Annons:
Etikettbibeln
Läst 2003 ggr
Highness82
2012-07-08 21:15

Bibelstudium om Jesus ord och budskap!

Jag och JoanB hade i denna tråd tänkt ha ett Bibelstudium om Jesus ord och då främst Jesus budskap.  Alla ni andra får också vara med i detta Bibelstudium.  Jag börjar:

Den första gången som man kan läsa vad Jesus sade i Matteusevangeliet är kapitelstycket 3:13-17.  I vissa av de andra evanglierna så kan man läsa det Jesus sade innan han blev döpt av Johannes döparen, men i Matteusevangeliet besktivs det först då.

Det står följande (citerar från Handbok för livet):

Jesus lämnade nu Galileen och kom till Jordanfloden för att bli döpt av Johannes, Men Johannes ville inte döpa honom. Han sa: "Det kan inte vara riktigt. Egentligen borde jag bli döpt av dig." Men Jesus svarade: "Gör det iallafall, för vi måste göra allt som Gud vill." Och då döpte Johannes honom.  När Jesus hade blivit döpt, steg han genast upp ur vattnet. Då öppnade sig himlen och han såg Guds Ande komma ner som en duva och stanna över honom. Och en röst från himlen sa: "Detta är min älskade Son, han är min glädje."

Vad det står som förklaring på denna text och det som Jesus sade här är följande: "Johannes höll på att förklara att hans dop inte alls kunde mäta sig med det Jesus skulle komma att erbjuda, när Jesus plötsligt stod där och ville bli döpt. Johannes tyckte att han inte räckte till.  Han ville bli döpt av Jesus.

Varför skulle Jesus döpas?  Det kunde ju inte vara fråga om ånger över synd eftersom Jesus aldrig hade syndat. Jesus döptes av flera orsaker:

1. Han bekände personligen hela nationens synd, precis som Nehemja, Esra, Moses och Daniel hade gjort.

2. Han ville öppet visa att han stödde Johannes.

3. Han invigdes för sin offentliga verksamhet.

4. Han ville visa att han identifierade sig med vanligt folk och inte med de kritiska fariseerna som bara tittade på.

5. Han ville symboliskt visa sitt uppdrag att dö och uppstå. Gud visade att han accepterade Jesus som den perfekta människan, som inte behövde döpa sig på grund av synd utan gjorde det i lydnad för sin Far.   (från Handbok i livet)

Vad har ni andra för teorier kring detta? Själv så tycker jag mig se en väldigt stor ödmjukhet hos Jesus genom att låta sig bli döpt av Johannes, med tanke på att Jesus aldrig hade syndat.  Men Fadern ville att Jesus skulle döpa sig, och Jesus följde sin faders vilja.

Annons:
[JoanB]
2012-07-09 00:39
#1

Sätter ett tassavtryck. Ska svara i morgon när ögonen är vakna. De sover nu och så ska även jag.

Intressant detta!

Woodland
2012-07-10 19:20
#2

Jag tänker på att Johannes med skarphet predikade till judarna att de måste ångra sig och vända sig till Gud.  Men Jesus behandlade han annorlunda.  Jesus var unik.  Johannes kände detta. Den syndfria Jesus är Gud och människa i samma Person och kom från himlen för att rädda sitt folk.

Jag tänker också på den himmelska reaktionen när Han kom upp ur vattnet - himlen öppnade sig.  Johannes såg och hörde nya ting. Det var ett utav de få tillfällen i bibeln som Fadern talade - "Denne är min Son, den Älskade. I honom har jag min glädje."   Och Guds Anden sänkte sig ner över Honom som en bekräftelse.  Så Fadern och Anden var aktiva i Hans dop, som var ett steg i Hans vandring på jorden. Nästa dag  såg Johannes Jesus på avstånd och sade till de som stod bredvid honom- Se Guds Lamm som borttager världens synd.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[JoanB]
2012-07-10 23:37
#3

Känner mig lite dum eftersom jag inte är bekant med hela texten. Jag kommer ju ihåg i korta drag vad som hände ifrån det jag lärde mig i skolan och konfirmationen. (och detta var lääääängesen)

Är det ok om jag frågar om Johannes Döparen istället. Vad jag förstår så var dessa två ganska jämngamla och släkt (rätta mig om jag har fel).

Var det inte så att det var Johannes som öppnaden vägen för Jesus. Johannes var väl i öknen en lång tid för att han sökte Gud. Eller hur var det. Det jag undrar över är hur själva dopet kom in i bilden, om dopet var ett påbud från Gud direkt till Johannes?

(Tror jag ska beställa boken)

Highness82
2012-07-11 02:36
#4

Woodland, jag håller helt med dig.

Jesus sade såhär om Johannes: "Sannerligen, ingen av kvinna född har trätt fram som är större än Johannes döparen, men den minste i himmelriket är större än han." Matteus 11:11

Enligt detta utsägande så tyder detta på att Jesus ansåg sig själv vara Gud.  Johannes kände sig inte ens värdig att ta upp Jesus sandaler.

Joab, du behöver inte känna dig dum. Ja, Maria och Elisabet var släktingar.  Men jag vet inte riktigt hur.

Johannes var den som skulle förbereda omvändelsedopet.  Man talar om två dop: 1. Omvändelsedopet. 2. Dopet genom Helig Ande.   Johannes var den som döpte judarna i omvändelsedopet.  Och Fadern och Sonen dopet genom Helig Ande.  Så profetiorna om Johannes var att han skulle predika och döpa judarna.  Som det står i Markus 1:1-8

1Detta är begynnelsen av evangelium om Jesus Kristus, Guds Son.
2Så är skrivet hos profeten Esaias:
”Se, jag sänder ut min ängel framför dig,och han skall bereda vägen för dig.3Hör rösten av en som ropar i öknen:’Bereden vägen för Herren,gören stigarna jämna för honom.’

4I enlighet härmed uppträdde Johannes döparen i öknen och predikade bättringens döpelse till syndernas förlåtelse. 5Och hela judiska landet och alla Jerusalems invånare gingo ut till honom och läto döpa sig av honom i floden Jordan, och bekände därvid sina synder. 6Och Johannes hade kläder av kamelhår och bar en lädergördel om sina länder och levde av gräshoppor och vildhonung. 7Och han predikade och sade: ”Efter mig kommer den som är starkare än jag; jag är icke ens värdig att böja mig ned för att upplösa hans skorem. 8Jag döper eder med vatten, men han skall döpa eder med helig ande.”

[JoanB]
2012-07-11 11:27
#5

# 4 - Tack intressant!

Upp till toppen
Annons: