Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2322 ggr
skycap
3/18/13, 10:37 PM

Har 666 någon betydelse?

FÖRST: Jag är inte troende, på något övernaturligt, alls! Men jag ÄR intresserad och nyfiken på andras sätt att se verkligheten!

Har 666 någon anknytning i bibeln? Är just 666 viktigt?

Har "källan"(någon stans på nätet, jag hittar inte:) jag läst, fel, när den påpekar att det kanske borde vara ett annat nummer ist för 666?

Vad TYCKER ni som kristna om alla dessa medium och spåtanter och healers osv? Är deras "tro"(de vet ju också..) okej för er?

Finns det något sätt för mig att LOGISKT förstå "vem" som har rätt?

MVH:)

Annons:
Camillhe
3/19/13, 3:47 AM
#1

Ja, numret star i upp 13:18 Här behövs vishet. Den som har förstånd skall tolka odjurets tal, ty det är en människas tal, och talet är 666. (Bibel 2000)

Finns en handskrift dar det star 616 istallet for 666 enligt Wikipedia men har inte kollat upp det.

666 ar vildjurets/odjurets tal och jag tror den vanligaste tolkningen av vem vilddjuret ar, ar djavulen.

Jag tror inte personligen att talen ar sa viktiga, det har gjorts om och lagts till en hel del inom numerologi, skrackfilm, ockultism etc 

Ang medium, healers etc sa ar Bibeln tydlig med att vi ska halla oss ifran sadant.

Har ar en bra artikel:

http://www.bibelskolan.com/cms/index.php?option=com_content&task=view&id=181&Itemid=58

skycap
3/19/13, 12:07 PM
#2

Tack! Raka tydliga svar:)

Intressant att bibeln har så tydliga svar på det med att kontakta andar!

Speciellt Apg 16:16-18 "gillade" jag!

Det verkar ju knappt stå något alls om just numret 666 :/

Camillhe
3/19/13, 2:26 PM
#3

Ja, det ar intressant. Jag tror inte pa att medium far kontakt med döda människors andar. (Oftast tror jag inte de far kontakt alls, utan anvander sig av coldreading) Men om de far kontakt sa tror jag att det ar med onda andar, dvs demoner som utger sig for att vara någons döda  anhörig.

skycap
3/26/13, 12:08 AM
#4

Nu går jag OT så jag ber om ursäkt för det:) vill någon återgå till 666 så:)

Jag håller absolut med om det här med cold reading(och hot reading)! 

För mig återstår då religiösa som ett riktigt frågetecken.

Jag såg en dokumentär(eller vad det var, med Morgan Freeman) om hur man kan skapa/förstärka en övernaturlig känsla med en "god helmet", magneter tror jag det var, som påverkade en del av hjärnan. 

Skulle jag också kunna få en "gudkänsla", vore det enklare att förstå hur "ni andra😉" känner, utan en gudshjälm som påverkar hjärnan!

Jag var bästa vän med ett jehovas vittne när jag var yngre, vi brukade spela basket, sen pratade om vad vilken verklighet som var sann och falsk och sen spela basket igen, typ:(fast med andra ord:)

 Det tände en låga inom mig, en som jag har svårt att släcka!

Camillhe
3/26/13, 4:50 AM
#5

Det ar helt ok att du gar OT. Jag tror att ditt inre langtar efter Gud, och du kan absolut fa en "gudskansla", dvs du kan lara kanna Jesus och tro pa Honom. Ibland ar det svart att tro, eller veta hur man ska kunna borja tro. 

For oss kristna ar Jesus lika verklig som de manniskor vi har omkring oss. Och Jesus vill ha samma relation med dig.

Han lyssnar pa oss och finns alltid dar for oss. Men Han tranger sig aldrig pa manniskor utan vi maste tillata Honom in i vara liv. Tro pa att Han dog for oss sa att vi kan fa leva i en relation med Honom bade nu nar vi lever har pa jorden, men ocksa nar vi dor, far vi tillbringa evigheten med Honom.

Har du en bibel?

skycap
3/26/13, 10:59 AM
#6

Jag tror jag har en bibel någonstans, från när jag var mycket yngre.

Jag vill att det ska finnas något "mer", det vore otroligt… ja, häftigt!

Svårt att se hur det ska vara möjligt..

Annons:
Camillhe
3/28/13, 4:52 PM
#7

Jag tror att vill man så är det för att Gud söker en. Dvs då är man redan på väg.

skycap
3/28/13, 7:56 PM
#8

Okej, vi.. Jag får se! Var det något speciellt du tänkte på när du undrade om jag har en bibel?

[Hadla]
4/8/13, 7:56 PM
#9

Är så tragiskt att kristendomen förnekar att både medium och healers finns och gör ett bra arbete, något som Jesus lärde ut att alla kan hålla på med. Se bara på lärljungarna. Var inte de också helt vanliga människor som också lärde sig att heala? Jag håller själv på med detta och har bara fått positiv feedback. Även från Jesus himself.   😉

Jesus dyker upp hos oss alla ( även oss som är mediala/synska och healar och hjälper andra människor) och peppar oss att fortsätta med det. Han sprider fortfarande  sitt budskap från andevälden, om att vi alla människor kan heala varandra, bara man sätter fart och utvecklar sin förmåga. Denna förmåga är inte bara ett fåtal förunnat. Healing kommer ur kärleken att vilja hjälpa andra människor. Inte från någon djävul, demon eller ondska, bara för att man valt att hålla på med det. Det är ett kall. Ett kall till att vilja hjälpa människor.

Har just sett serien om bibeln på tv i påskhelgen och det jag blir förundrad över, det är att helt vanliga människor på den tiden, kunde få uppenbarelser och se in i framtiden. Då kallades de för profeter. Men om någon medial helt vanlig människa i nutid,våra dagar, upplever samma sak, och det slår in, ja då är det helt förkastligt att så sker. Då är det helt plötsligt djävulens verk - det som vi alla kan syssla med, precis det som Jesus gjorde. Han steg ner i jordelivet för att berätta att vi alla människor har en förmåga att heala varandra och sprida kärlek på ett eller annat sätt. Bara man har viljan till det.

Hur kan det i bibeln förbjudas något som Jesus sysslade med? Jesus var en stor healer och var även synsk och kunde se in i framtiden, precis som så många andra människor alltid både kunnat, och kan i världen, Hur kunde han annars veta att både Judas skulle förråda honom och att Petrus skulle förneka honom tre ggr innan det hände?

Människor har i alla tider blivit straffade för att de är mediala och synska, men vare sig ni vill det eller inte, så finns vi, överallt. Och vi är absolut inga onda själar som drivs av demoner!

Jesus är för mig en stor förebild. En sak som jag beundrar med honom,  är att han ville förstöra den gamla inskränkta tron, rasera templet på tre dagar, för att sedan bygga upp ett nytt. Han ville få fram att man inte ska vara så inskränkt i gamla begränsade läror, med regler och gamla lagar som hindrar folk till att utvecklas.

 Alltså, då kan man ju bara dra slutsatsen att Jesus var inte mycket för den gamla inskränkta tron eftersom han ville skapa något nytt istället som gagnade och utvecklade människor i kärlekens namn..

Jesus är en av historiens största rebeller! 🙂

[Hadla]
4/8/13, 8:06 PM
#10

P.S: Läste just i länken om kyrkans uppfattning om att man ska lämna de döda ifred. Jovisst ska man det. Det håller jag fullständigt med om också.

Men det vanligaste är att de det är själarna från andra sidan som uppsöker oss mediala och vill ha kontakt och hjälp, eftersom de fortfarande har något de inte hann säga innan de dog.

Jag har själv fått så många bevis på att detta fungerar, att man kan kommunicera med de "döda". Fast för mig så finns ingen direkt död eftersom själen lever vidare i en annan dimension.

Woodland
4/8/13, 10:42 PM
#11

Hej Hadla, Så du tror att din Jesus är densamme som bibelns Jesus?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
4/9/13, 10:09 AM
#12

Hadla - visst är vi kristna medvetna om att det finns medium och healers. Vi vet att de finns och att de är verksamma, men vi ställer oss inte bakom deras tro eller sätt att arbeta.

Du har rätt i att Jesus helade och såg in i framtiden och att han uppmanade sina efterföljare att göra detsamma. Detta ser vi också hända i kyrkan och vi gläds åt det. Vi tror på övernaturliga saker och uppenbarelser, inte bara då - också nu!

Du borde läsa Bibeln mycket mer! Jag märker att du har koll på vissa saker, men du behöver en djupare och mer komplett bild. =)

Den stora skillnaden mellan kristen tro och new age är nog att vi som kristna följer Gud och vill leva i lydnad, medan man inom new age uppmuntrar var och en att gå sin egen väg och upptäcka saker efter sin egen iver. Det finns ingen stor dimension av rätt och fel, lydnad eller helighet.

Ett kristet liv innebär att dö från sitt eget, för att leva för Kristus.

Givetvis är det inte förbjudet att bota sjuka och att profetera, men enligt Bibeln är det förbjudet med följande:

_Hos dig får inte någon finnas som låter sin son eller dotter gå genom eld eller befattar sig med spådom, teckentydning, svartkonst eller häxeri, ingen som utövar besvärjelsekonster, ingen andebesvärjare, ingen som bedriver trolldom och ingen som söker råd hos de döda. Ty avskyvärd för HERREN är var och en som gör sådant. 5 Mos 18:10-12
_

Jämför:

Om någon av er brister i visdom skall han be till Gud, som ger åt alla villigt och utan förebråelser, och han skall få den. Jak 1:5

Den stora skillnaden här är att mediet arbetar med sig själv som herre och försöker använda sig av andevärlden för att nå egna mål, eller så verkar han utifrån andliga händelser som händer utan att ta hänsyn till varifrån eller varför detta hände. Den kristne är i första hand Guds barn, och kan fungera i andliga gåvor pga frälsningen genom Jesu blod, och ber till Gud om vishet och kraft. Bibeln uppmanar oss att bedöma alla andar för att se om de kommer från Gud eller någon annanstans ifrån, eftersom att också Satan kan förklä sig till en ljusets ängel för att lura oss att följa honom.

Tyvärr är new age oftast förnekande av Satan, vilket gör dem till en mycket speciell klick av troende på övernaturliga ting. Ingen världsreligion eller naturreligion/shamanism förnekar demoner och en ond kraft. Det är bara en liten klick moderna new ageare som gör detta. De följer sin egen naiva tro som inte ställer några krav.

Läs gärna den här artikeln om en resa från new age till kristen tro.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Internettan
4/9/13, 10:34 AM
#13

#9:

Vi förnekar inte att medium eller healers finns. Vi bara förnekar att källan är god samt kritiserar syftet med dem.

Bibliskt/kristet helande är kopplat till vittnesbördet om Jesus/Gud. En stor del av poängen med helande är att visa folk att Gud finns så att folk ska kunna omvända sig till honom.

Att bara syssla med healing blir inte samma. Även andra makter har förmågan att ge kraft på olika sätt och det finns ingenting som säger att all healing kommer från Gud.

Jesus dyker upp hos oss alla ( även oss som är mediala/synska och healar och hjälper andra människor) och peppar oss att fortsätta med det.

Hur kommer det sig att Bibeln varnar för falska Jesus-gestalter som ska komma i den sista tiden? Jag har läst om massor av olika Jesusar som motsäger varandra.

Har just sett serien om bibeln på tv i påskhelgen och det jag blir förundrad över, det är att helt vanliga människor på den tiden, kunde få uppenbarelser och se in i framtiden.

De som fick meddelanden från Gud var väl utvalda av honom för ett särskilt syfte? Vi kan ju inte veta vilka som Gud utvalt eller inte. Idag kan vi se på budskapet och jämföra med Bibeln för att avgöra om det kan vara sant. Gud ändrar sig inte utan är evigt densamme. Jesus ändrar sig inte heller. Eftersom det är så tydligt att många har falska budskap så förstår vi att vi inte kan lita på alla. Menar du att vi ska det?

Han steg ner i jordelivet för att berätta att vi alla människor har en förmåga att heala varandra och sprida kärlek på ett eller annat sätt. Bara man har viljan till det.

Jesus sa att alla kristna ska gå ut och göra alla folk till lärjungar och att tecken och under ska följa dem som gör så. Och det är Gud som helar men kristna är verktyget som helar i Jesu namn.

Helar man på annat sätt utan att nämna Jesus, bara för att alla ska slippa må dåligt så faller hela poängen. Det viktiga är inte att alla ska få må bra under sin jordetid utan det viktiga är att alla lär känna Jesus/Gud och vänder sig till honom. Det är det hela Bibeln handlar om.

Om man sysslar med heaking utan att blanda in Jesus/Gud så kan det bli så att man "fångar" de människor som annars skulle söka sig till kristendomen. När de nu istället får healing från t ex dig så får de aldrig lära sig om de kristnas Gud och då har Djävulen uppnått det han ville. Det som ser gott ut behöver inte leda till det goda i slutänden.

Alltså, då kan man ju bara dra slutsatsen att Jesus var inte mycket för den gamla inskränkta tron eftersom han ville skapa något nytt istället som gagnade och utvecklade människor i kärlekens namn..

Jesus rev inte ned det gamla för att det var osant. Han rev ner det gamla förbundet med judarna eftersom det inte längre gäller. (Det hade sitt syfte men behövs inte längre.) Nu har vi det nya förbundet. Men det nya förbundet innebär inte bara kärlek och "gör som du vill". 

Det finns så mycket du inte känner till om den kristna tron och om vad det som står i Bibeln betyder. Då är det lätt att förkasta det.

#10:

Problemet idag är väl att folk uppsöker medium för att få kontakt med döda anhöriga. Det finns mycket som tyder på att de döda inte är döda anhöriga utan kan vara demoner som är bra på att härma. Oavsett så är det inte sunt att söka kontakt med de som gått bort.

"Every point of view is a view from a point."

Annons:
Omie91
4/19/13, 8:02 AM
#14

Jag hänvisar till boken 'the book of general ignorance' där de tar bland annat upp frågan "What's the numer of the Beast?" och massa andra faktafrågor som väldigt få människor egentligen känner till.

Den förklarar att de allra tidigaste kända texterna översattes fel. Man har idag översatt dem igen, gång på gång och numret är inte 666, utan man är säker på att det står 616, vilket säkerligen kommer irritera skiten ur många idag, som har försökt undvika det gamla talet.  

Själv rör det mig inte ryggen, då jag inte tror på någon helig text eller vidskeplighet. Däremot finner jag det fascinerande som en del av mänsklighetens historia, och läser allt jag kommer över om ämnet. Ja, även självaste Bibeln, Koranen osv…

"Till och med Europaparlamentet lämnar stol nr. 666 ledigt… US motorvägen 666 - även känd som Bestens motorväg - blev ändrad till Motorväg 491. Moskvas transporstyrelse kommer att vara ännu mindre roade. År 1991 valde de att byta namn på den oturliga 666 buslinjen. De bytte till 616… Både Parker och Engels argumenterar för att Uppenbarelseboken är ett politisk, anti-Romersk traktat, av numerologi för att skydda dess egentliga mening. Bestens nummer (vad det än är) talar om antingen Caligula eller Nero, de två mest hatade motståndarna till tidig Kristendom, inte någon fantasibaserad skräckfigur. - Sida 94, The Book of General Ignorance.

"Religion is our first and worst attempt to make sense of things"
- Christopher Hitchens

 

“We keep on being told that religion, whatever its imperfections, at least instills morality. On every side, there is conclusive evidence that the contrary is the case and that faith causes people to be more mean, more selfish, and perhaps above all, more stupid.”
Christopher Hitchens

Woodland
4/19/13, 11:26 AM
#15

Både Parker och Engels argumenterar för att Uppenbarelseboken är ett politisk, anti-Romersk traktat, av numerologi för att skydda dess egentliga mening. Bestens nummer (vad det än är) talar om antingen Caligula eller Nero, de två mest hatade motståndarna till tidig Kristendom, inte någon fantasibaserad skräckfigur.

Nej, Uppenbarelseboken var en del av skrifterna som cirkulerade bland de troende.  Varken Parker eller Engels var först med att anse att Upp. Besten (666) är det romerska regeringssystemet. De kristna under Caligula och Nero var helt införstådda med att detta var andan (Satan) bakom de romerska hedniska förföljelserna som syftade till i Uppenbarelsebokens 666.  Förföljelsens roll övertogs av den romerska kyrkan och så småningom utvecklades denna till regelrätt krig mot avvikande inom kristen religionen, judar, muslimer osv. I denna tråd ges mera detaljer.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: