Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 1844 ggr
wingren
2014-02-06 22:57

ang. självmord

Jag söker tankar och åsikter, enligt gud/jesus är det en synd att ta sitt liv. Om en människa har tagit sitt eget liv, oavsett psykiskt, fysiskt eller mentalt tillstånd, kan den inte nå gud? Är denna människa fördömd till mörker? Ett liv utan ljus? Ett liv i plågor? Ett livsslut? Eller annat?

Vad är din åsikt i denna frågan och varför? Vad ligger i grunden på ditt svar, vad är det baserat på?

Tack.

Annons:
Woodland
2014-02-07 13:08
#1

Om en människa har tagit sitt eget liv, oavsett psykiskt, fysiskt eller mentalt tillstånd, kan den inte nå gud? Är denna människa fördömd till mörker? Ett liv utan ljus? Ett liv i plågor? Ett livsslut? Eller annat? 

Ingen kommer till Gud på annat vis än genom Jesus Kristus, oavsett vilka synder de har begått - oavsett om de tar ett annat liv eller sitt eget.

Gud kan nå alla. Han är inte begränsad till våra synder för dessa kan han förlåta. Inte heller sinnesställning är ett hinder för Gud därför att han ändrar det efter hans vilja.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2014-02-07 14:35
#2

Gud vill inte att någon ska ta livet av sig, eftersom livet i sig är en gåva. Det är den onde som kan driva en människa till det genom förtryck på olika sätt. 

Jag kan bara tala utifrån egen erfarenhet. Jag tog emot Jesus som ganska ung, men jag var väldigt skadad genom hela barndomen.  Jag tog emot Jesus, men jag var inte helt FRI ännu. 

Gud hade mkt att arbeta med, och ett tag drev jag iväg till nyandlighet och det gjorde inte saken bättre.. tvärtom, det blev mkt värre och eftersom jag hade glidit iväg från Gud och öppnat oönskade portar till min själ. Det var som ett smörgåsbord eller öppet hus för mörkret ett tag.

 Jag var redan så skadad i min själ att jag var ett lätt byte för den onde och jag kan säga att jag har fått välja mellan liv och död några gånger pga den trasiga mörka situation jag var i. 

Men Gud gav inte upp. Han sade att "nu räcker det Juel" och så sträckte han ner sin långa starka arm och drog mig tillbaka. Jag lämnade all nyandlighet bakom mig och jag hade många portar att stänga för att Gud skulle kunna hela mig och befria mig.  Det var verkligen så att jag inom mig hörde någon säga: Nu räcker det, det är dags för dig att återvända till din väg. Sen dess har det hänt saker i rasande takt vad gäller helande, min utveckling med Jesus osv. Men man är ju aldrig färdig, man lär sig hela tiden.

Jag vet inte vad som hade hänt om jag hade dött någon av dom gångerna, men jag vet att Gud fanns där hela tiden, mitt i alla svårigheter.

Förlåt om jag blev lite för personlig här med min berättelse, men jag kan inte svara på vad som händer om man tar sitt liv annat än utifrån det som står i bibeln om det.

Jag håller med Woodland när hon säger: 

Gud kan nå alla. Han är inte begränsad till våra synder för dessa kan han förlåta. Inte heller sinnesställning är ett hinder för Gud därför att han ändrar det efter hans vilja.

iMrtin
2014-02-08 03:13
#3

En dålig grejj med att ta sitt liv är att man missar en chans att komma till himmeln, om man inte tror just då givetvis.

Vad som väntar i andevärlden vet vi ju inte heller. Te-x kan där finnas andra andar som gör allt de kan för att man inte ska tro på Guds människoson, Jesus.


[Lindyhop]1
2014-02-08 05:50
#4

Men om man har varit och fortfarande är djupt troende men tar sitt liv av t.ex sorg då kommer man in i himlen?

Illusion
2014-02-08 14:05
#5

Om man tar livet av sig så hamnar man i ljuset. Så är det. Gud dömer ingen.


☮ and ❤ among each other ✿

idailsk
2014-02-08 14:07
#6

Enligt Gud/Jesus i bibeln kanske det är så. En människa som tar sitt liv är oändligt tragiskt och sorgligt. Att det skulle vara en synd tror jag inte att Gud anser. ❤️

Kram Mila Kär

Annons:
[Lindyhop]1
2014-02-08 14:11
#7

Nej jag har också fattat det så. Sen får man väl jobba med anledningen till varför man gjorde det, tror man får mkt tröst o stöd.

Denna kommentar har tagits bort.
[Lindyhop]1
2014-02-08 14:28
#9

Precis.

Upp till toppen
Annons: