Annons:
Etikettbibeln
Läst 3411 ggr
Woodland
2014-02-09 11:54

Bön till änglar?

Diskussionen som flyttats hit från här.

Avatar för Fabulous.

2014-02-08 22:18#3 av Fabulous. 

Hejdär, Gud och Jesus hör alla dina böner, Dom älskar dig. Gud ignorerar aldrig böner. Han är där vid dig. Han hjälper dig.. Men ibland kan man missa tecknet på att han har varit här.. Blomma                       Ber en bön för dig, hoppas du mår bra med din sjukdom. Du ber aldrig i onödan. Det visar att du har tro som är så vackert för Gud & Jesus. Be till ärkeängeln Raphael också vet jag, han är den helande ärkeängeln. Fortsätt be till Jesus & Gud också. Tänd ett ljus när du ber så signalen blir starkare. Sedan släck ljuset när du har bett klart. Glöm inte att tacka och välsigna bönen. Innan du avslutar bönen så säg såhär: Var snäll och hör denna bön och välsigna den. Tackar er att ni hjälper mig och hör denna bönen. Sedan släck ljuset.

Lycka till med ditt liv och dina böner Hjärta Massa kramar.

Ärkeängeln Gabriel Hjärta

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Woodland
2014-02-09 11:55
#1

Avatar för Highness82

2014-02-08 22:33#4 av Highness82 

#3 man ska inte be till ärkeänglarna, man kan fråga dem om förbön, det tror jag absolut, men inte att man ska be till dem.  Änglarna är tjänare till Gud.  Raphael skulle säkerligen svara såhär:

"Och när jag hade hört och sett det föll jag ner för att tillbe ängeln som hade visat det för mig. 9Men han sade till mig:”Nej, inte så. Jag är Guds tjänare liksom du och dina bröder profeterna och alla de som tar vara på orden i denna bok. Gud skall du tillbe.”  uppenbarelseboken 22 

Gud välsigne er alla!

1Bra inlägg 

| Anmäl (0) | Hantera

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2014-02-09 11:56
#2

Avatar för Fabulous.

2014-02-08 22:52#5 av Fabulous. 

Det kan va bra att be till dom också, jag brukar göra det ibland. Fast ber till raphael när jag behöver han. Annars ber jag för troende. Ber mest till ärkeänglarna för har bra kontakt med dom. Speciellt med Gabriel. Han var där när jag föddes och michael har hjälpt mig många gånger. Massa feta kramar :)

Ärkeängeln Gabriel Hjärta

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2014-02-09 11:56
#3

Avatar för Fabulous.

2014-02-08 22:53#6 av Fabulous. 

Ber mycket till jesus & gud också.

Ärkeängeln Gabriel Hjärta

1Bra inlägg 

| Anmäl (0) | Hantera

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2014-02-09 11:57
#4

Avatar för Camillhe

2014-02-08 23:03#7 av Camillhe 

Nej, man ber gå inte till änglar och man ber de inte heller om förbön. Jesus visade oss hur vi skulle be, till Fadern i Jesus namn.

Att be till änglar är en villolära som drar en bort från Gud.

Miranda, jag är ledsen över att höra att livet är så svårt för dig. Och jag förstår din frustration. Gud hör dig och Han är med dig och hjälper dig att gå igenom det du går igenom, och Han hör dina böner. Tyvärr så helar inte Gud människor särskilt ofta. Han kan hela om Han vill, men Han har aldrig lovat oss ett enkelt liv, tittar vi i Bibeln så ser vi att Paul hade en sjukdom eller ett lyte som Gud inte helade honom från. Så blir vi inte helade handlar det absolut inte om att Han inte bryr sig om oss eller inte är med oss.

1Bra inlägg 

| Anmäl (0) | Hantera

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2014-02-09 11:59
#5

Avatar för Highness82

2014-02-08 23:06#8 av Highness82 

Camillhe, om så vore fallet så kan inte jag fråga mina trossyskon här på jorden om förbön heller?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2014-02-09 11:59
#6

Avatar för Camillhe

2014-02-08 23:12#9 av Camillhe 

Änglar är inte dina trossyskon. :)

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Woodland
2014-02-09 12:00
#7

Avatar för Highness82

2014-02-08 23:15#10 av Highness82 

Nej, det kanske de inte är =)  Men jag tror absolut att man kan fråga dem om förbön. =)  Lägg nu märke till att jag gör skillnad på att fråga och att tillbedja.   Jag har nyligen gjort en tråd - som på sätt och vis tar upp lite av det som jag tror på.  Just detta att man i Kristus aldrig kan dö.  =)

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2014-02-09 12:01
#8

Avatar för Camillhe

2014-02-08 23:19#11 av Camillhe 

Det finns många orsaker till att man inte kan eller bör fråga dom om sådant. De är tillexempel inte omniescenta, omnipresenta eller omnipotenta. Bara Gud är det.. Att be till änglar om förbön är absolut inte ett bibliskt koncept.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2014-02-09 12:02
#9

Avatar för Highness82

2014-02-08 23:25#12 av Highness82 

och jag håller med dig, att be till änglar om förbön är inte bibliskt.  Men nu talade jag om att fråga om de kan det.  På samma sätt som jag kan fråga dig Camillhe: kan du be för mig?  Hjärta

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Highness82
2014-02-09 16:11
#10

Hej Woodland och tack för att du gjorde den här tråden. =)  

Jag har ändrat mig här, och är tacksam över att Gud genom Camillhe fick mig på rätt väg.  Jag tror fortfarande att allt skall sammanfattas i Kristus, allt i himlen och på jorden, och att Kyrkan finns både i Himlen och på Jorden, och att vi är ett med andevarelserna i himlen genom Kristus Jesus, men jag tror inte längre att man kan fråga dem om förbön.    

Dessutom så vill jag markera en sak - jag har aldrig sagt att man kan be till änglarna,Gud allena ska man be till.  Alltså tillbe.  Men jag trodde innan att man kunde fråga dem som är i himlen: Snälla be för mig? På samma sätt som vi idag kan fråga varandra: Kan du be för mig?  Ingen av oss tillber den andre genom att fråga.  

Guds frid!

Woodland
2014-02-09 17:05
#11

# 10

Dessutom så vill jag markera en sak - jag har aldrig sagt att man kan be till änglarna,Gud allena ska man be till. Alltså tillbe.

Det är Fabulous som intar den positionen. 

Camillhe hade rätt. Vad bra att det blir klarare för dig. 🙂

Men jag trodde innan att man kunde fråga dem som är i himlen: Snälla be för mig? På samma sätt som vi idag kan fråga varandra: Kan du be för mig? Ingen av oss tillber den andre genom att fråga.

Det är samma ståndpunkt som finns inom den RKK och historiskt sett ett resultat av hedningars intåg i kyrkan allt eftersom kristendomen blev en statsreligion. Hednisk bön och offer till gudar och gudinnor ersattes av änglar, Maria och helgon. Efter flera århundraden blev detta accepterat men Reformationen bröt helt med det.

Kyrkan betyder "de som hör Herren till" och är sammansatt av de frälsta (heliga) på jorden och i himlen. Kristi kropp.

Änglar platsar inte där. De är separata (de som föll kan inte frälsas.) De förundrar sig över Guds frälsningsplan. 

12Det uppenbarades för dem att det inte var sig själva utan er som de tjänade med sitt budskap. Detta har nu kungjorts för er av dem som i helig ande, sänd från himlen, kommit till er med evangeliet, detta som änglarna längtar efter att få blicka in i. 1 Pet. 1:12 All bön är tillbedjan.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2014-02-09 17:24
#12

Bibeln säger tydligt att man inte ska dyrka änglar. Änglar tjänar Gud och gör bara vad dom blir tillsagda av Gud. Det finns olika slags tjänsteänglar i Guds rike.  Om en ängel blir sänd till någon i något syfte så är det för att Gud sänt ängeln, inte för att man bett till ängeln. 

Änglar får inte ta åt sig någon ära, utan all ära tillhör Gud. Därför kan Guds änglar heller inte ta emot ängladyrkan från människor. Däremot finns det fallna änglar som gärna svarar på sådan dyrkan.

Woodland
2014-02-09 18:00
#13

# 12

Bra kommentar! 🙂 Håller helt med dig.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Highness82
2014-02-09 21:18
#14

#12 jag håller också med dig, och har ansett hela tiden att man aldrig ska tillbe änglar.  Endast Gud ska man be till.

Lilla Stjärna
2014-02-09 22:00
#15

#7 ; "Att be till änglar är en villolära som drar en bort från Gud."

#11 ; " De är tillexempel inte omniescenta, omnipresenta eller omnipotenta. Bara Gud är det.. "

#12 ; "Bibeln säger tydligt att man inte ska dyrka änglar. Änglar tjänar Gud och gör bara vad dom blir tillsagda av Gud."

"Änglar får inte ta åt sig någon ära, utan all ära tillhör Gud. Därför kan Guds änglar heller inte ta emot ängladyrkan från människor. Däremot finns det fallna änglar som gärna svarar på sådan dyrkan."

Kristallklart!

 "Däremot finns det fallna änglar som gärna svarar på sådan dyrkan."

Exakt!!! -de fallna änglarna är ju just ute efter att etablera en god kanal med alla människor och sedan programmera om dem till falska profeter, som i sin tur vänder oss bort från Gud!

[Juel70]
2014-02-09 22:06
#16

#15 "-de fallna änglarna är ju just ute efter att etablera en god kanal med alla människor och sedan programmera om dem till falska profeter, som i sin tur vänder oss bort från Gud!"

-Håller med dig, precis deras taktik!

Highness82
2014-02-09 22:09
#17

#15 Jag håller med dig.  Och jag har aldrig ansett att man ska be till änglarna.  Endast Gud allena ska man be till.  Jag har aldrig sagt något annat.

[Juel70]
2014-02-09 22:11
#18

Highness, jag tror inte nån skrev personligt till dig, så ta inte åt dig på något negativt sätt. Skrev mest rent generellt ang. ängladyrkan, inte menat direkt till dig! GVD ❤️🌺

Highness82
2014-02-09 22:25
#19

#18 Tack, då vet jag det.  =) Men eftersom jag innan har trott att man kan fråga änglarna om förbön, så ville jag verkligen markera att jag aldrig har menat att man ska be till dem. :P   Men nu vet ni, vart jag står :D  

Gud välsigne dig/er!

Upp till toppen
Annons: