, lest your hearing, your sight, and your skins, should bear witness against you!  But ye did think that Allah knew not many of the things that ye used to do! But this thought of yours which ye did entertain concerning your Lord, hath brought you to destruction,  And (now) have ye become of those utterly lost!" -surah

The Day Your Hands Will"Speak"

och symptomen låter misstänkt likt vad som kan kännas efter en kundaliniresning. Västerlänningar verkar inte gilla kundalini av nån anledning.

 De tror att de döps i Guds ande:
 (Our religion is) the Baptism of Allah: And who can baptize better than Allah? And it is He Whom we worship. (Yusuf Ali)  (Receive) the baptism of Allah, and who is better than Allah in baptising? and Him do we serve. (Shakir)

Nån med teorier kring dessa skillnader?


Woodland
2/17/14, 7:29 AM
#27

# 27 Vad menar du med skillnader? Man måste vara har stor vördnad för Herren och inte associera honom den helige Ande med kundalini. Jag har förklarat att det är en omöjlig association. Koranen är influerad av judiska, kristna och hedniska läror enligt de som har fördjupat sig i den. Det är helt logiskt att den i så fall lämnar mycket utrymme för det ena eller det andra. Kundalini har ingenting att göra med bibliska kristendomen (eller judendomen, för den delen.) Det skulle vara att slösa bort ens tid att försöka hitta en koppling som inte finns.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
iMrtin
2/17/14, 8:14 AM
#28

Eller likheterna, jag tycker det är intressant. Jag har försökt förklara för dig  (i förra tråden som låstes) att jag inte ser Helig ande som samma sak som kundalini. Kundalini är troligen ingen ande och om det är det så finns den ändå hos alla människor, fast sovande. Jag tror inte kundalini i sig själv är farlig, men kan användas av andar och människor. Har ju själv erfarenhet. Flera inlägg som berörde det togs bort utan hänvisning i förra tråden. Att jag ens nämner Helig ande nu är för att visa tokskillnaderna och fiskar teorier.

Frälsning var det jag var intresserad av nu, och om du läst tråden så ser jag koranen som meddelanden från helvetet. Vad är det annars och varför vill en demon/satan/jinn att människorna ska frälsas?  Vad menade Jesus med att man ska döpas i ande och eld?


Upp till toppen
Annons: