Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 6612 ggr
Therese.G
4/7/13, 11:18 PM

Vad gör man som kristen?

Hej!
Jag brukar inte kolla den här iFokus sidan, men jag surfade runt lite och hittade den av en slump. Men jag han en liten fundering om vad man faktiskt gör när man är kristen.

Har en klasskompis som är kristen, men hon är inte så som jag trodde att kristna skulle vara, och hon säger då att hon är en "ny ung variant" av kristna.

Så vad är det egentligen kristna gör, dvs vad måste man göra för att klassas som en kristen? Gå i kyrkan varje söndag? Be till Gud varje dag?

Jag är otroligt nyfiken och jag hoppas jag får svar. :)

(Visste inte riktigt vart jag skulle lägga inlägget, hoppas det kommer rätt!)

- Therese

Annons:
[Moa-]
4/7/13, 11:19 PM
#1

Hur anser du att kristna bör bete sig?

Therese.G
4/7/13, 11:21 PM
#2

Hm, ja du. Det var nog riktigt dålig formulerat.
Skulle nog ha skrivit "som jag trodde kristna var" :)

Jag antar ..
Att man tror på Gud, ber, går i kyrkan och lever ett visst sorts liv.

* Jag ändrar faktiskt mitt första inlägg då jag märkte att det verkligen såg riktigt dåligt ut. Menar såklart inget illa med mitt inlägg, utan jag är verkligen intresserad av svaren.

- Therese

[Moa-]
4/7/13, 11:48 PM
#3

Nej, jag bara undrade över din syn, lät som om den eventuellt kunde grundas lite lätt på fördomar och möjligen amerikanska tv-serier.

Personligen anser jag att kristna är människor på samma sätt som muslimer, judar, ateister och alla andra med någon typ av trosuppfattning. Alla är olika och det som skiljer kristna från de övriga är deras personliga trosuppfattning.

Grunden i kristendomen är enligt mig (och många med mig) nya testamentet med förlåtelsen och acceptans för andra människor, Jesus umgicks med "bottenskrapet" som ratades av dåtidens "elit". Detta är tyvärr inte en allmän uppfattning och många kristna främst frikyrkliga talar ofta i termer av "vi och dem" och driver frågor som att homosexuella skall inte få gifta sig i kyrkan, kvinnor får inte vara präster och många andra gamla fördomar.

Däremot ser jag inte att någon måste utföra vissa handlingar för att förhålla sig till en trosuppfattning, oavsett vilken trosuppfattning personen i fråga delar.

Camillhe
4/8/13, 2:10 AM
#4

Fast Moa, det där tycker jag är väldigt orättvist skrivet och faktiskt väldigt felaktigt. Det är trevligt att du vill skriva här, men jag vill att du tar reda på mer fakta innan du svarar på inlägg med attityden att "så här är dom". En bättre formulering vore att "så här har jag uppfattat det" eller liknande.

Frikyrkan har varit väldigt tidig med att ha kvinnliga pastorer och Svenska Kyrkan har haft betydligt mer motstånd mot kvinnliga präster än inom Frikyrkorna.

Det är sent nu och jag ska sova, jag ska svara dig i morgon Therese.

[Moa-]
4/8/13, 9:43 AM
#5

Camillhe; jag inleder första stycket med "enligt mig", sedan så hade det varit en allmän uppfattning att homosexuella skulle få gifta sig i kyrkan hade inte många som protest efter det beslutet gått ur svenska kyrkan, det hade heller inte föregåtts av en enorm diskussion. Så jag vidhåller faktiskt den åsikten.

Jag har ingenstans att samtliga kristna eller frikyrkliga har någon åsikt eller något attribut.

De lokala frikyrkor som jag känner till (på flera orter) är stängda för oliktänkande men ger däremot ofta ett stort stöd till de som stödjer deras trosuppfattning. Den lokala Svenska Kyrkan är öppen för alla och inbjuder till gemenskap, du är välkommen oavsett om du delar den kristna tron eller ej, det har förekommit att troende muslimer aktivt har deltagit i gudstjänster. I den aktiva verksamheten med mötesplatser och dylikt är alla välkomna, det handlar om att det skall finnas stöd för samtliga medmänniskor.  Något frikyrkorna som sagt inte ser, utan anser att det fundamentala är att alla delar samma trosuppfattning och deras stöd är för dem.

Therese.G
4/8/13, 5:06 PM
#6

Tack för att ni tittar in. :)

Jo, jag skulle nog tro att min syn är lite grundad på fördomar. Men det är därför jag är här och frågar, då jag gärna vill ändra hur jag tycker och tänker.

Något som vi diskuterade idag var GT och NT, och vi undrade båda ifall man "fortfarande" följer GT, eller endast NT, eller kanske plockar lite stycken från båda?

- Therese

Annons:
Woodland
4/8/13, 7:55 PM
#7

Hej Therese G! Välkommen med dina frågor. Det är inte ovanligt att ha fördomar. Vi alla försöker klura ut vår omgivning och förstå olika sammanhang. Det som är bra är att du frågar. Ja, en kristen följer Kristus. Det hörs enkelt eller hur? Men det är inte alltid så lätt. Att få reda på vad det innebär lär man sig från bibeln och ledarna och trossyskonen inom församlingarna. Man börjar som ett andligt"barn" som kristen och "växer till" i kunskap men en sak som kännetecknar en äkta kristen är att h/h vill följa Gud och vara trofast. En kristen kan fela men det finns förlåtelse och Gud bevarar sina barn genom allt. Allt eftersom personen växer till syns det mer och mer i deras liv och deras attityd (mot Gud och människor) att de har mött den levande Gud. En kristen går i regel i kyrkan för att man behöver sina trossyskon och att få höra predikningar och få ta del av bibelkunskap. En kristen ber också. Ibland ber man mer formellt och ibland ber man som en konstant pågående konversation med Gud. Både Gt och NT är Guds ord. GT är början av Guds berättelse för människan. Jesus är mittpunkten. Detta har det skrivits mycket om här på forumet. Det är ett väldigt stort och invecklat ämne. Har du flera funderingar?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Moa-]
4/8/13, 8:02 PM
#8

"Man börjar som ett andligt"barn" som kristen och "växer till" i kunskap men en sak som kännetecknar en äkta kristen är att h/h vill följa Gud och vara trofast. En kristen kan fela men det finns förlåtelse och Gud bevarar sina barn genom allt. Allt eftersom personen växer till syns det mer och mer i deras liv och deras attityd (mot Gud och människor) att de har mött den levande Gud.

En kristen går i regel i kyrkan för att man behöver sina trossyskon och att få höra predikningar och få ta del av bibelkunskap. En kristen ber också. Ibland ber man mer formellt och ibland ber man som en konstant pågående konversation med Gud."

Jag sekunderar på intet sätt Woodlands inställning, men det antar jag framkommit även ovan.

Therese.G
4/8/13, 8:23 PM
#9

Hej Woodland!
Tack för ditt svar. :)
Jag har iofs ett par frågor, och jag hoppas det är okej att jag ställer dom. Annars är det såklart bara att säga ifrån.

Måste man följa allting som står i GT och NT? Jag tänker på saker som inte äta skaldjur, att kvinnor inte får prata under samlingar, osv (saker som jag egentligen tycker är lite udda)

Jag tänker också på en tidigare tråd då det skrevs att om man inte tror på gud så dör man en andlig död, eller hamnar i helvetet (om jag förstod det rätt). Känns lite orättvist om vi alla är Guds barn, men pga vart man föds kanske inte är kristen utan t ex jude. Är dom helt fördömda då bara för att dom tror på en annan Gud?

Om man ber om guds förlåtelse på sin dödsbädd även fast man under sitt liv inte riktigt har varit kristen, kan man då bli "räddad"?

Jag tänker själv att Gud lär ju älska alla människor, då vi alla ska vara hans barn, även om vi tror på en annan religion. Skulle ni sluta älska era barn ifall de inte gjorde som ni ville? :)

Ber om ursäkt om det är dumma frågor, men det är några av saker jag har klurat på!

- Therese

Woodland
4/8/13, 8:45 PM
#10

Hej Moa, Det är sant att den kristna kyrkan har inte tillåtit kvinnliga präster eller predikanter. Det är också sant att homo "äktenskap" har ansetts som helt oförenligt med bibelordet. Jesus var kristallklar i bibeln att äktenskap är för man och kvinna. Det har funnits halv officiella registerade homoäktenskap i antiken men varken Jesus eller de som följde Honom såg på det med blida ögon. Det gjorde t.ex. inte Plato i sitt verk Symposium (360 f.kr) och han var inte ens jude. Det aktiva homosexuella livet har alltid ansetts som synd enligt bibeln. Det är bara så som det är. (Enligt en undersökning riktad mot homosexuella män svarade de att endast 1 % av denna grupp ville gifta sig. Men det görs ett stort nummer av detta med äktenskap. De var inte intresserade av monogami, men detta är en annan diskussion.) Bibeln är inte skriven för att anpassa den moderna människans skiftningar i moraliska frågor. Det är helt naturligt att man kan inte vända kappen efter vinden om man är kristen och det är ingenting de kristna bör göra. Svenska kyrkan har varit en statskyrkan i flera hundra år och alla födda i landet blev automatiskt medlemmar när de döptes som barn. Det har ändrats nu. Men alla de lutherska kyrkorna är inte så öppna som du tror. Alla församlingar välkomnar mötesbesökare. Att bli medlem är en annan sak: det finns förpliktelser på båda sidor. Men vad väntar du? En muslim som deltar i en kristen gudstjänst hade betraktats som suspekt av sina trosfränder. De anser att de kristna tillber en annan Gud än Allah och deras Allah har inte en son, m.m.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Moa-]
4/8/13, 9:07 PM
#11

Woodland; "De var inte intresserade av monogami, men detta är en annan diskussion." nu undrar jag vilken värld du lever i? Publicera gärna källor (och debattartiklar i dagen och dylikt är ej källor). Inte heller övriga påståenden i stycket köper jag, men det där var det dummaste.

Du anser inte att det skall tas hänsyn till den utveckling som skett under tusentals år? Du bryter mot bibelns ord dagligen, och då är det regler som är väldigt tydliga. Hur berättigar du detta? Vem väljer vilka regler som är fundamentala och följa och inte? Gällande homosexualitet har jag aldrig sett något som direkt säger att detta är en synd? (Däremot att äktenskapet är mellan man och kvinna, men det utesluter egentligen inte direkt andra alternativ.)

Jag har inte skrivit något om alla "lutherska kyrkor", jag har tagit ett exempel på en församling från Svenska Kyrkan, däremot vet jag flera som arbetar utifrån samma ideologi, och tyvärr vissa som inte gör det.

"En muslim som deltar i en kristen gudstjänst hade betraktats som suspekt av sina trosfränder." Vad har du för källa på detta? Det är ju endast ditt eget subjektiva tyckande, lägg inte över det på andra. DU hade funnit det så, hur andra ser det vet inte du. Jag vet däremot flera fall där både vänner och släkt inte funnit några problem med detta, däremot inte ett enda fall där det förekommit ifrågasättande. Därmed inte sagt att det inte förekommer. Dock, är du trygg i din tro så spelar det ingen roll vad du gör i övrigt är min klara uppfattning. Måste du döma andra, umgås konstant med likasinnade, skylta med din trosuppfattning och vara nära knuten till en viss byggnad och känner att detta är direkt nödvändigt för din tro, ja, då är du nog inte särskilt övertygad om din tro egentligen. Därmed inte fel att delta i gudstjänster, samlingar och dylikt, men att se detta som enda sättet att upprätthålla sin trosuppfattning, ja, då brister något fundamentalt enligt mig.

Woodland
4/8/13, 9:52 PM
#12

# 9 Ingen av dina frågor är dumma, så fortsätt att fundera. När man tolkar bibeln (och andra verk också) bör man följa vissa regler: såsom att man tar hänsyn till vem texten riktas till, när den skrivs, det historiska sammanhanget, seder och bruk osv. Förbudet att äta skaldjur ingår i Dietreglerna och föreskrifterna som var till för judarna. De kristna har befriats från dessa i Nya Testamentet. I de kristna församlingarna satt kvinnorna och männen på var sin sida av lokalen. I en församling skrek kvinnorna tvärs över salen och ställde frågor till sina män angående undervisningen som de inte förstod. De fick order av Paulus att hålla tyst och vänta tills de kom hem för att ställa frågorna. Det står också i bibeln att en kvinna får inte undervisa männen i läran eller utöva auktoritet över mannen inom församlingen. Så det är två olika aspekter av detta men det blandas ofta ihop. Tänker du på det jag skrev om andlig död i #23 i tråden " Ingen föds som ateist" ? Jag rekommenderar att du läser 23 igen. Ingen av oss förtjänar någonting från Gud. Allt gott vi får är av Hans godhet. Gud kan inte vara orättvis för Han är allsmäktig och suverän. Alla är Guds skapelser och bär på en given kapacitet att umgås med Gud men p.g.a. arvssynden (#23) är gemenskapen bruten. Den kristne har barnaskap hos Gud oavsett vilken nation eller etnisk grupp h/h tillhör. Ja, många har blivit frälst på sin dödsbädd. Jag har själv varit vittne till det. Det är inte svårare för Gud att frälsa en högst levande eller en döende person. Det finns endast en väg till Gud. Den vägen är Jesus Kristus. Han är den ende som har till fullo levt ett rättfärdig liv. Han gav sitt rättfärdiga liv för att vi skulle komma till Gud genom Hans merit.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Razor197]
4/9/13, 9:37 AM
#13

Vi knypplar, går promenader och går på gudstjänster 🙂

Annons:
Woodland
4/9/13, 5:29 PM
#14

#11

Det är nästan lite humoristiskt hur indignerad du blev av mitt svar.  Personangrepp stärker inte din position. 

1.  Du visar en väldig okunnighet gällande andra religioner om du tror att det är "kumbaya" mellan dem.  Jag har bott i Mellan Östern och hade ofta kontakt med kvinnor av olika riktningar inom islam.  Har du haft det? Troligen inte.  Det finns många muslimer som vill alla väl men deras gudssyn är inte d.s. som den kristnes.  Det är fakta. Men visst finns det subjektivt tyckande från min sida baserat på den information jag tar del av, mina erfarenheter och de människor jag har mött.  Och om man vill bortse från min erfarenhet kan man ta del av lärare i de olika religionerna (kristen, muslimsk eller jude) för att få reda på vad de håller för sant och undervisar, dvs vad deras verklighet är.

2.  Jag vet inte om du har läst bibeln över huvud taget men den är klar från början i Moseböckerna att homolivsttilen är inte tillåten.  Den var (är) inte accepterad punkt slut.  Du kanske inte gillar det, men så är det.   

När det gäller källor ang. homolivstilen finns det ingen brist. (OBS! Jag tar inte del av debatt artiklar i Dagen.) Jag läser artiklar grundade på vetenskaplig dokumentation som den här.  Källorna är längre ner på sidan. Det är bara att söka.  Det finns en mängd studier som har gjorts genom åren.  De flesta är på nätet och tillgängliga på engelska.  En läkare refererar till flera studier på denna sida.  Du kanske inte gillar hans slutsatser men du kan ta del av en lista över källorna och stämma av själv.  

De var inte intresserade av monogami, men detta är en annan diskussion." nu undrar jag vilken värld du lever i? (frågan Moa)

Inte i din värld, för du verkar har svalt rätt många myter.  Jag lever i en värld med bra information som jag tar del av.  Jag lämnar känslorna på hyllan, utan att döma individen och läser vad undersökningarna har kommit fram till. Din kommentar men "det där var det dummaste" får du ta upp med New York Timesmonogamy is not a central feature for many.  Läs på lite mera innan du skjuter från höften. Jag kan ta upp fler undersökningsresultat men inte i denna tråd.  Det blir för O.T.

Och kör inte med att "de kristna hatar gays".  Det gör vi inte.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Moa-]
4/9/13, 5:56 PM
#15

Woodland; personangrepp, vart?

1. Har under flera år arbetat aktivt med asylsökande (muslimer, ateister och kristna) i Sverige, samt har vänner vart närmaste släktingar är aktivt utövande muslimer. "Det finns många muslimer som vill alla väl men deras gudssyn är inte d.s. som den kristnes.  Det är fakta." Vart är detta fakta? Påvisa gärna denna fakta. Sedan så hur var det där med att generalisera? 

2. Att hänvisa till generaliserande fördomsfulla sidor är inte att påvisa sin position, ge direkta hänvisningar till kapitel och vers. Subjektiva studier från USA på 60 - 70-talet är ej fakta för hur något objektivt är i Sverige år 2013.

Du motiverade aldrig vilka bibelcitat som skall levas efter till fullo och vilka som är okej att skippa? Samt vem som skall besluta detta?

"Och kör inte med att "de kristna hatar gays".  Det gör vi inte." Nej, du visar ju tydligt på en stor öppenhet och acceptans?

Men nej, jag anser inte dig vara en korrekt levande kristen, eftersom du ej accepterar alla människors lika värde och rätt. De flesta kristna är fullt normala och anser att alla är lika mycket värda, sedan finns det tyvärr människor med den tragiska människosyn som du påvisar ovan, i Sverige är ni tack och lov en minoritet.

Fråga Jonas Gardell… ;)

Woodland
4/9/13, 9:51 PM
#16

1. Få jag föreslå att du frågar en iman, präst eller rabbin? I och med att jag inte känner dina vänners släktingar få jag hålla mig till vad Shia och Sunni muslimerna tror. Sanningen för en muslim finns i koranen. Jag kan förklara för dig att för de kristna (vet ej om du tillhör dem) är Gud en i tre personer: Fadern, Sonen och den helige Ande. För en muslim är Allah bara en, har ingen Son och anden är inte en person, Jesus dog inte på korset men är en profet #2 efter Mohammed. Ser man bara till dessa faktor är det svårt att förneka att gudsbilden är inte detsamma men du kanske inte kan tro detta heller…. 2. Nu har jag svårt att ta dig på allvar. Dessa sidor har listat källorna du krävde och är av senare datum än du påstår. Och källorna är vetenskapliga . . . inte religösa. Gillar man inte sidorna kan man googla själv eller leta upp originaldokumenten. Det vill att säga om man är intresserad. 3. Jag är inte en del av en minoritet i min ställning i denna fråga i den kristna kyrkan. Vi är faktiskt en stark majoritet när man ser ut över vår värld. Det är en stor skillnad att definera en person pga h/h sexuella drifter eller som en människa med ett evigt värde för Gud och som kan befrias från dessa drifter. Det är två helt olika och oförenliga synsätt. Vad du eventuellt anser om mitt liv som kristen tja….. Jag har någon annan att svara till. Du känner mig inte personligen så att uttala en bedömning av mitt kristna liv är ett personangrepp. Jag behöver inte motivera min position med bibelcitat. Bibelcitat kan endast vara av intresse för den som tar bibeln på allvar. Paulus är klar och tydlig i Romarbrevet 1 angående denna livsstil. Jesus och judarna visste vad som gällde så om du påstår att den kristna kyrkan bör ändra sin inställning ligger bevisbördan hos dig.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Internettan
4/10/13, 9:25 AM
#17

Moa:

Du bryter mot bibelns ord dagligen, och då är det regler som är väldigt tydliga. Hur berättigar du detta? Vem väljer vilka regler som är fundamentala och följa och inte?

Jag blir lite nyfiken på exakt vilka regler du pratar om där.

Sen undrar jag också lite över vad det har med saken att göra. Vi bryter alla regler varje dag. Vi vet hur Jesus vill att vi ska göra men ingen människa klarar av att vara så perfekt. Inga kristna heller alltså. (Det är ju därför vi får ta emot Guds nåd.) Men vi kan ju ändå diskutera Guds vilja i olika situationer. Det är väl ingen som fördömer homosexuella för att de känner som de känner? Och inte för att de väljer att leva efter sina känslor? Speciellt inte om de inte tror på Gud eller inte tror att det enligt Gud är fel. Men likväl tror vi kristna att homosexualitet är en av alla de saker som blivit fel i och med syndafallet. Och att det allra bästa är att bli befriad från det. Och då kan vi ju inte vara med och uppmuntra till det genom att rösta för sådana lagar?

(Men jag håller med om att det nog finns människor som blandar ihop homosexualitet med personerna bakom. Särskilt nu när livsstilen finns med så öppet och alla mer eller mindre tvingas att acceptera den om man inte  av "samhället" vill bli stämplad som intolerant. Intoleransen finns på bägge sidor men syns bara hos den ena, tyvärr.)

Man kan ju ta ett annat exempel: Jag känner många barn som gillar godis. De skulle gladeligen äta godis varje dag om de kunde. De tycker själva att de är födda med det behovet. (De kanske tillhör de barn som aldrig gillade grönsaker och köttbullar.) Men deras föräldrar vill inte att de ska äta godis varje dag och det beror på att de vet att det inte är bra på olika sätt. Ska jag då uppmuntra till godisätande genom att skapa regler för detta? Ska jag välsigna det så att barnen ska bli glada och må bra? (För det ser jag ju tydligt att de mår strålande när de får sitt godis.) Är det deras mänskliga rättigheter att få äta godis? Ska man strunta i föräldrarnas vilja? Är jag intolerant om jag inte kan acceptera godisätandet utan istället försöker få dem att sluta? Hatar jag barnen då? Och fördömer jag dem för att jag säger att deras pappa inte vill att de ska äta godis?

Du blandar helt enkelt ihop person och beteende, som Woodland skriver.

Sen har jag svårt att tro att det skulle vara okej för de flesta aktiva muslimer att delta i kristna gudstjänster. Kanske förekommer det när det gäller "liberala" eller icke aktiva muslimer men de kan nog inte vara i majoritet? Är det verkligen din erfarenhet?

Och gudssynen är olika mellan kristna och muslimer, som Woodland säger. Framförallt när det gäller treenigheten men likaså idén om nåden, om livet efter detta, om gärningarnas betydelse i livet mm. På vilket sätt menar du att man inte kan säga att gudssynen är olika?

"Every point of view is a view from a point."

[Moa-]
4/10/13, 9:52 AM
#18

Internetettan; "Men likväl tror vi kristna att homosexualitet är en av alla de saker som blivit fel i och med syndafallet. Och att det allra bästa är att bli befriad från det. Och då kan vi ju inte vara med och uppmuntra till det genom att rösta för sådana lagar?" Nej, ett antal inskränka människor tror på detta sätt, framför allt frikyrkliga men även om det tyvärr förekommer på vissa håll även inom Svenska Kyrkan. De flesta kristna i Sverige är däremot fullt normala och anser att allas rätt att älska vem de vill är värd att värna om. KG Hammar, Helle Klein och Jonas Gardell för att nämna några välkända kristna personer som gått ut väldigt starkt med detta. 

"Sen har jag svårt att tro att det skulle vara okej för de flesta aktiva muslimer att delta i kristna gudstjänster. Kanske förekommer det när det gäller "liberala" eller icke aktiva muslimer men de kan nog inte vara i majoritet? Är det verkligen din erfarenhet?" Självfallet så finns det vissa som skulle protestera mot detta, det finns extremister gällande allt, men är du trygg i dig själv och din tro anser jag inte att det skulle vara ett problem. På samma sätt kristna som ej kan tänka sig att delta i en samling i en moské eller synagoga, varför inte? Erfarenheter och kunskap är alltid av godo. Min personliga erfarenhet är att flera gånger har muslimer, både utövande och passiva varit med i gudstjänster inom Svenska kyrkan och andra samlingar i kyrkans lokaler utan att detta har varit något konstigt eller ifrågasatts. 

Hur godis kommer in i en diskussion om kärlek kan jag verkligen inte förstå? Liknelsen saknar helt relevans och verklighetsförankring.

[Moa-]
4/10/13, 10:00 AM
#19

Woodland; dina siffror innebar inget för nu skriver du om helt andra saker som jag inte nämnt?

Ditt inlägg är så pass fördomsfullt att det inte går att bemöta. Din kommentar var utifrån bibeln och kristendom från grunden, att du sedan lägger in en massa studier som jag är övertygad går att kritisera på extremt många punkter, oavsett vilket så är dessa ej relevanta. 

Att neka till saker som är skriftliga i länkar du själv hänvisar till blir märkligt… (Tyvärr fick jag del på 60-talet, ber om ursäkt skummade igenom för fort, däremot är majoriteten av "källorna" över 25 år gamla.)

"(1) Advocate, 1985.
(2) Bayer, R. Homosexuality and American Psychiatry.
(3) Bell, A. and Weinberg, M. Homosexualities: a Study of Diversity Among Men and Women. New York: Simon & Schuster, 1978.
(4) Cameron et. al. ISIS National Random Sexuality Survey. Nebraska Med. Journal, 1985, 70, pp. 292-299.
(5) "Changes in Sexual Behavior and Incidence of Gonorrhea." Lancet, April 25, 1987.
(6) Corey, L. and Holmes, K. "Sexual Transmission of Hepatitis A in Homosexual Men." New England J. Med., 1980, pp. 435-38.
(7) Family Research Institute, Lincoln, NE.
(8) Fields, Dr. E. "Is Homosexual Activity Normal?" Marietta, GA.
(9) Jay and Young. The Gay Report. Summit Books, 1979, p. 275.
(10) Kaifetz, J. "Homosexual Rights Are Concern for Some," Post-Tribune, 18 December 1992.
(11) Kus, R. "Alcoholics Anonymous and Gay America." Medical Journal of Homosexuality, 1987, 14(2), p. 254.
(12) Lesbian News, January 1994.
(13) Lief, H. Sexual Survey Number 4: Current Thinking on Homosexuality, Medical Aspects of Human Sexuality, 1977, pp. 110-11.
(14) Manlight, G. et. al. "Chronic Immune Stimulation By Sperm Alloantigens." J. American Med. Assn., 1984, 251(2), pp. 237-438.
(15) Morton-Hunt Study for Playboy
(16) MsKusick, L. et. al. "AIDS and Sexual Behavior Reported By Gay Men in San Francisco." Am. J. Pub. Health, 1985, 75, pp. 493-96.
(17) Newsweek, February 1993.
(18) Newsweek, 4 October 1993.
(19) Psychological Reports, 1986, 58, pp. 327-37.
(20) Rueda, E. The Homosexual Network. Old Greenwich, Conn., The Devin Adair Company, 1982, p. 53.
(21) San Francisco AIDS Foundation, "Can We Talk."
(22) San Francisco Sentinel, 27 March 1992.
(23) Science Magazine, 18 July 1993, p. 322.
(24) Statistical Abstract of the U.S., 1990.
(25) "The Overhauling of Straight America." Guide Magazine. November, 1987.
(26) United States Census Bureau
(27) United States Congressional Record, June 29, 1989.
(28) University of Chicago's Nation Research Corp.
(29) Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders Fourth Edition, American Psychiatric Association, 1994. " Citat

[Moa-]
4/10/13, 10:06 AM
#20

Internetettan; när du bryter mot bibeln är bland annat följande citat. (Vet inte om du uppfyller samtliga, men något är jag övertygad om.)

"Dear Dr. Laura,

Thank you for doing so much to educate people regarding God's Law. I have learned a great deal from your show, and I try to share that knowledge with as many people as I can. When someone tries to defend the homosexual lifestyle, for example, I simply remind him that Leviticus 18:22 clearly states it to be an abomination. End of debate.

I do need some advice from you, however, regarding some of the specific laws and how to best follow them.

a) When I burn a bull on the altar as a sacrifice, I know it creates a pleasing odor for the Lord (Lev 1:9). The problem is my neighbors. They claim the odor is not pleasing to them. Should I smite them?

b) I would like to sell my daughter into slavery, as sanctioned in Exodus 21:7. In this day and age, what do you think would be a fair price for her?

c) I know that I am allowed no contact with a woman while she is in her period of menstrual uncleanliness (Lev 15:19-24). The problem is, how do I tell? I have tried asking, but most women take offense.

d) Lev. 25:44 states that I may indeed possess slaves, both male and female, provided they are purchased from neighboring nations. A friend of mine claims that this applies to Mexicans, but not Canadians. Can you clarify? Why can't I own Canadians?

e) I have a neighbor who insists on working on the Sabbath. Exodus 35:2 clearly states he should be put to death. Am I morally obligated to kill him myself?

f) A friend of mine feels that even though eating shellfish is an Abomination (Lev 11:10), it is a lesser abomination than homosexuality. I don't agree. Can you settle this?

g) Lev 21:20 states that I may not approach the altar of God if I have a defect in my sight. I have to admit that I wear reading glasses. Does my vision have to be 20/20, or is there some wiggle room here?

h) Most of my male friends get their hair trimmed, including the hair around their temples, even though this is expressly forbidden by Lev 19:27. How should they die?

i) I know from Lev 11:6-8 that touching the skin of a dead pig makes me unclean, but may I still play football if I wear gloves?

j) My uncle has a farm. He violates Lev 19:19 by planting two different crops in the same field, as does his wife by wearing garments made of two different kinds of thread (cotton/polyester blend). He also tends to curse and blaspheme a lot. Is it really necessary that we go to all the trouble of getting the whole town together to stone them? (Lev 24:10-16) Couldn't we just burn them to death at a private family affair like we do with people who sleep with their in-laws? (Lev. 20:14)

I know you have studied these things extensively, so I am confident you can help.

Thank you again for reminding us that God's word is eternal and unchanging.

Your devoted disciple and adoring fan." Citat J. Kent Ashcraft

Annons:
[Razor197]
4/10/13, 12:04 PM
#21

"TS- 

Rom 10:9

Ty om du med din mun bekänner att Jesus är herre, och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli räddad.

Woodland
4/10/13, 8:37 PM
#22

# 19

Jag vet inte om det är möjligt för dig att föra en diskussion utan ägna dig åt personangrepp men jag känner mig tvungen att påminna dig om skrivreglerna på denna sajt. Du är själv Sajtvärd så det borde inte vara nödvändigt.  

Woodland; dina siffror innebar inget för nu skriver du om helt andra saker som jag inte nämnt? 

Vad menar du?  Menar du 1,2 och 3 som i ditt inlägg # 15?  Eller menar du andra siffror?

 Ditt inlägg är så pass fördomsfullt att det inte går att bemöta. Din kommentar var utifrån bibeln och kristendom från grunden, att du sedan lägger in en massa studier som jag är övertygad går att kritisera på extremt många punkter, oavsett vilket så är dessa ej relevanta. 

Om mitt inlägg var fördomsfullt hade det varit lätt att bemöta och avfärda. Men är det "går inte" eller "kan inte"?   På din begäran har jag gett dig fakta och du viftar bort dem. När blev du övertygad om att studierna går att kritisera;var det innan du tog del av dem eller efter - på vilka grunder? Har du läst någonting från de olika källorna som listades och som vidarelänkas till ännu senare studier?    

Att neka till saker som är skriftliga i länkar du själv hänvisar till blir märkligt… (Tyvärr fick jag del på 60-talet, ber om ursäkt skummade igenom för fort, däremot är majoriteten av "källorna" över 25 år gamla.)

Neka till vilka saker?  

Det påverkar inte sanningshalten om länkarna är äldre.  Faktum är att senare studier bekräftar till största del slutsatserna i dessa (som du skrev) "generaliserande fördomsfulla sidor" t.o.m. USAs hälsodepartements dagsaktuella föreskrifter och rekommendationer.

Och vad hände med artikeln från New York Times publicerad januari 2010 angående monogami som totalt tillbakavisar din kommentar "men det där var det dummaste. "?  Det var du i #11 som vill att jag skulle publicerar källor.  Till och med USAs officiella hälsodepartement bekräftar detta.

Inlägget om Leviticus (3 Moseboken) är gammalt som gatan och har cirkulerat länge.  Likväl är det ett bevis på ett selektivt citerande av verser.  Från inlägg # 9 När man tolkar bibeln (och andra verk också) bör man följa vissa regler: såsom att man tar hänsyn till vem texten riktas till, när den skrivs, det historiska sammanhanget, seder och bruk osv.

Det är NT som bekräftar förbudet mot samkönade förbindelser. Den kristna kyrkan har baserat sin position på Jesu egna citat. Han citerade 3 Moseboken fler gånger än någon annan bok i GT.  Det var i kap 19:18 Han upprepade citatet att man skall älska sin nästa såsom sig själv.  Pga Jesus ställningstagande förs förbudet i 3 Moseboken över till NT tider. 

Genom Kristus förlåtelse kan man bli fri från sina vanemässiga synder.  Folket i Korint fick uppleva det (1 Kor. 6:11) i Paulus dagar och det pågår ännu idag.  Det är detta som den kristna kyrkan bör ägna sig åt - att kalla folk till en Frälsare.  En människa definieras inte av sin sexuella läggning eller drifter.  En människa är mycket mer än så. . . mycket mer.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Internettan
4/11/13, 7:00 AM
#23

#18:

Nej, ett antal inskränka människor tror på detta sätt

Hade kristna anpassat sina åsikter till "det politiskt korrekta" och till det som för tillfället anses vara okej i samhället så hade vi inte varit kristna. Ordet inskränkt säger inte så mycket mer än att våra åsikter inte är samma som t ex dina. 

De flesta kristna i Sverige är däremot fullt normala och anser att allas rätt att älska vem de vill är värd att värna om. KG Hammar, Helle Klein och Jonas Gardell för att nämna några välkända kristna personer som gått ut väldigt starkt med detta. 

Återigen blir du ganska intolerant själv nu. Du vill att alla ska ha samma  åsikter som du har? Annars är man inte normal? Och tror du också att kändisars åsikter är mer värda än andras och att de därför måste ha rätt? 

Självfallet så finns det vissa som skulle protestera mot detta, det finns extremister gällande allt, men är du trygg i dig själv och din tro anser jag inte att det skulle vara ett problem.

Men frågan var ju inte hur du känner (är du ens troende?) utan hur troende muslimer brukar agera. 

Att icke troende tycker man ska vara "normal" i sin tro är ju rätt självklart och … hmmm… skojigt. Man får inte tro för mycket med andra ord? Bara lagom? Inte följa Jesus helt och hållet eftersom… vadå? För att det strider mot de icke troendes "sanningar"? 

På samma sätt kristna som ej kan tänka sig att delta i en samling i en moské eller synagoga, varför inte? 

Att i studiesyfte vara med i en moské har jag inga problem med. Men att delta i en gudstjänst (eller vad det heter) kan jag inte göra. Det blir ju som att tillbe en annan gud och det strider verkligen mot Guds vilja (och mot min). Vad är det för mening med att ha en tro om man lika gärna kan delta i annan trosutövning? Eller menar du att den ena tron är lika bra som den andra och att ingen innehåller någon sanning i sig? Att bara det faktum att man tror på något är grejen? Det låter precis så och då har du inte riktigt förstått. Eller tror du att alla religioner säger samma sak och tillber samma gud? Så är det absolut inte. Eller menar du helt enkelt att Gud inte finns och att det inte spelar någon roll hur man gör?

Du kan ju inte förvänta dig att vi som troende ska samtala utifrån icke troendes kriterier och att just det utgångsläget måste accepteras som det normala? Hela poängen med diskussionen faller ju om vi inte får vara kristna. Jag tycker att "världen" är ganska onormal och det är ju bara att se sig omkring för att förstå att människan inte klarar sig själv. Varför skulle "världens" åsikter vara så korrekta? Det blir ju ett skämt. Jag tycker vi har prövat rätt länge att inte följa Gud och det har inte gått så bra. (Alltså följa Gud - inte kyrkans maktfolk osv)

Hur godis kommer in i en diskussion om kärlek kan jag verkligen inte förstå? Liknelsen saknar helt relevans och verklighetsförankring. 

Då ska jag förklara. Det handlar om hur mycket kunskap man har. Om man bara går efter det man ser själv på ytan (att all kärlek gör människor lyckliga/att godis gör människor glada) så drar man andra slutsatser än om man känner till konsekvenserna. Vet vi allt om Gud och om vad som sker andligt när det gäller homosexualitet? Det kan finnas mer bakom än vad vi ser på ytan. Och jag tror inte att du känner Gud så mycket att du vet allt om homosexualitet.

#20:

Om du kände till det minsta grundläggande om kristendomen så skulle du inte ta upp frågor om lagar som var till för judarna i det gamla förbundet.

"Every point of view is a view from a point."

shamz116
4/11/13, 8:25 PM
#24

Jag kan säga bara att det finns ingen ny ung varian av kristendom…endra är hon sant kristen din kompis efter vad Guds ord(bibeln)säger och har omvänt sig och tagit avstånd från världen och lever för Jesus eller så tillhör hon världen fortfarande men vill se sig som en kristen..att man går i kyrkan, har ett kors runt halsen osv gör dig INTE till kristen..du måste tro på evangelium alltså de goda nyheterna om vad Gud fadern har gjort genom hans son Jesus Kristus när han dog på ett kors och uppstod på den tredje dagen..om man tror verkligen på den Jesus som bibeln talar om och att Jesus är Gud kommen i köttet, att han lever i dag då gör Gud en till en ny skapelse säger Guds ord och man får Den Helige Ande som kommer och bor i en, vår kropp är ett tempel för honom. Vi följer Gud varje dag och låter Gud visa oss allt han har för oss, det är inte så mycket vad vi gör som kristna för vi e alla olika..men några saker ska vi alla göra som visar att vi är sanna kristna..1. vi ber till Jesus varje dag, kanske inte att vi synligt går ner på knä hela tiden men vi ber i Anden tyst och högt också, tackar Gud och ber för andra, för oss själva o våra liv så Gud leder oss..2. Vi läser Guds ord, bibeln och Gud talar till oss genom Hans ord efetrsom vi tror att varje bokstav kommit till genom Den Helige Andes ledning när författarna skrev..3. vi älskar våra bröder och syskon och umgås tillsammans t.e.x i en kyrka eller hemma hos varandra, och ber, läser Guds ord, delar nattvard osv..naturligtvis umgås vi också bara och pratar om världsliga ting men detta e vad som skiljer mot andra…4. vi vill nå ut till de som inte känner Jesus och pratar om honom för sådana som dig så att ni ska komma till tro!!! fortsätt ställa frågor och framförallt ta fram en bibel och läs..tex apostlagärningarna för där ser du de första kristna hur de levde och på samma sätt ska vi leva idag inget har förändrats i vår tro!!

Nåd och frid till alla. /Shami

SwedenJohan
4/27/13, 8:37 PM
#25

Gud är Kärlek och Kärleken är alltid viktigast :) Jesus dog för DIG för att DU skulle bli räddad. Jag är 19 år och är kristen. Det som jag vill göra mer i mitt kristna liv är att våga leva ännu mer för Herren Jesus och i Gud den Helige Andens kraft och kärlek! När man tar emot Jesus och fylls av Helige Ande så har man också makt och auktoritet i Jesu namn. Jesus kan bota döva och blinda och hela människor som är sjuka och driva ut demoner. Jesus bor inom oss och vi kan säga åt sjukdom att försvinna i Jesu namn och den måste lyda. Läs 1 Korinthierbrevet kapitel 12-14 så står det en del om de andliga nådegåvorna :) T.ex. som att man kan få profetiska tilltal genom Anden eller att man kan be för sjuka och de blir helade. Dock så tror jag att man kan fungera i olika gåvor även om man kanske inte "har dem". T.ex. om min vän är nära att dö och jag aldrig har fungerat i helandets gåva så tror jag att Gud helar den personen ändå. 
Som kristen ska man ta emot Guds oäääändliga Kärlek och älska Honom tillbaka och älska sin nästa som sig själv. Alltså älska andra men även sig själv. Vi som kristenhet i Sverige idag behöver leva mer i Guds kraft så att t.ex. folk i skolan blir helade så att Jesu kraft och kärlek får synas, Hans namn får äras och folk komma till tro på Honom och få en personlig relation med Honom! Jag snackar med Pappa Gud varje dag. KLarar mig inte utan Honom, det vet jag. Vi ska älska, det är vad vi ska göra :) Och detta kan vi göra genom att fylla oss med Guds oändliga kärlek :) Kristendom är inget tråkigt som många tyvärr tror. Jag tror att det är Sanningen, att Jesus är Sanningen. och woooow…. Den är såååå mycket mer än vi kan förstå… Ingen kan beröra mig så som min store älskande Pappa!!!!!
Gud välsigne er alla! :D
Glöm inte att leva i Guds Kärlek och Kraft! :D

Nypåkaniner
5/1/13, 1:23 PM
#26

Det är faktiskt så att det enda en kristen måste göra för att vara kristen är att ta emot Jesus så att vi kan följa honom och tro på honom. Det vi gör är det rätta. Att följa Jesus och det är det som är det viktigaste men sedan finns det lite regler i Biblen också. Men vad vi gör är att gå till kyrkan, be till Jesus och försöka höra honom tala och vara ledda av den helige ande.

Therese.G
5/1/13, 1:42 PM
#27

Tack alla för svaren ni har gett mig!

Jag har fått mycket att tänka på nu och min uppfattning om vad man gör som kristen har ändrats. :)

- Therese

Annons:
[Jennah]
5/6/13, 9:14 AM
#28

Att leva som sann kristen i Bibelns bemärkelse anser jag kräver att man följer Guds lagar och Bibelns principer, utforskar boken och söker sanningen däri. Det handlar både om saker man bör göra (predika till exempel: "Och dessa goda nyheter om kungariket skall bli predikade på hela den bebodda jorden till ett vittnesbörd för alla nationerna och sedan skall slutet komma", Matteus 24:14) och saker man inte bör göra (avgudadyrkan till exempel: "jag, Jehova, din Gud, är en Gud som kräver odelad hängivenhet", 2 Moseboken 20:5).

shamz116
5/10/13, 11:14 PM
#29

alla kristna går inte till kyrkan att gå till kyrkan står det inte i Guds ord att de första kristna gjorde!! vad de gjorde var att samlas i hemmen och bryta bröd och dricka vin till minne av Jesu död på korset och de delade allt med varandra, sålde allt de ägde..de bad, talade i tungor, delade psalmer och Guds ord med varandra och profeterade..de gick ut och talade för andra om vad Jesus gjort och vem han var och uppmanade till omvändelse! läs apostlagärningarna och se hur de kristna var för inget har ändrats bara vår kultur men vi e samma idag..det e viktigare att se vem Jesus är för sanna kristna är som honom! och han är inte bara en mysig, kärleksfull man han är rättfärdig Guds son, helig ,,.han gick inte runt och sa snälla saker till människor han talade om helvetet och om omvändelse från synder.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Thomthom
8/8/13, 9:36 PM
#32

Vad svårt ni gör det. Intellektet ska inte svar på trådens ursprungsfråga.. Svaret är att kristna förespråkar kärlek. Punkt slut :)

Redigerat av Woodland

Vänligen,

Thomas

charmclub
8/22/13, 7:25 AM
#33

Tror, brukar vara mitt svar.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
[Moa-]
8/28/13, 9:03 PM
#35

Thomthom; tror tyvärr att du förstått det helt rätt. Sedan är ju dock frågan vad som redigerats.

Thomthom
8/28/13, 9:17 PM
#36

Javisst har jag förstått det rätt Moa 🙂

Du menar att vissa typer av inlägg kan berättigas att blir redigerade beroende på innehåll?

Vänligen,

Thomas

[Moa-]
8/28/13, 9:24 PM
#37

Thomthom; ja, jag har själv redigerat inlägg på brottsajten, bland annat när personers identitet presenterats utan godtagbara skäl. Dock skall det enligt mig vara väldigt tydligt vad som redigerats och varför, i mitt fall böts namnen mot "XX" och ett förtydligande av att detta skett. Däremot är redigerande av människors åsikter eller att omvandla människors syfte med inlägg aldrig okej enligt mig. Det skall som sagt vara tydligt vad som redigerats.

Thomthom
8/28/13, 9:26 PM
#38

I en annan tråd med avsändare Woodland:

"Detta är ett diskussionsforum. Det är hela grejen. Vill du inte diskutera står det dig fritt att avstå men försök inte tysta de som vill"

Ickeredigerat av Thomthom

Väntar på en förklaring.

Vänligen,

Thomas

Woodland
8/29/13, 7:52 AM
#39

# 38

Förklaring finns här. #11

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Moa-]
8/29/13, 10:18 AM
#40

Woodland; borde det inte då tydligt förekomma vad som är redigerat? Vårdat språk är väldigt luddigt och godtyckligt.

Woodland
8/29/13, 12:58 PM
#41

Det gör det Moa! 

Om du läser här ser du:

Som medlem på sajten godkänner du samtliga regler nedan.

Det är inte tillåtet att:

Använda svordomar eller annat ovårdat språk.

Innehåll:

Du godkänner att iFokus publicerar det material du bidrar med. Sajten förbehåller sig även rätten att redigera innehållet.

---------------------------------------------------------------------------------

Denna regel gäller alla sajter. Jag tycker att det är onödigt att ta bort ett helt inlägg pga en mening eller fras som bryter mot reglerna, därför redigerar jag. 

MVH

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[Moa-]
8/29/13, 1:40 PM
#42

Woodland; "#32 skrivet av Thomthom

_
Vad svårt ni gör det. Intellektet ska inte svar på trådens ursprungsfråga.. Svaret är att kristna förespråkar kärlek. Punkt slut :)_

Redigerat av Woodland" Vart står det vad som är redigerat av Woodland???

"Använda svordomar eller annat ovårdat språk." Väldigt luddigt vad som kan anses som ovårdat språk, det kan tolkas på väldigt olika sätt av olika människor och är därmed otydligt.

Woodland
8/29/13, 2:52 PM
#43

Vad är problemet?  Du är Sajtvärd själv och har samma regler på din sajt!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Moa-]
8/29/13, 2:55 PM
#44

Det skall jag faktiskt ta bort, har inte gått igenom reglerna där nämnvärt då de är kvar sedan tidigare Sajtvärd. Är en sajt som saknar egentliga problem så därför inte tänkt på detta. Ber om ursäkt för detta.

Min åsikt kvarstår och jag kan fortfarande inte se vad du har redigerat i ovanstående inlägg.

Woodland
8/29/13, 7:31 PM
#45

Jag tror att dessa regler är gäller för hela iFokus.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Moa-]
8/29/13, 7:48 PM
#46

Det är valfritt. "Som Sajtvärd får du bestämma om du vill använda skrivreglerna som de är eller om du vill göra ändringar i dem. De första två gäller svenska lagar. Dem måste du därför behålla." Ifokus

Jag vidhåller min åsikt och du undviker konsekvent att svara på min fråga. Varför?

Camillhe
8/30/13, 7:44 PM
#47

Vänligen håll tråden till det rubriken handlar om. Har du vidare frågor Moa, så skicka ett pm.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Camillhe
8/31/13, 7:28 AM
#51

Vidare kommentarer i denna tråden som handlar om moderering av sajten kommer att tas bort. Vid frågor ang sajten, vänligen pma.

Denna kommentar har tagits bort.
G
11/25/20, 12:29 PM
#53

Hejsan! Jag är uppvuxen i en kristen familj och valde själv att bli kristen vid ca 16 års ålder. Egentligen så handlar kristen tro om att tro på att Jesus (Guds son) dog och uppstod för att du skulle räddas. Detta kan såklart vara väldigt svårt att förstå varför man skulle behöva räddas osv.

Det handlar om att vi alla gör fel i livet och då skadar vi andra och andra skadar oss. Gud är kärlek 100%. Därför kan han inte acceptera att vi skadar varandra. Därför finns det ett straff, straff för den som för fel och eftersom alla människor någon gång i livet gör fel så förtjänar vi alla detta straff. MEN det va därför Gud sände Jesus, för att gå i borgen för oss och våra synder. Han tog alltså det straff som vi alla borde ha fått och tog det på korset. Därför anser de kristna att dom är räddade. (Detta är såklart en kort förklaring av det hela)

Detta resulterar i att de kristnas synd (alltså beteenden som skadar) är förlåtna och straffet är betalt. Vi vet att vad vi än gjort i livet så finns förlåtelse om man väljer att erkänna att man gör fel och accepterar att Jesus ville ta det på sig.

Gud är ingen Gud som tvingar oss till saker. Vill människor inte leva i relationen till honom så tvingar han ingen. Men han Vista väldigt tydligt genom hela Bibeln att han vill ha en relation med oss och han valde att dö för oss för att vi skulle slippa det straff som han av kärlek har.

Detta ska alltså resultera i att kristna själva ska förstå att alla andra människor är EXAKT lika mycket värda som jag. Det resulterar också i mission (att dela sin tro) då vi vet vad denna förlåtelse känns som och eftersom vi fått känna en sådan djup kärlek för oss så vet vi också att alla andra borde få veta om denna kärlek och få möjlighet att tack ja till den.

Kristendom handlat alltså inte om lagar och regler. Utan viljan att leva på ett sätt som hjälper andra och sig själv. Om jag märker att du går en väg som jag tror kommer skada dig så vill jag hjälpa dig att komma rätt, oavsett om jag känner dig eller inte egentligen. För att jag vet att min Gud som älskar mig också älskar dig exakt lika mycket oavsett om du tror på honom eller inte och han vill och längtar efter att du ska få veta hur värdefull du är och slipper bära på allt tufft i livet själv.

Bön, kyrka, läsa bibeln osv är bara något vi som kristna vill. Inget måste. Vi har inga måsten mer än att tro på Jesus Kristus, och det måste man ju såklart inte heller men då är man inte kristen. Sen vill vi en hel del just pga att vi har en relation med vår Gud. Lite som att du vill hålla kontakt, lära dig mer osv om din bästa vän. Gud säger även saker som skadar oss och andra i Bibeln och då VILL vi försöka att inte göra dessa saker som skadar oss och andra.

Har du eller någon annan fler frågor eller invändningar så skriv gärna ☺️

E
5/20/21, 12:38 PM
#54

#0: Hej! Jättebra fråga.
Jag som kristen ber en bön varje kväll innan jag går och lägger vid min sängkant, de böner jag ber är för att gynna världen runtomkring i dessa tider. Jag, ibland, kan slänga en kik i bibeln och läsa några stycken i den, och går även till kyrkan varje söndag och är en aktiv medlem där.
Jag försöker prata med ateister och ha en tillmötesgående debatt. Men ingenting som tvingar min tro på de då jag anser att detta är fel.
Hoppas detta ger lite svar på din fråga.

Vill du veta mer om vad kristendomen innebär finns det bra böcker att läsa gratis och köpa online, mycket av allt det jag har kommer från Arken

Dagnykatt
5/30/21, 3:19 PM
#55

#12: nu blir jag också fundersam… Inget ont menat men du skrev att ingen har rätt att kräva något av gud. Tillika är gud allsmäktig och suverän. Hur fungerar det? Jag får en känsla av att man borde ga en sån stor respekt för gud, men får ingen tillbaka. Hur tänker man då om man känner sig ha blivit orättvist behandlad av gud, även fast man själv försöker kämpa. Ska man då nöja sig med att sätta sig ner och lovorda honom utan att få något tillbaka? Man vet ju inte ens om han lyssnar och verkligen förstår ens känslor och hur mycket man lider. Borde han inte vilja hjälpa så man ska börja må bättre?
Jag är inte ute efter att kritisera vare sig gud eller kristna, men jag har kämpat på och har 5 tunga år bakom mig men försöker kämpa, dock är det 1 steg framåt och 2 tillbaka. Så jag har "orsak" att känna att det är lite hopplöst nujust.

Sedan har jag även en mera filosofisk tanke. Jag ser hur denhär tråden tolkar bibeln väldigt till punkt och pricka. Jag undrar om man kan göra det ännu år 2021 eller om även tolkningen av bibeln borde hänga med i utvecklingen? Det är ju t.ex inte längre okej att stena en kvinna till döds om hon inte är oskuld då äktenskapet inleds.

Annons:
Woodland
5/30/21, 5:49 PM
#56

Hejsan!
Ja, det jag skrev 2013 står jag fast vid gällande Guds överlägsenhet gentemot oss människor. Utifrån en kristen synvinkel har Gud gett oss det största han kan ge. Han överlämnade sin Son att leva, dö och uppstå för att återställa människan i ett rätt förhållande till sig själv och rädda oss från evig förtappelse. Detta förtjänade vi inte. Det finns en artikelserie här på JiF om den treenige Gud och hans attribut. Här är en artikel om Guds suveränitet. Du kanske finner den intressant.

Nu vet jag inte hur du har det och kan inte göra en bedömning av dina omständigheter men det verkar såsom du ännu inte är en kristen. Jag kan försäkra dig att Gud vet allt om dig. Han vet hur du har det och han står redo att ta emot dig om och när du vänder dig till honom genom Jesus Kristus. Jesus är vägen, sanningen och livet. Det finns en plats i oss som endast Gud kan fylla.

När det gäller bibeltolkning finns det olika sätt att se på det. Dessa frågor har vi tagit upp i andra trådar för att det var ständigt återkommande. Om du söker på de olika ämnena kommer du säkert att hitta mer information.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Jesus Gud Den Helige Ande treenighet Bibel kristendom dop begravning bröllop tro kyrka samfund kristen liv död himmel helvete trosbekännelse Kyrkofäder. Augustinus Iraneus katolsk Nicene Omvändelse Hinn näradöden NDU tvivel Otro Äktenskap Äktenskapsbrott omgifte otukt Maria änglar helgon Logos Mose Moseboken Moseböckerna slaveri dödsynder 666 orättvis dikt abort lidande helande Människofruktan Bibelläsning Bibelord förbundet prövningar lovsång tungotal gudsfruktan yoga reformationen tecken Melito skolavslutning vittnesbörd evolution bibelcitat sjukdom reinkarnation förlåtelse uppenbarelse synd psalm skapelsen skapelseberättelsen
Dagnykatt
5/30/21, 8:48 PM
#57

#56: tack för svaret, jag funderar ännu över frågan kring att individen borde ge sig själv till gud, medan man inte kan förvänta sig något konkret tillbaka. Det känns mer och mer som att kärleken är på guds villkor, lite my way or no way.
Jag är en före detta kristen, bor i ett s.k bibelbälte och är döpt, konfirmerad och uppväxt med kristna värderingar. Sade upp min "kontakt" med jesus för 2 år sedan, då jag inte längre såg nyttan med vår relation. Kände det inte som att han vare sig brydde sig eller var lyhörd, lite one way communication… (jag ser själv hur flummigt det här ser ut).
Efter detta har jag insett att det bara är jag själv som måste försöka kämpa med mina problem, anser inte att vare sig kristendomen eller jesus hjälpte eller stöttade. Så rent krasst kan jag se det som att tanken om att jesus är med en, bara tröstar den person som är rädd att vara ensam och tvivlar på sin egna förmåga. Nu känns det som att jag fått en insikt om att jag ändå hamnar att kämpa på själv, att "tro" på något har inte hjälpt mig.

Woodland
5/30/21, 9:33 PM
#58

Jag tycker absolut inte att det du skrev är flummigt utan ärligt. Du har en bakgrund i kristendom så du känner till en hel del. Menar du att, till exampel, barnaskap hos Gud, en intim relation med Jesus, emotta löften om evigt liv, och gemenskap med andra troende är inte konkreta kärleksbevis?

Jag kan misstänka att du troligen har bedjande anhöriga. Du befinner dig onekligen i en svår sits. Fastän du har sagt upp din kontakt med Jesus betyder inte att han nöjer sig med det.

Initiativet till relationen är alltid från Hans sida och har han barn som beder för dig kommer du att få det kämpigt. Även det andliga livet för den som tror kan verka vara en envägs kommunikation men det innebär inte att det i själva verket är det. Även Guds närmsta lärjungar har genomgått tuffa tider och har känt sig övergivna så det i och för sig är inte en anledning att inte tro.

Människan skall både tro och kämpa på i livet. Har Han bestämt sig för oss och vi kämpar emot kommer vi att uppleva nederlag efter nederlag tills vi kapitulerar. Men när vi gör det finner vi fred med Gud och frid med oss själva.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

  • Redigerat 5/30/21, 9:34 PM av Woodland
Dagnykatt
5/31/21, 2:41 PM
#59

Jag kan tycka det finns oklarheter kring kapitulerandet, som du nämnt. Alla har vi väl drömmar och mål i livet, även du och andra kristna. Vi har vissa saker vi vill uppfylla för att känna att livet ger något. Som kristen är tanken att man ger sig själv till gud och att gud har en uppgift för mig. Men om guds uppgift för mig inte överhuvudtaget stöder mina egna mål i livet, hur ska/kan man då acceptera detta utan att lämna bitter och missunnad? Då dessa känslor väl gjort sig synliga så är det svårt att se till de kärleksbevisen du nämnde, speciellt om man inte själv anser sig få ta del av dem. Ibland vill människan ha något mera konkret, dessa löften blir rätt så vaga i vardagen och tappar lätt innebörden år 2021 då vardagen präglas av mycket mera stress och mindre tid för reflektion.

Woodland
5/31/21, 5:35 PM
#60

Du frågade - Men om guds uppgift för mig inte överhuvudtaget stöder mina egna mål i livet, hur ska/kan man då acceptera detta utan att lämna bitter och missunnad?

Man klarar inte detta själv utan precis som alla kristna före dig och efter dig kommer du att få ett nytt hjärta och ett förändrat sinne. Allt blir nytt.

För löften gäller hopp och tro. Tro är enligt Hebreerbrevet i bibeln - Tron är en övertygelse om det man hoppas, en visshet om ting som man inte ser.

Jesus sade "Om någon vill följa mig, ska han förneka sig själv och ta sitt kors och följa mig. Den som vill rädda sitt liv ska mista det, men den som mister sitt liv för min och för evangeliets skull ska rädda det. För vad hjälper det en människa om hon vinner hela världen men förlorar sin själ? Vad kan en människa ge till lösen för sin själ?"

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Trons människor - Tron är en övertygelse om det man hoppas, en visshet om ting som man inte ser. Genom tron fick fäderna sitt vittnesbörd. Genom tron
magnus.s.1972
6/17/21, 10:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

#0: hej terese! 🙏🏽
en bra start med Jesus, är att försöka söka och göra Hans Vilja ❤️ ( sök i bibeln )

och alla ni som funnit ett intresse i det kristna, kan fördjupa ert sökande,
med en uppstart av er egen kristna vandring med Herren Jesus 🕊❤️🕊.

checklista för sökare av tro, och samtliga^^

  1. gör en omvändelse ( repentance ) och lämna ifrån dig synderna.

( bekänn till Gud i din ensamhet, bara du och Han, Samtliga synder du kommer ihåg, och som du vet du kan ha i ditt liv, just nu aktiva. )

och vänd dig bort från syndalivet
( misstagen ) bryt med synderna! och Res dig som människa 🕊❤️🕊 ur synden ❤️

Gud vill rädda dig, din själ, din ande och giva dig en framtid med honom 🙏🏽✝️🙏🏼
frälst, upprättad och han Vill Hela dig, ditt själsliv och giva dig frid och glädje med honom ❤️ tag emot 🕊 glädj er!

än en gång säger jag er! Glädj er!!!

ty Himmelsriket är nära, och Vår Konung kommer tillbaka med frälsning och Rättfärdighet att Råda med 🔥🙏🏽🔥.

vänd dig Andligen till vår Frälsare och Gud, Herren Jesus Kristus i en överlåten omvändelse, så utgjuter han förlåtelse över ditt gångna liv, synder och kanske misär,
det liv du levt ute i världen, och du kan begynna vandringen med Gud 🕊❤️🕊.

att vandra med Gud är meningen med livet,
som jag ser det.

vi är syndare allihopa, och ibland snubblar, även vi kristna, in i synd.

vi kan falla i synd, heter det.
men vi måste bekämpa och kämpa mot synden, så gott det går, och vår Gud hjälper oss 🙏🏽❤️🙏🏽

om detta med synd säger Skriften, bl a,
' Motstå djävulen och han flyr. "

vi måste försöka motstå frestelser,
och frestarens lister.
han har vatt med länge och vet mkt om hur människor funkar.
tyvärr vill mörkret bara oss elände,
så kämpa för Gud, och motstå djävulen och hans lister.

min bönestrid går såhär ;
' Frestare! försvinn i Jesus Namn!!! '

det vi människor kan ha trubbel med,
det kan vi genom bön, lägga inför vår Herre, och i Hans händer 🙏🏽✝️🙏🏿.

ty vår Gud 🕊🔥✝️🔥🕊 Jesus!
är Mäktig att frälsa!

🕊 Hosannah! 🕊 Amen! 🔥🕊🔥 Selah!

  1. begynn läsa bibeln.
    på nätet finns ' bible app ',
    men du bör skaffa en pappersbibel.
    ( gärna bibel 1981 )

det finns Så mkt i bibeln som Du, Jag, Alla behöver i våra liv och att förmedla till nära och kära, ty himlen är evig.
denna tillvaro på jorden är som en fläkt i evigheten, sedan kommer evigheten som jag önskar alla ha tillvaro med oss och vår TreEnige Gud. som är Den Totala Sanningen

🕊🔥✝️ Sanningens Gud ✡️🔥🕊

ty Guds Namn, sagt till moses,
är ' Jag Är Den Jag Är '.

Gud är helt och hållet sig själv.
inga charader. inge föreställning.

🔥🕊 densamme, Då Nu FörEvigt 🕊🔥

✝️ tack Helige Ande, Jesus och Abba Fader i Himlen ✡️ Gud vi älskar dig ❤️ 🙏🏽❤️

i Jesu Namn 🙏🏽

amen


Evighet skapar vi tillsammans 🙏🏽❤️🙏🏼

Conny.007
6/17/21, 11:00 PM
#62

Man blir kristen när man blir Frälst. Joh 3:16.
Alla har syndat står det i Bibeln.
Jag är en krisen och med i Pingstkyrkan.
Om du ber så här uppriktigt då blir du en kristen.

Jag kommer inför dig nu Jesus Kristus jag har syndat och vill be om
förlåtelse för alla mina synder jag har gjort, kom in i mitt inre och
fräls mig, tack att jag nu är frälst.

Annons:
Upp till toppen
Annons: