Annons:
Etikettbibeln
Läst 3404 ggr
[lenniiis]
2013-08-09 23:09

Att klä sig utmanande är fel?

Hur ser ni på att klä sig utmanande? Min kompis har blivit religiös och hon har berättat för mig att man syndar om man som kvinna klär sig på ett sätt som skulle få en man att tänka på oss sexuellt, och då skulle det räcka med att visa magen för killar "är sådana". Hon tycker också att bikini är fel. Jag är väldigt förvirrad då hon inte var så här för bara ett år sedan.. Allt har gått så snabbt och jag själv är väldigt okristen (tror väldigt inte på bibeln/koranen/allt, den/dom kan ni aldrig få mig att tro på, men vill tro på något högre än mig själv i alla fall).

Anledningen till hennes tyckte är för att det tydligen står i bibeln att en man inte ska tänka på en annan kvinna, då är man otrogen i hjärtat (vet inte exakt vad hon sa). Alltså ska man som kvinna inte fresta mannen till att synda??

Jag är en tjej med starka åsikter och det här känns så fruktansvärt fel för mig, men Jesus har räddat henne ur depression och det är jättekul för henne att hon har hittat något sådant. Jag vågar aldrig säga vad jag tycker för då skulle vi bara börja bråka tror jag…

Det känns bara som att allt man gör är syndigt enligt bibeln (koranen också kanske, men utgår ifrån bibeln nu). Och min kompis tycker också att en mördare som vänt om sig till gud/kristus och ångrar sig ska komma till himlen, men vi som inte tror på gud ska torteras i all evighet i helvetet även fast vi kanske är världens snällaste människor. För det är "rättvist". Förstår inte hur man kan tycka så :( Jag är väldigt intresserad av religion för jag tycker det är intressant, men jag kan verkligen inte tro på bibeln. 

Ser ni också så här på oss okristna? Och hur ser ni förresten på att visa lite urringing eller mage?

Annons:
[lenniiis]
2013-08-09 23:12
#1

Vill verkligen inte vara respektlös eller så. Men det här känns så fel för mig.

Woodland
2013-08-10 13:54
#2

Dina frågor är helt OK och jag uppfattar dem inte som respektlösa på något vis. När en människa upplever frälsning i Kristus blir man en ny skapelse. Bibeln (aposteln Paulus i NT) beskrev det som att- Vad man en gång älskade, hatar man och tvärtom. En radikal omvändelse är ett oerhört starkt skeende i en människas liv. De blir inte alltid förstådda och får inte sällan utstå kritik och t.o.m. förföljelse av sina närmaste. Ingen av oss "förtjänar" Gudsgemenskapen. Enligt bibeln är alla födda i synd med ett hjärta eller sinne som är i fiendeskap med Gud. Vi människor hatar bibelns Gud, helt enkelt. Människor som begår hemska brott kommer under en större dom inför Herren men i grunden är alla människor syndare. Ingen av oss förtjänar någoting av Honom men han öser ut välsignelser över oss ändå. För att lösa problemetmed den brutna gemenskapen kom Jesus och tog på sig sitt folks synd på korset och genom tro återupprättade kontakten med Gud. Det är endast p.g.a. vad Jesus Kristus har gjort för oss som möjliggör människans räddning. Så Guds fiender blir i Kristus hans älskade barn. Detta låter säkert främmande i dina öron men det är så här vi kan läsa i bibeln. Detta budskap har de kristna fört ut över hela världen. Det gäller dig också - inget undantaget. Alla skall få höra det. När det gäller klädsel är det delvis en fråga om avskildhet inför Gud och kultur. I många länder har det varit otänkbart för en kristen kvinna att bära bikini. I Sverige har man ett mera avslappnat synsätt på människokroppen än i många andra länder. Vad som är viktigt för din kompis är att hon får följa sitt samvete i detta. I och med att tendensen till att synda finns i varje människas hjärta är det inte möjligt att reducera en annans lustar från en sida, men din kompis vill ha det klart från hennes sida. Hoppas detta hjälper dig att förstå. Du får gärna fråga mera.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2013-08-10 14:31
#3

Hon kanske känner att hon vill hedra sin kropp genom att inte visa för mycket av den i opassande sammanhang?

Bikini eller baddräkt har ju alla på sig när dom badar, men allt handlar väl om vad man har i tanken när man väljer bikini. Om man vill bara bada eller stoltsera lite på stranden med bikini. 🙂

Själv springer jag i numera hihi. Men jag tror man får en mer "helig" syn på sin kropp, att man ska vårda den, och inte exponera den hur som helst, men det där är väldigt personligt.

[lenniiis]
2013-08-10 15:29
#4

#2 Vilken tur! Tack för svaret. Jag tycker det är väldigt tråkigt att man vill tro på något som säger att hela en själv är en synd. Gud verkar ju inte god enligt mig? Det står ju så konstiga saker i bibeln och jag kan bara inte tro på det. Även om jag skulle vilja, för kristna människor verkar ju väldigt lyckliga över ett liv med Kristus.

Och man har ju hört att Gud är en avundsjuk Gud - varför säger man så? Jag tycker hela grejen är läskig bara.

#3 Nej, så tror jag inte det är. Eller, det skulle det väl kanske kunna vara, men så tolkade jag det inte i alla fall. Hon la upp det som att vi kvinnor inte vill fresta männen till att synda - därför ska vi inte klä oss utmanande. Hon säger att hon ska köpa en typ av baddräkt som går till halva låren och inte visar några bröst. Är inte detta mer muslimskt tänk? Med heltäckande kläder och så? Hade INGEN aning om att det även stod sådana här saker i bibeln.

I "numera"? Vad är det? :o

[Juel70]
2013-08-10 17:18
#5

#4 Jag SPRINGER i numera.. alltså springer i vattnet så fort som möjligt 😃

[Juel70]
2013-08-10 17:20
#6

Nja, var och en ska kunna rå över frestelser, vad det nu än är. Det finns ett bibelord om det… Nåt i stil med.. om synden står vid dörren.. så ska du kunna råda över frestelsen.

Annons:
Woodland
2013-08-10 19:35
#7

# 4 Allt detta är nytt för dig, eller hur? Jag förstår att du tycker detta är konstigt. När jag skrev om synd använder jag ordet med tanke på vår gudsrelation. Syndens frukt omringar oss och uppror mot Gud genomsyrar vårt tänkesatt och levnad. Även i tills sinnes "goda" människor finns avund, girighet, högmod, hat osv. Ingen av oss kommer undan förutom en och det var Jesus. Jesus sade att endast de sjuka behöver en läkare. Jesus är frälsaren för de som är medvetna om att de är syndare och behöver räddas. Gud är god. Han gör aldrig fel och som suverän kan han inte dömas av någon eller något någonsin. Det är en skrämmande tanke för oss för vi vill gå vår egen väg och landa rätt fastän vi inte bryr oss om Honom. Gud kan inte beskrivas helt i människoord. Gud talar till mänskligheten som en förälder talar med små barn. Han sänker sig ner till vår nivå och använder liknelser som vi kan relatera till och dessa liknelser kallas antromorfiser. Jag citerar vad jag skrev i en annan tråd - Antropomorfism är att tillskriva Gud mänskliga egenskaper både matriella och immatriella. Materiella – ögon, händer, öron osv. och icke materiella – sorg, vrede, glädje osv. Bibeln är full av dessa därför att vi är så begränsade och måste ha en bild vi kan relatera till. Detta är förankrat i den judisk-kristna Gudsbilden. Vi har ofta diskuterat de "konstiga saker" som står i bibeln här i forumet. Du får gärna fråga om dem här. Vi kan svara dig direkt eller hänvisa till en tidigare diskussion i ämnet.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[lenniiis]
2013-08-11 13:24
#8

#7
Relativt nytt. Jag har ju alltid varit nyfiken och diskuterat med kristna, men det här med att vi alla är syndare känns så fel.

Alltså, jag är väl medveten om att vi alla "syndar". Ingen är ju perfekt och man kan inte döma någon som är elak för man själv har ju faktiskt också varit det någon gång, och kommer vara det fler gånger. Jag blir också avundsjuk. Jag kan också bli girig. Men varför gör det mig till en syndare för det?

Tycker du, #7 , att vi som inte tror på Gud, ska hamna i helvetet? Är det rättvisa? Jag trodde att så länge man ständigt försökte göra rätt och vara så bra man kan, var man god - och då kom man till himlen. Det känns så fruktansvärt fel att om Breivik hade blivit kristen och ångrat sig, hade hamnat i himlen - men inte vi okristna som det finns så mycket gott i, allt hamnar i helvetet och ska brinna (eller vad som än händer) i all evighet.

Tror du förresten på gamla eller nya testamentet? Det gamla testamentet har sjukt konstiga saker tycker jag.

Femte Moseboken 21:18

"Om en son är trotsig och upprorisk och inte lyder sin far och mor, inte ens när de tuktat honom, skall de ta honom med sig och föra honom till de äldste i staden, till hemstadens port. De ska säga till stadens äldste: »Det här är vår son, han är trotsig och upprorisk och lyder oss inte, han bara festar och super.« Då ska alla männen i staden stena honom till döds."

Alltså???? HUR kan man följa en bok där det står sådana här saker?

Har även förstått att kristna tycker att homosexualitet är fel. Hur tar tar ni ställning till detta? "Det är inte menat att vara så" - men om det nu är så, så kan ju personen i fråga inte hjälpa det. Och varför ska man inte acceptera all sorts kärlek?

Känslorna svallar lite… Det är fortfarande inte min mening att vara respektlös eller något. Jag blir bara så upprörd över hur man kan följa en bok där det står att kvinnorna är underlägsna mannen osv.

Tyckte heller inte att jag riktigt fick svar på hur ni tar ställning till utmanande kläder. Tycker ni att det är en synd?

Woodland
2013-08-11 20:39
#9

# 8

Tyckte heller inte att jag riktigt fick svar på hur ni tar ställning till utmanande kläder. Tycker ni att det är en synd?

Jag tar den sista frågan först. Du verkar vilja ha ett helt inkluderande svar. Det är inte möjligt att ge den ett därför att vad som anses som utmanade skiljer sig från land till land och folk till folk. Enligt bibeln kan vi läsa att generellt är det en synd att leda någon avsiktligt in i frestelse. Detta gäller mer än kläder. Så om din kompis har ett känsligt samvete för detta bör du respektera det. Det är en mänsklig rättighet att inte tvingas agera gentemot ens samvete.

Alltså, jag är väl medveten om att vi alla "syndar". Ingen är ju perfekt….Men varför gör det mig till en syndare för det? 

Dina protester är ingenting nytt för människan har resonerat så i alla tider. I ditt resonemang angående synd jämför du människa mot människa (som detta med massmördaren Brevik). Det är förståeligt för det gör man i regel. "Inte är jag så dålig!"

Bibelns fokus är ett annat. Däri är det människan som jämförs med Gud. Jämförelsen är inte människa mot människa men människa mot Jesus Kristus. Kan du förstå att vi alla kommer till korta i det avseendet? Det gäller hur Gud ser på oss och vårt behov att bli sams med Honom. Martin Luther sade "Vi syndar därför att vi är syndare."

Tycker du, #7 , att vi som inte tror på Gud, ska hamna i helvetet? Är det rättvisa?

Det är det sista jag vill - att någon ska hamna i helvetet. Det vill jag inte. Men det sista du eller jag vill ha av Gud är rättvisa. Vi behöver barmhärtighet och Guds nåd till uppvaknande och trosgåvan. Vi behöver Jesus.

Gällande bibeln - Ja, jag håller GT och NT för Guds ord, precis som Jesus och kyrkan har gjort. Att rycka ut verser ur sitt sammanhang i  bibeln och använda dem till ett slagträ är inte seriöst. Man tolkar utifrån olika kriterier. Det finns regler för bibeltolkning.  Enligt kyrkofäderna är det så att skriften tolkar skriften.  Verserna skall tolkas i sitt sammanhang.  Vem var verserna skrivna för, vem tilltalade författaren av varje bok, vilken tid gällde osv.osv?

Har även förstått att kristna tycker att homosexualitet är fel. Hur tar tar ni ställning till detta? "Det är inte menat att vara så" - men om det nu är så, så kan ju personen i fråga inte hjälpa det. Och varför ska man inte acceptera all sorts kärlek? 

Gud är kärlek och Han definierar kärlek. Enligt bibeln skapade Gudmänniskorna till man och kvinna. Jesus bekräftade detta när Han gick på jorden och de övriga författarna av bibelböckerna är också eniga om detta.

Jag definierar inte människan utifrån sin sexualitet. Jag betraktar en person som en person. Hen kanske har ett problem och dras till sitt eget kön. Men blir en person frälst finns Guds kraft tillgänglig till förvandling precis så om h/h hade varit nedtyngd av andra synder och lustar.

Var får du det ifrån "att de inte kan hjälpa det?" Det är inte bevisat att detta är medfött utan forskningen har än så länge inte kommit till en slutsats. Bibelns ståndpunkt är att det är en frestelse som i Guds kraft kan motstås och övervinnas. Det finns många som kan vittna om det. Även i Aposteln Paulus dagar blev de som levde emot Guds vilja omvända och förvandlade. Det kan vi läsa i 1 Kor. 6 - Vet ni inte att inga orättfärdiga skall få ärva Guds rike? Bedra inte er själva! Varken otuktiga eller avgudadyrkare, varken äktenskapsbrytare eller de som utövar homosexualitet eller de som låter sig utnyttjas för sådant, 10 varken tjuvar eller giriga, varken drinkare, förtalare eller utsugare skall ärva Guds rike. 11 Sådana var en del av er. Men ni har tvättats rena, ni har blivit helgade, ni har förklarats rättfärdiga i Herren Jesu Kristi namn och i vår Guds Ande.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[lenniiis]
2013-08-12 20:08
#10

_#9
_

_Jag tar den sista frågan först. Du verkar vilja ha ett helt inkluderande svar. Det är inte möjligt att ge den ett därför att vad som anses som utmanade skiljer sig från land till land och folk till folk. Enligt bibeln kan vi läsa att generellt är det en synd att leda någon avsiktligt in i frestelse. Detta gäller mer än kläder. Så om din kompis har ett känsligt samvete för detta bör du respektera det. Det är en mänsklig rättighet att inte tvingas agera gentemot ens samvete.
_

Så du menar att så länge jag bara vill känna mig snygg själv, och inte vill leda män in i frestelse, är det ok? Det borde väl vara ok att vilja leda sin pojkvän in i frestelse? Jo, men jag tror inte att det är på grund av hennes samvete, utan bara att hon är rädd att om hon visar sin navel ska män bli upphetsade. Hon är med i pingstkyrkan, kanske jag ska nämna. Vad är skillanden på pingstkyrkan och "vanliga" kyrkan? :o

Dina protester är ingenting nytt för människan har resonerat så i alla tider. I ditt resonemang angående synd jämför du människa mot människa (som detta med massmördaren Brevik). Det är förståeligt för det gör man i regel. "Inte är jag så dålig!"

Bibelns fokus är ett annat. Däri är det människan som jämförs med Gud. Jämförelsen är inte människa mot människa men människa mot Jesus Kristus. Kan du förstå att vi alla kommer till korta i det avseendet? Det gäller hur Gud ser på oss och vårt behov att bli sams med Honom. Martin Luther sade "Vi syndar därför att vi är syndare."

Det har ingenting med protest att göra. Jag menar bara att HUR kan Breivik bli förhålen av Gud när han dör, men inte jag, som bara inte var troende? Är den värsta synden verkligen att "förneka" Gud? Hur kan gud vara så självisk och kasta människor i helvetet bara för att man inte tror på honom?

[lenniiis]
2013-08-12 20:11
#11

#9

Var får du det ifrån "att de inte kan hjälpa det?" Det är inte bevisat att detta är medfött utan forskningen har än så länge inte kommit till en slutsats. Bibelns ståndpunkt är att det är en frestelse som i Guds kraft kan motstås och övervinnas. Det finns många som kan vittna om det. Även i Aposteln Paulus dagar blev de som levde emot Guds vilja omvända och förvandlade. Det kan vi läsa i 1 Kor. 6 - Vet ni inte att inga orättfärdiga skall få ärva Guds rike? Bedra inte er själva! Varken otuktiga eller avgudadyrkare, varken äktenskapsbrytare eller de som utövar homosexualitet eller de som låter sig utnyttjas för sådant, 10 varken tjuvar eller giriga, varken drinkare, förtalare eller utsugare skall ärva Guds rike. 11 Sådana var en del av er. Men ni har tvättats rena, ni har blivit helgade, ni har förklarats rättfärdiga i Herren Jesu Kristi namn och i vår Guds Ande

Nej, visst. Okej. Men om vi säger att Lisa (exempelnamn) och Karin är helt fullkomligt jättekära i varandra, ska dom stå emot frestelsen för att det står i en bok att det är fel? Ska man utsätta sig själv för den smärtan bara för att "Gud" skapade mannen och kvinnan, bla bla.. Nej, jag förstår det inte. Jag kan inte tro på det här :(

Jag har faktiskt följt med min vän till kyrkan några gånger. Det tilltalar mig ingenting liksom. Och så tycker jag att det står dåliga saker i bibeln, bland annat att man inte får vara homosexuell.

Ber ännu en gång om ursäkt om jag framstår som respektlös, det är verkligen inte min mening. Förtydligar bara detta!

[Juel70]
2013-08-13 10:57
#12

" Det tilltalar mig ingenting liksom. Och så tycker jag att det står dåliga saker i bibeln, bland annat att man inte får vara homosexuell."

Vi ska älska alla våra medmänniskor, även homosexuella.

Men jag tror att eftersom Gud skapade MAN och KVINNA åt varandra, så blir nog Gud rätt ledsen av att se skapelsen vändas upp och ner av den onde. (Men den onde regerar ju på jorden just nu) MAN/MAN och KVINNA/KVINNA behagar inte Gud. (Inte den heliga union mellan man och kvinna som han skapade)

Men det finns mycket annat som inte behagar Gud heller, tex sex före äktenskapet, otrohet, och mycket mera.

Man behöver ju inte leva ut sin livsstil.  Gud säger ju: - Om din högra hand bedrar dig, så hugg av den.

Jag har syndat massor, haft sex före äktenskapet, varit otrogen mm. 

Nu lever jag som singel för Gud. Så klart jag längtar efter kärleken, men nu vill jag lyda Gud; vänta på den rätte eller vara ensam om Gud så vill, avhålla mig helt från sexuell aktivitet. (Alltså kan man säga att jag har huggit av mig handen på ett sätt, för att inte frestas att göra någon synd)

[Juel70]
2013-08-13 10:59
#13

Man kanske kan säga att homosexualitet kan bli ett hinder i ditt sökande hos Gud, men det får man pröva själv (det vet bara Gud själv) men det är ju inte bara homosexualitet som kan vara hinder, .. även andra synder.

Annons:
Woodland
2013-08-16 22:52
#14

# 10

Så du menar att så länge jag bara vill känna mig snygg själv, och inte vill leda män in i frestelse, är det ok? Det borde väl vara ok att vilja leda sin pojkvän in i frestelse? Jo, men jag tror inte att det är på grund av hennes samvete, utan bara att hon är rädd att om hon visar sin navel ska män bli upphetsade. Hon är med i pingstkyrkan, kanske jag ska nämna. Vad är skillanden på pingstkyrkan och "vanliga" kyrkan? :o

Fastän du verkar skeptisk och utan att känna din kompis tror jag ändå att hon har fått ett vaket samvete. De flesta medlemmarna i pingstkyrkan har avlagt ett bekännelse grundad på att de har haft ett personligt möte med Frälsaren. . .de älskar Jesus. De gör de flesta i de andra "frikyrkliga" församlingarna också.  I Svenska kyrkan är medlemsanslutning dopet och oftast som barndop. Jag har diskuterat med medlemmar i Svenskakyrkan som inte ens tror att Gud existerar men är väldig förtjusta i svenska kyrkan som en kulturbärare och därför är de medlemmar. Fastän dessa medlemmar finns kan man ändå finna medlemmar som har en personlig relation med Gud.

Det har ingenting med protest att göra. Jag menar bara att HUR kan Breivik bli förhålen av Gud när han dör, men inte jag, som bara inte var troende? Är den värsta synden verkligen att "förneka" Gud? Hur kan gud vara så självisk och kasta människor i helvetet bara för att man inte tror på honom?

Jag har inte hört eller läst att Breivik vänt sig till Gud. Har du? För att någon skall bli förlåten måste denne ge uttryck för en medvetenhet om sin synd. Om någons samvete är dött kan det inte känna skuld för vad denne har gjort och därmed bli förlåten. Det är Gud som leder någon till syndaånger.

Det finns en synd som Gud inte förlåter och det är hädelse mot den Helige Ande. Jesus sade att det finns ingen förlåtelse för det. Det har varit mycket diskussion om vad den synden kan vara men om vi läser Jesus ord om det i sitt sammanhang kan vi se att det är att hårdnackat motstå Gud.

Anser du att Gud är självisk? Det är så att om Gud tittade "mellan fingrarna" när det gäller synd hade han inte varit rättvis.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2013-08-16 22:56
#15

# 12 & 13

Håller med! 🙂

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[lenniiis]
2013-08-16 23:18
#16

#12 Hmm. Okej. Jag hänger med på vad du menar.

#14 Men OM han skulle göra det, skulle han då bli förlåten och hamna i himlen? Det är ju så kristna resonerar. Bara man tror på jesus så blir man förlåten, för han dog på korset för våra synder… Har jag tolkat det som i alla fall.

Det är så svårt det här med gud och allting…

Woodland
2013-08-17 19:53
#17

# 16

Ja, om Gud drar honom till sig och ger honom sann syndaånger så skulle han bli förlåten. Inför Gud är inte jag bättre. (Inför människornas domstolar är jag bättre därför att jag har inte begått B.s hemska brott.) Men läs detta med mitt inlägg i #14 i åtanke.

Det är inte "bara" när du skriver -  Bara man tror på Jesus så blir man förlåten, för han dog på korset för våra synder...

Denna ofta använda meningen är oerhört laddad och har ett väldigt djup. För det första är det Jesus (Gud och människa -felfri och perfekt i alla avseenden) som gav sitt liv för oss. Vi är fiender till Gud och helt ovärdiga förlåtelse. Han som var fläckfri bar våra synder i sin själ uppå korset och fick uppleva Fadern vända bort ansiktet från honom. Utifrån vår ståndpunkt är det svårt att fatta vilket pris han betalade. Han har alltid existerat i obruten gemenskap med sin Far men för oss offrade han detta. Han blev ett syndaoffer och det är något som var helt främmande för honom. Detta fick honom att svettas blod i svår ångest kvällen innan.

I och med att Sonen utstod detta får vi komma till Fadern genom Sonens merit och detta sker genom frälsningens under. Och allt detta är en gåva av Gud.

Du kan alltid be Gud (även om du inte tror på Honom) att hjälpa dig förstå detta. Det är inte så att det är något fel med ditt förstånd men enligt bibeln måste vi alla upplysas av Gud för att andliga saker är "dårskap" för oss om inte Gud gör det klart för oss .

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Internettan
2013-08-23 22:52
#18

#16:

Jag tycker också det finns en parallell hos oss människor när det gäller förlåtelse. Om jag har gjort något dumt men ångrar mig och är uppriktigt ledsen för vad jag gjort - då har ju jag förändrats på ett ganska omvälvande sätt. I ett hänseende är jag inte längre samma person som gjorde det dumma. Hjärtat har ändrats.

För mig är det självklart att man kan bli förlåten för vad som helst. Om man verkligen ångrar sig och inte längre vill göra något sådant igen. För mig skulle det kännas jättefel att straffa en människa för vad denne gjort om hon ångrar sig. Det blir som att straffa en oskyldig. Däremot kan man kanske förvänta sig/kräva att hon försöker sona sitt brott genom att ställa tillrätta, om möjligt. Men det är inget straff utan om hon ångrar sig vill hon det självmant.

(Sen att det kan vara svårt för en "vanlig människa" att förlåta personer som verkligen skadat en - det är ju en sak. Där har vi ju en del att jobba med, så att säga.)

Vad tycker du själv där? Finns det saker som inte borde förlåtas?

När du tänker på Breivik och på honom som förlåten av Gud - ser du då honom som lika "kall" som när han begick morden? Och som han visat sig för oss i TV? För i så fall förstår jag hur du känner och tänker. Hela grejen handlar ju om äkta ånger och därmed en "personlighetsförvandling". Det skulle egentligen vara en glädje om Breivik blev förlåten eftersom det ju skulle innebära att hans gamla "jag" vore borta och det istället skulle finnas kvar en "snäll Breivik". Men det är där vi har problem för vi kan inte se det framför oss. Vi föreställer oss en fejkande Breivik som säger ordet "förlåt" lite likgiltigt och arrogant och så är saken biff. Ett förvandlat hjärta är något helt annat och det finns många exempel på f.d. "onda människor" som blivit omvända och som sedan hjälpt andra på ett sätt som de kanske inte kunnat göra utan sin bakgrund.

"Every point of view is a view from a point."

[lenniiis]
2013-08-23 23:20
#19

#18 Jag förstår hur du tänker, och det är väldigt bra tänkt. Men är det inte ganska orättvist att vi okristna förtjänar att torteras i hevletet?

Internettan
2013-08-24 01:23
#20

#19:

Jag tänker inte att det handlar om vad vi förtjänar. Inte på det sättet vi brukar mena i alla fall.

I en bok jag läste beskrevs det så här: Vi har alla en fri vilja och Gud respekterar den. Om vi inte väljer Gud och ett liv i gemenskap med honom så slipper vi. Och eftersom Gud är allt som är gott, och ingenting gott finns där Gud inte är - då blir resultatet att om vi väljer bort Gud så blir det inte så trevligt, om man säger så. Väljer vi bort den enda källan till ljus så blir bara mörker kvar. Så är det bara och det är inte Gud som dömer oss - det gör vi själva genom att inte gå till honom.

En annan beskrivning är den här: Vi brinner i den eviga elden om vi inte själva "blir heliga" som Gud. Vi kan ju inte vara som Gud, men i och med att vi tar emot Guds erbjudande om försoning genom Jesus Kristus blir vi pånyttfödda och då "tvättas vår synd bort". Plötsligt kan vi vara hos Gud utan att "brinna" (plågas) av hans ljus och av hans helighet. Synd är inte kompatibelt med Gud och så länge vi människor är kvar i vårt syndiga tillstånd kan vi inte vara nära honom. Det går helt enkelt inte. Vi kommer då att uppleva Gud som något plågsamt och detta blir till ett helvete.

Gud dömer oss inte - det är VI som väljer. Hans erbjudande står fast och vi har alla möjlighet att välja en gemenskap med honom.

Vi kan inte bli av med synden genom att göra goda saker. Synden är mer som en sjukdom än som onda gärningar. När man har vattkoppor har man antingen viruset i kroppen eller så har man inte. Dumheter vi gör är mer symtom på synden. Om du tänker efter lite - har du aldrig tänkt dumma tankar om andra människor? Tycker du aldrig att någon är "knäpp" eller lite högfärdig eller snål…? Eller kommenterar du aldrig någons utseende på TV? Är du aldrig avundsjuk? Är du aldrig lite bekväm och struntar i att hjälpa någon som skulle behöva hjälp? Delar du alltid med dig av din inkomst till fattiga, allt du inte själv behöver? osv osv

Jag antar att du själv kan se att du inte är syndfri som Jesus eller Gud? För Gud är HELT utan synd, och INGEN synd, inte minsta lilla, kan överleva Gud. En människa som har minsta lilla synd är syndig hela hon. Man kan inte vara lite syndig. Eller nästan syndfri. Antingen är man syndig eller så är man Jesus. Eller så blir man pånyttfödd och får tillräkna sig Jesu egenskaper inför Gud.

"Every point of view is a view from a point."

Annons:
Internettan
2013-08-24 01:54
#21

Jag kanske ska tillägga att det inte är ett uttömmande svar och det finns en del att lägga till. Våra gärningar är också betydelsefulla, men kan inte frälsa oss. Var och en (kristna i alla fall) får lön efter sina gärningar, står det i Bibeln. Men det förutsätter ju att vi tar emot Jesus och blir kristna först. (Och jag vet inte riktigt vad som menas med den lönen….)

Dessutom har jag förstått det som att alla gärningar vi gör "i köttet" eller i vår syndiga natur inte räknas hos Gud. Även kristna brottas med den "gamla människan" och målet är att den helige Ande, som bor i oss, mer och mer ska påverka hela oss så att vi mer och mer blir lika Jesus. Endast det vi gör i Kristus är till behag för Gud och räknas som gott. 

Är säkert svårt att skilja på när det är den köttsliga sidan av mig som gör något och när det är Anden som leder mig. I alla fall när man inte är en mogen kristen (och det är man ju inte… :).

Att vara kristen är ett äventyr och faktiskt rätt fantastiskt. Det är så mycket man inte förstår när man bara "kikar in" från utsidan. Det finns faktiskt många som varit kristna länge men som inte heller har förstått allting. En hel del (tror jag) fastnar någonstans på vägen och kommer aldrig förbi ett visst stadium. Och det är när folk ser dem som de tänker: "Är det inte mer än så här att vara kristen?"

"Every point of view is a view from a point."

CupcakeGod
2013-08-24 21:37
#22

Man är född naken.

[lenniiis]
2013-08-24 22:15
#23

#21 Okej, jag hänger med på hur du tycker och hur "Gud" är så rättvis och hela allting. Vi delar inte samma åsikt. Jag är inte kristen och vill inte ta del i sådana resonemang. Om en massmördare som mördat i hela sitt liv och som orsakat många människor stor skada kommer till himlen för att han två år innan han dog "fann Jesus" och blev en annan (god) människa, men inte (till exempel) en vanlig kille som syndar och gör fel (som att ljuga ibland, bli avundsjuk ibland och som dömer folk på TV ibland) som alla andra gör, brinner och torteras i helvetet i all oändlighet bara för att han inte tror på Gud/jesus, är för mig helt ofattbart. Nej tack till religion. Humanist ftw. 😉

#22 Hahah det har du så rätt i!

Internettan
2013-08-25 20:56
#24

#22:

Nä, vi föds med våra hudkostymer. :)

#23:

Jag tror inte att man brinner och torteras i helvetet i all oändlighet. Faktum är att i Uppenbarelseboken står det att helvetet ska kastas i den eviga elden i den sista tiden.

Det står inte så uttömmande om det som händer efter vi dör. Men jag tror inte att Gud handlar utan syfte. Om vi får lida kan jag tänka mig att Gud tillåter det i syfte att vi ska förstå skillnaden mellan Gud (det goda) och det onda. Så att vi i slutänden kan välja rätt. Eller eventuellt medvetet välja bort Gud om det är det vi vill.

De som aldrig hört talas om Gud har ju faktiskt inte valt bort honom. Kanske inte heller de som inte fullt ut förstått vem Gud är. Så jag litar på att Gud är rättvis och god. (Nu talar jag bara för mig själv.)

Klart jag inte tror på en Gud som straffar människor som inte vill tro på honom. Det handlar inte om det. Det är ett mänskligt sätt att se på saken. Gud vill att vi alla ska komma till honom av fri vilja. Han vill inte se någon "gå förlorad". 

Men han kan heller inte släppa in någon i sitt rike som inte tar emot "fribiljetten". Den som vänder sig bort från Jesus och slänger fribiljetten på gatan kan inte förvänta sig att få komma in i Guds rike, då hjälper det inte att han varit snäll mot sin mamma och hjälpt gamla damer över gatan.

"Every point of view is a view from a point."

Upp till toppen
Annons: