Annons:
Etikettjesus
Läst 1692 ggr
Tintin82
1/23/13, 12:28 PM

Skillnad!!

Vad är skillnaden mellan kristendomen och att tillhöra jehovas vittne?kanske är fel forum för detta men hade besök av jehova för en stund sedan därför undrar jag

Annons:
Woodland
1/23/13, 4:58 PM
#1

Den grundläggande skillnaden är att de kristna tror på en treenig Gud (Fader, Son och Helig Ande).  De kristna tror att Jesus är Gud och Guds enfödde Son och den helige Ande är en Person (inte endast en kraft).  Detta tror inte JV på.  Därför betraktas inte JV organisationen som kristen.

Det finns flera skillnader förutom de ovanstående.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Joppo
1/25/13, 11:16 AM
#2

Betraktar JV sig själva som kristna?

Camillhe
1/25/13, 12:08 PM
#3
KallaMigMimmi
1/28/13, 10:11 PM
#4

#1 -och den helige Ande är en Person (inte endast en kraft)"

för mig det låter underligt när man säjer att den heliga anden är en person.  En person är en människa som lever eller levt på jorden. Jesus är en person och Gud kan vara en person för att han varit på jorden genom Jesus men Gud är ingen människa?(inte av kött och blod) Den heliga anden är Guds ande som komit till människorna på jorden genom Jesus.

Kanske är detta min egen tolkning?

Gjorde en sök på vad kristna tror om den heliga anden och enligt kristen tro är anden en person.

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

KallaMigMimmi
1/28/13, 10:24 PM
#5

Förlåt tidigare tråd kapSkäms

jag hade også besök av Jehovas och frågade rakt ut vad skillnaden va på kristna och eran tro. Jag minns inte hela svaret men ungefär..att dom har den helt rätta sättet att tjäna och be till gud, så som gud vill. Om man inte gör på det sättet når man inte gud i himlen. Enligt dom har Kristna har en mer öppen syn och varje människa har sitt eget sätt att tjäna och be för att nå till gud.

När jag tänker på det skulle JV kunna vara mer som islam att alla ska be just dom orden så många gånger om dagen för att kunna kalla sig muslim.

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

Woodland
1/28/13, 10:51 PM
#6

#4

Kanske är detta min egen tolkning? Gjorde en sök på vad kristna tror om den heliga anden och enligt kristen tro är anden en person.

Du kan läsa mer här.

Gud är unik.  Den kristna Guden är tre personer i ett väsen. Det är inte detsamma som tre funktioner som representerar Fadern, Sonen och den Helige Ande.  Gud är inte 1/3 Fader, 1/3 Sonen och 1/3 Ande utan var och en är Gud och jämnställd med den andra och alla har  vad som kännetecknar personlighet.  James White (Grekisk språklärare och teolog skriver i sin bok “The Forgotten Trinity”  - difference in function does not indicate inferiority of nature. Övers. - funktionsskillnader bevisar inte naturskillnader.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Upp till toppen
Annons: