Annons:
Etikettbibeln
Läst 1438 ggr
[Kathja]1
4/30/13, 6:22 PM

Är Gud allt?

Kanske har ni redan svarat på detta, men eftersom jag inte kunde hitta det så ställer jag frågan igen.

Om jag har förstått det hela rätt så fanns det inget innan Gud, sedan skapade han himmel och jord och allt där i. Innebär det att allt är Gud? Med det menar jag att han skapade allt av sig själv, om ni förstår. 🤔

Annons:
OlgaMaria
4/30/13, 6:39 PM
#1

Nej, allt är inte Gud. :) Gud valde att skapa jorden och allt där på till att kunna leva i gemenskap med honom, men också i frånvaron av honom. Det är precis som när du målar en tavla. Den tavlan är inte du, men den säger något om vem du är. Tavlan kan också ha en historia helt skild från dig, någon annan kan t ex stjäla den och förstöra den.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Kathja]1
4/30/13, 8:03 PM
#2

Okej, men vad skapade han det av? Och säger han inte att han är A och O, begynnelsen och änden -  typ? Vad innebär då det i så fall? (många frågor men tacksam för svar från er duktiga här inne)

Woodland
4/30/13, 8:34 PM
#3

#2 Han skapade av ingenting. Alpha och Omega är de första och sista bokstäverna i det grekiska alfabetet. Jesus som Logos (Ordet) är början och slutet av allt skapade. Han är upphovet och allt får sin fullbordan i Honom.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
4/30/13, 8:39 PM
#4

Det står också i Bibeln att Gud skapade allt genom och till Jesus och att allt består genom honom. (Det är Jesus som är A och O). :) Kolla Kol 1:16-17.

Det står också att Gud lagt evigheten i människornas hjärtan Pred 3:11

Jag tror absolut att Gud genomsyrar hela sin skapelse. Inget skulle kunna existera eller bestå om han inte upprätthöll det sekund för sekund.

Ändå talar Bibeln om en tydlig skillnad mellan Gud och människa, himlen och jorden, Guds rike och världen, ljuset och mörkret. Det finns flera dimensioner av oss som människor - vi består genom Gud, men vi har inte gemenskap med Gud förrän vi omvänder oss och lägger våra liv i hans händer. Han bär oss, men han vill också uppfylla oss med sig själv, med sin Ande.

Men vi blir aldrig Gud, vi blir hans barn, hans kropp eller tempel för hans Ande.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
4/30/13, 9:35 PM
#5

Håller helt med T att Gud är inte allt eller som det ibland skrevs "Altet". Tanken att Gud finns i träd eller berg osv kallas för panteisim. Denna gudssyn finns i flera andra religioner och filosofiska system som buddhism, hinduism, sufismen och New Age. Det stämmer inte med judendomen eller kristendomens Gudabild. Gud som andligt väsen är inte begränsad till tid eller rum men är ständigt närvarande. Han är inte i sitt skapelseverk. (Jesus begränsade sig till tid och rum för sin uppgift men är nu åter i sin härlighet). Gud som andligt väsen är överallt och ständigt närvarande i sin skapelse men skild från den.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
4/30/13, 9:59 PM
#6

Tack!

Annons:
Nypåkaniner
5/1/13, 1:12 PM
#7

A och O betyder att Gud startade och han kommer att göra det sista också ( man kanske inte fattar vad jag menar)

Upp till toppen
Annons: