Annons:
Läst 2576 ggr
[Juel70]
6/7/13, 2:00 PM

Boktips!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Två böcker som jag verkligen rekommenderar.  Änglar på Uppdrag är en fantastiskt upplyftande bok, spännande också, som har fokus i Guds ord, inte på änglarna, men att Gud även idag skickar änglar på uppdrag med budskap, förbereda väg m fl saker.

ÄNGLAR PÅ UPPDRAG av  Charles och Frances hunter, Roland Buck

Samtal med Gud av Neale Donald Walsch

Annons:
Woodland
6/7/13, 4:28 PM
#2

Hej Juel70! Bra boktips är alltid välkomna men Charles och Francis Hunters bok är inte att rekommendera.. Boken är i och för sig relativt gammal och orsakade mycket diskussion när den kom ut p.g.a. dess påståenden. Våra ögon bör vara på Jesus och inte på änglar. Vill du diskutera någonting ang. den?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
6/7/13, 8:20 PM
#3

Morgondagens Gud av Neal Donald Walsh är otroligt intressant. Den visar tydligt hur vi är inne i en ny tid. Spännande! För att spinna vidare på tråden…

Woodland
6/7/13, 8:39 PM
#4

Intressant kanske men bedrägligt. N. D. Walsh är ingen kristen enligt definition och anklagar religioner för att hålla människor från "Gud". Han är en lärjunge av "New Thought" inriktningen precis som Deepak Chopra med flera. Kärntanken i hans resonemang är att Gud är liv och vi är Gud!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
6/7/13, 8:50 PM
#5

Ja visst är det härligt! ❤️ Precis som boken förklarar så är vi nu i en tid då gamla tankar om Gud håller på att förändras för att komma ännu ett steg närmre sanningen. Det innebär inte att Bibelns budskap per se är fel, bara att det finns mer. Precis som det som står i Bibeln är mer än vad människor trodde på innan Bibelns tid. Det handlar bara om att vi, ju fler generationer som går, utvecklas och förstår mer av det som är Gud. 🙂

Woodland
6/7/13, 9:12 PM
#6

Så kan jag inte se det. Gud är väldig klar med att uppenbarelsen är given i bibeln och att den är komplett och fullständigt gällande Sin plan för människors räddning. Vi kanske utvecklas intellektuellt men den "gamla" Adam är densamme nu som förr.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[Kathja]1
6/7/13, 9:20 PM
#7

Och för mig är det självklart att Gud är så stor att det krävs mer än vad som står i en bok för att man ska förstå vidden av storheten. Det är ju även som så att Gud kontinuerligt pratar med oss och i dessa samtal har vi, eller iaf många av oss, fått till oss att det är mer och större än det som står i Bibeln. Vilket för mig är underbart spännande. ❤️

Woodland
6/7/13, 9:59 PM
#8

Jag håller mig nog till kristendomen. Får du saker och ting i dina samtal som inte stöds av bibeln? I så fall vad gör du med dem?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
6/7/13, 10:30 PM
#9

Nej det har jag nog aldrig fått. Hur skulle det gå ihop, skulle ju bero på att Gud är inkonsekvent och det tror jag inte hen är. 🤔 

Men som sagt det ena behöver, i min värld, inte utesluta det andra. Jag ser mig också som kristen, och en stolt sådan. Ser mig kanske bara som Kristen 2.0. 😉

[Kathja]1
6/8/13, 5:15 PM
#10

Kristen 2.0 (mitt uttryck!) enligt Gud. Ett utdrag ur en av Neal Donald Walsh böcker där han samtalar med Gud.

I processen som kallas Fem steg till fred uppmanas vi att utvidga vårt medvetande genom att vara öppen för nya sanningar om gud, livet och människan. Neale Donald Walsch presenterar nio nya uppenbarelser som han uppmanar oss alla att utforska på djupet:

1. Gud har aldrig slutat kommunicera direkt med människorna. Gud har kommunicerat med och genom människorna från tidernas begynnelse. Och Gud gör det än i dag.

2. Varje människa är lika speciell som alla andra människor som någonsin har levat, lever nu eller någonsin kommer att leva. Ni är alla budbärare. Varenda en av er. Varje dag berättar ni för livet om livet. Varje timme. Varje ögonblick.

3. Ingen väg till Gud är rakare än någon annan. Ingen religion är den ”enda sanna religionen”, inget folk är ”det utvalda folket” och ingen profet är ”den största profeten”.

4. Gud behöver ingenting. Gud kräver ingenting för att vara lycklig. Gud är lyckan själv. Därför behöver Gud ingenting av någon eller något i universum.

5. Gud är inte en enskild Högsta varelse som lever någonstans i eller utanför universum och har samma emotionella behov eller är utsatt för samma känslostormar som människor. Det som är Gud kan inte skadas eller såras på något vis, och har därför inget behov att hämnas eller straffa.

6. Allt är ett. Det finns bara ett och allting utgör delar av det enda som finns.

7. Rätt och fel finns inte. Det finns bara sådant som fungerar och sådant som inte fungerar, med avseende på vad det är du eftersträvar att vara, göra eller ha.

8. Du är inte din kropp. Det du är saknar gränser och slut.

9. Du kan inte dö, och du kommer aldrig att dömas till evig fördömelse.

[Juel70]
6/8/13, 8:17 PM
#11

Boken Änglar på Uppdrag är baserad på Guds ord och hänvisar hela tiden till bibelord. Och i början av boken står det att man inte ska ha fokus på änglar utan på Jesus. Änglar finns som budbärare åt Gud, och dom står under Guds befallning.

[Juel70]
6/8/13, 8:18 PM
#12

Samtal med Gud har jag inte börjat läsa än, men jag ögnade lite snabbt i mitten av boken och på den lilla stunden så jag att den verkar tvivelaktig och inte i enlighet med Guds ord.

Det sägs visserligen många bra saker i den boken (samtal med Gud) men mycket som inte överrensstämmer med ordet också.

[Kathja]1
6/8/13, 8:28 PM
#13

Jag tycker att du ska läsa boken innan du säger att den verkar tvivelaktig, den lär verkligen ut ännu en dimension av Gud, förmedlad av Gud. ❤️

Annons:
Woodland
6/8/13, 9:30 PM
#14

Tack för att du lägger upp någonting konkret som Walsh skrev. 1. Gud kommunicerar med människan idag, ja men det är genom Hans Son Jesus Kristus. 2. Detta är ett allmänt utlåtande liknande de som finns i de flesta filosofiska system. 3. Här blir det väldigt problematiskt att hålla med honom om man vill tillhöra t.ex. de som bekänner sig till Kristus, därför att han motsäger allt Jesus sade om sig själv och vad bibeln vidhåller att Han är. Någon ljuger: antigen är det Jesus och apostlarna eller Walsh. Jag vet vem jag håller på. 4. Det är sant att bibelns Gud är helt självtillräcklig men människan behövde Jesus försoningsverk därför att Gud kräver rättfärdighet. 5. Jesus Kristus som Gud och människa blev sårad och straffad i vårt ställe. . Gud utkrävde inte en hämnd utan ett offer. 6. Nej, Gud är avskild från sin skapelse. 7. Han fick mothugg av kristna och andra filosofer när han "fick" en ide som i slutändan förklarade att judarna bad Nazisterna att döda dem i förintelsen! Många av hans uttalanden är totalt ologiska. 8. Vi har eviga själar men kroppen är definitivt en del av oss och vi kommer att behöva svara för hur vi har behandlat den. 9. ALLT som Gud har offrat av sig själv genom Jesus Kristus var för att rädda människor från förtappelse. Det han skriver här är HELT emot allt som kännetecknar den Gud som de kristna tror på. En kristen måste anser att han ljuger. Den som vill undersöka detta vidare kan läsa mer i länken här: http://carm.org/conversations-with-god

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
6/8/13, 9:36 PM
#15

Det finns hur mycket som helst att läsa om du vill vidga dina vyer och lära dig mer, bara att Googla, eller läsa en bok. 😃

Jag respekterar dig för det du tror på, men för min del krockar det inte det minsta att tro på det där och vara Kristen. Allt han säger i de där böckerna går att hitta i Bibeln om man är lite öppen. Som sagt Gud 2.0. Lite mer än innan bara, men allt bygger på det ursprungliga.

Men jag vet att här inne är ni Kristna enligt gängse Bibeltolkning och inte öppna för mer än det. Respektera det med.

Men det kanske finns någon annan som vill lära sig mer, nu då Neal Donald Walsh ändå kom upp. Och det hoppas jag var okej.

Woodland
6/8/13, 10:15 PM
#16

Tyvärr Kathja-R nästan allt Walsh skriver motsäger bibelns klara text. Mina inlägg är inte till för att övertyga dig utan för att varna för falska lärare som Walsh och dyl. - särskilt för de som vill hålla sig till den bibliska tron. Jag kan inte ändra din inställning. Men det lämnar mig med en fråga. Gäller det egentligen att vara "öppen" när måste man bortse från vad bibeln deklarerar klart och tydligt för att acceptera Walsh's skriverier?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Internettan
6/8/13, 10:36 PM
#17

#15:

Eftersom NT varnar för falska profeter så känner jag att risken är rätt stor att Walsh är en av dessa. Tycker du verkligen inte att det Walsh säger strider mot Bibelns budskap alls? Hur får du ihop det som Bibeln säger om Gud med att det inte finns rätt och fel? Är det alltså okej att misshandla en person om det fungerar? Hur definierar man förresten ordet "fungera"?

I Walsh' lära ingår förresten reinkarnation. Ingenstans i Bibeln står det om detta.

Jag har läst alla böcker fram till Morgondagens Gud men fastnade halvvägs i denna. Vet inte om det finns fler? Jag läste dem innan jag blev kristen och trodde på allt han skrev. Men idag upplever jag inte att det är kristen litteratur utan New Age. Kan också nämna att en medlem i min församling köpte Samtal med Gud 1 i tron att den var kristen. När han började läsa började han må oförklarligt dåligt och märkte sedan att innehållet inte var kristet. Den här personen brukar må dåligt när han kommer i kontakt med sådant som hör ihop med New Age eller det ockulta, även när han inte vet att det kommer därifrån. Bl a reagerade han starkt när en anhörig tillfälligtvis gick till en akupunktör, som även var involverad i New Age, utan att han visste om kopplingen. Han kunde inte vistas i hennes närhet under den perioden utan att må dåligt. Så jag ser det som en bekräftelse på att boken inte är kristen.

Jag förstår att du gärna vill lära ut saker som verkar positiva och förenliga med kristendom. Och det är ju en god tanke. Jag har varit där själv. Faktum är att jag kom till det här forumet med idén att omvända de traditionellt och mer "insnöade kristna" till det som jag trodde var den nya kristendomen. Resultatet blev, efter mycket dividerande, att jag själv bytte sida. :) Du ska veta att det faktiskt finns falska läror som istället bidrar till att lura folk. Så om vi verkar negativa så beror det på att vi inte vill uppmuntra villoläror.

Du skriver att det finns hur mycket som helst att läsa och att det bara är att googla. Det har jag gjort och trott på allt. Men funderar du aldrig på varför de olika "andarna" och "Jesusarna" motsäger varandra? 

Och har du läst om personer med negativa erfarenheter av New Age? Allt är inte guld som glimmar. 

http://www.inblick.se/Default.aspx?ID=53&PID=416&NewsID=271

http://www.inblick.se/Default.aspx?ID=53&PID=416&NewsID=272

http://www.inblick.se/Default.aspx?ID=53&PID=416&NewsID=94

"Every point of view is a view from a point."

[Kathja]1
6/8/13, 10:38 PM
#18

För min del ser jag, som jag sa, inte att jag måste bortse från något. För min del, och många med mig, så är det inget antingen eller. Det handlar bara om att vi tolkar texten lite olika, precis som att det finns många kristna som tolkar lite olika.

Och det ska inte vara enkelt, man ska inte kunna läsa en text en gång och sedan vara på det klara med vad det handlar om. Gud handlar om att hitta sin relation, men givetvis utan att det krockar med Ordet. Men ordet är inte allt, det var kanske allt då det skrevs men nu är vi mer upplysta och kan ta till oss mer och därför får vi till oss Gud 2.0.

Som jag skrev innan, detta är inte istället för Bibeln, det är en förlängning av den och det som var. Det är så jag ser det iaf. 😃

Woodland
6/9/13, 12:11 AM
#19

# 18

Och det ska inte vara enkelt, man ska inte kunna läsa en text en gång och sedan vara på det klara med vad det handlar om. 

Det är denna underbara enkelhet som utmärka evangelium, Kathja! Gud har sagt vad Han menar och menar vad Han har sagt.

.. detta är inte istället för Bibeln, det är en förlängning av den och det som var.

Kan detta var en förlängning och strider nästan totalt mot vad som står i bibeln?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
6/9/13, 8:02 AM
#20

Men hur kan det då komma sig att det inte bara finns en Kyrka, en Kristendom, med ett budskap? Nu finns det mängder - just för att man har utläst lite olika saker ur Bibeln och därför vill framhålla sin version av vad man ser och tycker. 🤔

Men det gör den inte! Det är en förlängning av Guds ord, han har inte ändrat sig. Tänk dig att du skulle ge ut en lagbok och så skulle du i den skriva ett det kommer att komma en 2.0 version när ni är redo för den. Det hade ju aldrig funkat. Människor hade bara gått och väntat på 2.0 versionen, eller skitit i ursprungsversionen för det "kommer ju iaf en ny, den riktiga".

Så självklart kan det inte stå i Bibeln att "fortsättning följer…", det hade vi (mänskligheten) inte fixat med tanke på hur viktigt det är för oss at förstå och göra rätt samt stoppa in i fack. 😎

Annons:
[Juel70]
6/9/13, 12:04 PM
#21

Jag tycker man känner i anden och i kombination med Guds ord om vad som är sanning.  Ska börja läsa samtal med Gud idag.  Jag kan ju återkomma senare och säga vad jag tyckte. Men Änglar på Uppdrag är en kanonbra bok.

[Kathja]1
6/9/13, 12:49 PM
#22

DET håller jag helt och fullt med om Juel70!

Woodland
6/9/13, 12:54 PM
#23

# 21 Jag var på en gudstjänst i USA där Charles och Francis Hunter presenterade Ä. U. Du kanske tycker att den är kanon men du bör kolla vad andra kristna lärare har tyckt om boken och vad som kommer fram i den. From websidan deception in the church - In 1979 the Hunters published a book entitled Angels on Assignment which records alleged angelic visitations experienced by an Assemblies of God pastor named Roland Buck. Among other things, Buck claimed that an angel appeared to him and told him that Jesus Christ "didn't taste physical death for us." After being challenged about this statement by Walter Martin, this part of the book was rewritten, "leading Martin not only to question the authenticity of these angelic visitations but also to comment tersely, 'How can one edit an angel's words?'" (Foundation magazine, Jan.-Feb. 1980, p. 21).

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
6/9/13, 1:18 PM
#24

# 20 & 22 De olika kristna samfunden/kyrkorna har uppkommit p.g.a. historiska, politiska, kulturella och läromässiga skillnader. Ingen av dessa skillnader kan mäta sig med vad Walsh lär ut. Ingen kyrka i öst eller väst hade behandlat eller betraktat Jesus såsom han gör. Hade de gjort det hade de inte längre haft något berättigande. Jag hoppas att du förstår allvaret i vad jag just skrev. Han är precis vad Internettan skrev, en falsk profet. Hans organisation lär kräva folk på pengar också, men det är ett annat ämne. Kära Kathje, hur kan Walsh skriva en förlängning av bibeln? Han förnekar dess grundtankar och lär ut något som strider helt och hållet emot bibelordet. Hans verk är någonting annat. Bibeln står i en klass för sig. Den är universell i sin applikation på människans ve och väl, universell d.v.s. läran kan anammas i alla kulturer som vi ser i kyrkan varhelst den finns. Fastän ett barn kan förstå dess grundtanke är den stoff för oräkneliga betraktelser, predikningar och tillämpningar. Man tolkar den utifrån vad den säger, inte som Walsh. Det finns en ledning inom en troende människa och det är den Helige Anden, Gud själv. Det räcker långt men Herren har också gett sin kyrka lärare (helt enligt bibeln) och de finns för en orsak. Man kan "känna" att något är rätt men om de som kommer med läran för fram något som inte överensstämmer med Ordet är det beroende på att det finns inget ljus i dem. Jes. 8

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
6/9/13, 1:47 PM
#25

Tack för dina råd och tips, men jag ser inte allvaret, faktiskt. För det finns ingen konflikt då allt kommer från Gud. Det ser man om man läser texterna själv och inte lyssnar på de som är rädda att tappa fotfästet, eller rädda för förändring, för att se och höra Gud 2.0. Läser man Guds ord via Neal så framgår det klart och tydligt att Jesus är Guds son.

Och eftersom jag inte ser konflikten och eftersom jag känner att jag har kommit förbi att tro är enbart Bibeln så finns det ingen anledning att lyssna på kristna som befinner sig i ursprungstanken då det inte ger mig något då jag redan är förbi det. Men var sak har sin tid.

I Samtal med Gud frågar Neale Donald Walsch Gud: _Vilka ska jag lyssna på vad gäller gud? Gud svarar: Lyssna på dina källor, dina upplevelser. När någon av dessa skiljer sig från vad någon annan sagt (tex bibeln) glöm då orden då de är den minst pålitliga leverantören.

Gud säger: Det är betydligt enklare och tryggare att acceptera andras tolkning av mig (tex bibeln) än att tolka det budskap som mycket väl kunnat komma till dig i denna stund._

Och utifrån det kan jag förstå kritiken, men eftersom allt som kommer via Bibeln har gått genom en människa, vilket ger att allt är deras uppfattning om vad som sades (även om de var under inflytande av helig ande) - så borde det man får direkt från Gud vara mer i samklang med det som är. För mig känns det iaf så.

Och då det kommer till att olika kristna samfund ha lite olika tolkning, vissa missionerar andra inte, vissa tror att vi kommer till himlen direkt efter att vi dör andra att vi får vänta till yttersta dagen, några säger att Gud ÄR Jesus-Helig Ande OCH Fadern, m.a.o treenigheten, andra att det inte är så. Så nog går det att tolka Bibeln. Även om alla de olika samfunden säger sig sitta på SANNINGEN. Så även det gör att jag tycker att rådet att lyssna på Gud direkt låter ganska vettigt faktiskt. 🤔

Men som sagt, jag respektera er och er sida och väljer att inte skriva en massa om vad Gud har gett och ger mig, eftersom det inte helt och fullt är i samklang med det ni vill ha här inne. Utom just denna gången då Neal Donald Walsh kom upp. 🤐

Jag skriver inte här för att "omvända" någon eller för att sprida vetskapen om Morgondagens Gud, men tittar in ibland för att lära mig mer om var ni står. Och det hoppas jag är okej.

[Juel70]
6/9/13, 6:47 PM
#26

Woodland, jag ska googla på det. Jag läste också om att Roland Buck hade skrivit så i boken som Frances och charles hjälpt till att skriva. 

Jesus dog ju fysiskt också en stund, men jag tror han menar att vi fortfarande måste dö den fysiska döden. Den andra döden är besegrad av Jesus, den som sker när vi övergår i andlig form.

Mycket finns som vi egentligen inte vet, som bara Gud vet om. Viktigast är ju ändå att ha en levande relation med Jesus och sträva efter att efterlikna Honom. 

Sedan kan ju våra upplevelser skilja sig åt. Jag har själv fått uppleva mycket övernaturligt via Gud, och jag prövar mina upplevelser.

[Kathja]1
6/9/13, 7:15 PM
#27

# 17 Internettan jag såg att jag missat att svara dig. 🤐

Jag för min del har aldrig haft någon tanke om att omvända någon, däremot ser jag mitt som öppen då det kommer till det mesta. Jag har läst en hel del kvantfysik och sk Big Bang teorier, attraktionslagen, Bibeln mm mm och jag kommer bara fram till att de alla pratar om samma sak, om än med olika ord. De talar om GUD och skapelsen. ❤️

Och jag ser mig absolut som kristen! Jag tror på buskapet i Bibeln MEN jag tror att allt för många begränsar både buskapet och Gud lite väl mycket, vilket är trist då Gud är så ofattbart mycket. Jag konfirmerade mig som vuxen, jag var 33 år, och då jag började läsa med min underbara präst så insåg jag att allt som jag hade kommit fram till genom mina samtal med Gud, genom att leva och reflektera, stämde väl över ens med Bibeln och kristendomen budskap. Och på den tiden hade jag inte läst i Bibeln något nämnvärt. 🤐Så jag vill allt tro på min egen förmåga, kunde jag hitta rätt då kan jag nog hitta rätt nu med.

Och i min värld, utifrån det jag kan, så är det självklart att det inte finns ett rätt eller fel - det har ju helt och fullt att göra med vem du frågar. Rätt och fel är väldigt godtyckligt - vilket iof är bra för då kan jag alltid välja hur jag ska se på saker och ting. På ett sätt som får mig att må bra, eller på ett sätt som får mig att må dåligt.

Har svårt att se hur att en människa mådde dåligt i närheten av New Age som du (ni) vill ha det till skulle vara en bekräftelse på att New Age är skadligt. det finns ju människor som mår dåligt av allt möjligt, medan resten av världen mår bra av det. Återigen det finns inget rätt eller fel. 😉

Men givetvis finns det irrläror, eller jag vill väl mer kalla det människor som hittar på, inom det ni kallar för New Age precis som inom alla andra områden där det finns människor. Det finns alltid människor som vill slå vinning om andra, tyvärr. Det är därför det alltid är viktigt att kritiskt granska det man har för handen och inte bara sluka allt med hull och hår.

Annons:
Internettan
6/10/13, 5:59 AM
#28

#25 och 27:

Att säga "lyssna inte på Bibeln utan lyssna på dina egna erfarenheter" måste vara det i särklass smartaste sättet att lura folk. I Bibeln står det att vi ska pröva alla andar mot bibelordet (ungefär) - detta eftersom det finns så många andar som är ute efter att lura oss. Och att säga att Bibeln är förlegad och att vi nu får mer uppdaterad kunskap är ju ett fantastiskt sätt att få folk att överge Bibeln och därmed ta bort den enda "kontroll" som kan avgöra om de budskap man får är sanna eller falska. 

Om det Bibeln säger är sant - att det ska komma falska profeter och att vi ska pröva alla andar mot Bibeln samt att Bibeln är komplett när det gäller Guds budskap till oss människor - då blir ju din "uppgraderade tro" helt godtycklig och vem som helst kan säga vad som helst. Bara man lägger till att det är nyare kunskap samt att Bibeln är föråldrad. 

Vad som helst kan kallas kristendom i det läget. 

Hur menar du att vi kan lita på de upplevelser vi får? (Eller som Walsh får?) Positiva känslor bara? Att det talar till logiken? Att det är så smart skrivet att det bara måste vara sant? Djävulen är smart, han är oerhört smart och blandar sanningar med lögner. (Det är kanske därför vi känner igen oss både i New Age och i Bibeln. Ingenting är enbart lögner utan mycket sanning finns även i de falska budskapen.)

Läste du några av mina länkar? Inser du att det som verkar gott och ljust i våra upplevelser inte behöver vara det? Räcker det att man får budskap från andevärlden för att det ska räknas som sant, tycker du?

Rätt och fel är väldigt godtyckligt

Fast kanske inte för Gud?

Har svårt att se hur att en människa mådde dåligt i närheten av New Age som du (ni) vill ha det till skulle vara en bekräftelse på att New Age är skadligt. det finns ju människor som mår dåligt av allt möjligt, medan resten av världen mår bra av det. Återigen det finns inget rätt eller fel.

Det finns ju en urskiljningens nådegåva som vissa får av Gud. Den innebär att man kan skilja på andar. Dessutom visste personen inte om att den anhöriga varit hos en akupunktör som sysslar med New Age utan han mådde dåligt utan att veta varför. Och det var väldigt tydligt att det skedde under just den period som den anhöriga gick hos akupunktören (kom det fram i efterhand). Sen upphörde det.

Det är därför det alltid är viktigt att kritiskt granska det man har för handen och inte bara sluka allt med hull och hår.

Hur granskar man kritiskt när det gäller andliga budskap? Om man läser mycket om en irrlära i många böcker - ser man då inte ytterligare ett liknande budskap som bekräftat och sant när man läser om det av en ny författare? Men var finns facit?

"Every point of view is a view from a point."

[Kathja]1
6/10/13, 9:11 AM
#29

Internettan

Jag tror inte att jag någon stans skrev att man skulle strunta i Bibeln, jag sa att Bibeln är grunden. Men nog kan man se att budskapet ändras över tid, det är ju bara att titta på GT och NT. Så för mig är det självklart att det kommer att fortsättas att ändra sig på så sätt att allt eftersom vi lär oss mer får vi till oss nya lager med kunskap att förvalta. 🤔 Lite som att man måste lära sig att krypa innan man kan gå! 😃

Blir lite fundersam över varför du blir så "påig", jag har inte sagt att du har fel, bara att jag inte håller med. Du tror på ditt och jag tror på mitt. Värre än så är det inte. För mig är det viktigaste alltid att man i slutändan är en kärleksfull och gudhjärtat människa och i det ingår det för mig att inte döma någon.

Och då det kommer till "rätt" och "fel" för Gud så har vi fått den fria viljan vilket för mig innebär att vi inte kan göra fel. För hur ska Gud först kunna säga att - Gör vad ni vill. Och sedan ge oss skit då vi gör det? DET går inte ihop i mitt huvud i alla fall.

Däremot är Gud kärlek och väljer vi bort kärleken, m.a.o Gud, i våra liv så kommer vi att må dåligt. Det bli konsekvensen av att välja bort Gud. Jag tror inte på Helvetet som en enskild plats, däremot är det tydligt att då väljer bort att leva med Gud kommer vi att uppleva mycket av det som beskrivs som helvetet men i detta livet på jorden.

Och nej jag läste inte dina länkar eftersom jag, som jag skrev inte är intresserad av vad andra tror och tycker om Gud, jag har redan läst nog. Nu har jag fullt upp med att bygga min och Guds relation.❤️

[Juel70]
6/10/13, 10:13 AM
#30

Jag funderade på detta imorse när jag var ute på promenad och helt plötsligt fick jag en känsla av sorg i mitt hjärta och en tanke som kom till mig:  (som jag har svårt att återge i exakta ord)

Men att många av Guds folk sover och dom inte vill/orkar ha en levande relation med Jesus. (Mycket är daglig rutin och rädslor)

 Människor är envisa och har svårt till att ta till sig upplevelser, om det nu händer att en människa får besök av en ängel, så är det ju för att hjälpa och uppmuntra och/eller för att framföra ett budskap.

Givetvis ska man pröva allt man får till sig med Guds ord, men många stirrar sig blinda på enbart bibeln, att dom går miste om Guds "levande aktioner" . Det är inget fel i att enbart hålla sig till bibeln heller. Vissa vågar äta allt, andra håller sig till enbart en kost och man ska inte förebrå dom heller.

Det är ju farligt att bli för rädd också. Får då bygger man murar kring sig, ungefär som om man blivit rädd för kärleken, bränd och då man inte vill och vågar krypar fram ur sitt skal av rädsla för att bli skadad igen.

Det finns nog en anledning till varför Jesus sade att man ska ta emot glädjebudskapet som ett barn.

[Juel70]
6/10/13, 10:19 AM
#31

2Den enes tro tillåter honom att äta vad som helst, medan den som är svag i tron bara äter grönsaker. 3Den som vågar äta skall inte förakta den som inte gör det; den som inte vågar äta skall inte döma den som vågar, Gud har ju godtagit honom.

Rom 14:2

[Kathja]1
6/10/13, 11:28 AM
#32

Juel70 - vilket underbart Bibelcitat. Tack. 👍

Woodland
6/10/13, 5:07 PM
#33

# 31 Denna bibelvers stödjer inte din grundtanke att en människa svag i tron håller sig endast till bibeln. Aposteln Paulus skrev - Men om någon, vore det så jag själv eller en ÄNGEL från himlen, skulle förkunna ett annat evangelium än det jag har förkunnat för er – förbannelse över honom! Vad jag redan har sagt säger jag nu en gång till: om någon förkunnar ett annat evangelium för er än det ni har fått – förbannelse över honom! Gal. 1:8-9 Jag är inte rädd men ett bränt barn skyr elden.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
6/10/13, 9:37 PM
#34

#31 Ett annat evangelium är det ju inte i boken Änglar på uppdrag eftersom Jesu försoning och jesu blod är i fokus och fokus på Guds ord.

Annons:
Highness82
6/11/13, 2:03 AM
#35

Ang. Böcker om Änglar - har någon av er läst denna?  

http://www.gospelmedia.se/bocker/uppbyggelse/anglar-billy-graham

Beskrivning: "Om vi hade öppna andliga ögon skulle vi inte bara se en värld fylld av onda andar och krafter – utan också änglar med dragna svärd, utsända till vårt försvar." 

– Billy Graham 

Intresset för änglar, andar, himlen och det ockulta ökar. Du kanske har läst de senaste böckerna, sett TV-program och hört berättelsen om din farmor på dödsbädden, men du missar något viktigt om du inte läser Billy Grahams bok om änglar. 

Du kommer att få veta mer om: 

• Änglarnas auktoritet att agera som Guds agenter 

• Änglavärldens hiearki 

• De fallna änglarnas historia 

• Änglabesök 

Denna bok gör dig medveten om änglarnas verkliga krafter. Änglarna är utsända av Gud själv för att verka för hans planer och syften i våra liv. Att veta att dessa osynliga men kraftfulla medhjälpare finns vid vår sida för att beskydda och hjälpa ger oss trygghet och mod. Du är inte ensam i din dagliga kamp. Det finns en armé som kämpar tillsammans med dig för att vinna seger över mörkrets makter. 

Änglar kom först ut i mitten av 70-talet och har tryckts i fler än 3 miljoner exemplar. 

Billy Graham anses vara världens största evangelist. Han har person­ligen predikat evangeliet inför mer än 210 miljoner människor­ i 185 länder. Han har också skrivit ett tjugotal storsäljande böcker

Jag har boken men faktiskt inte läst ut den ännu - av det som jag kommer ihåg var det bibliskt - men om någon av er har läst ut denna bok - så kan ni väl berätta om den är biblisk eller inte?

Internettan
6/11/13, 6:50 AM
#36

#29:

Jag tror inte att jag någon stans skrev att man skulle strunta i Bibeln, jag sa att Bibeln är grunden.

Men hur kan Bibeln vara grunden när det nu finns en nyare version, 2,0 som i princip verkar radera Bibelns huvudbudskap? Var går gränsen mellan förlängning/utveckling av Guds Ord och ersättning?

T ex din punkt 3 i #10 säger att det inte finns bara en sann religion. Hela Bibeln (både GT och NT) talar om Jesu offer på korset, både som profetior före det händer samt som beskrivning av vad som hände, plus undervisning om vad detta innebär för oss. Man kan knappast säga att de andra religionerna har samma budskap. Och om offret på korset inte behövdes - hur kan du då ha Bibeln som grund? Vad i Bibeln är din grund?

Blir lite fundersam över varför du blir så "påig", jag har inte sagt att du har fel, bara att jag inte håller med. Du tror på ditt och jag tror på mitt. Värre än så är det inte. För mig är det viktigaste alltid att man i slutändan är en kärleksfull och gudhjärtat människa och i det ingår det för mig att inte döma någon.

Okej, jag blir lite "påig". Men om någon av oss har fel så tycker jag det är viktigt att reda ut det. För om vi, med den "gamla" kristna tron, har rätt - så spelar det STOR roll vad vi tror. Jag dömer inte dig, jag dömer möjligen den kunskap som Walsh kommer med och om den inte kommer från Gud så är det viktigt att visa det.

För hur ska Gud först kunna säga att - Gör vad ni vill. Och sedan ge oss skit då vi gör det?

Beror på hur man definierar "rätt" och "fel". Och hur man definierar "skit". För mig är definitionen av "rätt" det som är i linje med Guds vilja och som har med Guds egenskaper att göra. Fel är det som går emot och som leder längre bort från Gud. Så om man vill närma sig Gud så finns det självklart en rätt och en fel väg. 

Men är det fel att välja fel väg? Nej, kanske inte. Det beror ju på vad vi vill. Men att säga att alla vägar leder till Gud tror jag inte stämmer. I så fall måste vi förneka Jesu offer på korset som ju i den kristna tron är en förutsättning. Finns inget sätt att ta bort det budskapet och ändå vara kristen.

Jag tror inte på Helvetet som en enskild plats, däremot är det tydligt att då väljer bort att leva med Gud kommer vi att uppleva mycket av det som beskrivs som helvetet men i detta livet på jorden.

Det talas mycket om livet efter detta i Bibeln. Jordelivet är bara en kort tid och jordelivet bestämmer till stor del hur det blir sen. Även helvetet ska kastas i den eviga elden, står det i Uppenbarelseboken någonstans, så just den "platsen" är inte evig.  Och jag vet inte riktigt vad som händer om vi medvetet väljer bort Gud eller låter oss luras in i en falsk tro. Men allt pekar på att vi inte kommer till Jesus och hans rike i alla fall.

Och nej jag läste inte dina länkar eftersom jag, som jag skrev inte är intresserad av vad andra tror och tycker om Gud

Fast det är du ju. Du läser ju Walsh och vad han tror och tycker. (Eller hans övernaturliga kontakt.) Blir ju svårt att bedöma trovärdigheten om man inte vill läsa andras berättelser också. Jag fick mig själv en tankeställare när jag läste om att det faktiskt finns onda andar som utger sig för att vara både Jesus och andra personer från t ex Bibeln. Tills dess trodde jag på allt jag läste.

#30:

Jag tror också att många kristna sover och lever i sin lilla värld utan att öppna oss och höra vad Gud vill med oss. Har både läst och tänkt mycket på detta en längre tid.

Men samtidigt är det ju så att det står i Bibeln att i den sista tiden ska det komma många falska profeter och falska läror. Och det dräller av böcker som säger något annat än Bibeln. Så varningar är befogade, tror jag. Vi behöver kanske inte vara rädda men vi måste pröva allt noga, som du säger.

En konsekvens av det levande kristna livet tror jag är att man lättare håller sig till den sanna läran och inte så lätt låter sig bedras. Tyvärr tror jag att man inom kyrkorna har blivit "trötta" och inte längre talar om allvarliga frågor, som t ex andar eller vad pånyttfödelse innebär. Vi har stagnerat och stannat vid att äta "spädbarnsföda" som tilltalar den "köttsliga" människan. Präster och pastorer håller sig till snälla och mysiga budskap. Men Gud är inte en mys-pys-farbror. Jag skulle vilja ha mer av … annat i predikningarna. Det känns som att jag svälter och jag längtar inte till kyrkan. Det är trevligt, men det är trevligt hemma också…

Måste lägga till en sak här. Innan jag blev kristen hade jag egentligen bara läst lite i Bibeln. Det var mycket jag inte förstod dessutom. Då, på den tiden, var det lätt för mig att tro på det som andra skrev om den kristna tron (New Age). Det var lätt att tolka Bibeln som de ville att man skulle göra och jag såg verkligen hur rätt det verkade.

Idag, när jag studerat Bibeln mycket mer, så ser jag tydligt hur fel många av New Age-tolkningarna är. De går inte ihop med budskapet i Bibeln helt enkelt. Men det ser man inte om man inte kan sin Bibel.

"Every point of view is a view from a point."

[Kathja]1
6/11/13, 8:33 AM
#37

# 36 Tack vännen för att du bryr dig, men du behöver inte bekymra dig för om jag skulle tro "fel" eller ej, jag lovar. Men eftersom du tolkar det jag skriver och inte tycks hänga med i det ser jag inte att jag behöver förklara mig en gång till. Men tack för att du tog dig tid. Och härligt att du har hittat din väg i livet. ❤️

Woodland
6/11/13, 8:14 PM
#38

# 34 Jag minns att ängeln talade om för Pastor Buck att det finns tillfälle till omvändelse efter döden. Detta och det som jag påpekade i #23 som Buck fick och som redigerades (!) förkunnar en annan Jesus och evangelium. Det är subtilt och nuddar med det som är grunden till Jesu vittnesbörd och gärning. Om dessa änglabesök var ifrån Gud hade de inte kommit med läror som gått emot vad Gud redan har sagt. Han ändras inte. Däremot är jag mycket medveten om att Guds beskydd osv. sker genom änglarnas tjänst men jag tänker inte på dem utan ber till Gud direkt. Så jag är inte mot änglar, och anser att vad bibeln lär oss om änglar räcker gott.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Internettan
6/12/13, 4:15 AM
#39

#37:

Okej, då ska jag inte tjata mer på dig. Jag får överlämna det bekymret åt Gud. :)

"Every point of view is a view from a point."

[Juel70]
6/12/13, 7:04 AM
#40

#38 Då måste jag ha missat det, för jag har inte läst nåt sånt. Men däremot stod det att det finns ett utrymme mellan himmel och jord, som varken är himmel eller jord och därifrån kunde människor som inte tagit emot Jesus (och andra) få chansen att återvända till jordelivet som  en gåva från Gud.

(Jag kan själv bekräfta det utrymmet mellan himmel och jord, eftersom jag varit där en gång livet, men det är en annan historia)

Nu pratar jag bara ur minnet, men kan försöka hitta det stället och se om jag mindes rätt.

Upp till toppen
Annons: