Annons:
Etikettbibeln
Läst 2226 ggr
[Juel70]
2014-02-06 21:48

Mystik kring bibelord

Jag tänkte om vi kunde hjälpa varandra med bibelord som verkar väldigt mystiska, som man inte riktigt förstår.

Jag tänkte på  Jesus och äktenskapsbryterskan som det står om i joh 8:1-11

Alla gick hem, var och en till sitt, 1men Jesus gick till Olivberget. 2Tidigt på morgonen var han tillbaka i templet. Allt folket samlades kring honom, och han satte sig ner och undervisade.3De skriftlärda och fariseerna kom då dit med en kvinna som hade ertappats med äktenskapsbrott. De ställde henne framför honom 4och sade: ”Mästare, den här kvinnan togs på bar gärning när hon begick äktenskapsbrott. 5I lagen föreskriver Mose att sådana kvinnor skall stenas. Vad säger du?” 6Detta sade de för att sätta honom på prov och få något att anklaga honom för. Men Jesus böjde sig ner och ritade på marken med fingret. 7När de envisades med sin fråga såg han upp och sade: ”Den av er som är fri från synd skall kasta första stenen på henne.” 8Och han böjde sig ner igen och ritade på marken. 9När de hörde hans svar gick de därifrån en efter en, de äldste först, och han blev ensam kvar med kvinnan framför sig. 10Jesus såg upp och sade till henne: ”Kvinna, vart tog de vägen? Var det ingen som dömde dig?” 11Hon svarade: ”Nej, herre.” Jesus sade: ”Inte heller jag dömer dig. Gå nu, och synda inte mer.”]

Jag har hört att många tror att han ritade en fisk?

Och vad representerar fisken? Finns det några andra bibelord som stödjer teorin om att han ritade en fisk?

Eller ritade han bara för att få tid att be i sin ande, för att svara fariseerna utifrån Guds vilja?

Det måste ju varit viktigt på något sätt eftersom det kom med två gånger. Vad vill det säga?

Annons:
[Juel70]
2014-02-06 22:11
#1

Jag tänkte på det.. Jesus drog sig ofta undan, var ganska tyst emellanåt med vissa personer och ibland svarade han inte alls! 

Kanske Gud som gett mig nåt att fundera och be över 🤓 

Men jag undrar om inte både hans tystnad ,  och exemplet att han ritade i sanden visade på att han tog sig tiden att lyssna på anden och svarade bara när Gud ville och han lät bli att tala när anden förbjöd.

I dagens samhälle så finns det så stora krav på att man ska vara alert, svara fort, tala fort osv men Jesus var nog inte så, utan tvärtom. 

Så när Jesus ritade i sanden och han var pressad av fariseerna att svara snabbt och fort, så lyssnade han inte på dom.. utan tog sig all tid i världen för att rita i sanden.. och dessutom återgick han till att rita i sanden.  Han kanske till och med försökte ignorera fariseerna helt?

-När de envisades med sin fråga såg han upp och sade: ”Den av er som är fri från synd skall kasta första stenen på henne.

Det var ju dessutom väldigt kort svarat, men innehöll svar på allt och lite till att fundera på.

Summa summarum= Det är kanske inte så viktigt VAD han ritade utan vad han försökte visa oss med exemplet att rita i sanden.

Jag vet inte om det är min feber (har influensa) som gör att jag har så djupa tankar idag 😃men det är otroligt spännande att studera Jesu personlighet! För vi ska ju ändå bli mer och mer lika honom.

Jesus är fullkomlig på alla sätt och vis och helt underbar❤️

wingren
2014-02-06 23:07
#2

Jag har hört att fisken och INRI var något man ritade/tecknade för att visa sin nästa vart man stod. Man kunde inte visa öppet att man var det som man idag kallar kristen, då det kunde få väldigt drastiska följder. Så om man ritade en fisk och den man pratade med också gjorde det så var man i enkla termer ett lag. Man trodde båda på jesus kristus, och visste då vart den andra stod och vilka man kunde lita på när det gällde kristen lära.

Highness82
2014-02-07 00:07
#3

Jag har hört att Fisk på grekiska är initialerna för Jesus Kristus är Herre, eller något liknande.  

När Kristna under de första århundradena levde i förföljelse så var fisken en sorts kod för att man hade mött en Kristen.  Den ene ritade ena halvan av fisken och den andra ritade dit den andra delen - på så vis visste de båda att den andre också var Kristen.  

Det är vad jag har hört. iaf. :)

Highness82
2014-02-07 00:20
#4

Nu har jag läst mer ingående.  Jag tycker att du tog upp en väldigt bra sak att reflektera över och jag har tackat Gud för det nu.  

Jag tror som du, att Jesus väntade in Guds vilja.  Och att vi idag behöver ta lärdom av detta.   Liknande sak kan man lägga märke till när Jesus utförde sitt första under, på Bröllopet i Kana.  Hans mor sade till Jesus: " ”De har inget vin.”   Vad svarade Jesus då?  Jo: "”Låt mig vara, kvinna. Min stund har inte kommit än.”

Så även där kan man se, att Jesus väntade in den rätte stunden.

Woodland
2014-02-07 13:08
#5

Bra initiativ att fråga om det som är inte så kristallklart, Juel!

Ja, nog såg Jesus igenom Fariséerna! De ville döma kvinnan men följde inte lagen i proceduren. Var var mannen t.ex.?

Det är många som har spekulerat över vad Jesus skrev eller ritade i sanden. Bibeln berättar inte det men jag kan inte annat tro än att det måste har varit Guds ord, precis som det ordet han talade, eller hur? 

Krya på dig, Juel!

# 2 och 3

Det stämmer!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2014-02-07 13:22
#6

Tack för infot ang. fisken. Fick nog höra det nångång för många år sedan, men glömt bort. 

Highness, ja vad intressant att man kan se det även i situationen med bröllopet och vinet.  Undrar om det finns fler exempel?

Tack woodland! 

Försöker kurera mig med lite bön och ingefärsvatten 😓Har inte lika mkt feber idag iallafall.

Du tror att han skrev ner det som han svarade fariseerna? Intressant och fullt möjligt. Ord och handling går ju hand i hand. Man ska ju sätta sin tro i handling och om han skrev orden i sanden, så gjorde han det.

Väldigt spännande iallafall att få en större inblick i hur Jesus var och är. Vet inte om det var du Woodland som rekommenderade att man skulle läsa på om Jesus judiska rötter för att även där få en bättre bild av honom. Jag har inte hittat några bra länkar till Jesus judiska rötter. Vet ni några?

Annons:
[Juel70]
2014-02-07 13:59
#7

Highness, 

hittade detta bibelord också .

Jesus vände sig till dem och sade: ”Sannerligen, jag säger er: Sonen kan inte göra något av sig själv, utan bara det han ser Fadern göra. Vad Fadern gör, det gör också Sonen.  Joh 5:19

Highness82
2014-02-07 17:11
#8

Juel, jag rekommenderar dig att lyssna till Anders Sjöbergs undervisningar, eller också, läsa hans böcker.  Kanske göra både och?  Anders Sjöberg kan mycket om det här med Jesus judiskhet, och han undervisar mycket om det.  

Här kommer en undervisning med honom - http://www.youtube.com/watch?v=MAxuZsCJmlo&list=PLf12k27dMoijkVvhWRIqzm57-SgJbLIZ5&index=3

[Lindyhop]1
2014-02-07 18:55
#9

Det är så intressant och givande allting. Tack för att ni delar med er!

Highness82
2014-02-07 19:16
#10

#7 

Ja där finns det ett bibelcitat ytterligare som tyder på det. =)  Tack!=)

Highness82
2014-02-08 01:18
#11

Det finns ett bibelcitat som jag skulle vilja ta upp och som är väldigt intressant.  Det handlar om vilken självbild Jesus hade.  I Johannesevangeliet 1:50-51 står följande:

"50Då sade Jesus till honom: ”Du tror därför att jag sade att jag såg dig under fikonträdet. Större ting skall du få se.” 51Och han sade: ”Sannerligen, jag säger er: ni skall få se himlen öppen och Guds änglar stiga upp och stiga ner över Människosonen.”

Här berättar Jesus för lärjungarna vad de kommer att få se.  Liknande händelse eller syn fick även Jakob, Abrahams son, i en dröm.  Första Mosebok 28:12-18  Det han sade efter att ha vaknat upp är detta: "”Detta är en plats som väcker bävan, det måste vara Guds boning, här är himlens port.”"  

Jesus verkar se sig själv som denne trappa, Han både var och är Guds boning och himlens port.   Jesus säger bland annat även detta:

”Sannerligen, jag säger er: jag är grinden in till fåren. 8Alla som har kommit före mig är tjuvar och rövare, men fåren har inte lyssnat till dem. 9Jag är grinden. Den som går in genom mig skall bli räddad. Han skall gå in och han skall gå ut, och han skall finna bete. 10Tjuven kommer bara för att stjäla, slakta och döda. Jag har kommit för att de skall ha liv, och liv i överflöd.

[Juel70]
2014-02-08 09:04
#12

Tack för länken Highness, ska kolla på den.

Underbara ord🙂❤️Jesus är grinden, trappan, utan Jesus finns ingen bro till Guds rike! 

"Jag är grinden. Den som går in genom mig skall bli räddad."

Häftigt! Man blir så…hittar inte orden.. både paff, överlycklig och ödmjuk. Jag slutar aldrig förvånas och bli till mig över Jesu enorma kärlek och fullkomlighet.

En mening som jag undrar över är: 

"Alla som har kommit före mig är tjuvar och rövare, men fåren har inte lyssnat till dem."

Här menar han ju säkert människorna som levde innan det nya förbundet? Vad menas med "men fåren har inte lyssnat till dem"?

Highness82
2014-02-08 15:30
#13

Juel, det är en bra fråga som du ställer där, vad menade egentligen Jesus?  Kanske är det att vissa har försökt få folket att tro att dem är Messias, men Jesus får - har inte lyssnat till dem?  

Jag håller med dig, Juel, Jesus är underbar på alla sätt och vis.  Man kan studera honom under ett helt liv, och fortfarande inte ens nå en tiondel av honom. Han är så stor, ofattbar.  Fantastisk.  Älskar Jesus! =)

Annons:
Woodland
2014-02-08 19:56
#14

#12 Fåren är de som är kallade av Gud och är förutbestämda till frälsning. Han känner dem vid namn. 28 Vi vet att för dem som älskar Gud samverkar allt till det bästa, för de som är kallade efter hans beslut. 29 Ty de som han i förväg har känt som sina har han också förutbestämt till att formas efter hans Sons bild, för att Sonen skulle vara den förstfödde bland många bröder. 30 Och de som han har förutbestämt har han också kallat. Och de som han har kallat har han också förklarat rättfärdiga. Och de som han har förklarat rättfärdiga har han också förhärligat. Rom. 8 Herren bevarar de sina från falska läror och lärare. Ingen kan rycka dem ur hans hand, nåd eller vård. När avgudadyrkare i Israel vände folket bort från Gud eller när figurer dök upp och påstod sig vara Messias var de tjuvar och rövare. Fariséerna och de skriftlärda lade till Guds rena ord med så många tillägg till lagen att folket till slut inte visste vad som var Guds ord längre. De ville tvinga folk att lyda deras vidskepliga detaljstyrda förordningar. Sadduceerna (de skriftlärda) var bland de högsta klasserna i Israel och tog hand om mycket i templet och var aktiva i myndigheterna. De höll inte med Fariséerna när det gällde de muntliga tilläggen till den skrivna lagen. Men Jesus uttalade "Ve" också över dem därför att de förnekade själens liv efter döden, uppståndelsen och domen efter döden. Dessa var också tjuvar och rövare för de ville vända bort folket från Jesus. Herren uttalade sin starkaste kritik över dem. Matt. 22:15-46; 23:1 - 34 och Lukas 11:37 och vidare.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2014-02-16 10:52
#15

Idag lyssnar jag på bl a johannesevangeliet och jag har några frågor.

Jag läser kapitel 6: 22 och framåt. "Jesus är brödet som ger liv"

Jesus säger att han är brödet som ger liv.

I 6:49 säger Jesus att "Era förfäder åt bröd i öknen, och de dog som alla andra. Men brödet som kommer från himlen gör så att den som äter av det inte dör" JAG ÄR det livgivande brödet som har kommit ner från himlen.

Den som äter av det brödet komma att leva i evighet. Och brödet jag ska ge er är min kropp. Jag ger den för att människorna ska få evigt liv.

OK, Guds ord är ju livgivande bröd, men menas här också att nattvarden är viktig? Och hur ofta bör man ta nattvarden?

Det står också:  Jag försäkrar er, att om ni inte äter av min, människosonens, kropp och dricker av mitt blod, så kan ni inte få evigt liv.

Woodland
2014-02-16 15:05
#16

# 15

Nattvarden var inte instiftad när Jesus sade detta. Han anknöt till de judiska kunskaperna om "manna" som föll sex dagar per vecka i öknen under de 40 år som Israel vandrade där.

Jesus ger här i Johannes 6 en bild av sig själv som  livsbehov och näring för det andliga livet. Jämför gärna Johannes 4:10 och 14 när Jesus säger han ger vatten till evigt liv. 

Hela Johannes 6 var ett mycket hårt tal för de som lyssnade.   Han syftar på att han skall bli den troendes liv och genomsyra det. Jesus liknar det med att äta hans kropp och och dricka hans blod. Efter han lade ut vad som gällde vände de judiska lärde honom ryggen och även flertalet av lärjungarna som följde honom (v.66). Jesus frågade de tolv nästan lite uppgivet - Inte vill väl ni också gå er väg? v.67 

När det gäller nattvarden intogs den varje gång de troende träffades i den tidiga kyrkan. Idag är det olika på hur kyrkorna tillämpar detta. Dopet och Nattvarden är de två sakrament som protestanter håller som bibliska. De är viktiga för gemenskapen, men varken dop eller nattvard frälser.

O

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Camillhe
2014-02-16 15:18
#17

Jag tycker det är oerhört intressant och också viktigt att lära sig mer om judendomen för att kunna förstå Bibeln. Väldigt många berättelser får mer djup och vi förstår innebörden betydligt bättre om vi har kunskap om historien bakom, symboliken, ritualerna och lagarna. http://jewishencyclopedia.com/ är ett ställe jag använder mig mycket av.

[Juel70]
2014-02-17 08:23
#18

Tack för all info och länk

Highness82
2014-02-17 09:02
#19

#17 Hej Camillhe! =)

Rekommenderar dig Anders Sjöbergs undervisningar, om du inte redan har lyssnat på honom?  Han är grymt duktig på att undervisa om Jesus tid, och hur det var då.    Jag länkar till några av hans undervisningar. 

Anders Sjöberg - Det nya förbundet.  http://www.youtube.com/watch?v=HkFWrNIWsGo 

Anders Sjöberg - Världshistoriens viktigaste dagar.  http://www.youtube.com/watch?v=MAxuZsCJmlo&list=PLf12k27dMoijkVvhWRIqzm57-SgJbLIZ5

Upp till toppen
Annons: