Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 1997 ggr
gunillapower
2014-01-21 10:05

har du erfarenhet av mormoner?

min sambos barn bor hos oss på heltid( hos sin mamma varannan helg) nu har deras mamma blivit mormon,gift sig med en mormon och  döpt sig. varannan helg när barnen är hos henne går dom i söndagsskolan. vi är oroliga att dom ska få med barneni sin tro till vilket pris som hälst.   finns det någon som har erfarenhet av mormoner. hur ska vi göra för att hjälpa barnen förstå att dom har helt andra värderingar än oss ( och efter samtal även dom själva)  rädd att dom ska få med sig dom utan att dom förstår vad som händer innan det är för sent…

Annons:
VildaVittra
2014-01-21 10:09
#1

Vad i mormonernas tro är det ni oroar er för?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

gunillapower
2014-01-21 10:22
#2

bland annat att det verkar vara en väldigt sluten religion i grund och botten även om detta inte visas på utsidan. allt man läser är väldigt luddigt i jämnförelse mot t.ex svenska kyrkan där man som "vanlig människa" är välkommen i större utsträckning utan att behöva känna att alla försöker omvända än…   det är svårt att förklara utförligt.. det handlar nog även en del o magkänsla.

VildaVittra
2014-01-21 10:35
#3

Har du varit till en församling? Det står på deras hemsida att alla är välkomna och det är väl ett utmärkt tillfälle att lära sig mer.

http://www.jesukristikyrka.se/

Där kan du även läsa mer om vad det går ut på. Jag har släkt som är mormoner (själv är jag ateist) och de har aldrig försökt att frälsa mig (till skillnad från de i släkten som är jehovas) utan de har inte ens velat ha kontakt då de säger "Jag har min gud". 

Min rekommendation är att du lär dig om deras tro och genom det får på fötterna om barnen frågar något, prata gärna hemma om er tro, andras tro, de som ingen tro har osv det är ju allmänbildande. Tänk på att det finns mycket värre samfund än Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, de är ganska så lika förutom att de har lite fler heliga skrifter och att feminismen inte riktigt hittat dit och har en ganska så stark tro.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Joppo
2014-01-21 12:34
#4

Du kan ju alltid förklara för barnen att religionen bildades av en charlatan och att den innehåller massor med stollerier som gör att den inte bör tas på allvar. Detta blogginlägg innehåller en del av de knasigheter som de hålls med: http://blog.lindenfors.se/index.php/2012/09/08/mormonism/#.UEsUHHPmlZs.facebook

Sen borde ni väl prata med mamman också och förklara hur ni ser på saken. Om hon är en vettig människa så borde hon väl låta sina barn växa upp utan att indoktrinera med sin tro. Det är onekligen bättre att de får bilda sig sin egna uppfattning när de blir större och har en fullgod mental kapacitet att bedöma om mormonismen är något som de vill befatta sig med eller inte.

Woodland
2014-01-21 12:42
#5

# 4

I detta YouTubeklipp lägger James White ut texten om mormonerna. Han har haft utbyte med dem över 30 års tid och behandlar dem med respekt. De i sin tur betraktar honom som en de kan diskutera med. 

Klippet är 20 minuter långt. Han är en "expert" på kulten med mera.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

VildaVittra
2014-01-21 12:47
#6

#4 Jag tycker man ska visa respekt för den andre förälderns tro och inte använda sådana begrepp som stollerier och charlataner.

Bättre är att säga: Så tycker mamma/pappa, själv tycker jag så här….

Jag håller med om att barnen ska få välja själva, men det betyder inte att man inte ska ha med dom i sin egen tro och prata om den.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Joppo
2014-01-21 13:38
#7

#5 Jag får kolla på det när jag har tid :)

Vad har du själv för åsikt om mormonerna? Tror du att Joseph Smith var en charlatan eller att han hade kontakt med ett högre väsen?

#6 Jag menade inte att hon skulle använda mina ord bokstavligt. Men kontentan av det jag läst gör att ordet charlatan ligger nära till hands när man ska beskriva Joseph Smith.

VildaVittra
2014-01-21 13:55
#8

#7 Fast även om man inte använder begreppen, så ska man visa respekt. Varför ska man försöka nedvärdera den andres tro bara för att man skilt sig? Är översitteri något man vill lära sina barn?

Jag tycker att hela bibeln är en fantasisaga, de profeter som finns där är precis som mormonernas. För hur sund kan en person som ser gud i en buske vara i skallen? 😉

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Joppo
2014-01-21 14:28
#9

#8 Jag har inte pratat nåt om att nedvärdera. Jag menar bara att man objektivt skulle redogöra för hur Mormonismen kommit till. Sen tycker jag inte att tro ska lindas in bomull när man diskuterar det. Religion ska få kritiseras precis som allt annat. Det tycker jag man ska lära sina barn.

VildaVittra
2014-01-21 14:45
#10

#9 Visst ska man kunna kritisera en religion, men nu är det frågan om den andra föräldern. Skulle du vilja att dina barns far/mor kritiserade dig?

Jag vet inte om du är troende, men om du är det och vi skulle få barn tillsammans, vill du då att jag framställer det negativa i din tro för våra barn, istället för att allmänbilda dom? Eller sätter fokus på Ådalen och vad moderaterna gjorde där om du är moderat som exempel.

Religionskritik kommer de att höra ändå, jag skulle lägga krutet på förståelse genom allmänbildning och respekt istället.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Joppo
2014-01-21 15:18
#11

#10 Jag anser att man ska kunna diskutera både tro och icketro öppet, så det skulle jag inte ha några problem med. Dessutom anser jag att barnens bästa är det som väger tyngst och om de är på väg att dras in i en religiös sluten sekt så bör detta motverkas eftersom det kan innebära att de kan fara illa. Frågan i sig är väl inte helt okomplicerad, men jag anser att barn ska få bilda sig sin egen uppfattning i dessa frågor. Detta eftersom barnen saknar de vuxnas förmåga till kritiskt tänkande samt är i beroendeposition till sina föräldrar så har de ju en begränsad möjlighet att själva välja vad de blir pådyvlade.

Jag anser att det negativa i religionerna tillhör allmänbildningen likväl som de positiva aspekterna, så självklart är det ok att diskutera även de sidorna. Sen kan du väl prata om Ådalen om du vill det så länge som att du förklarar att det exemplet inte är applicerbart på dagens moderater på samma sätt som korstågen inte är representativa för dagens kristna. Jag är för övrigt ateist.

Woodland
2014-01-21 16:15
#12

# 7 Historien är inte snäll mot Joseph Smith. Vår mormonexpert är egentligen Camillhe. Hon har bott hos dem i USA och känner till dem på ett personligt plan. Från vad hon sade var de snälla människor. Detta med månggifte kom i fokus igen i Utah nyligen pga ett domstolsutslag, fastän att huvudkyrkan försökte distansera sig från den livsstilen. Det har framkommit mycket forskning som bekräftar att Mormons bok är ett verk av Joseph Smith tagen från flera olika källor. Jag tror inte att den är någon övernaturlig uppenbarelse eller att ängeln Moroni existerar. Om du googlar på Mark Hoffman och mormon forgery får du upp en fasinerande berättelse. Mormonerna har ett starkt inflytande i flera delstater i USA.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

VildaVittra
2014-01-21 16:39
#13

#11 Är svartmålning en diskussion? Notera vad du själv skrev "Du kan ju alltid förklara för barnen att religionen bildades av en charlatan och att den innehåller massor med stollerier som gör att den inte bör tas på allvar. …… Sen borde ni väl prata med mamman också och förklara hur ni ser på saken. Om hon är en vettig människa så borde hon väl låta sina barn växa upp utan att indoktrinera med sin tro."

Tycker du verkligen att det låter som underlag för en diskussion där man lär barnet respekt för andra? Varför måste du lägga in dina egna åsikter i det? Man skaffar ju barnen tillsammans och då får man ju även leva med det "negativa" sidan av den andra föräldern. Denne har ju lika stor rätt till barnet som en själv.

Hur vet du att dagens mormoner inte är vettiga om vi nu ska jämföra med Ådalen? Varför ska de dras med en stämpel på sig pga folks bristande kunskap om deras livstro?

Sedan har du inte samma åsikt som jag angående barns tankeförmåga. Jag var runt en tre år när prästen i församlingen beklagade sig över min verbala förmåga och ifrågasättande av bibeln, mina föräldrar sa aldrig något negativt om bibeln.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
gunillapower
2014-01-21 16:47
#14

vi har satt oss ner och pratat med barnen om att vi inte tror men att mamma gör det. dom var med på hennes dop och bröllop och det var ju en självklarhet.. dom har därimot sagt att dom inte har deras syn på människor. t.ex att mannen är överlägsen m.m. .  (förklarat på en 9 årings nivå) det som oroar är ju kanske mest det att (som jag förstått) de är väldigt bra på att övertala och kanske inte visar alla sidor av deras tro förens man är en av dom. och har på det sättet ingen chans att välja speciellt inte som barn.

VildaVittra
2014-01-21 16:53
#15

#14 Just kvinnosynen kan ni ju balansera genom att själva diskutera feminism osv med jämna mellanrum, just för att visa att alla inte håller med.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Joppo
2014-01-21 17:39
#16

#11 "Är svartmålning en diskussion?"

Jag har som du kanske minns redan skrivit att jag inte menade att TS skulle använda mina ord bokstavligt. För övrigt anser jag inte att det är svartmålning att kalla Joseph Smith för charlatan eller bedragare. Jag vet inte hur mycket du känner till om honom, men i de texter jag läst så anser jag att det framgår tydligt att hans historier inte har någon verklighetsanknytning.

"Tycker du verkligen att det låter som underlag för en diskussion där man lär barnet respekt för andra? Varför måste du lägga in dina egna åsikter i det? Man skaffar ju barnen tillsammans och då får man ju även leva med det "negativa" sidan av den andra föräldern. Denne har ju lika stor rätt till barnet som en själv."

Det tycker jag och det handlar inte om mina personliga åsikter. Läs gärna på lite om JS så kommer du att förstå vad jag menar. För övrigt handlar inte denna diskussion primärt om respekt(det är nåt som du hittat på) utan om att minska risken för att barnen far illa när de exponeras för denna potentiellt extrema religion. Hur stor risken är  svår att bedöma utifrån den knapphändiga information som presenteras, men om det råder sektliknande förhållanden så är det självklart en olämplig plats att växa upp på. Jag tycker TS gör helt rätt i att vara orolig för sina barn i denna situation. Att bara acceptera det rakt av utan ifrågasättande tycker jag våra jättekonstigt.

Hur vet du att dagens mormoner inte är vettiga om vi nu ska jämföra med Ådalen? Varför ska de dras med en stämpel på sig pga folks bristande kunskap om deras livstro?

Jag har inte uttalat mig om dagens mormoner. Jag har enbart ifrågasatt sanningshalten i boken som de baserar sin tro på och dess grundare. I fallet med dessa barn så är det väl bra att de får reda på att tron är baserad på nonsens.

_"Sedan har du inte samma åsikt som jag angående barns tankeförmåga. Jag var runt en tre år när prästen i församlingen beklagade sig över min verbala förmåga och ifrågasättande av bibeln."

_Det är möjligt att detta stämmer för dig, men i ett större perspektiv så är det väldigt vanligt att föräldrarnas tro överförs till barnet.

Upp till toppen
Annons: