Annons:
Etikettbibeln
Läst 2036 ggr
Highness82
7/27/12, 12:55 PM

Hidden Message in Genesis!

Detta är intressant, se den här videon! :D

Annons:
Woodland
7/27/12, 8:44 PM
#1

Cool

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Highness82
7/27/12, 8:47 PM
#2

#1

Woodland - vad säger vi om detta?Cool

Woodland
7/27/12, 10:11 PM
#3

Tja, jag finner ett klart budskap i 1:e Moseboken, men Missler kanske vill göra det hela lite mera intressant. Nu talar jag för mig allena - Det är en kul grej liksom men ingenting att bygga vidare på.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Norpan88]
8/23/12, 8:43 AM
#4

Ja det är intressant. Jag tror Gud på många sätt har olika gömda och hemliga meddelanden. Allt skapades ju av Guds ord, allt uppbyggt genom Hans ord.

Jag tror man kan hitta meddelanden i naturen, i djur, i biblen.. ja överallt.

Woodland
8/23/12, 5:33 PM
#5

# 4

Jag tror man kan hitta meddelanden i naturen, i djur, i biblen.. ja överallt

Gud talar genom Hans ord (Bibeln).  "Så säger Herren"

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Norpan88]
8/23/12, 11:37 PM
#6

För Gud är inget omöjligt. Varför inte tala genom sina skapelser också?

Gud talar också till oss genom Helige Anden.

Annons:
Woodland
8/24/12, 12:15 AM
#7

Ja, den Helige Anden är Gud och Han använder bibelordet i våra liv.

Han kan bekräfta sin ledning genom skapelsen, händelsen osv,  men vad Han tänker förmedlas genom bibeltexten.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Norpan88]
8/24/12, 9:13 AM
#8

Bibeln är till för lärdom om Guds ord. Den HA är där för att lära oss så att vi uppfattar bibeln rätt, lära oss rätt från fel. Allt detta står i bibeln också.

Jag tror inte på att bibeln är GUDS ORD. Bibeln berättar ju om allt som hänt och Guds löften osv. Jag tror att bibeln är skriven av människor under inflytande av HA. Det kommer från Gud via HA. Gud är större än bibeln.

Man kan också tolka bibeln fel och på olika sätt. Gud kan lära oss om livet och andra saker både via bibeln och via naturen osv.

Det betyder inte att jag inte tror på bibeln, tvärtom.  Men alla tolkar vi olika.

Woodland
8/24/12, 6:36 PM
#9

Jag tror inte på att bibeln är GUDS ORD.

Varför Norpan?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Norpan88]
8/25/12, 9:19 AM
#10

Jag tror inte att allt i bibeln är Guds direkta ORD, utan skriva av människor. Men att många böcker är skrivna av människor under påverkan av HA.  Det finns många böcker i bibeln som är skriva för att återberätta allt som hänt. Jag tror bibeln är till lärdom som det också står i bibeln. Om med hjälp av HA, så ska vi förstå.

GUDS ord upplever jag varje dag när jag ute i naturen, När solen skiner (Varde ljus) och strövar omkring i hans skapelse, där jag också är Hans skapelse tillsammans med allt annat Han har skapat.

Woodland
8/25/12, 5:31 PM
#11

# 10

Men att många böcker är skrivna av människor under påverkan av HA.

Så menar du att det finns fler böcker därute som Gud i lika stor grad som Bibeln har inspirerat människor till att skriva?

Det finns många böcker i bibeln som är skriva för att återberätta allt som hänt. Jag tror bibeln är till lärdom som det också står i bibeln. Om med hjälp av HA, så ska vi förstå.

Kan du förklara hur man kan urskilja vilka av dessa böcker i Bibeln som är viktiga?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Norpan88]
8/25/12, 10:02 PM
#12

Jag tror dom flesta förstår vad jag menar, så lite får man nog tänka själv.Glad Förstår ju att du försöker ställa mig mot väggen eller nåt

Woodland
8/26/12, 9:28 AM
#13

# 12

Nejdå.  Jag är inte ute för att ställa dig mot vägen utan för att förstå ditt resonemang.  (Du är anonym här förresten, så ingen kan komma åt dig på något sätt.) Vi kan se Guds verk i naturen, men naturens under förmedlar inte att vi är syndare som behöver en Frälsare.  Vetskap om det får vi läsa i Bibeln. Förenklat kan man kanske påstå att ens bibelsyn definierar vår trosgrund.   Om vi inte grundar vår tro på bibeln, vad skall vi då grunda den på?  Skall vi grunda den på våra subjektiva upplevelser?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[Norpan88]
8/26/12, 9:54 AM
#14

#13 TS skrev ju om "hidden messages in genesis" och då spann jag vidare på det. Naturens under kan påminna oss om skaparen Glad och man kan ta med sig bibeln till naturen och sätta sig på en sten.

Så klart bibeln är viktig! Men jag tror den är till lärdom. Vi tar ju också emot Jesus och HA i våra liv och HA ska lära oss det vi behöver förstå.

Det är det jag menar. Man ska inte sluta läsa bibeln heller Glad Jag kan ta ett exempel om hur Gud har lärt mig saker och ting genom Hans skapelse naturen när jag befunnit mig där. Då har HA förklarat för mig.

En gång var jag och min  familj ute och seglade i Stockholms skärgård… Vi åkte förbi en massa öar. Alla var rätt låga öar och på alla fanns höga tallar. Jag upptäckte att det växte tallar långt ut på bergsknallen och jag undrade hur dom kunde hitta tillräckligt med jord för att överleva. Dom flesta av dom träden var lite mindre och växte snett.

Då tänkte jag på bibeldelen om att vara planterad i god jord.

Sen såg jag en tall som hade vuxit sig jättestor alldeles ovanför vattenbrynet i en spricka i berget. Och i den sprickan fanns ingen jord alls!

Då frågade jag Gud; men hur kan DEN överleva och blivit så stor!?

-Den är välsignad och har kunnat spränga sina rötter genom berget ned till vattenlagren där det finns mycket näringsrika alger, hörde jag inom mig.

Allt detta kan man relatera till människor och bibeln. Allt detta om att vara planterad i god jord står i bibeln, men HA kan vara med i nuet och lära personligen saker och ting som man obeseverar i tex naturen.

Trosgrunden baserar man ju på treenigheten och att man tagit emot Jesus och HA i sitt liv. Det är nog lätt att fastna i bara bibeln, för Gud finns med oss överallt.

Woodland
8/26/12, 10:13 PM
#15

# 14

Det är nog lätt att fastna i bara bibeln, för Gud finns med oss överallt.

Jag tror inte du har förstått mig rätt.    Jag kanske inte har förklarat tillräckligt väl.

Det mesta av vad du skrev illustrerar min poäng att Gud kan bekräfta bibelordet i våra liv genom vardagsupplevelser.

Men (och det är det stora) för att veta om vad vi tror kommer från Gud måste det överenstämma med bibeln. Den Helige Ande uppenbara saker i Ordet för oss.

Han ger inga nya uppenbarelser idag som strider mot Ordet.  Boken är färdigskriven.

Satan omvandlar sig till ljusets ängel och vill lura oss.  Alla våra egna tankar är långt från Guds sanningar och vi lurar ofta

oss själva. Fallgroparna är många därför uppmanar Gud oss i bibeln att hålla oss till bibeln.   Jag gladligen fastnar "bara i bibeln" för att bedöma andliga saker.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Norpan88]
8/27/12, 9:44 AM
#16

Jag tror inte du har förstått mig rätt.    Jag kanske inte har förklarat tillräckligt väl.

Du behöver inte förklara något för mig, jag är redan stadig i min tro.Glad

När jag berättar saker som jag upplever ur min synvinkel så verkar du tro, att du måste "förklara lite bättre" hur allt ligger till?

Satan omvandlar sig till ljusets ängel och vill lura oss.  Alla våra egna tankar är långt från Guds sanningar och vi lurar ofta

oss själva.

- Så du har rätt menar du och jag har fel, men ändå håller du med mig?

Förstår varför så många inte är här inne och kommenterar, bara ni två.Obestämd Det råder en besserwisser-mentalitet, en trångsynthet här.

Vovvie94
9/3/12, 12:57 PM
#17

och vem tolkade namnen egentligen?? just saying

Upp till toppen
Annons: