Annons:
Etikettjesus
Läst 6157 ggr
Mirrranda
2014-02-08 22:04

Vill inte Gud hjälpa mig? Och varför?

Jag visste inte vad jag skulle sätta för rubrik men jag har många frågor egentligen.

Jag ska nog börja med att säga att jag tvivlar. Jag vill gärna vara troende men när jag aldrig fått uppleva Gud eller Jesus och att de hör bön så är det inte så lätt att börja tro heller.

Jag har den kroniska neurologiska sjukdomen MS och det påverkar min vardag väldigt mycket. Jag har före sjukdomen varit en väldigt aktiv tjej. Jag har sprungit i skog och mark, älskat att dansa, cykla och gått på aerobicpass. Min balans är nu usel, och det verkar bara gå åt ett håll. För drygt ett år sedan klarade jag av att promenera 7 km utan stöd. Idag så blir det knappt en km och absolut inte utan stöd. Vissa dagar är det också sämre med min  balans och då måste jag ta till rullstolen.

Vart jag vill komma är att jag bett massor till Gud och Jesus. Jag har aldrig  upplevt att någon hört mina böner. Är det så att Gud väljer att hjälpa vissa som ber men ignorerar andra? Jag ber inte om några ytliga saker som en miljonvinst på lotto eller en ny bil. Jag vill bara ha en okej hälsa. Slippa min jobbiga yrsel, att mina ben ska lyda mig, att ha lättare att koncentrera mig när jag ser en bra film. Ja helt enkelt så ber jag om en dräglig vardag men min sjukdom försämras ständigt. Nu senast jag gjorde magnetkameraundersökning så hade jag fått flera nya plack i hjärnan och nacken vilket förklarar min snabbt försämrade balans.

Ber jag till Gud i onödan?

Jag är inte ens 40 år men det känns som livet är slut

Annons:
[postmortum91]
2014-02-08 22:12
#1

Du ska nog ta det där med en präst istället. De är väl de enda som faktiskt borde ha någon kunskap om vad gud vill och inte vill och varför gud gör som hon gör eller inte gör.

Highness82
2014-02-08 22:14
#2

Hej Mirrranda och varmt välkommen hit till Jesus Forumet.  

Jag tror inte att Gud har glömt dig eller valt att ignorera dig, jag tror att han vill att du ska förtrösta på Honom.  Otroligt många i Bibeln har gått igenom stora tragedier.  

Jag själv har fått diabetes typ 2 och tyvärr så har jag fuskat rätt så mycket, men i fortsättningen så ska även jag försöka att förtrösta på Herren.  Han är med oss båda, även om vi inte skulle bli helade.  Det är min starka tro och övertygelse.   Men jag har bett för dig, Mirrranda.  Såg ditt inlägg i förbönstråden.   Har bett både för dig och Juel.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Camillhe
2014-02-08 23:03
#7

Nej, man ber gå inte till änglar och man ber de inte heller om förbön. Jesus visade oss hur vi skulle be, till Fadern i Jesus namn.

Att be till änglar är en villolära som drar en bort från Gud.

Miranda, jag är ledsen över att höra att livet är så svårt för dig. Och jag förstår din frustration. Gud hör dig och Han är med dig och hjälper dig att gå igenom det du går igenom, och Han hör dina böner. Tyvärr så helar inte Gud människor särskilt ofta. Han kan hela om Han vill, men Han har aldrig lovat oss ett enkelt liv, tittar vi i Bibeln så ser vi att Paul hade en sjukdom eller ett lyte som Gud inte helade honom från. Så blir vi inte helade handlar det absolut inte om att Han inte bryr sig om oss eller inte är med oss.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Woodland
2014-02-09 08:54
#14

Hej Mirrranda!

Gud använder sjukdom och lidande ibland. Har du hört om Joni Eareckson Tada?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2014-02-09 12:07
#15

Jag har startat en ny tråd för diskussionen om bön till änglar. Det är OT här.  🙂

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2014-02-09 17:09
#16

Gud formar oss. Även genom lidanden och sjukdomar, även om det kan låta hemskt, men allting är för vårt bästa. Gud säger i sitt ord att man är välsignad mitt i sina lidanden.. inte på världens sätt, utan välsignad i Gud. När man är svag är man stark.

Jag vet att jag har fått gå igenom ..ja ett helvete kan man säga.. men konstigt nog, skulle jag inte vilja ha det ogjort, för då skulle jag inte vara den jag är idag. 

Jag litar på att Gud formar mig till "den bästa JAG", det JAG som Gud ämnade att jag ska vara. Jag är själv förtidspensionär idag. 

Jag har en vän som råkade ut för en trafikolycka i 25 års åldern och sitter idag i rullstol, men han är också glad att han gick igenom olyckan för att annars skulle han varit en riktig "skitstövel" idag säger han själv.

(I bibeln kan man läsa att Paulus hade en törnetagg i sidan, för att han inte skulle bli högmodig)

Olyckan fick honom att stanna upp, tänka efter över vad som är viktigt i livet, och att inte springa genom livet.

Jag känner också många som har MS, en väldigt tråkig sjukdom!

Miranda, hur har dit sjukdom slagit? I vilken del av kroppen och har du snabb eller långsam MS?

Mina barns farfar är nu helt förlamad av MS. Han hade långsam och det satte sig i benen. 

Vad upplever du är jobbigast med din sjukdom? Hur ofta har du skov?

Jag ska hålla dig i mina böner! Gud har inte glömt dig, det är bara vi som gärna vill bestämma åt Gud när vi tycker det är dags för saker och ting, men det blir ju fel. Det är svårt att komma inför Gud också och vara bitter och arg, för då hör man inget och har svårt att ta emot från Gud.  Min erfarenhet är att man ofta får helt ge upp inför Gud i bön. Gud älskar att resa upp en förkrossad ande. Jag är helt säker på att Gud en dag kommer att svara på din bön på något sätt.

KRAM

Mirrranda
2014-02-09 19:09
#17

Tack så mycket! :)

#16 "Miranda, hur har dit sjukdom slagit? I vilken del av kroppen och har du snabb eller långsam MS?" "Vad upplever du är jobbigast med din sjukdom? Hur ofta har du skov?"

Jag har ingen vanlig form av MS, jag har primär progressiv ms dvs inga skov bara en gradvis försämring och inga symtomfria perioder. Endast 5% av de som får ms har den formen utan skov. Jag har fått prova några olika bromsmediciner men de är utformade mest för den "vanliga" skovvisa MS:n så jag får ingen behandling för tillfället utan hoppas på ett mirakel.

Mina symtom började i benen/fötterna - kraftigt nedsatt känsel,  dålig balans stapplig gång, som en robot, väldigt svårt med trappor och ojämnt underlag som att gå i skog och mark (som jag alltid älskat) Men trots min dåliga gångförmåga är det inte det jag lider mest av. Det som är värst är helt klart yrseln som jag har mer eller mindre konstant sedan ca ett år tillbaka. Det hindrar mig att vara social. Jag vill ha tyst runt omkring mig. Musik sång och mycket prat blir jättejobbigt vilket gör att jag drar mig undan mer.

Sedan har jag väl andra mindre symtom som inte är lika handikappande, som pirrningar, stickningar, spasmer speciellt nattetid, muskelsvaghet, koncentrationssvårigheter och en förlamande trötthet som när den slår till gör det omöjligt att göra det jag planerat. Då är det bara att stanna hemma och vila.

[Juel70]
2014-02-09 20:28
#18

#17 

Hoppas och ber att det isåfall ska vara en mycket långsam försämring :/ Men allra helst att Gud ska leda dig till helande. Jag kollade på en youtubevideo (vittnesbörd) för några dagar sedan. Det handlade om en man som fick en livshotande sjukdom och dog men vaknade och  blev helad. Sen fick han fru MS och blev helad. Jag kan länka till den videon ifall du vill kolla. 

http://heavenvisit.com/Nasir_Siddiki.php

I början handlar det mest om mannen, men sen får man höra om miraklet med hans fru.

När internet var ganska nytt och det fanns chatprogram där man kunde prata med människor från över hela världen..minns inte vad dom programmen hette, men jag kom i kontakt med en gammal dam från Australien och hon forskade i MS och hon själv hade MS.

Hon är helt säker på genom sin forskning att MS (virus) överförs via myggor. Hon berättade att inte många som ville tro på henne, men att hon hade forskat i det.

Men kolla filmen, den kan ge stor uppmuntran och hopp. 🌺

Woodland
2014-02-09 20:38
#19

Du skrev att du ofta är ute i skogen. Har du blivit biten av fästingar någon gång?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Mirrranda
2014-02-09 21:00
#20

#18. Tack. Jag ska titta på den men imorgon. Just nu måste jag vila ögonen för idag.

#19 Jag vet inte av att jag blivit biten av någon fästing i alla fall. Men det kan ju hända utan att man märker det för det hände min mamma när hon plockade hallon i somras. Hon upptäckte den först senare på kvällen i knävecket när den sugit sig full av blod. Om du tänker på borrelia så borde ju läkarna ha upptäckt det tycker man, de som ska vara experter.

Annons:
Woodland
2014-02-09 21:42
#21

Jag har ingen medicinsk utbildning men jag hade oupptäckt borrelia i långt över ett år och mina symptom liknade några av dina "mindre symptom". Jag bad läkaren om ett borreliaprov och då upptäckte de det. Men det enda sättet är att fråga din läkare om de har kollat för det. Jag läste också att B12-brist kan till och med ge MS-symptom. Jag hoppas du inte tar illa upp för att jag frågade. Jag håller med om att de borde har kollat efter alla dina symptom och troligen har de gjort det, men det skadar inte att fråga.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

ALPHIRA
2014-04-30 00:55
#22

Nu är det fästingtider igen. Vill bara tala om för er att läkarna verkar vara mycket okunniga. En av mina vänner led av ett fruktansvärt huvudvärk mm mm i sju år innan det konstaterades att fästingen var skyldig.

ALPHIRA
2014-04-30 01:08
#23

Mirranda! Skulle ha börjat i #22 och fråga hur du mår nu…göt det nu:

Hur mår du?

Har varit personlig assistent hos en som har MS. Vet ungefär vad du går igenom.

mlina
2014-04-30 21:26
#24

Jag ber…

Davbjo
2014-05-04 08:13
#25

Mirrranda: Jag känner för din situation naturligtvis, det är ingen trevlig sits du är i. Dock så känner jag samtidigt i din text en viss frustration över att du tycks vara helt ignorerad i dina böner.

Ska man se krasst på det här med bön i samband med sjukdom så brukar jag erbjuda en liknelse. Säg att du var inlagd för din sjukdom, och läkaren kom in i rummet med en kanyl i handen. Läkarens besked till dig är att hen kan bota dig, då kanylen innehåller precis den medicin du behöver för att bli helt frisk, men hen tänker inte ge dig denna om du inte ber på dina bara knän. Inte ens då är det säkert att du får kanylen, du måste be med sådan ärligt inlevelse att läkaren övertygas, annars får det vara. Hur hade du sett på en sådan läkare? Hur hade samhället i stort sett på en sådan läkare?

Världen över dör nio miljoner barn per år innan de fyllt fem. Detta sker primärt i kraftigt religiösa länder, där man tror på precis samma gudomlighet som man gör i vår del av världen. Det är minst sagt hjärtskärande att föreställa sig alla de miljontals timmar som föräldrar lägger per år på att be för sina barn, be till Gud för att de ska få klara sig. Men för dessa barn blir ingen bön hörd. Här i trygga Sverige kan vi dock föreställa oss att Gud hörde vår bön när vi letade efter bilnyckeln, verkligen ville ha det där jobbet eller köpte en Triss-lott.

Många känner skuld när de ber, eftersom de inte får svar. Varför har Gud ratat just dem? Detta genomsyrar ju också din rubrik, varför vill Gud inte hjälpa dig? Men det är naturligtvis inte ditt fel. Det är inte någons fel att Gud struntar i dem. För det enda bön medför tycks vara att man får en konversation med sig själv.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Woodland
2014-05-04 17:33
#26

# 25

Det är inte säkert att Mirranda är med oss men ditt inlägg bör bemötas. 

Världen över dör nio miljoner barn per år innan de fyllt fem. Detta sker primärt i kraftigt religiösa länder, där man tror på precis samma gudomlighet som man gör i vår del av världen. 

Vilka religioner? Religion kan vara en faktor men ett övervägande fakta är det politiska och kulturella klimatet som är det mest avgörande. Med det historiskt facit i handen var varken Stalin, Pol Pot eller de andra ateistiska landsfäderna kända för att visa någon särskilt hänsyn till Gud i slakten av sina undersåtar, utan att de ville utplåna just de som trodde. Kim Jong Il och de andra i systemet i Nord Korea har ingen religion men de gör sig av med alla meningsmotståndare med de mest ohyggliga metoder. 

Här i trygga Sverige kan vi dock föreställa oss att Gud hörde vår bön när vi letade efter bilnyckeln, verkligen ville ha det där jobbet eller köpte en Triss-lott.

Tyvärr är det många anser att deras gud är en jultomte. Jag tror inte att din beskrivning stämmer på bibeltroende, för deras tro och böner rymmer så mycket mer.  Gud hjälper de sina i vardagslivet för efter gåvan av Hans son Jesus är allting utöver ett kärleksbevis - även lidande. 

_Det är inte någons fel att Gud struntar i dem. För det enda bön medför tycks vara att man får en konversation med sig själv.
_

Din bedömning är inget faktum utan just din åsikt i motsats till alla de miljontals kristna som ser Gud greppa in i deras liv.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Davbjo
2014-05-04 19:05
#27

#26: Förödelse och elände sker inom precis alla religioner, dock naturligtvis inte alltid pga religionen som sådan, men religionen tycks heller vara ett klent verktyg för att motverka säg pandemier, svält eller svår torka.

Självklart har det funnits tyranner som varit ateister, du räknar ju upp några, men skälet till att de mördade och skövlande fruktansvärda mängder liv var att deras mål var att etablera sig själva som gudabilder och inte ville ha konkurrens. Situationen i Nordkorea är ett typexempel på detta, Stalin ämnade göra precis samma sak. Dessa personer drivs inte av sin ateism, utan försökte/försöker helt enkelt göra det som kyrkan gör och gjort i årtusenden, fast kanske på kortare tid. Ateism är i sig innehållslöst och driver ingen till något.

Visst kan man säga att "Gud hjälper de sina i vardagslivet", men inga utav dessa nio miljoner barn tycks ju då vara en del av Guds sina. Inte heller Mirranda, som det verkar.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Annons:
[Juel70]
2014-05-06 09:28
#28

Dessa personer drivs inte av sin ateism, utan försökte/försöker helt enkelt göra det som kyrkan gör och gjort i årtusenden, fast kanske på kortare tid.

Nordkorea håller sitt folk fångar och låter dom svälta,mördas och torteras. Vad kyrkan försöker göra är att hjälpa människor, ge dom kläder och mat, utbildning, katastrofhjälp osv.

Det finns ju bara en agenda dessa diktatorer följer och det är ju antikrist agenda, eftersom han strävar efter att vara Gud på det ondskefulla och lögnaktiga sättet vilket representerar den onde.

Davbjo
2014-05-06 09:53
#29

#28: Guds folk svälter, mördas och torteras också. Vad Nordkoreanska staten gjort är att de antagit en gudaroll i samhället. De ser med avund på myten om den totalitära guden och försöker helt enkelt efterlikna den.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Challa86
2014-05-06 23:08
#30

Nu har inte jag läst vad de andra skrivit, men jag känner att jag behöver säga att Gud hör dig. Han hör dina böner. 
Ibland ber vi om saker, men det kan dröja innan vi ser en förändring, innan vi ser det svar vi söker. 
Ditt liv vilar i Guds händer. Låt honom ha kontrollen. Du har fri vilja, men tro på att han leder dig dit du ska gå. 
Ibland utsätts vi för svåra saker, men genom de svåra sakerna växer vi som människor och får gåvan att kunna förstå och hjälpa andra i vår omgivning. 
Ditt liv är inte över för att du har MS. 
Ditt liv har knappt börjat. 
Jag ber för dig och tror att du kommer bli hjälpt. 
Förlora inte tron. 
Jag tror på dig.

challameow.wordpress.com 

[Juel70]
2014-05-07 12:21
#31

Jag tror att vi alla får genomgå prövningar i livet av olika slag. Det finns massor av verser i bibeln som säger att man är välsignad i sin prövning.  Jesus prövades och led och han vet vad du går igenom. Jesus själv fick svår ångest dagen innan han tillfångatogs. Gud övergav Jesus för ett ögonblick på korset,  men Jesus höll ut och segrade.

Vi är bara människor, men Gud har lovat att inte överge oss. Han vill att du ska hitta styrkan. Han är med dig även om du inte skulle känna av honom just nu.

Gud skickar aldrig en prövning utan att också öppna en annan dörr, men ingen har sagt att det är lätt, ibland famlar vi i mörkret, gråter och skär tänder utan att hitta utgången. Viktigast är nog att lita på Jesus, att han leder dig rätt, att han utkämpar din kamp. Vi behöver egentligen bara vila och hoppas och tro.  Behåll tron i ditt hjärta på att det kommer något bra ur det här, håll ut. Snart skiner solen på dig och du har ett leende på läpparna och frid i hjärtat. 

🌺

Woodland
2014-05-08 12:08
#32

# 31 Håller med dig Juel. Prövningar och lidande är inte någonting de kristna är skyddade ifrån i alla lägen.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: