Annons:
Etikettbibeln
Läst 1633 ggr
Highness82
7/23/12, 3:08 AM

Logos = Guds Ord utifrån ett judiskt perspektiv!

Jag har under de senaste dagarna lyssnat på en del undervisningar och även fått reda på en information som jag anser kan vara ganska så intressant.  Den ger oss en bredare och djupare bild av logos = Guds Ord, som Johannes menade att Jesus var.

Targum - är namnet på den arameiska översättningen av Gamla testamentet. I den översättningen så finns det ett ord som ofta förekommer och som är "memra"  Memra är det arameiska ordet för "Ord"  Jag ska nu ta några exempel - där de har översatt ordet: "memra" i GT.

Gen 19:24

"Then the Memra of the Lord [Yahweh] rained on Sodom and Gomorrah sulfur and fire from the Lord out of heaven."

Gen 15:6

And Abraham trusted in the Memra of the Lord [Yahweh], and He counted it to him for righteousness.

Gen 17:7

And I will establish my covenant between my Memra and between you.

Gen 1:3

And the Memra of the Lord [Yahweh] said, “Let there be light,” and there was light by his Memra.”

Gen 1:27

And the Memra of the Lord [Yahweh] created man in His likeness, in the likeness of the presence of the Lord He created him, the male and his yokefellow He created them.

Gen 3:8

And they heard the voice of the Memra of the Lord [Yahweh] walking

Gen 28:20

"If the Memra of the Lord will be my help… the Memra of the Lord shall be my God."

Det finns fler exempel. Det intressanta är att den här översättningen, översattes flera hundra år före Jesus tid,  så när Johannes skriver i Joh 1:1:

I begynnelsen fanns Ordet och Ordet fanns hos Gud och Ordet var Gud.  vers 14: Ordet blev människa och bodde här ibland oss."

Så var det säkerligen pga. denna judiska syn på memra, som Johannes menade att Jesus är denne Memra = Gud.

Jag rekommenderar den här artikeln http://www.thedivinecouncil.com/WordChapter.pdf

Och sedan specifik information om Memra http://www.jewishencyclopedia.com/articles/10618-memra

Annons:
Woodland
7/23/12, 9:08 PM

Mycket bra  och intressant - särskilt artikeln om "Memra".!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Highness82
7/23/12, 10:12 PM

Woodland, Ja jag håller med dig i att det är väldigt intressant.  Den kan ge oss en bild och förståelse utav hur de första Kristna såg på Guds Ord som de trodde att Jesus var och är.

Dessutom kan det ge en mer stärkande beskrivning på detta bibelord:

And Abraham trusted in the Memra of the Lord [Yahweh], and He counted it to him for righteousness.

Vad är det absolut viktigaste att tro på som Kristen?  Svar: Jesus Kristus och att Gud uppväckte honom från de döda.   Varför är det viktigt att tro på Jesus Kristus?  Svar: Därför att när vi tror på Jesus Kristus så tror vi på Guds Ord.  När vi tror på Guds Ord så blir vi rättfärdiga genom tron - på samma sätt som Abraham blev rättfärdig då han trodde på Guds Ord.  När jag läser den texten - så får jag ihop det, och det är exakt detta som denna text säger mig. =)

Highness82
7/25/12, 9:56 AM

Jag tänkte att jag skulle ta med flera bibelställen där Word of the Lord är med i Targum.

Genesis 1:27 - God created man.
Targum - The Word of the Lord created man.

Genesis 6:6-7 - And it repented the Lord that He made man on the earth.Targum - And it repented the Lord through His word that He made man on the earth.

Exodus 20: 1- And the Lord spoke all these words.
Targum - And the Word of the Lord spoke all these words.

Deuteronomy 1:30 - The Lord your God who goes before you, He Himself will fight for you.
Targum - The Lord your God who leads before you, His Word will fight for you.

Deuteronomy 31:3 - The Lord your God will pass before you.
Targum - The Lord your God, His Word will pass before you.

Isaiah 45:17 - Israel will be saved by the Lord.
Targum - Israel will be saved by the Word of the Lord.

http://oneinmessiah.net/TargumMemraTheWordOfGod.htm

Upp till toppen
Annons: