Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2129 ggr
[Tovab]
2/25/12, 7:02 PM

Det här med kristendomen..

Hejsan hejsan!

Jag själv är inte troende, inte döpt eller ens med i svenska kyrkan, men har en kompis som är starkt troende och jag uppskattar han sätt att se på saker! I somras bad dem för mig då jag hade skadat benet illa (en spricka genom hela smalbenet) och varpå dom undrade om man kände som en "närhet". - Om jag förstod det rätt.

Hur kommer det sig att just DU blev kristen? Går du i kyrkan varje söndag, hur har din tro ändrat ditt levnadsätt?

Tycker människors olika levnadsätt är väldigt intressant, därav min fråga. Sen undrar jag om ni tror på ett himmel, ett helvete. Änglar och demoner?

Mvh Tova

Annons:
OlgaMaria
2/26/12, 12:56 PM
#1

Hej och välkommen hit!

Hur har det gått med smalbenet?

Roligt att du har en sån vän och att du tagit intryck av hans sätt att se på saker. :)

Jag fick lära mig från min mamma i tidig ålder om Jesus och jag tog det verkligen till mitt hjärta, så jag har alltid trott på honom och alltid velat ta emot mer. När jag var sju sa jag till honom att jag ville att han skulle flytta in i mitt hjärta och jag bad om förlåtelse för mina synder. Jag vet kanppt om jag visste vad synd var, men jag upplevde så starkt att Gud kom nära mig med sin närhet och helighet och tvättade mig ren! Jag kände verkligen hur han med sin kärlek och renhet kom nära mig och hur jag var så smutsig, men han gjorde mig ren. Sen han har jag vetat att jag varit hans och det har burit mig genom livet.

Det finns så jättemycket mer att berätta så klart… han har helat mig från depression, upprättat mig, helat mig från olika krämpor. Han finns alltid där, hör mig när jag ber och talar till mig och leder mig i livet. Är så tacksam att få ha honom som är min Fader, min vän, min bror, min herde, min herre, Sanningen, Vägen och Livet, min eviga källa och min stora glädje! Och det är också fantastiskt med andra kristna över hela vår jord och från olika kyrkor och nationaliteter i vårt eget land - man känner en samhörighet som går djupare än vänskap och blodsband - man är mer än familj och man delar det viktigaste i livet med varann och man känner att den andre också har DET, trots att man aldrig pratat förut.

För tillfället går jag i kyrkan varje tisdag då jag är med i församlingsplantering och vi ska börja fira söndagsgudstjänster om några veckor. :)

Jag tror på änglar, demoner, himmel och helvete, ja.

Känn dig fri att fråga vad du vill eller berätta vad du tänker på i din resa. :) Och Gud välsigne dig! Han älskar dig!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Tovab]
2/26/12, 1:12 PM
#2

Hejsan!

Tycker det är så trevligt, de flesta kristna som jag har mött på, som t.ex min kompis är riktigt trevliga och fina personer att umgås med. :)

Vad är en ängel, demon för dig? Kan man hamna i helvetet om man är icke troende, vad räknas som synder? Hamnar man i himlen om man "renar" sig och blir troende?

:)

OlgaMaria
2/26/12, 5:40 PM
#3

:)

Änglar och demoner är ganska enkelt att förklara vad det är utifrån Bibeln. Det är inget särskilt komplicerat ämne. Änglar är Guds tjänare som tillber honom i himlen och utför saker åt honom - de kan komma med budskap till oss människor eller beskydda oss. Det står i Bibeln att barnens änglar alltid står inför Guds tron. Poängen är att Gud har änglar för att värna om oss, speciellt barnen, och att Gud ser allt som händer oss. Det är inte meningen att vi ska tillbe eller söka änglar. Visar de sig så visar de sig. De är tjänare och Gud är vår Herre.

Demoner är änglar som har avfallit från Gud och som lever i uppror mot honom. Satan/djävulen är i själva verket en fallen ängel, och det säger något om den enorma maktskillnad som är mellan honom och Gud. Gud är så enormt mycket mäktigare. Demonerna är alla underställda Satan och deras mål är att få oss människor att tillbe honom och att följa hans vägar och inte Guds. Demoner påverkar oss att synda och tro på lögner på alla möjliga sätt och vis. De verkar både på ett samhälleligt plan och mot oss som individer, men det är upp till oss hur mycket vi släpper in dem. Går det tillräckligt långt kan en människa till och med bli besatt. Jesus kastade ut demoner ur människor och han gav sina lärjungar kraften och auktoriteten att göra detsamma. Som kristna har vi samma uppdrag att utöva kraft och auktoritet över onda krafter. Vi får auktoriteten som en gåva från Gud, men behöver vishet och erfarenhet för att kunna praktisera det här på ett bra sätt. Ibland sker det inte på ett bra sätt och ibland anklagas människor för att vara besatta som inte är det! Inte bra alls. Kristen befrielsetjänst är en kärleksgärning och det är den frukten och andan som ska prägla en "befrielse" och det är ett intryck av kärlek som ska finnas kvar hos den som blivit befriad, eller utsatt för ett befrielseförsök.

Himmel, helvete är större och mer komplexa frågor och du kan nog få många olika svar om du frågar olika kristna. Bibeln ger nämligen en komplex syn på detta, och det är kanske inte meningen att vi ska förstå det precis.

De här bibelorden säger en hel del:

Joh 3:16 Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv.

Rom 10:9 Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst. 10 Ty med hjärtat tror man och blir rättfärdig, med munnen bekänner man och blir frälst. 11 Skriften säger: Ingen som tror på honom skall stå där med skam. 12 Det är ingen skillnad mellan jude och grek. Alla har en och samme Herre, och han ger sina rikedomar åt alla som åkallar honom. 13 Ty var och en som åkallar Herrens namn skall bli frälst.

Om man tror och gör Jesus till Herre i sitt liv och står för det så är man frälst och får komma till himlen. Är man i den positionen så kan man vara säker på det i alla fall.

I övrigt säger Bibeln en hel del om himmel och helvete, men helvetet är ändå inte något av det som tas upp mest i Bibeln. Jesus talade t ex mer om pengar än om himmel och helvete tillsammans! :-o Han ville verkligen att vi skulle fatta hur vi ska förhålla oss till världens rikedomar, men detaljerna kring hur det blir efter döden var han inte lika generös med.

Det verkar i alla fall som att det finns ett helvete och att det är något vi bör vara medvetna om och hålla oss borta ifrån. Djävulen och hans demoner kommer att plågas i helvetet.

Många kristna tänker att enda vägen att undslippa helvetet är att bli en kristen och andra tänker att det är mer flexibelt än så (tänk alla som aldrig haft en chans att få höra tala om Jesus). Själv känner jag en trygghet i att Gud har koll på det där. Det kommer bli bra på ett eller annat sätt för han är så bra. Min största motivation att berätta för andra om Jesus är inte att de ska slippa helvetet (det kanske borde vara det men det går bara inte ihop med mig) utan för att Jesus är Vägen, Sanningen och Livet, att han är så underbar, har förvandlat mitt liv och älskar alla människor. Jag vill dela med mig av honom. Han är också svaret för vår värld och vår tid. Vår värld skulle må så mycket bättre om fler hade Jesus i sina liv.

Enligt Bibeln har alla människor syndat och gått miste om härligheten från Gud. Men när man blir en kristen blir man en ny skapelse, man dör bort från det gamla och får en ny start. Det står att vi blir korsfästa tillsammans med Kristus. Dvs, allt vi gjort försvinner verkligen. Det är glömt och förlåtet inför Gud. Och det står att vi lever det nya livet I Kristus. Han är rättfärdighet och genom honom får vi också räknas som rättfärdiga. Detta är vad dopet symboliserar. Vi sänks ner och vår gamla människa dränks eller korsfästs i vattnet. Sen får vi komma upp, eller uppstå, genom Jesu uppståndelse, in i vårt nya liv, som en ny skapelse. Det är en radikal förändring som händer när vi blir kristna, med andra ord. Men det är inte säkert att vi märker av allt detta på en gång. Det är som att vi får nya kläder men de är ALLDELES för stora. Vi har något att växa i med andra ord. Vi är vana att leva på det gamla viset men vi får vänja oss att leva tillsammans med Gud.

Synd är fiendskap mot Gud. Allt som vi kan tänkas göra som för oss bort ifrån honom eller som inte stämmer överens med hans vilja för våra liv. Det bästa är att bli kristen och låta Gud flytta in. Då har man honom på insidan och han har lovat att hjälpa och leda oss och han berättar det som vi klarar av att ta emot, i rätt ordning. En kristen som lever i ödmjukhet inför Gud kommer att växa hela livet och få nya aha-upplevelser hela tiden om nya saker man kan ändra på i sitt liv. I början kan det kännas galet jobbigt att ge upp olika saker och vanor. Men desto längre man gått på den vandringen desto mer lär man sig att Gud bara vill gott för oss och att allt han säger är för vårt bästa. Man lär sig att förra gången Gud ledde mig så blev det så bra, jag slutade med där och det ledde till att jag blev lyckligare och friare m.m. så man blir glad när Gud visar något mer. =) Jag tyckte t ex det var så svårt att förstå varför man inte skulle ha sex före äktenskapet och en massa andra saker som Bibeln säger om äktenskap. Men nu när jag varit gift i 5,5 år förstår jag så många saker ur ett helt annat ljus, och jag hade aldrig kunnat lära mig det om jag inte bara vågade lita på Honom, att han kanske hade rätt, och att jag skulle bli lyckligare av det.

Om du vill ha något mer konkret om vad som är synd och inte synd så läs det här:

Gal 5:16 Vad jag vill säga är detta: vandra i Anden, så kommer ni inte att göra vad köttet begär. 17 Ty köttet söker det som är emot Anden och Anden söker det som är emot köttet. De två strider mot varandra för att hindra er att göra det ni vill. 18 Men om ni leds av Anden, står ni inte under lagen. 19 Köttets gärningar är uppenbara: de är otukt, orenhet, lösaktighet, 20 avgudadyrkan, svartkonst, fiendskap, kiv, avund, vredesutbrott, gräl, splittringar, villoläror, 21 illvilja, fylleri, utsvävningar och annat sådant. Jag säger er i förväg vad jag redan har sagt: de som lever så skall inte ärva Guds rike.

22 Andens frukt däremot är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, 23 trohet, mildhet och självbehärskning. Sådant är lagen inte emot. 24 De som tillhör Kristus Jesus har korsfäst sitt kött med dess lidelser och begär. 25 Om vi har liv genom Anden, låt oss då även följa Anden. 26 Låt oss inte söka tom ära, inte utmana varandra och inte avundas varandra.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Tovab]
2/27/12, 9:35 AM
#4

så.. Om man blir kallad en fallen ängel av en kristen är det INTE en komplimang? :k

OlgaMaria
2/27/12, 10:42 AM
#5

#4 Nej, men varför skulle man bli kallad det? Änglar är inte människor.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Tovab]
2/27/12, 10:49 AM
#6

#5 Jag blev kallad för fallen ängel av en ur Jehovas vittnen.. o_O

Annons:
OlgaMaria
2/27/12, 11:44 AM
#7

#6 Fick du nån förklaring till det?

Jehovas vittnen är ganska bra på att se allt som de upplever hotfullt mot sin egen organisation som demoniskt :-/ Tragiskt.

En fallen ängel är du i alla fall inte.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Tovab]
2/27/12, 4:27 PM
#8

#7 Haha nä jag vet att jag inte är en fallen ängel. Flört

Fick ingen förklaring, men kan nog ha nånting att göra med att jag blev irriterad då dom vägrade ge sig iväg. Nämnde nånting med att jag inte var rädd för helvetet, jag har redan varit där och då kallade dom mig för fallen ängel (och nån bakom nämnde djävulens avkomma)

I lol´d.

OlgaMaria
2/27/12, 4:56 PM
#9

Jaha, och vad menade du med att du varit i helvetet då?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Tovab]
2/27/12, 5:31 PM
#10

att jag mådde rejält dåligt. De sa att om jag gick med i Jehovas skulle jag inte behöva oroa mig för att hamna i helvetet varpå jag besvarade med att jag inte var orolig att hamna där då jag redan varit där.

OlgaMaria
2/27/12, 6:21 PM
#11

Jehovas vittnen tror inte på helvetet så det de menade var väl att om du började tro som dem skulle du inte behöva vara rädd för helvetet. De blev väl rädda ändå när du sa sådär :-p Tråkigt att höra att du mått så dåligt :( hoppas det är bättre nu!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Tovab]
2/27/12, 6:22 PM
#12

Jadå nu mår jag toppen! :D

OlgaMaria
2/27/12, 6:26 PM
#13

:)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: