Annons:
Etikettjesus
Läst 1707 ggr
[8sara888dormina]
12/6/13, 7:09 PM

jesus eller gud

Ni får ursäkta mig om detta inlägg de kan vara känsligt och skriva här, men sajtvärden får ta bort den om den känns fel,

Det är så att jag är andlig och vill ha svar på om detta med jesus, är det inte så att ni har glömt gud när allt handlar om jesus, vad var speciellt med jesus förutom att han var upplyst någon som kan svara på det, jag är öppen för allt och kan ta emot jesus om jag kan komma fram i min utveckling

Annons:
Woodland
12/6/13, 8:00 PM
#1

Vi svarar gärna på dina frågor. Faktum är att svar finns under Artiklarna. Titta gärna över titlarna där. Har du frågor angående vad som står där får du gärna återkomma.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
12/6/13, 8:23 PM
#2

Jag rekommenderar artikeln "de Kristnas Gud." till att börja med.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[8sara888dormina]
12/6/13, 11:49 PM
#3

#1

Jag vill ha era åsikter om det

[8sara888dormina]
12/7/13, 9:38 AM
#4

räknas jag som olämplig och diskutera med, är det så ni ska komma till gud var är kärleken som ni predikar om,

Woodland
12/7/13, 12:44 PM
#5

Vad synd att du missuppfattat mig! Jag är ledsen om du uppfattade mitt svar på det viset och jag ber om ursäkt. Du är naturligtvis värd  🙂att diskutera med och ämnet är inte heller olämpligt. Det är delvis därför JiF existerar - att diskutera Jesus.

Du frågade om Jesus och det vi kan berätta är vad de kristna har ansett om honom genom alla tider. Det var därför jag hänvisade dig till informationen in artiklarna; inte för att vifta bort dig. 

Men om du vill leta upp artikeln och läsa om den kristna gudsbilden kan du läsa att Jesus är den andra personen i den treenige Guden. Det finns Fadern (på svenska oftast kallad Gud), Sonen (Jesus Kristus) och Anden (den helige Ande). Jesus är lika mycket Gud som Fadern och Anden.

Jesus är den enda vägen till Gud. All räddning till evigt liv finns i honom och vi får den genom tro på honom. De kristna livet är inte en utveckling till en upplysningsnivå som i New Age. Den kristne växer till i Kristus genom kunskap, lydnad och lärande av bibelordet. Och kruxet är att detta kan endast ske genom hjälp av Gud den helige Ande själv.

MVH

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[8sara888dormina]
12/7/13, 1:07 PM
#6

#5

Jag har försökt att öppna mig och känna av jesus ande, men känner inte av hans närvaro

Annons:
Woodland
12/7/13, 3:21 PM
#7

# 6

Gud Fadern genom den helige Ande drar oss till Jesus men inte genom att "känna av" som du skrev. Det är helt förståeligt att man som new age utövare tror att det är på det viset. Jag klandrar dig inte för det för du har fått lära dig att det är så det skall gå till. 

När Jesus Ande upplyser oss är det inte till en utveckling utan till att visa vårt stora behov av upprättelse. Jag tror att för att du skall få ett grepp om detta får du tänka i sådana banor att det är inte att något av ditt eget som blir förstärkt som man eftersträvar i nyandligheten. När Gud arbeta med oss ser vi att vi är fullständigt utan allt som han godkänner. Men han godkänner Jesus helt och fullt och vi kan få del av hans meriter genom tro.

Vi använder uttrycket "syndare". Det betyder att vi bl.a. missar målet. Då ropar vi på Gud (i bön) och han svarar. Detta är det största av alla under! Genom frälsning gör Gud oss som är fiender till älskade barn. Han ger oss ett nytt sinne. Han förändrar oss. Vi måste bli förändrade i vårt innersta väsen. Jesus sade själv - Om inte en människa föds på nytt kan hon inte se himmelriket. 

Som jag skrev i #5  är Jesus enda vägen till Gud.  Jesus är den ende frälsaren. Han delar inte plats med någon. Han är inte en utav många andar eller avatarer. Han skapade allting och härskar över allt. Han gav sitt liv för att de som kallar på honom skulle bli räddade. Han godkänner inte att jag eller du har några andra gudar (läs andar) i våra liv. Sådan är bibelns Gud. 

Har du en bibel?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[8sara888dormina]
12/7/13, 9:57 PM
#8

#7

Ärkeänglarna då var är deras plats mellan gud och jesus då,

Woodland
12/8/13, 9:46 AM
#9

Ärkeänglarna är inte mellan Gud och Jesus. De betjänar Gud- Fader, Sonen och Anden och utför Guds vilja och befallningar utan att ifrågasätta. Oavsett rangordning tillber änglarna Gud med djup vördnad. De förundrar sig över Guds frälsningsplan. De betjänar de frälsta och beskyddar folk i allmänhet allteftersom Guds vilja och plan genomförs här på jorden.  

Det finns två ärkeänglar som namnges i bibeln. En heter Mikael, denne har ett särskilt förhållande till Israel. Den andre heter Gabriel och är budbäraren. Gabriel berättade för Daniel om det andliga tillståndet bakom världens riken. Han kom till templet i Jerusalem med budskapet till prästen Sakaria om Johannes döparens födelse. Johannes blivande far trodde inte på Gabriel och blev stum tills Johannes föddes. Det viktigaste uppdraget vi känner till var när han kom till Maria och berättade att hon var utvald att bära världens Frälsare. 

Som en bibeltroende kristen söker man inte gemenskap med änglar eller budskap från dem.  (Enligt bibeln har de inte vingar utan vingar är en konstnärs återgivning för att förmedla att de kom och gick som osynliga.) Läran om änglar som förmedlare mellan Gud och människor uppkom under apostlarnas tid. Dessa läror kallades för gnostism (Grekiska - γνῶσις   kunskap). Gnostiker lärde ut att man var tvungen att närma sig Gud genom änglar och andra ande varelser. De framhöll att Jesus var en högt stående ängel och inte mer. Detta är djävulens lögn för att hålla folk från Jesus. Han använder alla knep för han har ett brinnande hat mot Jesus, hans folk och allt som är gott. Jesus är Gud och tillbeds av änglar. (Hebreerbrevet kapitel 1) Aposteln Paulus skrev i Kolosserbrevet 2 att i Jesus Kristus finns alla kunskapens skatter gömda.  Vi behöver endast honom och han tar emot alla som kommer till honom i tro.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[8sara888dormina]
12/8/13, 11:30 AM
#10

#9

Så du menar att utan jesus så kommer jag inte åt någon kunskap eller kommer till gud, men om jag söker enbart gud då för du säger ju att jesus och gud är en och samma, så verkligheten när jag söker gud så kan det vara jesus utan jag är medveten om det, alltså jag kan ju kalla gud för jesus tror inte gud skulle ta illa upp, vet inte om du förstådd vad jag menar

Woodland
12/8/13, 7:07 PM
#11

Det finns många gudar i världsreligionerna. De kristnas Gud har uppenbarat sina tankar för människan i bibeln. Det är i bibeln vi får kunskap om Gud. Kunskap om Gud kommer inte till oss under en passiv meditation eller ingivelse, drömmar, röster och syner som i nyandligheten. Den kristnes kunskap kräver tid och läsning. Enligt bibeln är det Fadern som drar en människa till Jesus. Jesus frälser människan och sedan inleder människan en relation till Gudomen. (Joh. 6) Vi får en Fader i himlen som har omsorg om oss. Vi blir adopterade av Gud i hans rike. Vi får en Frälsare och bror i Jesus och den helige Ande bebor varje troende som ett tempel. Jesus som vår överstepräst ber för oss i himlen. Fadern kan endast nalkas genom Jesus. Det är därför Jesus sade han är vägen sanningen och livet. Jesus sade INGEN kan komma till Gud Fader utom genom honom. Men du behöver inte vara orolig att du ska "missa" Gud genom att blanda ihop personerna. De tre är en Gud. Vi kan inte förstå detta för det är bortom vårt förstånd. Vi måste bara acceptera det. Så om du vänder dig till Jesus som är Gud gör du inte det förgäves.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

jonnaponny21
12/14/13, 10:43 PM
#12

Gud och jesus= 1. Jesus och gud är ett.

[ElisabethToll]
12/19/13, 7:15 PM
#13

Gud, Jesus och Den Helige Ande är som solen; Gud är ljuset, Jesus är strålarna och Anden är värmen. Typ så tänker jag 😃 Jag fick höra det på ett kristet läger jag var på! ^^ 

Kram!

Annons:
Upp till toppen
Annons: