Annons:
Etikettjesus
Läst 1071 ggr
Highness82
2013-01-08 05:28

Joh 1:51 och 1 mose 28:12!

Ibland kommer man över bibelcitat som påminner väldigt mycket om varann, de här två bibelställena som jag tänkte ta upp nu - är just sådana.   Jesus säger till sina lärjungar såhär, tar med hela sammanhanget:

Nästa dag tänkte Jesus bege sig därifrån till Galileen. Då träffade han Filippos. Han sade till honom: ”Följ mig!” Filippos var från Betsaida, från samma stad som Andreas och Petrus. Filippos träffade Natanael och sade till honom: ”Vi har funnit honom som det står om i Moses lag och hos profeterna, Jesus, Josefs son, från Nasaret.” Natanael sade: ”Kan det komma något gott från Nasaret?” Filippos svarade: ”Följ med och se!” Jesus såg Natanael komma och sade om honom: ”Där är en sann israelit, en som är utan svek.” Natanael frågade: ”Hur kan du känna mig?” Jesus svarade: ”Innan Filippos ropade på dig såg jag dig under fikonträdet.” Natanael svarade: ”Rabbi, du är Guds son, du är Israels konung.” Då sade Jesus till honom: ”Du tror därför att jag sade att jag såg dig under fikonträdet. Större ting skall du få se.” Och han sade: ”Sannerligen, jag säger er: ni skall få se himlen öppen och Guds änglar stiga upp och stiga ner över Människosonen.”

Tydligen så är detta något väldigt stort, här säger Jesus att Guds änglar kommer att stiga upp och stiga ner över Människosonen.

I första mosebok 28:12 så befinner sig Jakob i en stad som han sedan ger namnet Betel.  Han somnar och har då en dröm och texten säger då såhär:

"I drömmen såg han en trappa som ledde från jorden ända upp till himlen, och Guds änglar gick upp och ner för den. Och Herren stod framför honom och sade: ”Jag är Herren, din fader Abrahams Gud och Isaks Gud. Marken som du ligger på skall jag ge åt dig och dina ättlingar. De skall bli som stoftkornen på jorden, och du skall utbreda dig åt väster och öster, åt norr och söder, och alla folk på jorden skall önska sig den välsignelse som du och dina ättlingar har fått. Och jag skall vara med dig och skydda dig vart du än går; jag skall föra dig tillbaka till detta land. Jag kommer inte att överge dig, jag skall fullgöra det som jag har lovat dig.”

Jakob vaknade upp ur sömnen. ”Sannerligen”, sade han, ”Herren är på denna plats, och jag visste det inte!” Och han greps av bävan och sade: ”Detta är en plats som väcker bävan, det måste vara Guds boning, här är himlens port.” Tidigt nästa morgon tog Jakob stenen som han haft vid huvudgärden och reste den som en stod och göt olja över den. Han kallade platsen Betel; tidigare hette staden Lus.

På båda ställena så talas det om att Guds änglar stiger upp och ner, kan det betyda något?   Vad tror ni?

Annons:
Woodland
2013-01-08 19:49
#1

Har du själv några tankar runt detta? Det verkar som om änglars rörelser "upp och ner" har att göra med Guds närvaro. Himmelska varelser är i Herrens hov. Vi vet att de lyder endast Herren och uppfyller varje order de får av Honom. Detta är ännu ett bevis på att Jesus inte drog sig för att åberopa sin gudomlighet som Han gjorde här i Johannes text. Utan tvekan gjorde Jesus en direkt koppling till Jakobs upplevelse för att understryka Sin särställning som Messias eftersom Han visste att för sina åhörare var denna bild en del av varje judes förståelse av Patriarkerna.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Highness82
2013-01-09 05:21
#2

Tack Woodland!  Ja, det finns många tankar som jag har kring dessa bibeltexter, men en sak är jag rätt så övertygad om. Och det är att när Jesus sade:

"ni skall få se himlen öppen och Guds änglar stiga upp och stiga ner över Människosonen.”

så måste han haft Jakobs dröm i minnet, och jag tror även att tanken från Jesus där var att lärjungarna skulle förstå det.   Eftersom Jesus sade att han är den ende vägen till Gud, så är det inte helt omöjligt att han jämförde sig själv med trappan som Jakob hade sett i sin dröm.  Guds änglar stiger både upp och ner över antingen trappan eller Människosonen.

Men sedan kan det också vara precis som du säger där. =)  Att det är Människosonen som bestämmer över änglarna, just detta tror ju jag också, eftersom alla Guds änglar skall tillbe/Hylla Sonen.   Anyway så anser jag att det är en väldigt intressant uttalande av Jesus här, som jag absolut tror är förknippad med Jakobs dröm.  Och om den är det - vilket vi tror så kan vi även stämma med i sången från Jakob, då han sade såhär:

”Sannerligen”, sade han, ”Herren är på denna plats, och jag visste det inte!” Och han greps av bävan och sade: ”Detta är en plats som väcker bävan, det måste vara Guds boning, här är himlens port.”

Upp till toppen
Annons: