Annons:
Etikettbibeln
Läst 3715 ggr
Woodland
12/4/13, 6:35 PM

LUCIFER/SATAN

LJUSETS ÄNGEL

Enligt Hes. 28 vet vi att Lucifer, latin för dagsstjärna, är en kerub. Guds tron i himlen bärs av keruber och Lucifer hade den förnämsta positionen ovanför Guds tron med auktoritet och satt till att vara beskyddare. Han var den mäktigaste av alla de skapade himmelska skarorna; ofattbart vacker, mäktig och intelligent. Han ledde tillbedjan i himlen genom musik och var täckt med ädelstenar och guld.  

När högmod tog tag i hans sinne gjorde han uppror mot Gud.  En tredjedel av Herrens änglar anslöt sig till Lucifers uppror.  Vi kan läsa i Jes. 14:12 – Ack , fallit har du från himlen, lysande stjärna, gryninens son, du har krossats mot jorden, du som betvingade folken. Det var du som sade till dig själv: “Upp till himlen skall jag stiga. Ovan Guds stjärnor (andra angelvarelser) skall jag resa min tron och ta säte på gudaberget längst uppe i norr. Jag skall stiga upp ovan molnen, jag skall bli som den Högste". 

Som en kerub har han fyra ansikten och vingar. Han är evig förlorad. Han frestade Eva i paradiset genom att säga - “Har Gud verkligen sagt . . .?” Han ifrågasätter Guds ord och vill så tvivel i människors sinnen. Han har vissa titlar i bibeln – Demonernas furste (Matt 12:24 )världens härskare (Joh. 12:31), världens gud (2 Kor. 4:4), fursten över luftens rike (Ef. 2:2).

Han vill gärna ha ära, bön och tillbedjan för dessa saker tillhör HERREN Gud. 

Men hur är det med de troende?

Teologen och bibelläraren R.C. Sproul förklarar hur det är ställt mellan den kristne och fienden dvs Satan.

>>Satan är en metamorfisk karaktär. (I motsatts till Gud som alltid är densamme  förvandlar han sig själv efter sina syften. Woodlands kommentar) Han uppför sig som en “ljusets ängel” och vill ge sken av en viss sorts godhet för att motta beröm. Världen är hans arbetsfält.

Den förste Adam som hade sällskap med Eva i paradiset, frestades av Satan och föll. Den “andra” Adam, Jesus Kristus, frestades ensam i öknen 40 dagar av Satan och Jesus vann över honom. Jesus berättade för lärjungarna att han såg Satan slungas från himlen. (Luk. 10:18)  (Satan förlorade sin position men har ändå tillträde till Guds himmel som Anklagaren. Se Jobsbok Kap. 1: 6-11 och 2:1-6. Woodlands kommentar ) Satan kan inte lyfta ett finger utan Guds tillåtelse. 

Mot den troende agerar han på två sätt: frestelse och anklagelse. 

I Herrens bön “bevara oss från den onde (panaros Gr.)” vet vi att Herren beskyddar oss.

Job blev frestad genom smärta och anklagelser. Satan anklagar de kristna och visar oss hur dåliga vi är i ett försök att skilja oss från korset. När den helige Ande överbevisar oss om synd finns det en sötma i hans verk för han lovar oss förlåtelse och återställning. När Satan anklagar oss om synd är det för att förlama och förgöra oss.  Vi vet att vi är skyldiga inför en helig Gud men Jesus är vår rättfärdighet.  <<

Jesus sade  “Tjuven kommer bara för att stjäla, slakta och döda. Jag har kommit för att de skall ha liv och liv i överflöd.” Jesus Kristus besegrade Satan totalt på korset.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[Juel70]
12/4/13, 10:05 PM
#1

Amen, tack för detta inlägg. Det behövs riktig kunskap om både mörkret och ljuset. Och lovat vare Herren Jesus namn.

Lilla Stjärna
12/5/13, 11:10 AM
#2

Ja, tusen tack, Woodland 🌺

">>Satan är en metamorfisk karaktär. (I motsatts till Gud som alltid är densamme  förvandlar han sig själv efter sina syften. Woodlands kommentar) Han uppför sig som en “ljusets ängel” och vill ge sken av en viss sorts godhet för att motta beröm. Världen är hans arbetsfält."

Sanna dina ord!

Kan bara instämma med #1 Juel70 också ✨✨✨!

Woodland
12/5/13, 12:30 PM
#3

# 1 och 2

Vi har mycket att tacka Jesus för! Gud välsigna er! ❤️

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[kajmal"]
12/5/13, 3:02 PM
#4

körde på en helsvart varelse med min bil

tog flera år innan jag kunde berätta det för någon, utan att börja gråta

[Juel70]
12/5/13, 3:07 PM
#5

#4 Är du öppen för dom, så kommer dom helt klart i tid och otid. Jag har också en gång i livet varit där och sett en massa konstiga saker som inte är från Gud.

[kajmal"]
12/5/13, 3:11 PM
#6

#5  det var för ca 10 år sedan, nu mera kommer det bara ljusa väsen

Annons:
[kajmal"]
12/5/13, 3:53 PM
#7

#4          Det är natt, jag har svårt att andas. Som

många gånger förr går jag upp och ut och tar bilen för att köra en bit, och som vanligt får jag lättare

att andas när jag kommer ut ur huset. När jag kört sju, åtta kilometer ser jag en svart skugga i form

av en människokropp på vägen. Det slår till i bilen när jag kör på den. Jag vågar inte att stanna utan

fortsätter att köra någon mil. På hemvägen händer ingenting, andningen har lättat och jag går och

lägger mig och sover. På morgonen när jag vaknar går jag ut och kollar på bilen, men jag ser inga

märken på den. Långt senare läser jag i en bok att när det är andar närvarande får man för mycket

energi och får svårt att andas.

[Juel70]
12/5/13, 4:22 PM
#8

Kajmal, man kan bli helt fri från dessa ande- och demonmöten och vara helt fri. Den Jesus gör fri, är verkligen fri. Först måste du stänga porten till dessa andeväsen och utomjordingar och sedan söka Jesus. Han ska hjälpa dig, om du vill bli fri.

[kajmal"]
12/5/13, 4:33 PM
#9

jesus är en utomjording…….de kom till jorden för att lära mäniskorna att värna om sin andlighet………gud har ingen sett därför att  gud är alla mäniskors gemensamma andlighet.  alla människor är gud själva i sin andlighet

AngelicFriend
6/11/14, 8:41 PM
#10

Oj. Det var verkligen spännande, Det är synd att Lucifer är förlorad. Men det var hans fel. Ja det är klart att Jesus vinner mot dem. :)

Heej

Gurky
6/12/14, 1:40 AM
#11

#10 Varför skulle han vara förlorad? Rent objektivt (om man nu kan vara det i såna här sammanhang) så framstår han som guds genialiska mästerplan. Han är om något, än viktigare än Jesus i det hela.

[Juel70]
6/12/14, 7:47 AM
#12

#11 På vilket sätt tycker du att Lucifer skulle vara en genial mästerplan? Utveckla gärna.

Gurky
6/12/14, 7:31 PM
#13

#12 Hur tror du att allt skulle vara om han inte skulle finnas? Förutom att du skulle vara i ett tillstånd av icke-vara då du inte skulle uppskatta någonting. 

Simplifierat så går tankesättet så här:

Att Adam och Eva åt äpplen från trädet är uppenbart en av dom större stegen i planen. Du har nu människor som kan skilja på gott och ont, du har en "goding" (Gud) och en "onding" (Lucifer), med resultatet att du har människor som är mentalt nedbrutna och som är lätta att manipulera. Om inte det var nog så hjälper Lucifer Gud att skilja agnarna från vetet och dessutom agerar han herde genom att bara finnas till.  

Så utan Luficer som agerar good cop, bad cop, så skulle inte Gud "finnas". 

Man kan dra paralleller mellan kristendomen och tex händelser i modern tid där det mest uppenbara exemplet är att se på USA. Dom målar upp terrorismen som det största hotet mot deras samhälle, vilket gör att folk är beredda att gå med på sånt dom inte skulle ha gjort annars.

Annons:
AngelicFriend
6/12/14, 7:35 PM
#14

Jag förstår inte riktigt här.. Lucifer ville vara som gud, få hans ära och allt, få högre rang som Gud? Eller har jag fel men det är väl bara Gud som väljer vem som ska lida eller vila i frid?

Heej

Woodland
6/12/14, 7:39 PM
#15

# 13

Så utan Luficer som agerar good cop, bad cop, så skulle inte Gud "finnas". 

På ett sätt är du rätt nära när du målar upp planen. Men Gud är helt självtillräcklig och behöver inget. Han har sin plan och därigenom visar han sin godhet. 

Adam och Eva var de mest intelligenta som har någonsin funnits. De var inte begränsade av svagheter med mera. De visste båda två vad som hade sagts men valde att inte lyda Gud. 

Du har helt rätt att Lucifer/Satan är underställd Gud och tjänar Guds syften.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

AngelicFriend
6/12/14, 7:41 PM
#16

Aha okej. :)

Heej

Woodland
6/12/14, 8:19 PM
#17

# 14

Lucifer ville vara som gud, få hans ära och allt, få högre rang som Gud? 

Ja.

Eller har jag fel men det är väl bara Gud som väljer vem som ska lida eller vila i frid?

Lida eller vila i frid - vad menar du?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
copse
6/13/14, 7:20 PM
#22

Det har blivit lite Off Topic här inne, så jag har tagit bort ett par inlägg och flyttat dem hit: Gud är god.

Fortsätt gärna diskussionen om Guds godhet där! I denna tråd diskuteras Lucifer/Satan.🙂

// copse

Medarbetare på Jesus iFokus.

Upp till toppen
Annons: