Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 2372 ggr
goliath
2014-01-30 05:50

himmel och helvete

Hej!

Om man dedikerat hela sitt liv till goda gärningar och att hjälpa andra, men inte tror på jesus, kan man då, enligt den kristna tron, inte bli frälst och komma till himmelen?

Och motsatt. Om man levt hela sitt liv i synd och mördat för egen vinning, men trott på jesus, kan man då bli frälst och komma till himmelen?

Annons:
Camillhe
2014-01-30 09:54
#1

Om en människa är frälst, dvs räddad från evig separation med Gud genom tron på Jesus som sin Herre och frälsare, kommer den människan inte att leva hela sitt liv "i synd och mörda för egen vinning". När man lever med Jesus i sitt liv så syns också frukten av det, dvs man ändrar sitt beteende och strävar efter att leva efter de två buden Jesus gav oss; Lukas 10:27 Du skall älska Herren, din Gud, av allt ditt hjärta och av all din själ och av all din kraft och av allt ditt förstånd och din nästa såsom dig själv.'

Jag tror dock att det är omöjligt för oss människor att leva utan att synda, men som kristna inser vi när vi syndar och ber om förlåtelse för det och om att Gud ska förändra oss så att vi hela tiden utvecklas till att kunna leva i mer kärlek till Honom och till varandra. När vi ber om förlåtelse, blir vi förlåtna, och ja det gäller även om vi mördat en annan människa.

Frälsningen handlar inte om hur god man är, goda gärningar leder inte till frälsning.

goliath
2014-01-30 10:32
#2

Men det finns väl massvis med mördare som tror på jesus? Breivik tex.. För att inte tala om hur många liv har spillts genom historien i jesus namn..

Kan man be om förlåtelse men inte bli förlåten? Eller förlåter gud allt?

[[tjattehonung]]
2014-01-30 14:39
#3

#2 Att man säger att man tror på Jesus betyder inte alltid att man är frälst. Jag vet inte hur Breivik har det med Gud, men det finns förlåtelse för honom med. Gud förlåter allt om man ångrar sig och kommer till honom. Däremot kan man inte medvetet göra massor av fel bara för att man vet att Gud förlåter, om man verkligen vill följa Jesus får man be till honom om hjälp att inte synda.

goliath
2014-01-30 16:46
#4

Rätta mig om jag missförstår: Den som dedikerat sitt liv åt att hjälpa andra människor och aldrig skadat en fluga, men tror lika lite på jesus och gud som på jultomten, kommer altså inte till himmelen? Vad händer med honom egentligen? Kommer han till helvetet? Och Breivik som sköt ihjäl 76 barn.. hur blir det med honom? Han tror ju på gud och jesus.. Han kommer alltså till himmelen och får leva i evigt paradis sålänge han ångrar sig och ber om syndernas förlåtelse innan han dör?

[[tjattehonung]]
2014-01-30 18:20
#5

#4 Det känns som om du försöker få det till att låta så orättvist som möjligt. Men alla människor föds i onåd hos Gud och alla människor kommer att synda, så även om man levt ett liv som är "bra" där man inte gjort så stora synder som t.ex. mördat nån så kommer man fortfarande inte till himlen om man inte omvänder sig till Jesus. Och om värsta förbrytaren skulle vända sig till Jesus och be om förlåtelse så skulle han komma till himlen trots all synd han gjort. Om man vänder sig till Jesus blir man alltså fri från synden oavsett vad det är man har gjort.

Camillhe
2014-01-30 18:21
#6

Ja om Breivik tror på Bibelns Jesus och inser sina synder och ber om förlåtelse för dom så får han leva med Gud i evighet. Frälsningen är mellan varje individ och Gud, vi kan aldrig veta hur det ligger till med andras relation med Jesus, men Bibeln säger också, "på deras frukter ska ni känna igen dom"

Matteus 7:15-20

Svenska Folkbibeln (SFB)

15 Akta er för de falska profeterna, som kommer till er klädda som får men i sitt inre är rovlystna vargar. 16 På deras frukt skall ni känna igen dem. Inte plockar man väl vindruvor från törnbuskar eller fikon från tistlar? 17 Så bär varje gott träd god frukt, men ett dåligt träd bär dålig frukt. 18 Ett gott träd kan inte bära dålig frukt, inte heller kan ett dåligt träd bära god frukt. 19 Ett träd som inte bär god frukt blir nerhugget och kastat i elden. 20 Alltså skall ni känna igen dem på deras frukt.

Bara för att någon hävdar att de är kristna betyder inte det att de är frälsta.

Goda gärningar har dock ingenting med frälsningen att göra, om en människa kunde förtjäna frälsning genom goda gärningar hade Jesus aldrig behövt dö för oss. Så svaret på din fråga är ja, har man inte valt att leva med Gud i sin livstid här, så kommer man inte heller att få leva med Honom i evighet, oavsett hur "gott" man har levt.

Annons:
goliath
2014-01-30 18:46
#7

Är det bara jag som tycker detta tankesättet är fullständigt galet? En massmördare kommer till himmeln mens en sann filantrop och hjälpare kommer till helvetet? Är gud så otroligt maktgalen att han bara bryr sig om att man avgudar honom och skiter i om man är en god människa som gör goda gärningar eller inte? Trodde Gud var större än så.. Tänk om man är en god person som hjälper andra men bara är lite vilsen gällande tron. Det är väl inte så konstigt att man är. Ska man straffas med att brinna i helvetet för evigt? Är Gud så intolerant? Nej, den där himmelen verkar vara ett ställe fullt av massmördare.. Där har inte jag speciellt lust att hamna altså..

Woodland
2014-01-30 18:57
#8

Du har missförstått, men det är inte ovanligt att folk inte har klart för sig varför frälsningen ges. Du ser till en människas gärningar som orsaken till frälsning eller fördömelse från Guds sida. Enligt bibeln är vi ALLA syndare.

Ingen utan Jesus Kristus har hållit befallningen Camillhe skrev i # 1. Du skall älska Herren, din Gud, av allt ditt hjärta och av all din själ och av all din kraft och av allt ditt förstånd och din nästa såsom dig själv.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

goliath
2014-01-30 19:26
#9

#8 Ja, kanske jag missförstår.. Men utifrån svaren i denna tråd vet jag inte hur jag ska kunna tolka det annorlunda? JAg förstår inte helt ditt svar heller? Menar du att det inte är gärningarna som räknas men att: "Du skall älska Herren, din Gud, av allt ditt hjärta och av all din själ och av all din kraft och av allt ditt förstånd och din nästa såsom dig själv" ?

nosuperfreak
2014-01-30 20:51
#10

det här samtalet vill jag också veta vart det slutar… :)
jag är helt ny på det här med bibeln och dess innehåll och efter några veckors bibelkurs där denna fråga togs upp så blev typ svaret taget från uppenbarelseboken typ. Gud kommer inte låta någon orätt människa komma till honom, du kommer prövas på den yttersta dagen för att se vart du står, och han kommer se skillnaden mellan riktig tro och kärlek och falsk. Säger du idag att du är troende så kan vem som tro dej, men gud dömer dej inte idag han kommer genomskåda dej när dagen är inne.

Gud dömer dej inte så som människan gör, vi som är lättpåverkade när vi stryks medhårs men kan aldrig se vad du döljer i ditt inre! är du falsk eller god när du gör en gärning? hjälper du den gamla damen att packa ner matvarorna i kassarna på ica för att du är genuint snäll eller är de för att du känner att ja men vadå… jag har lite tid jag kan undvara!

själsliga tankar är det som kommer få människan att vinna eller förlora, det är så som jag har uppfattat det iaf

även det minimala är alltid något!

goliath
2014-01-30 22:35
#11

Fin förklaring #10 :)

MEN. Kan man inte vara genuint god och inte tro på Jesus? Ska man då straffas med helvetet bara för att man inte tror, även om man är genuint god? Och om svaret från gud blir att ingen som inte tror på jesus kan vara god så lägger jag ner detta hehe ;)

iMrtin
2014-01-30 22:44
#12

Om man dedikerat hela sitt liv till goda gärningar och att hjälpa andra, men inte tror på jesus,

Har du exempel på nån sån person?

Det står att alla kommer tro på Jesus en dag. Vissa, men inte alla har turen att tro när de lever.

Bob Marley t-ex tror jag inte visste om Jesus förrän han låg på sin dödsbädd.


goliath
2014-01-30 22:49
#13

"Har du exempel på nån sån person?"

E du seriös?

Du menar att ingen människa som inte tror på Jesus kan dedikera sitt liv till att hjälpa andra?

Annons:
iMrtin
2014-01-30 22:51
#14

E du seriös?

Ja.

Du menar att ingen människa som inte tror på Jesus kan dedikera sitt liv till att hjälpa andra?

Nej, men den som lever får se.


goliath
2014-01-30 23:01
#15

#14

Finns det folk som tror på jesus som är onda? Eller är man bara liksom automatiskt god om man tror på jesus? Alla de tiotals miljoner människor som mördats under historien i jesus namn har ju utförts att folk som trott på jesus.. Är de goda?

Denna kommentar har tagits bort.
goliath
2014-01-30 23:12
#17

Brukar man få personangrepp på detta forumet om man ifrågasätter och letar efter någon slags förnuftig förklaring på saker och ting? Jag som trodde kristna stor för förståelse och förlåtande.. verkar inte så på nr # 16 i allafall…

iMrtin
2014-01-30 23:15
#18

du bevisar ju bara mitt påstående. Först säger du att folk dödat människor för att de tror på Jesus. Sen att vi står för förlåtelse och förståelse..


goliath
2014-01-30 23:26
#19

Nej, jag ställde frågan; kan man tro på jesus och ändå vara ond? Du svarar med personangrepp.

Nej, jag skrev att miljoner med människor har dödats i jesus namn genom historien. Det är ganska väldokumenterat fakta skulle jag vilja säga. Bara att öppna en historiebok det..

nosuperfreak
2014-01-31 09:44
#20

Hur vi lever våra liv är en avspegling på de yttre faktorerna som formar vårt liv.

växer du upp i ett liv fullt av kärlek, du skärmars av från allt våld och annat skit så vet du ju inte hur verkligheten ser och du ser kärlek och glädje i allt, ett rent hjärta.

växer du upp i en värld full av hat och förtryck, våld och mörker så blir ditt hjärta även så.

men det är hela tiden du själv du själv som måste utföra de handlingar som du anser är dom rätta om du ska få en plats på den goda sidan. du själv måste ta ställning i om det är är rätt att göra ont mot någon som gjort dej ont.

det onda i dej och som alla har, även fast många inte vill erkänna, kommer pröva dej varje dag. tex du står vid ett övergångsställ och ser en bil komma… bara en bil och du som vuxen vet att du inte behöver trycka för att få grönt för du kan ju faktiskt vänta trycker ändå bara för att du vill irritera bilföraren och du vill ju faktiskt komma över NU. hur är den handlingen, är den god eller ond. Du gjorde ju rätt som tryckte för det ska man ju göra när man ska gå över vägen men du kunde ju lika gärna ha väntat.

kanske en petitess tanke men börjar vi inte tänka i små skalor i början kan vi heller inte tänka stort.

så ja, jag tror du kan tror på jesus men ändå utföra onda handlingar i tron om att du handlar rätt :)

även det minimala är alltid något!

Annons:
Woodland
2014-01-31 09:59
#21

# 17

Brukar man få personangrepp på detta forumet om man ifrågasätter och letar efter någon slags förnuftig förklaring på saker och ting?

Nej! Personen ifråga har varnats. Alla kan göra misstag i diskussionens hetta men personangrepp tillåts inte. Rent allmänt är forumet öppet för alla iFokus medlemmar men alla som skriver här är inte kristna.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2014-01-31 10:13
#22

# 9 & 10

I mitt svar kommer jag att lägga fram Guds person och karaktär som vi har lärt oss i bibeln av de stora lärarna genom tiderna. Är man ovan med de kristnas tänkesätt kommer det att kräva lite mer för att liksom "komma in i" det hela. Detta är ett kort redovisning. Det har skrivits volymer och mer därtill om allt det som står här. Jag vill poängtera att det är relationen Gud till människa som jag redovisar för här: inte människa till människa.

Gud är upphovet till allt liv och har redan all makt. Han kan inte vara maktgalen: det skulle vara alldeles överflödigt. Gud är totalt självtillräcklig. Gud har, i sitt väsens självtillräcklighet, inget behov av människan. Han är den ende som har rätt att kräva total lydnad och universell tillbedjan.

Inför Gud är vi små. Bibeln beskriver en människas liv som en dröm, en rök eller ett torrt löv som blåser bort i vinden. Våra liv är fåfänglighet, som gräs på marken inför den Eviges väsen. Vi har ingenting i oss själva att komma till Gud med. Han har deklarerat att ingen är rättfärdig. Inför Honom är vi fyllda med otillräcklighet och brister. Våra hjärtan och sinnen är i fiendskap med Gud och i uppror mot hans uppenbarelse. Våra så kallade goda gärningar är som smutsiga trasor inför Gud. Detta var de dåliga nyheterna.

MEN

För att visa sitt sanna väsen för alla varelser i evighet bestämde han sig att rädda ett folk innan de ens var födda. Innan han skapade vårt universum var planen fastställd. Hans skapelse skulle falla och han skulle ta del i den och rädda den. Varför? kan man fråga: för hans eget höga nöjes skull. Resultatet av planen förkroppsligades i Jesus. Jesus är både Gud och människa. Som människa levde han i perfekt gemenskap med sin Fader. Han blev vårt exempel om hur livet borde ha varit för Adam och sina avkomma. Som Gud tillfredsställde Jesus alla krav på rätt levande, för han föddes och levde utan synd.

När han levde på jorden var det i perfekt samklang med sin Fader. När han blev förrådd, piskad och pinad syndade han inte med en tanke, ord eller gärning. När han spikades på korset blev han ett offer. För första gången i det eviga umgänge mellan Fadern och Sonen blev det avbrott i gemenskapen när Fadern lade hela straffet för sitt folks synd på Sonen. Detta avbrott i deras gemenskap var det största offret. Här är Jesus ett offerlamm. Jesus ropade till slut på korset "Det är färdigt!"

Nu är vägen till himlen öppen för de som vänder sig till Gud i syndaånger och ber om förlåtelse. Jesus själv utesluter ALLA andra vägar, metoder, gärningar eller varelser som en bro till Gud. Han är exklusivt frälsare. Jesus Kristus är enda vägen, sanningen och livet.

Gärningar är, som Camillhe skrev i #1, en frukt av att vara rätt med Gud. Nu vet jag inte om Brevik har vänt sig till Gud, men om Gud kunde förlåta de som torterade och mördade hans egen son (och han gjorde det), kan han förlåta Brevik, Hitler, Stalin osv. Teoretiskt sett finns inga hinder för Gud. Det är en annan fråga om en människas samvete är dött. Då upplever de inte syndaånger och kan/vill inte vända sig till Gud.

När det gäller domen kommer alla som tror att granskas inför Kristus domstol. Han gör ingenting i "pin kiv" eller av illvilja. De som dör i sin synd är redan dömda, och det finns olika tolkningar på hur det är i efterlivet när det gäller tillståndet av de fördömda. De som känner till Guds ords krav och vad Jesus gjorde på korset kommer att dömas på en strängare skala än de som aldrig har hört Guds ord.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2014-01-31 10:20
#23

# 19

Nej, jag skrev att miljoner med människor har dödats i jesus namn genom historien.

Ja det stämmer.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Fridelin
2014-02-02 06:52
#24

Alla syndar, även den som gjort goda gärningar. Men problemet är igentligen inte hur mycket vi har syndat utan om vi tar emot frälsning. Tar du emot frälsning tar du emotGuds gåva: Evigt liv! Detta finns för alla men det är upp till var och en om man vill ta emot. Säger du ja till Jesus får du komma till himlen, men om du inte vill ta emot Jesus vill du då leva en evighet med honom i himlen? Om du omvänder dig och tar emit Jesus så väntar han på dig med öppen famn oavsätt vad du har gjort eller inte. Jesus älskar dig och från hans sida är allt färdigt och för oss är det bara att ta emot.

[Juel70]
2014-02-03 10:18
#25

Gud är inte lättlurad. Han vet alla människors hjärta på djupet och dess avsikter. En förkrossad själ föraktar han inte.

goliath
2014-02-03 11:43
#26

Tack för fin och förklarande post, Woodland!

"De som känner till Guds ords krav och vad Jesus gjorde på korset kommer att dömas på en strängare skala än de som aldrig har hört Guds ord"

Så detta betyder att även dem som inte tror på gud eller jesus kan komma till himmelen?

[Juel70]
2014-02-03 11:52
#27

Ingenting är omöjligt för Gud. Man kan titta på när Jesus skulle korsfästas. I allra sista skedet av livet, blev en av tjuvarna på korset brevid Jesus frälst med omnejd, tack vare sitt hjärtas tro. 

Endast Gud vet. 

Om en främling kommer till din bröllopsfest utan inbjudningskort eller inte står med i gästlistan. Hur agerar du då gentemot främlingen?

Den som förlåter ska få mycket förlåtet och kärleken ska överskyla många synder.

Det står också att man ska söka Gud medan han låter sig finnas, det kommer en dag då det är försent, när han stängt porten.

Annons:
goliath
2014-02-03 12:23
#28

Många av svaren blir för mig väldigt kryptiska…

Kan man komma till himmelen om man levt ett där man hjälpt andra även om man inte tror ett skvatt på jesus och gud? Ett ja eller nej svar räcker :)

Kanske meningarna kring detta är delade?

[Juel70]
2014-02-03 13:32
#29

#28 Vet inte om det finns nåt ja eller nej som svar på det eftersom inget är omöjligt för Gud, men vi har ju fått kunskap och riktlinjer genom Guds ord.

Jag vet en gång när jag jobbade på långvården och jag och en kristen sjuksköterska satt och vakade brevid en man som var döende i cancer. Han hade vad vi vet, inte tagit emot Jesus, så vi satt och bad för honom. Jag HOPPAS och tror att det var fullt möjligt att Jesus frälste honom i slutskedet.  Vi kunde bara be och TRO och hoppas, men vi kunde inte frälsa honom. Bara Gud kan, och Gud är god. 🙂

Förhoppningsvis kom Jesus honom till mötes, så att han kunde träffa Jesus och göra ett ställningstagande.

goliath
2014-02-03 13:39
#30

Han var döende och hade kanske inte hunnit ta emot jesus än.. Du och din kollega satt och bad för honom.. Förhoppningsvis hörde då jesus era böner och beslöt sig för att även ge den döende mannen 5 minuter av sin tid…

Detta med himlen låter ju nästan som en förhandling… :)

Camillhe
2014-02-03 14:26
#31

Kan man komma till himmelen om man levt ett där man hjälpt andra även om man inte tror ett skvatt på jesus och gud? Ett ja eller nej svar räcker :)

Nej, det är helt omöjligt enligt Bibeln och Gud står alltid fast vid sitt ord.

[Juel70]
2014-02-03 14:28
#32

#30 ja på sätt och vis är det ju det, ett hjärtats förhandling..  Det står att man bör beräkna kostnaden för att följa Jesus. Väga fördelar och nackdelar osv.

Lukas 14:28-framåt

28. Ty om någon bland eder vill bygga ett torn, sätter han sig icke då först ned och beräknar kostnaden och mer till, om han äger vad som behöves för att bygga det färdigt? 29. Eljest, om han lade grunden, men icke förmådde fullborda verket skulle ju alla som finge se det begynna att begabba honom 30. och säga: 'Den mannen begynte bygga, men förmådde icke fullborda sitt verk.' 31. Eller om en konung vill draga ut i krig för att drabba samman med en annan konung, sätter han sig icke då först ned och tänker efter, om han förmår att med tio tusen möta den som kommer emot honom med tjugu tusen? 32. Om så icke är, måste han ju, medan den andre ännu är långt borta, skicka sändebud och underhandla om fred.

goliath
2014-02-03 14:40
#33

Altså.. Att komma till himlen måste väl vara det högsta man kan uppnå. Det är väl allas mål. Hur kan det vara så delade meningar på kriterierna för att komma till himlen. I allafall en såpass central sak som att tro på jesus eller inte tro på jesus?

Camillhe skriver "Nej, det är helt omöjligt enligt Bibeln och Gud står alltid fast vid sitt ord." 

Så en person som dedikerat sitt liv till goda saker och hjälpa andra tillåts inte komma till himlen för att han inte tror. Att han är en god människa spelar ingen roll. Han tror inte.. Att han inte tror skulle ju bara kunna bero på var han tillfälligtvis föddes. Uppväxt mijlö etc.. Ska det straffas med helvetet?

Om på andra siden har vi en Breivikperson som innan han dör förstår att han gjort fel och ber om syndernas förlåtelse.. Han kommer altså till paradiset..

Detta rimmar mycket dåligt i min bok..

[Juel70]
2014-02-03 14:54
#34

Man kan säga så här kanske… 

Om du är en mycket god människa som gör goda gärningar hela tiden men inte har Jesus som Herre, så  arbetar du för någon annan. 

Frågan är då, vem har anställt dig och vad får du för lön för din möda? 

Gud belönar sina arbetare. Det finns många människor idag som håller på med välgörenhet, vilket i sig är bra, men oftast är det för publicitet och egen ära och eget förhärligande. Då är det den enda lön du får äran av dina goda gärningar på denna jord.

Annons:
goliath
2014-02-03 16:34
#35

#34

Så alla gärningar som utförst av folk som inte tror på gud och jesus, utförs egentligen för eget förhärligande, ära och publicitet?

[Juel70]
2014-02-03 16:46
#36

Det där kan nog variera väldigt, lika många som de olika behoven är. Jag säger inte att jag vet bäst, men jag har iakttagit mycket i denna värld. 

Det finns människor som har behov av hjälpa i välgörenhet för syns skull, då är det ju själviskt syfte, det kan vara för att döva sitt samvete, för att passa in i ett ideal/samhälle,  osv MEN  kan också vara för att Gud gett dig kärlek som gåva för människor;  och har Gud påbörjat ett arbete i någon så skall han också avsluta det 🙂

goliath
2014-02-03 17:39
#37

Självklart finns det folk som hjälper andra av egoistiska skäl.

Men tillbaka till frågan. En person som levd ett liv med goda gärningar och genuin omtanke för andra, utan egoistiska baktankar, men inte tror på gud och jesus, kan den personen komma till himlen?

Woodland
2014-02-03 17:48
#38

# 30

Frälsning är en sak mellan en person och Gud. Endast Gud vet när det är för sent. Endast Gud vet vad han gör i en människas tillsynes omedvetna tillstånd. 

Vi uppmanar folk att vända sig till Jesus och följa honom. Kommer de att göra det? Vet ej. Är alla som sitter i kyrkan Guds barn? Vet ej.

#33

Om vi kunde förtjäna himlen genom att arbeta vår väg dit hade inte Jesus behövt dö för oss arma syndare och bära våra brister på korset, och hela evangeliet hade fallit. Att säga att man kan arbeta sig upp till salighet* är en grovt förolämpning mot Gud, för då påstår man i samma veva att han är inte så helig som han faktiskt är och att synd är inte så dåligt som han påstår.  (*och den grundsatsen finns i de flesta religioner förutom biblisk kristendom)

När vi kommer med invändningar av till vem, vilka och när Gud väljer ge sin nåd begränsar vi Gud. Jesus talade om detta i Matteus ev. 20 - Ty himmelriket är likt en husbonde som tidigt på morgonen gick ut för att leja arbetare till sin vingård. 2 Han kom överens med dem om en dagslön på en denar och skickade dem till sin vingård. 3 Vid tredje timmen[a] gick han ut och fick se andra stå arbetslösa på torget.4 Han sade till dem: Gå ni också till min vingård! Jag skall ge er en rättvis lön. 5 Och de gick. Vid sjätte och vid nionde timmen gick han ut igen och gjorde likadant. 6 Också vid elfte timmen gick han ut och fann några andra stå där, och han sade till dem: Varför står ni här hela dagen arbetslösa? 7 De svarade honom: Därför att ingen har lejt oss. Han sade då till dem: Gå till min vingård, ni också.

8 På kvällen sade vingårdens herre till sin förvaltare: Kalla på arbetarna och ge dem deras lön. Men börja med de sista och sluta med de första. 9 De som hade blivit lejda vid elfte timmen kom då fram och fick var sin denar. 10 När sedan de första kom, trodde de att de skulle få mer, men också de fick en denar. 11 När de fick den, klagade de på husbonden och sade: 12 De där som kom sist har gjort en timme, och du har jämställt dem med oss, som har stått ut med dagens slit och hetta. 13 Han svarade en av dem: Min vän, jag gör dig ingen orätt. Kom du inte överens med mig om en denar? 14 Ta det som är ditt och gå. Men åt den siste vill jag ge lika mycket som åt dig. 15 Får jag inte göra som jag vill med det som är mitt? Eller ser du med onda ögon[b] på att jag är så god? 16 Så skall de sista bli de första och de första bli de sista." 

Håller med Juels # 36. Jag har hört från en filosofistudent (icke troende) att när en människan gör goda gärningar är just de gärningarna det mest själviska en människa kan göra, eftersom den personen blir upphöjd i sina egna ögon och upplever en stor tillfredsställelse. 🤔

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

goliath
2014-02-03 17:58
#39

"Jag har hört från en filosofistudent (icke troende) att när en människan gör goda gärningar är just de gärningarna det mest själviska en människa kan göra, eftersom den personen blir upphöjd i sina egna ögon och upplever en stor tillfredsställelse. "

Detta låter plausibelt. Jag kan tänka mig att det stort sett är så. Egot är en stark drivkraft. Men skulle denna egoistiska drivkraft vara mindre hos den kristne?

En extra lång bön för den kristne kanske oxå är det mest själviska man kan göra? När en kristen gör någonting kristet och hjälpen någon annan, ka¨nner han sig inte som e god kristen och upplever stor tillfredsställelse?

Woodland
2014-02-03 19:41
#40

# 39 Absolut! Jesus talade om de djupt religösa fariséernas gärningar i t.ex. Matteus ev. 23. Inga smyckande ord precis. Och de var män som strävade efter fullkomlighet i lydnad inom sin religionstolkning.

 Den fallna naturen finns inom den kristne också och ett Guds barn har mycket att kämpa med. Men Gud förändrar sinnet hos den han frälser och den helige Ande ger kraft. Så vi håller att den kristne har två naturer och genom den helige Ande utverkas Kristus natur inom oss därför att han hjälper oss att övervinna våra svagheter. Denna process fortgår så länge människan lever. Processen är ett resultat av att man är frälst. 

Gud tål inte högmod i oss så han avslöjar oss om och om igen. Vi kommer fram till att ingenting som kommer från vår gamla naturen godkänns. Det som godkänns av Gud är det som han utverkar i och genom oss. På grund av Guds godhet mot oss krossar han all egen självrättfärdighet genom olika processer i livet så att vi blir medvetna om och totalt beroende av honom själv. 

Vi har inget att komma med inför Gud. Vi vill ha Kristus karaktärsdrag i våra liv. Dessa kan utverkas till den milda grad att man som aposteln Paulus kan säga att det inte längre är vi som lever utan Kristus som lever i oss. Gal 2:20

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

goliath
2014-02-03 21:24
#41

hmm…

Men.. Hur var det nu med de som inte tror på honom eller jesus. Får de komma till himlen? Och om de inte är välkomna, varför?

Annons:
Woodland
2014-02-04 00:15
#42

# 41

Hur var det nu med de som inte tror på honom eller jesus. Får de komma till himlen? Och om de inte är välkomna, varför?

Alla som vill komma till Gud genom Jesus Kristus blir välkomna till Guds närvaro. Den kristne har närvaron inom sig redan nu som en försmak på denna jord. 

Endast de som har erfarit den sinnesförvandling som heter omvändelse komma att kunna tåla Guds närvaro. 

Vår Gud är en förtärande eld (Heb 12:29). Det är fruktansvärt att falla i den levande Gudens händer. (Heb 10:31) står det i bibeln.

Hur skulle sinnet, intellektet, samvetet och minnet av en som på denna jord aktivt hatat Gud eller är likgiltig inför honom klara av hans närhet? Även de som kände, tillbad och älskade honom på jorden, som Aposteln Johannes, blev som "död" inför Jesus i sin härlighet. (Upp. 1) Hur kunde en icke omvänd själ njuta av att höra serafer oavbrutet ropa "Helig, helig, helig är Herren Sebaot!" i ett evigt tillstånd? (Jes. 6 och Upp. 4) Under hela evigheten kommer den frälsta skaran att uppleva en kontinurelig uppenbarelse av Guds härlighet. 

Om jag inte minns fel har den ortodoxa kyrkan en lite annorlunda bild av evigheten än vi i väst. De tror att alla kommer att vara i Guds närvaro därför att Gud är allestädesnärvarande (konstant över allt). För den som älskar Gud blir hans närvaro liknande en brinnande ren kärleks låga. För de som hatar honom blir den som en förtärande eld. 

De troende skall glömma livets svåra stunder och Gud skall torka bort deras tårar. (Upp. 21)  De som hatar Gud kommer att existera med ett ohämmat samvete och kristalklart minne av sina liv och gärningar på denna jord.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

goliath
2014-02-04 10:53
#43

#42

jag pratar inte om de som hatar gud. Men de som bara inte vet eller inte tror ett skvatt på honom.. Är det ett brott att vara okunnig (läs inte känna till guds härlighet)? Om du är född in i en liten indianstam med 100 invånare och aldrig lämnat djungeln så är det ju inte säkert att du ens har hört talas om gud. Ska denna stackars människa straffas med evig brand i helvetet för att han inte tror på gud?

"Hur skulle sinnet, intellektet, samvetet och minnet av en som på denna jord aktivt hatat Gud eller är likgiltig inför honom klara av hans närhet?"

Bara för att någon varit ovetande om hans existens betyder väl inte att han inte skulle klara av hans närhet? Det är ju helt konstig logik. 

Så stor, barmhärtig och förlåtande gud är, skulle jag ha trott att han hade tillåtit goda folk in i himlen även om de inte trodde. Att han inte gör det låter för mig som en enorm logisk brist..

Woodland
2014-02-04 20:48
#44

# 43 Gud har förklarat i bibeln att ALLA är syndare, som jag skrev i # 22. Aposteln Paulus citerar gamla testamentets psaltaren och profeter och summerade tillståndet för människans ställning inför Gud i Romarbrevet 3 - Ingen rättfärdig finns, inte en enda,* 11 ingen förståndig finns, ingen finns som söker Gud.* 12 Alla har avvikit, alla har blivit fördärvade. Ingen finns som gör det goda, inte en enda.* 13 En öppen grav är deras strupe. Sina tungor använder de till svek. Huggormsgift är bakom deras läppar.* 14 Deras mun är full av förbannelse och bitterhet.* 15 De är snabba på foten till att utgjuta blod.* 16 Förödelse och elände råder på deras vägar,* 17 och fridens väg känner de inte.* 18 De har inte gudsfruktan inför sina ögon.* Det kan låta paradoxalt men just därför att Gud är kärleksfull måste han döma synd. Han är kärlek men han är också helig. Charles Spurgeon ("predikanternas prins") sade att vi inte bör förundras över att alla inte blir räddade, utan över att någon blir räddad överhuvudtaget.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

jossan84
2014-02-04 21:07
#45

Var kommer man om man inte är troende då och alla som tror på andra religioner?

goliath
2014-02-04 23:02
#46

inte för att vara otrevlig eller respektlös. Men det hade vart väldigt tacksamt om man begränsade alla kryptiska bibelcitat när man svarar på frågor.. I allafall de enkla och direkta frågorna. För folk som inte är van vi det språket blir det väldigt tungt att läsa.. 

Jag känner inte att jag fått något rakt och tydligt svar på mina frågor.

#45

Som jag förstår det kommer alla de brinna i helvetet i oändlighet?

Woodland
2014-02-04 23:50
#47

#46 Du har inte varit respektlös än så länge. Jag har uppfattat dig som en bildad människa så hur kan du tycka att verserna jag postade är kryptiska? Om det är någon som läser och inte förstår får de höra av sig. De sista verserna har visserligen ett högt språkbruk men dess mening är lätt att uppfatta. Vilken specifik fråga eller frågor anser du att jag (vi) inte svarat på? Jag har svarat utifrån ett biblistk perspektiv. Om du undrar var kristendomen står i vissa frågor kan du inte vänta dig att jag svarar dig utifrån en annan källa än bibeln. #45 Folk som inte är frälsta kommer att gå förlorade. Alla som vänder sig till Jesus tar han emot. Det är därför de kristna arbetar med att sprida budskapet om Jesus för att vi vill se människor räddade.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Joppo
2014-02-05 10:38
#48

#47 Vad exakt menar du med att "gå förlorade"?

Har förresten er gud något egenintresse i att folk ska bli frälsta eller bryr hen sig inte?

Annons:
jossan84
2014-02-05 12:20
#49

#46 Går förlorade?

Woodland
2014-02-05 13:26
#50

# 48 & 49 Ursäkta. Jag antog att läsarna var insatta i bibliska begrepp så det är helt mitt misstag! När bibeln talar om att människan kan "gå förlorad" betyder det att de kommer att existera i ett evigt tillstånd utan Guds godhet och barmhärtighet. Se sista meningen i # 42. Jag kan förstå att man kanske undrar hur det skulle betyda någonting för man kan ha det gott ändå i detta livet och det är sant. Men bibeln vidhåller att allt gott vi tar del av i våra liv är på grund av Guds gåvor till oss. Så man är beroende av Guds godhet fastän man är omedveten om det. Fråga 2 i # 48 läs gärna inlägg 22.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

goliath
2014-02-05 13:56
#51

@ woodland

Jag tror väl egentligen jag har fått svar.. Som du skriver:

"Folk som inte är frälsta kommer att gå förlorade. Alla som vänder sig till Jesus tar han emot."

Måste säga att jag blir ganska besviken på gud enligt denna tolkningen. Detta här med barmhärtighet och tolerans och förlåtande etc låter för mig helt dubbelmoraliskt eftersom all hans godhet förutsätter att man dyrkar honom. Om inte ska man brinna i helvetet.. Tycker det låter fruktansvärt och inte alls gott eller heligt..

Som sagt.. tänk en god människa uppvuxen i en indianstam som aldrig ens hört talas om gud.. Varför ska han brinna i helvetet? Han kan väl inte hjälpa var han är född och att han aldrig har hört talas om gud? Eller att han dyrkar flera andra gudar som de gör i den stammen han är infödd i.

Eller någon som inte helt vet vad han ska tror men är en god person. Straffet för förvirring och osäkerhet  är då oxå att brinna i helvetet..

Är inte ren godhet kravlöst? Guds kräver att man dyrkar honom för att han ska vara god tillbaka. Detta tycker inte jag är något gott alls.. Tycker det låter mer som en egotrippad rockstjärna..

Joppo
2014-02-05 13:58
#52

#50 Jag vet inte om jag blev speciellt mycket klokare.
**
"De troende skall glömma livets svåra stunder och Gud skall torka bort deras tårar. (Upp. 21)  De som hatar Gud kommer att existera med ett ohämmat samvete och kristalklart minne av sina liv och gärningar på denna jord.**"

Var kommer de att existera? Vad händer med de som inte hatar er gud? Det finns ju till exempel massor av människor som bara avfärdar henom som hittepå utan att det är något hat inblandat.

50.2 Tack. Ska jag tolka texten som att hen inte bryr sig nämnvärt?

goliath
2014-02-05 14:07
#53

#52

"Det finns ju till exempel massor av människor som bara avfärdar henom som hittepå utan att det är något hat inblandat."

Eller de som inte avfärdar honom men som bara inte vet…

[Juel70]
2014-02-05 14:33
#54

#53 Man kan handla och tala i okunskap också. 

Jesus sade själv: Fader, förlåt dem, för dom vet inte vad dom gör.

goliath
2014-02-05 14:48
#55

Ja, men ska okunskap straffas med att för evigt brinna i helvetet? Hur barmhärtigt är det egentligen..

Annons:
jossan84
2014-02-05 16:02
#56

Det är lite som facebook alltså. Det finns olika sidor på facebook (olika religioner och således olika gudar). Bara om man aktivt gillar (dyrkar) dem kan man vinna saker (bli frälsta). Det finns de stackarna som inte har facebook (eller har möjlighet att skaffa) och som därför inte har någon möjlighet att vinna. Men eftersom de är totalt ointresserade av det så kommer de fortsätta med sitt facebooklösa liv, lyckliga eller olyckliga. Men det fanns en tid innan facebook och då fanns det inga sånna tävlingar att missa eller någon sådan gemenskap, men folk levde ändå :)

Är ni säkra på att det är så kul i himlen då? Jag har lite svårt att tro att jag skulle trivas där i all evighet. Mitt största intresse är djur och genetik och som jag fattat det så finns det inga djur där (?). Tar nog hellre en religion där man återföds till något annat :)

Joppo
2014-02-05 16:12
#57

Jag tror Woody snackat nåt om att man mest sjunger lovsånger till Jahve och Jesus i deras "himmel". Det låter sjukt segt. Typ som en evighetslång gudstjänst.

Du kanske skulle gå med i Jehovas? I deras "paradis" finns det djur. Exempelvis finns det söta tigrar som äter blåbär. Det har jag sett i deras broschyrer 😃

[[tjattehonung]]
2014-02-05 17:10
#58

#56 Nej, då har du missuppfattat. Man blir inte frälst genom att vara en aktiv kristen. Även om man går till kyrkan varje söndag, ber till Gud och allt det där så kommer man inte till himlen. Det är något annat man måste göra, det står i Romarbrever 10:9: Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från det döda, skall du bli frälst. Så för att bli frälst måste man komma till Jesus och be att han kommer in och förändrar ens liv. Lönen för detta är evegt liv i himlen. Och så detta om att det skulle vara kul i himlen… För det första så finns det visst djur där. I Bibeln står det om vita hästar och om lejon som ska bo med lamm m.m. Sen om man inte har något intresse av att möta Jesus här, då kanske det verkar tråkigt. Men jag tycker att det ska bli grymt, tänk bara att få möta Honom!

Woodland
2014-02-05 18:56
#59

# 52 De döda lever i ett annat tillstånd. Enligt Jesus är inte kärlek eller hat det värsta utan det är likgiltighet. Uppenbarelseboken 3:15 Jag känner dig väl - du är varken varm eller kall! Jag önskar att du var det ena eller det andra. 16 Men eftersom du bara är ljum ska jag spotta ut dig ur min mun! Du uppfattade mig rätt i #57 och bevisar mig rätt om vad jag skrev i # 42.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2014-02-05 18:59
#60

# 51 Dina invändningar mot Guds godhet hade varit passande om jag var Gud …för då hade du också varit Gud och det kunde vara en fråga om inte jag var orättvis mot dig och tvärtom. Om du tänker på Guds väsen och agerande som jag skrev i 22 hur tycker du Gud borde agera? Varför tror du att ren godhet måste vara kravlös?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

jossan84
2014-02-05 23:48
#61

#58 Men alla som inte var frälsat skulle ju gå förlorade och inte hamna i himlen. Men det räcker alltså inte med att vara aktivt kristen för att komma till gud?

Jag har verkligen försökt, är döpt i vuxen ålder (eller ja, 15 år) och konfirmerad för att jag ville det. Jag har även läst en del av bibeln. Men har aldrig hittat någon som helst anledning att tro på gud eller jesus. Det känns lite som att allt står skrivet i en väldigt gammal bok och alla peppar varandra att tro på det och hotar om helvetet om man inte gör det. Och folk väljer att tro på det för att någon sagt att det är så, för att någon sagt till den att det är så osv. Men ingen har egentligen sett någon gud eller jesus… Och mycket i bibeln är ju totalt ologiskt. Om alla djurarter som finns var baserade på bara två individer så skulle ju alla bli totalt invalde och dö till slut.

Ursäkta om jag kom ifrån ämnet…

goliath
2014-02-06 01:10
#62

#61

Det jag inte kan förstå eller finna någon rättvishet eller godhet i är att kriteriet för att gud ska belöna någon med paradis är at man dyrkar honom och om man av någon anledning inte tror så blir man straffad med att brinna i helvetet i oändligheten..

Dessutom, vad man tror är ju ofta bara en konsekvens av var man är född och vad sina föräldrar ha tutat i en.. Hur kan man bli dömt efter det? Vet egentligen inte om jag menar att godhet måste vara kravlös vid närmare eftertanke, men de kriterierna som krävs (att man bara måste dyrka gud) tycker jag känns helt fel..

Annons:
[Juel70]
2014-02-06 12:01
#63

Vi har många frågor, för att vi inte kan förstå allt. Det övergår vårt förstånd, men om vi söker Gud så ska vi få svar av honom.  Sök först Hans rike, så ska allt annat också tillfalla dig. 

Människor är bristfälliga, Gud är allsmäktig. Ibland får man inte alltid svar på alla frågor, inte genom bibeln, inte genom människor, störst chans är ju att få svar av Gud direkt om man söker Honom. 

Guds vilja är att människan ska finna Honom. Så gå in på ditt rum och be och sök Honom 🙂

Woodland
2014-02-06 13:10
#64

# 62

Dessa dina invändningar har funnits så länge människan har funnits.  Det kan verka som att man tror därför att mamma och pappa har gjort det. Det finns ett kristet arv i västerländsk kultur, ja. Där håller jag med dig. Men hade det haft så stor påverkan hade fler trott. Man kan se bara här på iFokus hur många det är som söker och praktiserar alternativa livsfilosofier och religioner som många gånger grundar sig enbart på subjektiva ingivelser utan att ens en dokument eller dyl. 

Den levande kristna tron är någonting helt annat. Vi har utförliga beskrivningar i bibeln om Guds tillvägagångssätt. Den sanna frälsande tron är Guds gåva.  Det står i bibeln att alla har syndat och är i avsaknad av Guds härlighet. Vi föds alla förlorade. Vi fortgår i det tillståndet om inte Gud griper in. 

I regel reagerar människan på ett bibelord eller en predikan. Den personen väcks i sitt inre, ser sin brist och sitt tillstånd inför en helig Gud. I det ögonblicket får människan en återupplivning i sin ande/sinnet och vill vända sig till Gud och kan därmed vända sig till Gud. Alla som genomgår detta vänder sig till Honom och tas emot. Man blir förvandlad genom Guds kraft.  (Jesus kallade det att bli född på nytt.)  Det finns lika många vittnesbörder om detta som det finns eller har funnits troende kristna. Enligt Jesus kan man inte ta emot någonting om det inte ges ovanifrån (himlen). Han sade också att ingen kan komma till Sonen om inte Fadern drar den personen. Så frälsningen är Herrens verk.

När människan mottar detta kan de med lätthet böja sig inför Gud. De ser att de förtjänar evig förtappelse men har fått erfara Guds godhet (nåd) och de ser vilket enormt och obegripligt stort offer Gud gav i sin Son Jesus Kristus. De ser vad Jesus har gjort för dem och blir lydiga tjänare. De läser sina biblar för att se vad den heliga Ande vill med deras liv. 

Allt detta är övernaturligt. Tron är en invändig uppenbarelse. Det är inte bara att gå med i en organiserad kyrka och ta del av riter och sakrament. Den är större än så. Bibeln säger att människan genom frälsningens under blir en ny skapelse.

Efter det kommer gärningar in. För efter denna förvandling arbetar den kristne på platsen Gud har satt den. Deras arbete blir bedömt vid Kristi domstol men de skall bli frälsta. De är räddade genom Guds försorg, bevarade till evigheten därför att det finns en överenskommelse mellan Fadern, Sonen och Anden - inte därför att en människa förtjänar det.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

iMrtin
2014-02-06 17:26
#65

Han sade också att ingen kan komma till Sonen om inte Fadern drar den personen. Så frälsningen är Herrens verk.

Var det inte tvärtom?


goliath
2014-02-06 18:56
#66

"Det kan verka som att man tror därför att mamma och pappa har gjort det. Det finns ett kristet arv i västerländsk kultur, ja. Där håller jag med dig. Men hade det haft så stor påverkan hade fler trott"

De flesta som föds i ett muslimskt land av muslimska föräldrar tror på islam. De som föds av föräldrar som är agnostiker blir ofta agnostiker eller ateister. De som föds i en indianstam tror ofta på någon naturreligion.. Det är ju uppenbart att tron påverkas av var man tillfälligtvis föddes och av vem. Och alla tror att just sin gud är den enda rätta och allt annat är falskt. Om du, Woodland, hade blivit född i pakistan hade du garanterat vänt dig till mekka 5 gånger om dagen. Hade du vart född i indien hade du vart helt säker på att det finns flera gudar. Och du hade vart precis lika säker på din sak och frälst som du är idag..

Här i västen har vi inte längre ett speciellt starkt kristet arv.. Det är nog därför inte fler tror..

Man kan ju även se ett mycket tydligt sammanhang mellan fattigdom och tro. Ju fattigare och outbildade folket är, desto mer troende är de och lättare att leda och kontrollera av religiösa, vältalande ledade. I ett fattigt muslimskt land är nästan 100% starkt troende. Varför? För att mamma och pappa var det, mormor och morfar var det, gammelmormor osv.. Alla de känner och hört talas om var troende muslimer. Det enda som visas i medierna är islam. Vart de en vänder sig ser de islam. De vet ingenting annat. Hur ska de då kunna tro något annat? Därför tror de utan tvivel. Men är det något gudomligt över det egenligen? Det kan även kallas indoktrinering. Detsamma gäller någon som föds in i en strikt kristen miljö.

På den andra sidan ser man att ju mer utbildat och upplyst ett land blir, desto svagare blir tron på religion.

Det är ju inte alltid så, även i västen har man starkt troende och fundamentalister. Men jag skulle ganska säkert kunna påstå att snittpakistaniern är mer troende än snittsvensken..

Woodland
2014-02-06 20:47
#67

Jag nekar inte till att uppfostran påverkar när det gäller religioner. Det tycker jag att jag är rätt klar med det i mitt svar. Med det sagt vill jag ändå påpeka att den tro som är född av Gud, som jag beskriver, florerar inom till exempel islamiska nationer också. Det är faktiskt de som till och med får visioner av Jesus och blir omvända. De är många som blir sant omvända till Kristus med fara för liv och lem. Ateister är i minoritet bland världens befolkning. De Pakistanier som jag hade att göra med i mellanöstern stod helt oförstående när de fick höra att svenskarna inte trodde att Gud/Allah fanns. Så jag håller med dig om det. Nu talar jag om kristna: Just denna synpunkt att fattiga, outbildade (dumma?) är troende stämmer väl överens med vad bibeln själv påstår. Och för de som vill läsa : 6Ty betänken, mina bröder, huru det var vid eder kallelse: icke många som voro visa efter köttet blevo kallade, icke många mäktiga, icke många av förnämlig släkt. 27Men det som för världen var dåraktigt, det utvalde Gud, för att han skulle låta de visa komma på skam. 28Och det som i världen var svagt, det utvalde Gud, för att han skulle låta det starka komma på skam. Och det som i världen var ringa och föraktat, det utvalde Gud — ja, det som ingenting var — för att han skulle göra det till intet, som någonting var. 29Ty han ville icke att något kött skulle kunna berömma sig inför Gud. 30Men hans verk är det, att I ären i Kristus Jesus, som för oss har blivit till visdom från Gud, till rättfärdighet och helgelse och till förlossning, 31för att så skall ske, som det är skrivet: ”Den som vill berömma sig, han berömme sig av Herren.”

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2014-02-06 20:50
#68

#65 Vi startar en ny tråd med din fråga! Du hittar den här. "Ordus salutis" är ett latinskt uttryck om frälsningens ordning. Välkommen dit.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2014-02-06 21:52
#69

… 6Ty betänken, mina bröder, huru det var vid eder kallelse: icke många som voro visa efter köttet blevo kallade, icke många mäktiga, icke många av förnämlig släkt. 27Men det som för världen var dåraktigt, det utvalde Gud, för att han skulle låta de visa komma på skam. 28Och det som i världen var svagt, det utvalde Gud, för att han skulle låta det starka komma på skam. Och det som i världen var ringa och föraktat, det utvalde Gud — ja, det som ingenting var — för att han skulle göra det till intet, som någonting var. 29Ty han ville icke att något kött skulle kunna berömma sig inför Gud. 30Men hans verk är det, att I ären i Kristus Jesus, som för oss har blivit till visdom från Gud, till rättfärdighet och helgelse och till förlossning, 31för att så skall ske, som det är skrivet: ”Den som vill berömma sig, han berömme sig av Herren.”

-Vilken bok och kapitel står detta?  Det var underbara ord från Gud. Amen, i svagheten är man stark! :)

Annons:
goliath
2014-02-07 01:51
#70

#67

"Det är faktiskt de som till och med får visioner av Jesus och blir omvända. De är många som blir sant omvända till Kristus med fara för liv och lem."

Och det är säkert lika många kristna som får visioner av allah och konverterar, övertygade om att de nu har funnit den rätta tron och den rätta guden och att den gamla var falsk.

Så vilken är det rätta? 

"Ateister är i minoritet bland världens befolkning."

Klart det. Majoriteten av världens befolkning är ju fattiga och oupplysta. 

Men ateister och agnostiker är nog ingen liten grupp i västvärlden.. Jag är uppväxt i lund, en akademisk stad. Inte en enda av mina kamrater gick i kyrkan eller bad till gud (förutom när de desperat ville ha en ny cykel i födelsedagspresent). Att vara religös sågs nog på som bakåtsträvande och omodernt. Något som gamla släktingar höll på med typ..

Highness82
2014-02-07 12:40
#71

Juel70 - det står i första korintherbrevet kapitel 1:26-31  

Fantastiska ord av Herren!

Woodland
2014-02-07 13:08
#72

# 69

Detta står i 1 Korinthierbrevet 1: 26-31.

Om du kopierar en del av ett citat och söker på det kan du få fram var i bibeln det står.  🙂

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2014-02-07 13:08
#73

# 70

Och det är säkert lika många kristna som får visioner av allah och konverterar

Jag förstår helt ut att du kan tro det. Du ser till kristenheten som en enda stor yttre rörelse. Men den sanna Herdens (Jesus) hjord är liten. Den är i minoritet i denna värld och de finns bland de flesta kyrkorörelser. De är kända för Gud.  

Men Gud misslyckas inte. Som jag skrev i # 40 och #64 är omvändelsen till kristen en inre, livsomvandlande händelse som börjar och slutar med Gud. Så en människa som han har omvänt kan omöjligt konvertera till någonting. Han bevarar de sina. Om någon vänder sig till någon annan räddning har han/henne aldrig varit frälst. Jesus sade att INGEN kan rycka hans barn ur hans hand. Detta ligger inte på en mänsklig nivå utan det är grundat i Gud Faders kärlek till Sonen och de som Fadern har gett honom. 

Muhammed som förnämste ibland Islams profeter hade visioner om deras allah och sedan några andra utvalda därefter. Vissa lärde inom religionens inriktningar skulle kalla någon som påstått sig har sett allah i en vision en kafir. De som har fått se allah i drömmar är inte otroende utan särskilt utvalda inom religionen. 

I dessa enstaka fall i den muslimska rörelsen har Jesus visat sig för de som inte tror.

Klart det. Majoriteten av världens befolkning är ju fattiga och oupplysta.

Oj då!

_Jag är uppväxt i lund, en akademisk stad. Inte en enda av mina kamrater gick i kyrkan eller bad till gud (förutom när de desperat ville ha en ny cykel i födelsedagspresent).
_

Tänk att du växte upp i Lund! Fin stad. Den är också ett starkt lärosäte för den Lutherska kyrkan med en hög akademisk nivå. Det är oftast deras lärare som publiceras utomlands.

Men allvarligt talat, kan man bedöma saker utifrån barns "jultomte"-drömmar? 

_Att vara religös sågs nog på som bakåtsträvande och omodernt. Något som gamla släktingar höll på med typ..
_

Du kanske bara bodde på fel sida av staden? 😉

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

julia_directioner
2014-02-09 18:42
#74

Breivik är sjuk. Han förstår inte själv vad han egentligen gör och det vet gud. Det han har gjort är hemsk. Men man kan inte jämföra sig själv med en person med personlighetsstörningar. Om han hade vart frisk och valt det onda hade det vart en annan grej. Jag hoppas att en dag inser han allt han har gjort, och jag tror att gud kommer förlåta honom

goliath
2014-02-10 16:16
#75

#73

Fast det du säger om kristendomen, kan appliceras på absolut alla alla andra religioner. Så som du pratar om kristendomen kan en muslim prata om islam.

"Men allvarligt talat, kan man bedöma saker utifrån barns "jultomte"-drömmar? 

_Att vara religös sågs nog på som bakåtsträvande och omodernt. Något som gamla släktingar höll på med typ.. _

Du kanske bara bodde på fel sida av staden?"

Du har rätt i den. Min sy är bara min egen subjektiva uppfattning och man kan nog inte bedöma någon säkert bara på bakgrund av mina upplevelser. Begge mina föräldrar är tex agnostiker vilket säkert har präglat min syn.

Men jag var uppväxt i centrala lund och gått på låg, mellan och högstadiet i skolor i centrum med folk från "den fina delen av stan" om man säger så, med välutbildade föräldrar och möblerade hem. Jag kan kommer ihåg en enda kamrat, när jag tänker efter, som gick i kyrkan på söndagar för att hans föräldrar önskade det (han är dock inte troende idag). De flesta var i kyrkan en gång i året och det var på skolavslutningarna. Halva högstadiet gick jag i en skola med folk som var från utkanten av staden. Samma sak där..

Det stämmer nog, som du säger, att lund är en starkt lärosäte för den Lutheranska kyrkan, men detta tror jag är förekommer i de äldra generationerna. Detta har jag, som föddes på slutet av 70-talet, aldrig sett skymten av. Religion var något vi lärde oss lite grann av i skolan, men som nästan "ingen" praktiserade..

goliath
2014-02-10 16:25
#76

#74

Nej, Breivik är per definition inte sjuk. Därför är han dömd till fängelsestraff och inte till tvungen psykiatrisk vård.

Han dömdes vara psykisk frisk men en mycket start ideologisk överbevisning. I hans värld var det "for the greater good" att döda 75 barn.

De kristna som slaktade miljontals människor under historien "for the greater good", i Jesus namn, måste då oxå ha vart psykiskt sjuka?

Och vad är egentligen psykisk sjukdom? Folk som hör röster och ser saker som andra inte ser, eller tror på moster under sängen, får ofta en diagnos och tvingas att ta antipsykotisk medicin. Men om dessa rösterna kommer från gud och det man ser som ingen annan ser är uppenbaringar från gud, så är man religiös?

Annons:
indra-bus
2014-02-10 17:01
#77

# 76 Jo Brevik är psykiskt sjuk, men inte tillräckligt för att dömas till vård. Då de krävs att man är psykotisk.

Man är ansvarig för sina handlingar även om man e psykiskt sjuk.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

indra-bus
2014-02-10 17:05
#78

Experterna var ju inte eniga om domen några ansåg att han skulle dömas till vård. Å då har han genomgått omfattande utredning.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

goliath
2014-02-10 17:33
#79

# 77 och 78

Breivik blev som sagt dömd till fängelse och inte rättspsyk. Han bedömdes altså vara vid sina sinnes fulla fem medan han planla och utförde dådet och därför ansvarig för sina handlingar. Om han hade haft en psykisk lidelse som gjorde att han inte var vid sina sinnes fulla fem vid dådet (tex paranoid schizofreni, som föreslogs) så hade han inte ansets som ansvarig för sina handlangar och därför inte enligt norsk lag hade kunnat straffas.

Visst kan han ha haft lidelser som inte påverkade hans handlingar. Man blir tex inte dömd till spykiatrisk vår om man har anorexia när man mördade någon..

Experter är väl alltid oeniga? Det är nog många som vill diagnosticera personer som säger de ser uppenbarelser från gud eller hör röster från gud i sitt huvud som schizofrena eller psykotiska.

indra-bus
2014-02-10 18:02
#80

Men de är ju de jag säger. Schizofreni o paranid är en psykos sjukdomar. Men man behöver inte vara psykotisk hela tiden. 

Men man kan vara psykiskt sjuk utan att ha psykos sjukdomar. O de är han MEN INTE TILLRÄCKlIGT för att dömas till vård. Som jag skrev är man inte tillräkligt sjuk är man ansvarig för handlingar trots att man kan påverkas av sjukdomen.

O nej att en expert skulle diagnostisera en person som haft en uppenbarelse med gud till schitzofren är inte sant, de är betydligt mer komplicerat än så. De krävs omfattande utredningar.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

goliath
2014-02-10 18:20
#81

Då menar vi samma sak gällande rättspsyk/fängelse.

"O nej att en expert skulle diagnostisera en person som haft en uppenbarelse med gud till schitzofren är inte sant"

Det är ju det som är dilemmat. En läkare eller psykolog ger en diagnos baserat på flera samtal med patienten och observationer (utredning). Om psykologen anser att patienten saknar förankring i verkligheten och är tankestörd eller har hallucinationer kan psykologen misstänka och diagnosticera patienten som tex psykotisk. Vad är då en hallucination? Detta kan tex vara att patienten hör röster, ser saker som andra inte ser eller har somatiska vrångföreställningar. Att säga man ser gudomliga upperbarelser eller hör röster från gud borde ju kvalificera till en diagnos precis lika mycket som om man säger man hör eller ser monster eller marsmänniskor.

[Juel70]
2014-02-10 18:41
#82

En människa som medvetet dödar så många människor, kan inte vara vid sina sinnens fulla bruk.  Han är ju frimurare och med dom följer mörker och demoner på köpet.

goliath
2014-02-10 19:07
#83

Det råder nog delade meningar om det. Du kan döda i självförsvar. Då är du i dina sinnes fulla bruk. Så mord behöver inte förutsätta att man inte är vid sin sinnes fulla bruk.

Var hitler psykotisk? Stalin? Folkmord i afrika, ex jugoslavien? Alla som slaktats i guds namn genom historien etc etc.. Listan är lång.. Är allt detta pga sinnesjukdom? Jag tror inte det i allafall. Folk kan utföra och beordra många hemskheter pga en stark idealistisk övertygelse. "For the greater good"..

Annons:
Woodland
2014-02-10 19:53
#84

# 83 Dina slutsatser har stöd i bibeln. Inom varje en utav oss finns en natur som är kapabel till att utföra de grymmaste sakerna. Reformatorerna kallade det för det "yttersta fördärvet". Kolla inlägg # 44. Det är Guds Ande som håller tillbaka ondskan genom samvetet, mänsklig överhöghet, lagar och förordningar och moraliska ideal efter hans plan. Stalin var ateist och Hitler tja, han var sin egen gud. Jag tvivlar inte ett ögonblick på att dagens psykvård hade bedömt många utav karaktärerna i bibeln för sjuka, till exempel Abraham, Isak, Josef, Daniel, Hesekial och så vidare. Men det är OK för min del.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

MrsGoldfire
2014-02-10 22:08
#85

Wow, vilken match! Undrar om TS fick svar på sin fråga…?

En fundering om ditt inlägg där #43 (och på fler ställen…) Om du är född in i en liten indianstam med 100 invånare och aldrig lämnat djungeln så är det ju inte säkert att du ens har hört talas om gud. Ska denna stackars människa straffas med evig brand i helvetet för att han inte tror på gud?

Vet infödingen inte om himlen så vet hen inte om helvetet heller-så hen klarar sig säkert bra där hen hamnar…😉

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn

goliath
2014-02-10 22:27
#86

Men så kan det väl ändå inte vara??

Den kristna tror kan väl inte mena att om du blundar för något så finns det inte?

Himmel och helvete måste väl ändå vara platser alla människor på jorden kommer till?

Woodland -hjälp.  :)

indra-bus
2014-02-10 23:00
#87

För de första så ställer ingen psykolog någon diagnos alls. Inte häller en allmän läkare. De är psykriatiker som gör alltså en special läkare.

Jag vet vad hallcination både hör, syn o ett psykotiskt tillstånd är  o psykotiskt tillstånd oxå. Bara för att du har enstaka hör eller syn hallicinationer behöver inte innebära att man är psykotisk eller är schizofren.Tror du skall läsa lite psykatri

Men de finns andra psykiska sjukdomar än psykos sjukdomar. Så nej han är inte frisk men inte tillräckligt sjuk för att dömas till vård.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Woodland
2014-02-10 23:09
#88

# 85

Wow, vilken match! Undrar om TS fick svar på sin fråga…?

😃

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2014-02-10 23:17
#89

# 86

Den kristna tror kan väl inte mena att om du blundar för något så finns det inte?

Nej, vi blundar inte för konsekvenserna.

Himmel och helvete måste väl ändå vara platser alla människor på jorden kommer till?

Ja, det stämmer.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

goliath
2014-02-11 01:30
#90

#87

Du håller dig ju inte riktigt till saken. Istället börjar du diskutera förbi kärnan. Försök hålla dig till huvudpoängerna istället för saker som egentligen inte alls hör till saken (som vem som ställer diagnoser osv).

Jag ser att det råder en viss förvirring här. Alla psykiatriker är ju läkare.

Angående diagnostisering föreslår jag att du läser dig upp på socialstyrelsen om vem som får göra vad:

Där kan du bla läsa att:

"Vem har rätt att ställa diagnos?

Rätten att ställa diagnos inom hälso- och sjukvårdens område är inte reglerad i någon författning. I praktiken kan dock all sjukvårdspersonal som har tillräcklig kunskap om en sjukdom, ett funktionshinder eller en skada, ställa diagnos inom ramen för sin yrkeskompetens.

I bl.a. den psykiatriska och barnpsykiatriska vården har psykologer och kuratorer i viss utsträckning helt självständiga patientkontakter. ”Diagnos” behöver ju inte vara annat än en problembeskrivning. Det är snarare möjligheterna att vidta åtgärder med anledning av diagnosen som skiljer olika yrkesutövare åt. Medan en läkare har rätt att ordinera behandlingar av de mest skilda slag har en sjuksköterska inte samma vida rätt"

http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/10267/2004-101-5_20041015.pdf

Detta bekräftas här där du oxå kan läsa mer om de olika klassificeringssystemen om du vill:

"En diagnos är ett namn på en sjukdom, en störning eller ett funktionshinder. Psykiatrisk diagnos ställs av en psykolog eller läkare. Vissa kan ställas av en allmänläkare (ex. depression) andra av en specialistläkare, psykiater. Beskrivningar av symtombilden för olika diagnoser finns samlade i klassificeringssystem. Dessa är konstruktioner av människan."

http://ninaemilsson.wordpress.com/psykologi-2a/psykisk-ohalsa-sjuk-eller-frisk/att-satta-diagnos/

I praxis, i den slutna psykiatrien, så ställs diagnoser ofta i team. Teamen består av tex läkare, psykologer, socionomer och diverse miljöpersonal. Det är naturligvis bara en person som formellt sätta eller journalföra en diagnos (8 personer står inte formellt ansvariga för ett och samma journaldokument), gärna en ansvarig läkare.

Annons:
goliath
2014-02-11 01:57
#91

"Jag vet vad hallucination både hör, syn o ett psykotiskt tillstånd är  o psykotiskt tillstånd oxå. Bara för att du har enstaka hör eller syn hallicinationer behöver inte innebära att man är psykotisk eller är schizofren.Tror du skall läsa lite psykatri"

Nu är du bara spydig och kverulerande.

Om du har tydliga hallucinationer, tankestörningar och verklighetsbrist så är du per definition psykotisk. Detta kan vara kort eller vara livslångt och kan orsakas av psykisk sjukdom som tex schizofreni, sömnbrist, droger eller en miljon andra saker.

Nej, psykotiska symptom behöver inte betyda att du är schizofren.

**"Men de finns andra psykiska sjukdomar än psykos sjukdomar. Så nej han är inte frisk men inte tillräckligt sjuk för att dömas till vård"
**

Ja, det finns det. Som ja sa tidigare kan man ha anorexia och ändå vara vid sina sinnes fulla fem. Eller ADHD. Eller bipolar. Eller olika perosnlighetsstörningar. Och du kan vara psykotisk och inte vid dina sinnes fulla fem utan att ha någon diagnos alls.

Vilken diagnos har Breivik?

[Forummedlemmen]
2014-02-11 13:40
#92

Vad jag vet kallar sig Anders Breivik kulturkristen.

Det innebär att man till exempel accepterar kristendomens dominerande roll i västvärlden av historiska skäl, kan tänka sig att gå på en julotta ibland, men inte nödvändigtvis tror Jesus är Guds son.

Woodland
2014-02-11 15:42
#93

Vill ni diskutera vidare om Breviks mentala tillstånd bör ni starta en ny tråd - detta är inte psykologi i Fokus.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: