Annons:
Etikettinspiration
Läst 1484 ggr
Jesperlinden97
2013-07-25 22:36

Hur ska det kännas?

Jag går väldigt mycket till EFS-kyrkan där jag bor, och jag lär mig så mycket och alla människorna är fantastiska! 
Grejen är den att när jag sitter där på gudstjänsten, och det är dags att be… 
Jag har svårt för att be ibland folk, därför undviker jag det. Men när jag väl gör det, så känns det som att jag pratar ut i luften liksom? 
Jag ber och ber, och hur mycket jag än ber så tänker jag ''Ska det verkligen kännas såhär?'' För jag känner att min relation till Gud inte ''är'' typ. Jag är rädd för att inte hinna få den där relationen till Gud innan jag dör, då jag såklart fått höra att bara kristna människor kommer till himlen. Och jag vill INTE fastna i något mellanting… 

Ibland har jag fått en typ av ''vågor'' där jag får känslan, ''Wow! Gud, Han älskar verkligen MIG!'' Men det går över inom några sekunder. 
När mina vänner ber, så kan man verkligen se deras relation till Gud.
Men när det gäller mig, inget… Ska det inte vara någonting mer liksom? 

Jag behöver hjälp. Hjälp med hur jag ska komma till tro, eller i alla fall tro mer på den där Jesus, jag har läst Bibeln, fått förbön. Det mesta faktiskt, men aldrig fått någon direkt större känsla om Gud.

Jag har också fått en bild framför mig för ett tag sedan, en bild där jag ser en dörr, och på andra sidan står Han och knackar, inte bankar, utan bara knackar lite lätt då och då. Dörren är öppen, men det är jag som vägrar öppna. 
Kan det betyda något? 

Snälla hjälp mig, jag vill verkligen tro!

You love a person, not a gender.
- Darren Criss
Medarbetare på Tonåringar iFokus & Justin Bieber iFokus

Annons:
Woodland
2013-07-26 13:07
#1

Känslor är oerhört opålitliga att grunda eller bedöma sin Gudsrelation på. Känslor växlar med yttre omständigheter.

Känslor är inte kunskap.

Känslor är inte fakta.

Känslor är inte tro.

Känslor är inte ett mått av hur mycket Gud älskar oss.  Kristi kors är måttet.

Känslor är inte den Helige Anden.

Känslor är inte intelligens.

Känslor är inte ett redskap för urskiljning av andlig äkthet.

Känslor är inte ett mått på andlig tillväxt.

Vi behöver inte mer av Jesus.  Paulus skrev – Är då Kristus delad?  1 Kor 1:13

Vi behöver inte mer av den Helig Ande - Nådegåvorna äro mångahanda, men Anden är en  och densamme. Tjänsterna äro mångahanda, men Herren är en och densamme. 1 Kor 12: 4-5

Vi behöver mindre av oss själva.

Vi behöver erfara mer av Guds nåd.

Det du upplever med andra kristna när de ber är förklarat av gemenskapens styrka. Vi styrker och hjälper varandra. Människor är skapade för gemenskap. Det finns styrka i en grupp. Men en tillsynes härlig bönatmosfär är inte ett mått på hur helgad individen i praktiken är. Det är underbart med en bönesamling inom en församling men du behöver inte be högt inför andra. Faktum är att Jesus sade att man skulle be i sin ensamhet i kammaren. Matt. 6:6  Be alltid i dina tankar när du är i vardagslivet. 

Om du är med i EFS gudstjänster har du hört ifrån predikstolen om hur Jesus dog för dina synder, att du måste ha en levande tro (tron är en gåva av Gud) och att du ska älska och tjäna Gud. Är du Herrens är du med i skaran av de älskade för Jesus skull. Ingen kan rycka dig ur Hans händer. Han vet varje ord du tänker säga innan du sagt det. Han vet din framtid. Han har utvalt dig i Kristus innan världens grund var lagd (Ef.1) Och slutligen, om du vill veta om Gud älskar dig, begrunda vad Jesus gjorde på Golgota.

Din inre bild kan vara ett hinder för dig. Jesus är den som söker syndaren ( Matt 18:11, Lukas 19:10). Han öppnar dörrarna och ingen kan stänga de dörrar som har med Hans plan att göra (Jes. 22:22, Upp. 3:8). Försök att glömma dina föreställningar om hur du borde vara och läs Bibeln. Be Gud om starkare tro. Han kommer att svara dig för det har Han lovat i sitt ord. Lita på Guds ord och inte på känslor så kommer mycket av din kamp att lägga sig. Du går en väg som många före dig har gått. Var vid gott mod!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2013-07-27 17:50
#2

Det kan finnas en hel del blockeringar inom dig, skapat av uppväxt och upplevelser som Gud kommer att hjälpa dig att låsa upp, lås för lås. Det kan ta sin tid. Din bild visar lite på det också.

Jag vet, för jag har själv gått igenom och går fortfarande igenom frigörelseprocesser. Jag fick också en bild från Jesus när det gällde hur jag var i relation till Jesus.

Jag var en utsvulten räv. Jesus ville mata mig med kött, men jag vågade inte komma fram, utan gick i cirklar runt honom. Jag var så hungrig med vågade inte komma fram. Till slut lärde jag mig att snabbt springa fram och greppa köttet och springa iväg in i skogen igen.

Till slut kanske jag lär mig att sluta vara rädd och till och med gå fram, äta och stanna för att bli klappad 🙂

Ber att allt går bra för dig. Gud välsigne dig!

Upp till toppen
Annons: