Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2010 ggr
julklappen
2012-03-10 22:44

Är det så eller?

Har hört att om man inte är med i svenska kyrkan, så får man inte ligga på någon kyrkogård när man dör?

Man får inte gifta sig i kyrkan om man inte är döpt?

Vad är sant igentligen? det undrar jag.Vad säger Bibeln om det ?

Annons:
[Moa-]
2012-03-10 22:56
#1

julklappen; du betalar alltid begravningsavgift och har rätt till en gravplats.

Är du inte medlem i Svenska Kyrkan så hålls inte begravningsceremoni i kyrkan, detta då du under tiden du levde gjort ett aktivt ställningstagande om att du inte vill vara med.

**"Begravnings- verksamhet
**Svenska kyrkan är huvudman för begravningsverksamheten i hela landet, förutom i Stockholms stad och Tranås där kommunen är huvudman. Begravningshuvudmannen ansvarar bland annat för att tillhandahålla gravplats, gravsättning, kremering och lokal för begravningsceremoni. Detta betalas genom begravningsavgiften som alla betalar oavsett om man är medlem i Svenska kyrkan eller inte. Om den avlidne var medlem i Svenska kyrkan är även kyrkans övriga tjänster gratis." Källa

Minst någon av man och hustru som vill gifta sig i Svenska Kyrkan måste vara medlem i Svenska Kyrkan, däremot finns inget krav på att någon av parterna måste vara döpt/konfirmerad. Är du inte medlem i Svenska Kyrkan kan du gifta dig borgligt. (Varför du skulle vilja gifta dig kyrkligt och lova saker inför Gud om du inte är troende och medlem i Svenska Kyrkan kan jag inte förstå…) Källa

Camillhe
2012-03-11 03:43
#2

Du har fått bra svar av Moa-, dock inte på din fråga "Vad säger Bibeln om det?"

Men jag förstår inte riktigt den frågan så förklara gärna så kanske vi kan svara :)

Gurky
2012-03-11 03:48
#3

#0 Kristendomen som institution fanns inte när bibeln skrevs. Så den säger ingenting om det (vad jag vet).

julklappen
2012-03-11 18:42
#4

Moa. Det kan vara så att när en man ska gifta sig med sin flickvän så kanske han gifter sig i kyrkan enbart för att flickvännen vill det.(fast än mannen kanske ej har sådan tro och inte heller är döpt i kyrkan)

[Moa-]
2012-03-11 18:51
#5

julklappen; är då flickvännen medlem i Svenska Kyrkan så får du ha ett kyrkligt bröllop, jag skulle dock aldrig känna mig bekväm med att lova något inför en Gud som jag inte tror på…

Förövrigt är kravet att du skall vara medlem, ej att vara döpt, det är endast de som är födda efter kyrkans separation från staten som blir medlemar först vid dopet, vi som är äldre föddes som medlemar i Svenska kyrkan och måste aktivt välja att gå ut om vi ej skulle vilja vara medlemmar.

Upp till toppen
Annons: