Annons:
Etikettkyrkan
Läst 3141 ggr
JonasDuregard
2/11/13, 7:57 PM

Påven avgår

http://www.dn.se/nyheter/varlden/paven-lamnar-ambetet

Första gången sedan 1415.

Kommentarer från troende?

Annons:
Camillhe
2/11/13, 8:35 PM
#1

Nu är vi inte katoliker och tror därför inte att påven är tillsatt av Gud, eller att det bör finnas en påve. Men rent historiskt är det väldigt intressant.

JonasDuregard
2/11/13, 10:26 PM
#2

Finns det ingen katolik här?

Det står inget i beskrivningen för den här sidan att de som skriver här bekänner sig till någon särskild smak av den kristna läran, är det så?

Eller pratar du om "vi" som i dig och din församling?

Men visst är det intressant, jag undrar vad som är hela historien bakom.

fredrikh
2/11/13, 11:05 PM
#3

Jag vet att du vill ha svar från kristna men jag kände att jag ville kommentera ändå :)

Jag tror att historien bakom påvens avgång försöker mörkas, det känns inte troligt att han avgår på grund av sin ålder och att han inte orkar med sitt uppdrag. Speciellt efter den långa resan han gjort för att bli påve. Han har ju även varit med i olika skandaler som media rapporterat tidigare, vilket gör att jag inte riktigt tror på detta. Frågan är om sanningen kommer fram till sist, förmodligen så gör den det.

Hur som helst, om avgången beror på påvens hälsa så anser jag att det är det bästa för katolikerna, deras ledare ska ju kunna klara av dennes uppdrag.

Camillhe
2/12/13, 12:10 AM
#4

#2 Vi som driver sidan är inte katoliker. Och än så länge har jag inte stött på ngn katolik på sidan, men visst det kan ha hänt att ngn katolik skrivit här (och det får dom såklart gärna göra). Vi har ju dock inte så mkt katoliker i Sverige jämfört med protestanter.

Denna sidan har teologiskt en frikyrklig grund, även om vi som sköter den och medlemmarna säkert tillhör många olika kyrkor. Då vi ganska nyligen bytt värd så är tanken att sajtbeskrivningen ska uppdateras, eftersom den egentligen inte säger så mkt om sajten. Men vi har inte riktigt hunnit med det ännu.

Ang påven och hans avgång så håller jag med dig Fredrikh. Det har tydligen varit en inre maktkamp inom vatikanen, vilket nog är en del av förklaringen. Men det finns nog saker som mörkas och jag skulle gissa att han avgår pga ngt sånt.

Eftersom jag personligen anser att hela påvefenomenet är ngt negativt, så skulle ju min önskedröm vara att han avgick för att han insåg det. Men den förklaringen tror jag inte på :P

Jojaton
2/12/13, 12:48 AM
#5

Jag har hört att han avgått bl.a. på grund av dålig hälsa, samt att han egentligen aldrig velat vara påve.

Johanna - Instagram

Woodland
2/12/13, 12:39 PM
#6

Det är lätt att förstå att uppgiften vid 85 års ålder är övermäktig för vem som helst. Sedan kan man alltid spekulera i vad som försiggår bakom kulisserna.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[Mirjam76]
2/12/13, 4:35 PM
#7

Jag har svårt att förstå vad man ska med en påve till..

Jin Ling
2/18/13, 8:59 PM
#8

# Jag har svårt att se vad man har religioner till…

fredrikh
2/18/13, 9:10 PM
#9

#8 Trygghet tror jag är största anledningen till att religioner är så stora. Däremot anser jag att religioner kan vara en alldeles för stor del av vissa personers liv.

Woodland
2/18/13, 10:49 PM
#10

Kristendom är allt annat än trygg ibland,  som för t.ex. Asia Bibi.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Internettan
2/22/13, 4:04 AM
#11

#9:

Trygghet tror jag är största anledningen till att religioner är så stora.

Det kan inte bero på att Gud finns då?

Däremot anser jag att religioner kan vara en alldeles för stor del av vissa personers liv.

Hur menar du då? Ska religion vara en hobby som man bara sysslar med på vissa dagar? Baserar du det uttalandet på att du inte tror att Gud finns? Om du upptäcker att Gud finns och om han är som det beskrivs i Bibeln - skulle du säga samma sak då? :)

(Nu vet jag inte om du tror på Gud men är emot organiserad religion, eller om du inte tror alls. Jag gjorde ett litet antagande om att du inte tror alls när jag svarade.)

"Every point of view is a view from a point."

fredrikh
2/22/13, 12:40 PM
#12

#11 Hej Internettan! :)

Det jag menar med tryggheten är framförallt gud. Människor vet att de inte är ensamma utan alltid har någon med sig, någon att tala med och någon att be till. Sen finns det många andra saker i religioner som jag anser att människor känner sig trygga av.

Tror du missförstått mig lite i andra meningen ;) Det jag menade var när människor totalt förlorar förståndet framförallt i kristna/baptistiska grupper som t.ex. Westboro baptist church, eller inom islam där kvinnor blir mördade av sina familjer p.g.a. något som familjen anser att de gjort. 

Och som svar på din fråga om jag tror att gud finns, jag tror att något finns, något stort och mäktigt som är fyllt med obegränsad kärlek. Låt oss kalla det för gud. Jag tror inte att denna gud är en man eller kvinna.

Självklart får alla leva sina liv precis som de vill, men jag tror inte att det är hälsosamt att låta religionen totalt ta över ens liv.

fredrikh
2/23/13, 6:18 PM
#13

Visste väl att det var något sånt. Det är alltid så komiskt när det är de som är djupast religiösa som åker dit för något sånt här.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16299106.ab

Annons:
Woodland
2/23/13, 9:12 PM
#14

Det kanske är bäst att avvakta och se om det är sant först innan man skrattar. Om det är sant är det inte första gången skandaler drabbar Rom. Kolla upp Alexander VI (1492-1503) eller Rodrigo Borgia som han egentligen hette.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Internettan
2/24/13, 10:21 AM
#15

#12:

Okej, då förstår jag hur du menar. Sorry för mina antaganden.

Självklart får alla leva sina liv precis som de vill, men jag tror inte att det är hälsosamt att låta religionen totalt ta över ens liv. 

Det kanske är lite över definitionen på religion jag hänger upp mig. Om man med religion menar det sanna budskapet typ (t ex att kristendom är det som Jesus menade) så tycker jag det är bra att religionen tar över ens liv. För hur kan sanningen någonsin vara fel och hur kan man bara tillämpa en del av sanningen men inte hela? 

Men jag förstår att du nu menar religion på människors vis. Det finns ju alltid tolkning med i religionsfrågor och det är ju där människans egna tillkortakommande kommer in i bilden. Eller så finns det religioner som inte är helt sanna. Och plötsligt blir allt fel.

Samtidigt - vem ska avgöra vad som är sant? Och vem ska säga att man tillämpar sin religion för mycket? Det är inte helt lätta frågor. Det är alltid lätt för utomstående att säga att någon annan gör fel, men ingen är fri från sina egna subjektiva tolkningar. Inte ens den västerländska demokratiska snälla lagoma människan.

"Every point of view is a view from a point."

[civicc76]
2/26/13, 4:18 PM
#16

#5 Fick han någon insikt månne ?

JonasDuregard
8/19/14, 9:35 AM
#17

Nu antyder Franciskus att även han kanske hoppar av i framtiden: http://www.dn.se/nyheter/varlden/sa-lange-raknar-paven-med-att-sitta-kvar/

Finns det ingen som går hela matchen längre? Vem skulle jobba för kyrkan om alla gick i pension så fort de fyller 80? 🙂

[Juel70]
8/20/14, 3:22 PM
#18

Jag behöver ingen påve. Jesus är min överstepräst.

Iselinka
11/16/14, 12:45 AM
#19

Som Katolik kan jag bara säga:

Han är inte påve, han är inte ens Katolik, utan en modernist som har ockuperat påvestolen. Hans religion liknar Bahai-kulten och är inte kompatibel med Traditionell Katolsk lära. Han förnekar allt som heter dogmer, han tror inte att något kan vara dogmatisk, han tror att eviga sanningar ändrar sig med tiden..

www.adoremus.info

Woodland
11/16/14, 9:30 AM
#20

# 19 Ordet katolik betyder egentligen universell men har blivit ett med kyrkan i Rom. Påven är påven oavsett om man står bakom hans inriktning eller inte. Det är en titel som används av den Romerska kyrkans överhuvud och har historiskt sett påtvingats de kristna i väst. Han är inte Kristi ställföreträdare på jorden som det påstås - det är den Helige Ande.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Iselinka
11/18/14, 11:04 PM
#21

Den som offentligt uttrycker heretiska läror blir automatiskt excommunicerade och räknas inte längre som medlemmar i Kyrkan. Man förlorar också den ställning man måtte ha i Kyrkan.  Det kallas "ipso facto" av Kyrkan.

Upp till toppen
Annons: