Annons:
Etikettböneämnen
Läst 1813 ggr
indra-bus
7/25/13, 10:20 PM

Kan man be fel?

Jag har varit i kontakt med jehovas vittnen lite gran.Mest för att bilda mig en egen uppfattning om dem.

Inligt dem så kan man dem kan man de kommer inte ihåg vilka fel man kunde göra.

De säger att bara de har rätt om biblen o att kyrkor lär ut fel lära.

Dömer andra kyrkor varann så?Vad skiljer mellan olika kyrkor?

Skulle de vara ok om jag tex vara med i pingst kyrkan o jag går på en gospel konser i svenska kyrkan?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Annons:
Kaiia
7/25/13, 10:25 PM
#1

Nu ska jag inte vara sån, men Jehovas vittnen är lite… sådär… Det är lite sekt över dom..

Pingst är precis som vilken annan typ av församling som helst. Det finns massor med fördomar om pingstvänner, men dom stämmer i princip inte. Jag är medlem i en baptist/missionär-församling, men hänger mer med dom i pingst, för dom har bättre ungdomsarbete där jag bor :)

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

indra-bus
7/26/13, 12:08 AM
#2

Ja  har inga fördomar. Inte ens om jehovas vittnen men nu har jag pratat med dem o vet nu att de stämmer inte för mig o ser de om en sekt.

Ja e väl ny kristen o vill nu på allvar utveckla de. Ingen i min familj är kristen o jag känner inga kristna mer än att min sambo är lite "halv kristen" följer gärna med till kyrkan.

fast ja vet inte riktigt vilke kyrka jag ""ska välja" Nu går jag i stads kyrkan  på guds tjänst ibland. Men skulle vilja bli mer aktiv.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Woodland
7/26/13, 2:12 PM
#3

Hej Indra!

Visst kan man be fel. Gud har uppmanat människor att be efter Hans vilja genom alla tider. Många gånger ber vi utifrån våra egna själviska önskningar. Men detta vet Gud och ändå uppmuntrar Han oss att be. Det ska vi också göra eftersom många av våra önskningar ligger helt i linje med Hans vilja för oss.

De kristna har alltid tagit ställning för och emot olika läror inom kyrkan. Det har varit och är ännu idag många kontroverser. En enhet där  sanningen om Guds ord inte är grunden är inte biblisk.  Fördömande har genom tiderna för det mesta tiderna gällt lärorna, men folk har blivit uteslutna eller skilt sig från den rådande gemenskapen om de ansåg att motståndet mor deras hjärtefråga inte togs på allvar (dopet är en sådan fråga). Sträven har varit att hålla sig så nära bibelordet som möjligt. Det går inte att svälja vad som helst. 

JV är en sekt, men den grundläggande skillnaden med kristendomen är deras Gudssyn. De tror inte på en treenig Gud såsom de kristna (i alla läger) tror. Deras lära i detta avseende har många likheter med en gammal irrlära av en presbytr som hette Arius. Medlemmar i denna sekt kan vara väldig snälla och ärliga osv. men de ber inte till samma Gud som de kristna. Om du vill kan du söka på sajten och läsa alla långa och invecklade trådar om detta.

Be Gud om ledning gällande vilken kyrka du skall gå till. Du kan alltid fråga oss här på sajten om du undrar över detaljer om vilka synsätt de ha angående dop, kyrkogemenskap, osv. Sedan är det också värdefullt att vara aktiv på ens geografiska läge.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

indra-bus
7/28/13, 8:46 PM
#4

# Ja menar tex om man inte börjar med gode gud. Så tillber man satan i stället.

 Jag ber ibland om att han ska hjälpa mig igenom en kris eller någon jag känner tex. eller vägleda mig, eller hjälpa mig att tro sen, ber jag för alla människor o djur som lider. Alltid tackar ja att han finns så avslutar ja med fader vår Ammen Aldrig om en ny bil tex.

Är de fel. Lär mig hjärna.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Woodland
7/28/13, 10:49 PM
#5

Nej det är inte fel att be som du gör. Vi kan be om saker som är helt OK att fråga efter men om det inte i Guds vilja för oss är det "fel" på det sättet (vi kanske ber om att få ett jobb på en viss plats, men Gud har någonting annat planerat för oss). Det ska alltid vara "ske din vilja". Vi borde vara införstådda med det. Men vi behöver inte bli nervösa, för vi har en överstepräst i Jesus, som ber för oss, och vi har också den helige Ande som ber för oss. Du kan känna dig trygg. Gud själv lär oss i sitt ord hur och vad vi skall be om. "Fader Vår" är ett bra exempel gällande det. Det har skrivits många böcker och predikningar genom åren som går in i detalj om den texten. Gud leder och bevara de sina. Du kan börja din bön med "Fader" också. Privilegiet av att använda det tilltalet är endast till för Guds barn. Jesus sade att vi skall be "pappa" Gud i Jesus namn. Han ville visa oss att vår gemenskap med den allsmäktige Gud kan vara intim och trygg därför att vi närmar oss Fadern p.g.a. Jesus förtjänst. Fadern var helt nöjd med sin son, Jesus.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

indra-bus
7/28/13, 11:40 PM
#6

Tack för svaren! Gud välsingne er !

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Annons:
[Juel70]
7/29/13, 5:27 PM
#7

Jag tror inte man kan be fel, får man inte svar så är det inte i enlighet med Guds vilja helt enkelt.

Gud vill ju att vi ber med våra egna ord. Vi får ju vända oss till vår Herre med frågor och önskningar. Om man inte vet vad man ska be, så kan man alltid be FADER VÅR ,en bön som Gud själv gav oss. Den innefattar allt vi behöver.

Upp till toppen
Annons: