Annons:
Etikettinspiration
Läst 3281 ggr
Joppo
6/11/13, 12:22 AM

Antikrist?

För ett tag sedan så läste jag en amerikansk undersökning där de frågat vad folket ansåg om en massa konspirationsteorier. En av frågorna löd såhär: "Do you believe President Barack Obama is the anti-Christ, or not?"

Enligt undersökningen så ansåg 13 % att han var antikrist 😃Dock är jag lite osäker på exakt hur man definierar ordet "antikrist". Är det Djävulen som reinkarnerats i en människokropp eller kan det vara en person som sålt sin själ till Djävulen och aktivt arbetar för att störta kristendomen?

Undersökningen kan läsas här för den som är intresserad. Det är en del uppseendeväckande resultat tycker jag. Dock gör man nog rätt i att ta vissa av dem med en nypa salt.

http://www.publicpolicypolling.com/pdf/2011/PPP_Release_National_ConspiracyTheories_040213.pdf

Annons:
Woodland
6/11/13, 8:36 PM
#1

Man ta för troligt att människor kanske driver med undersökningspersonal. Jag känner till folk som sympatiserar med ett parti men har försäkrat att om de hade tillfrågats i en undersökning hade sagt helt tvärtom. När det gäller Antikrist så betyder termen "mot Kristus." Jesus sade den som inte är för mig är emot mig. Enligt aposteln Johannes är hela världssystemet antikrist. Många skräckfilmer har temat att Antikrist är Satan som föds till människa. Dessa som svarar att de tror Obama är Antikrist håller sig troligen till konspirationskretsarna blandat med futuristiska tolkningar av bl.a. uppenbarelseboken. Det finns de i undersökningar som tror på ödle-människor, utomjordingar osv. ..eller påstå att de tror på det. Se inlägg # 2 i länken här under. http://jesus.ifokus.se/discussions/519e2d76ce12c4119a0036e0-uppenbarelse-boken

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Joppo
6/12/13, 11:30 PM
#2

Jo, det tror jag också. Jag tror det framgick av undersökningen att det var 6 % som både röstade på Obama OCH ansåg att han var antikrist, vilket inte verkar speciellt rimligt. Men vad vet jag egentligen… Amerikanerna är ju rätt skumma överlag. 

Cool cool. Används termen antikrist i Bibeln btw? Eller är den ett modernt påfund?

Ps. Hur kommer det sig att du länkade till ett inlägg i en tråd som i sin tur länkade till en annan tråd? Finns det någon slags mystisk kristen symbolism bakom detta tilltag? Typ Herrens och Woodlands vägar äro outgrundliga?

Camillhe
6/13/13, 6:43 AM
#3

Ja ordet antikrist finns i Johannesbreven.

Woodland
6/13/13, 9:31 AM
#4

# 2

Amerikanerna är ju rätt skumma överlag.

Typisk svensk bedöming! 😉

_Typ Herrens och Woodlands vägar äro outgrundliga?
_

Nej, när det gäller Woodland: W. orkar inte skriva samma sak om och om igen.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Joppo
6/13/13, 10:13 AM
#5

#3 Danke schön.

#4 Det är nog inte bara svenskarna som anser det ska du se 😉Att ett så pass utvecklat land består till typ 50 % av kreationister  och att 80 % fortfarande tror på mirakel är skumt. Väldigt skumt till och med. Användaren kamera0710 har ett citat från en bok av Noam Chumsky i denna tråd som är intressant tycker jag: http://skepticism.ifokus.se/discussions/51b45eef8e0e74731500064b-amerikansk-undersokning-om-konspirationsteorier?discussions#9
(Sorry Camillhe för OT 😛Jag skyller på att det var din homegirl Woodland som började)

Woodland
6/13/13, 8:16 PM
#6

Ja du Joppo, det är OT men ett stort ämne.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Internettan
6/14/13, 5:42 AM
#7

#5:

Det är inte skumt. En typisk inställning hos en skeptiker, det där. Och skeptiker har precis som alla andra en förvärvad tro om sin omvärld. Finns inget som heter 100 % objektiva människor och dina åsikter är inte neutrala som en mall varifrån alla andras åsikter ska bedömas.

Mirakler finns.

"Every point of view is a view from a point."

Joppo
6/14/13, 9:31 AM
#8

#7 Var har jag skrivit att min åsikt är "en mall varifrån alla åsikter skall bedömas"? Du är allt bra skum som hittar på en massa saker Internettan😛

Om är tveksam till att många svenskar tycker amerikanerna är skumma, kan du ju alltid göra en liten undersökning på stan och fråga vad gemene man tycker om deras kreationistiska nöjespark som besöks av flera miljoner människor varje år. 

Det är iofs närmast ett mirakel att hälften av befolkningen i ett så pass utvecklat land som USA är kreationister. Att  helt kunna skärma av sig mot all evidens som finns inom detta område lär ju närmast kräva övernaturliga krafter. Du kanske skulle kunna försöka få detta erkänt som ett mirakel av "papa" i Rom?

Woodland
6/14/13, 2:25 PM
#9

Det går bra att fortsätta med diskussionen om USA i en ny tråd. Här är det OT.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Internettan
6/19/13, 4:59 AM
#10

#8:

svar

"Every point of view is a view from a point."

[Juel70]
6/19/13, 10:52 AM
#11

" Är det Djävulen som reinkarnerats i en människokropp eller kan det vara en person som sålt sin själ till Djävulen och aktivt arbetar för att störta kristendomen?"

Jag vet inte hur mkt det står om detta i Uppenbarelseboken, men jag vet att Antikrist ska träda fram i de yttersta dagarna och påstå att han är Gud.

Några tror att antikrist kan uppstå från USA eller Frankrike, men ingen kan veta.

Han kanske redan har trätt fram? 

1 Joh 2:18

Mina barn, detta är den sista tiden. Ni har hört att en antikrist skall komma, och nu har också många antikrister trätt fram. Av detta förstår vi att det är den sista tiden.

1 Joh 2:22

Vem är nu lögnare om inte den som förnekar att Jesus är Kristus? Den är antikrist som förnekar Fadern och Sonen.

2 Joh 7

Ty många bedragare har gått ut i världen, sådana som inte vill erkänna att Jesus Kristus har kommit i mänsklig gestalt. Där har ni bedragaren, Antikrist.

Knasig texten blev nu då… Mer finns att läsa från Upp. 13 och framåt.

Upp till toppen
Annons: