Annons:
Etikettkyrkan
Läst 16514 ggr
pippa__
2013-09-16 20:01

Skillnader?

Är lite nyfiken på en grej.

Vad är det för skillnad på en pingstväns tro och en "vanlig" kristen?

Tacksam för svar =)

Annons:
Camillhe
2013-09-16 20:59
#1

Jag tror de flesta pingstvänner ser sig som vanliga kristna ;) Jag gör det iallafall. Olika kyrkor har lite olika gudstjänstsätt, olika sånger, olika sätt att uppträda. Men de flesta frikyrkor i Sverige delar samma grundtro, så det som skiljer är nog främst lite olika gudstjänstordning. Dock har väl pingstkyrkan varit den kyrka som haft starkast betonign på Andens gåvor, däribland tungotal. Men nu är det nog spritt även i de flesta andra frikyrkor.

Kerstin Johansson
2013-09-16 21:01
#2

Hejsan… Vad jag har förstått så är det ingen skillnad. Pingstvännerna är också kristna och lever väl enligt Bibelns. troslära. Rätta mig om jag har fel men e nästan säker på att de e så.

pippa__
2013-09-16 23:00
#3

Den uppfattningen jag har fått av pingstvännerna är att dom är mer "vilda". Nån skillnad måste det väl va annars hade dom väl lika gärna kunnat gått i en vanlig kyrka?

Jag känner lite mer sektbeteende när man tittar på pingstvännerna, vad beror det på?

Camillhe
2013-09-17 03:37
#4

Vad är en vanlig kyrka? (lättare att svara om man förstår vad du utgår från)

pippa__
2013-09-17 22:23
#5

#4 Jag syftar på svenska kyrkan när jag skriver "vanlig" kyrka.

Menar bara att det måste vara någon meningsskiljaktighet mellan den olika tron annars hade det inte behövt va så uppdelat.

Just nu är min undran egentligen bara vad som är skillnaden på en från svenska kyrkan och en pingstvän?

Kerstin Johansson
2013-09-18 00:43
#6

Ja kan väl säga så här att. I den vanliga kyrkan är det ofta mycket stelt och tråkigt. I alla fall där jag varit. Medans det i Pingstkyrkan är en mer avspänd stämning men för den skull tar man ändå seriöst på kristendomen och bibeln. I högsta grad. Man kommer mera närmre varann och Gud. Det är en glädje varje gång man går dit som jag inte upplevt i den vanliga kyrkan. Det är mer som en familj.. Att det e uppdelat beror nog på att pingstvännerna har en annan syn på Gudstjänsterna. De predikar inte så stelt som i kyrkan där man ju nästan somnar. Ne de väver in sina egna erfarenheter och gör det därmed MYCKET MERA spännande och intressant att lyssna på.Och så har dem ett speciellt tema de pratar om varje söndag med otroligt duktiga och intressanta missionärer. Sen så är det underbara sångare som sjunger där jag går så man riktigt ryser när de sjunger. De kan bla sjunga den vackra Håll mitt hjärta av Björn Skifs, Gabriellas sång bland många många andra vackra sånger.. Så det är ren fröjd. Gladys del Pilar e bla där och sjunger ibland.. I Huddinge Pingstkyrka. Att det skulle vara nån sekt håller jag absolut inte med om.. Gå dit och lyssna vettja så kan ni ju uttala er sen.. Synd att du fått den uppfattningen. Men bor du i Sthlm eller befinner dig där en söndag så e du varmt välkommen dit. Och ja kan nästan garantera att du får en helt annan uppfattning om Pingstkyrkan… Kramis :)

Annons:
[Juel70]
2013-09-18 08:46
#7

Jag har varit till både pingstkyrkan och vanliga kyrkan där jag bor.

 I vanliga kyrkan kan det vara svårt att "släppa loss" till en psalm, medans i pingstkyrkan har man andra slags lovsånger där man lättare kan ta till sig glädjen och låta Guds Ande flöda. Det är mer avslappnad stämning där. Det gör inget om någon människa blir rörd av Guds Ande och börjar gråta och lyfta sina händer för att prisa Gud.

Jag ser sällan någon i vanliga kyrkan som lyfter sina händer och tackar Jesus. Det kan vara lite stelt, det är ju synd. Jag tror det blivit ganska "inrutat" i Svenska kyrkan med alla stela psalmer.

Man skulle ändra lite på psalmerna: lägga till flöjt och trummor och gitarr och piano 🙂 så skulle det inte vara lika stelt! Och lite handklapp.. då skulle det svänga lite mer 🙂😇

pippa__
2013-09-18 11:44
#8

Ah, då förstår jag!

Jag tackar för svar!

#6 Jag bor i Skåne, så känns lite långt till Sthlm bara för att kolla en gudstjänst =)

[Juel70]
2013-09-18 13:25
#9

Men jag måste säga att jag trivs med att gå till svenska kyrkan också. Ingen kritik. Svenska kyrkan har sin charm!

pippa__
2013-09-19 01:54
#10

Så bra =)

Woodland
2013-09-19 14:05
#11

# 3

Jag känner lite mer sektbeteende när man tittar på pingstvännerna, vad beror det på?

Du är kanske inte van vid stilen de har. De många pingstvänner jag känner är som vilka människor som helst: utåtriktade och välfungerande samhällsmedborgare.  😉 Jag tillhör varken svenska kyrkan eller pingströrelsen men tycker att jag vill se en vördnad i tillbedjan och en sund och ren predikan i gudstjänsterna oavsett vilken kyrka . Jag har inget emot att det svänger men gillar de gamla psalmerna för det finns substans i texterna jämfört med bara en upprepning av en eller två strofer i en lovsångskör. Sedan är det kul att lyssna till sångare bara man inte glömmer att församlingen bör sjunga också. En blandning kan vara bäst. 

# 5

Menar bara att det måste vara någon meningsskiljaktighet mellan den olika tron annars hade det inte behövt va så uppdelat. 

Uppdelningen av de olika kyrkorna har sitt ursprung i historien och från olika läror baserade på bibeltolkningar. Sv.kyrkan har varit en statskyrka och politikerna har blandat sig i mycket när det gäller henne. Fastän den är en frikyrka sen 2000 fortsätter dom med det. Pingströrelsen hade en brokig början och många församlingar delade sig snart och även idag fortsätter detta med församlingar med andra tyngdpunkter (som Maranta). 

Man har en tendens att klassificera alla församlingar inom en rörelse eller samfund som samma. Men det finns olika typer av församlingar inom svenska kyrkan och pingströrelsen. 

Generellt sett kan man säga att i dagsläget skiljer sig pingströrelsens synsätt från sv kyrkan när det gäller församlingssyn, gudstjänstutformning, barn/vuxendop, nattvardssynsätt, m.m. När det gäller t.ex. samkönade äktenskap och tungomål håller somliga präster inom sv. kyrkan med pingströrelsen.

Det är bra att du ställer dessa frågor! 🙂

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

pippa__
2013-09-19 18:10
#12

Jag är tacksam för svar som stillar min nyfikenhet =)

Kerstin Johansson
2013-09-19 22:45
#13

Vad är Maranta? Där jag går i Pingstkyrkan så sjunger även församlingen med i sångerna, psalmerna. Jag har väl gått där ca ett år men är helt fast… Man känner en sån stark Gudsnärvaro och sån kärlek. Men det viktigaste e dock att man finner den plats som "känns rätt" just för sig själv. Pippi du kan ju pröva att gå till Pingstkyrkan där du bir.Den finns ju över hela Sverige. Just att många släpper loss och sträcker sina händer mot Gud/Jesus tror ja många förknippar med sektbeteende tyvärr el att de talar i tungor.Men tänk då på att Jesus talade väl i tungor el? Och att sträcka upp händerna bara är ett sätt att Prisa VÅR GUD.. Inget konstigt med det. Kram på er…

Annons:
pippa__
2013-09-20 03:14
#14

#13 Kanske går dit nån gång i rent analytiskt syfte. Om jesus talade i tungor kan jag inte svara på då jag inte tror på det.

[Juel70]
2013-09-20 15:16
#15

Jag vet inte om det står nånstans i Guds ord att just Jesus talade i tungor, men däremot så fick ju Jesu lärjungar hjälpare, Guds Ande vid pingst och som manade dom att pratade med främmande tungomål.

Det har hänt ofta att människor som talar i tungor faktiskt pratar ett annat språk, som dom inte kan.. tex grekiska och så är det någon som förstått vad dom säger.

Själv när jag pratar tungomål så kan det låta som kinesiska eller arameiska. Repeterar ofta vissa meningar, men har ingen aning om vad det betyder, men känner ofta den helige ande börjar växa i mig när jag pratar tungomål. Syftet med tungomål är ju att det ska stärka oss inifrån på ett språk som inte den onde förstår.

Det står alltså i Guds ord att den onde kan förstå tal och skrift och påverka tankar, men inte läsa tankar.. men han är säkert bra på kroppsspråk, men änglaspråket förstår han definitivt inte.

[Juel70]
2013-09-20 15:18
#16

Pippa, ja gör det i rent analytiskt syfte om du vill, för det kan hända också att Gud rör vid dig, och du kommer aldrig bli densamme igen efter det. Och det är ljuvligt när Gud rör vid en! ❤️

Woodland
2013-09-20 20:19
#17

# 13

Vad är Maranta?  

Maranata var ursprungligen en norsk rörelse. Den kom till Sverige runt 1960 och resultaterade i att flertal medlemmar i pingströrelsen bröt sig ur och bildade nya församlingar. När pingströrelsen började var det som det brukar vara i väckelsen lite rörigt. Levi Pethrus var en stark frontfigur i väckelsen men med tiden så lugnande det ner sig i många församlingar för de såg att allt var inte Guds Ande utan den mänskliga anden var inblandad och det ledde till mycket skada. L. Pethrus hade en gedigen bakgrund som utbildad baptistpredikant och höll de flesta villoläror i check.  Utbrytarna trodde inte att pingströrelsen skulle överge alla dessa känslomässiga yttringar och hög ljudnivå och drog sig undan. Dessa ansåg att det var att hindra Gud när mera ordning i mötena kom på tal - fast enligt bibeln skall det absolut vara ordning under en gudstjänst. De ansåg bl.a att väckelsen kvävdes ..  Maranta splittrades också och finns nu på få ställen i landet, störst i Stockholm och Örebro med runt 500-600 medlemmar.

Men det viktigaste e dock att man finner den plats som "känns rätt" just för sig själv. 

Jag håller med, därför att det finns någonstans för varje gudsbarn att dela gemenskap och tjäna. Med ett förbehåll -  så länge församlingen håller sig till den sunda läran.

Men tänk då på att Jesus talade väl i tungor el?

Pippe har rätt. Jesus talade inte i tungor. Han kände sin Far på ett sätt som inte är möjligt för oss. Som Guds Son hade han en gemenskap med  Fadern och hade Anden utan begränsning. Han kände Fadern ansikte mot ansikte för Han den andra personen i treenigheten var Gud och hos Gud som Ordet. Joh. ev. 1.

_Och att sträcka upp händerna bara är ett sätt att Prisa VÅR GUD.. Inget konstigt med det. 
_

Där ger Psalmisten dig rätt. Att lyfta händerna i bön finns i gamla testamentet och de tidiga kristna använde också detta uttryck i tillbedjan och bön. 

Pippi - Ett tillägg till mitt svar av # 5 - Varje pingstförsamling är självständig och därmed finns möjlighet för en stark pastor att föra fram sin egen agenda. I andra samfund finns en föreståndare över t.ex. ett distrikt eller en biskop som har ansvar. Det finns för och nackdelar med båda formerna.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

pippa__
2013-09-22 01:55
#18

#16 Tvivlar starkt på det då jag inte har ett uns av tro i mej =)

Woodland
2013-09-22 12:09
#19

#18 Har du fler frågor om ämnet i TS?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

pippa__
2013-09-23 04:14
#20

Nä inte vad jag kan komma på just nu =)

Annons:
tlover
2013-10-05 20:37
#21

Vissa pingst kyrkor kan däremot vara "lika tråkiga som svenska kyrkan" pingstkyrkan här i närheten är det 😕

Nått jag inte sett folk ta upp heller är det att man inte barndöper i pingstkyrkan som man gör i tex svenska kyrkan.

l'm back

Woodland
2013-10-06 00:37
#22

# 21 Hejsan, Vill du förklara vad du anser ordet "tråkiga" innebär för dej? Det underlättar för oss som läser. Jag skrev i förbigående om skillnader i dopsynen i mitt svar till #5 i inlägg #11. Tänker du på någonting mera ang. detta ämnet?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

tlover
2013-10-06 07:08
#23

#22 oj missade det 😊 ang dopet alltså. Däremot ska det finnas barnvälsingnelse (jag har inte varit på nån som jag minns men när jag var jätteliten var jag säkert på en) dvs att man träffas, välsignar barnet osv

ang tråkiga så menade jag likt svenska kyrkan (därav "") jag har vuxit upp där man känner kärleken då man sjunger lovsånger, i svenska kyrkan däremot känns det mer som ett tvång (finns säkert undantag åt andra hållet också såklart) jag har heller aldrig varit med om att nån slänger upp händerna och prisar gud på ett möte i svenska kyrkan (dom få jag gått på som inte är begravningar eller liknande… då förstår jag att man inte prisar gud).

Men det kan ju bero på att många går till svenska kyrkan av gammal vana (man "ska") så det kan vara dom som gör att det verkar så annorlunda (i pingstkyrkan här i närheten tror jag det är lite samma då det är en väldigt gammal pingstkyrka, mina gammelmormors lillasyster (som dog förra året 104 år gammal) växte upp i den byn och var inte barndöpt så då vet ni lite hur gammal den är.

l'm back

Upp till toppen
Annons: