Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2468 ggr
Terra Australis
2011-12-30 11:56

En bibelfråga

Jag har sedan en kortare tid, med stort intresse, läst här på er sajt.

Efter som ni verkar vara insatta i Bibeln etc. så har jag en bibelfråga till er (fler frågor följer nog).

Antag att ni får vikta uttalanden som finns i gamla testamentet med liknande men motstridiga uttalande i det nya. Vilket testamente väger tyngst enligt er?

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

Annons:
OlgaMaria
2011-12-30 14:08
#1

NT :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Terra Australis
2011-12-30 17:57
#2

Jag tackar för svaret.

Då anser i säkert som jag att det viktigaste i bibel är de fyra evangelierna och det som allmänt anses vara Kristi ord.

Om det råder tveksamhet i en fråga så är det där man finner den ”säkraste tråden att följa”.

Så nästa fråga till er är, vilka är Jehovas vittnen?

Vad anser ni om dem?

Är det så att de förkastar Kristus och snarast endast stödjer sig på GT?

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

OlgaMaria
2011-12-30 21:48
#3

Jag tror att hela Bibeln är Guds ord, men NT är mer riktat till oss och ger oss rätt förståelse av GT. Hela NT är bra och från Gud, tror jag, men evangelierna är centrum eftersom Jesus är centrum. :)

Jag anser att Jehovas Vittnen är en sekt som har en tro som inte stämmer överens med kristen tro även om den är lik.

De förkastar inte Kristus men de tror inte att han är Gud. De tror att han är ärkeängeln Mikael, vilket inte stämmer överens med Bibeln. Jag tror nog att i praktiken blir det ändå så att de förkastar Kristus och hans kraft vilket på ett sätt blir synligt i nattvarden. Nattvarden är till för oss alla som vill ta del av Jesus Kristus som herre och hans försoningsdöd för oss, men inom Jehovas Vittnen får endast de 144000 utvalda ta nattvarden, vilket betyder att i princip alla idag bara skickar nattvarden vidare utan att ta del av den. Det är så enormt tragiskt hur de anser sig inte vara värdiga Guds nåd.

De stödjer sig på både NT och GT men deras tro är mer lagisk än för många andra kristna och deras tolkning av NT skiljer sig från andra. För ett vittne blir det egentligen väldigt svårt att förstå Bibeln utan att läsa vad Vakttornet tycker i de skrifter de har som förklarar Bibeln, för deras tolkning är inte alltid så logisk utifrån Bibeln, utan stämmer överens med de uppfattningar de har, som att under inte sker längre, att det bara är 144000 som är (eller var) Guds barn och fyllda av Anden. Väldigt mycket av det som står i NT handlar därför bara om de 144000 och det som blir kvar för "övriga" blir en Ande-lös svag tro som kräver en mängd goda gärningar för att behaga Gud. Inte så långt ifrån Islam…

Varför undrar du om Jehovas Vittnen? Har du börjat studera med dem? Om du har fler frågor så är du välkommen att ställa dem också. =)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Terra Australis
2012-01-01 09:56
#4

Det finns många orsaker till min fråga, men den huvudsakliga orsaken till att jag frågade om Jehovas vittnen, det har sin grund i en tecknad serie jag hittade en gång för flera år sedan på nätet. Tyvärr minns jag inte när och var.

Den var professionellt tecknad i samma stil som många amerikanska superhjälte serier.

Som jag minns så var det var en man med latinskt utseende som gick över gatan i en stad. Olyckligtvis blev han påkörd och dödad.

När hans själ stod där förvirrad så kom en ängel och bad honom följa med, så gjorde mannen.

När de tillsammans for igenom kosmos så sade mannen till ängeln något i stil med.

–Jag har alltid varit min herre Kristus trogen.

Ängel svarade då något i stil med.

– Ja, det är det som är ditt problem.

När resan var slut kom de fram till en tron, där på satt en man som föreföll vara av något glödande material. Han var tecknad bara med konturer och hade inga anletsdrag.

Guden på tronen var vredgad och ilsken och sade något i stil med,
”Jag är Herren, din Gud, en svartsjuk Gud”.

Det slutade illa för mannen. Detta därför han varit Kristus trogen och inte vänt sig till guden direkt.

Så frågan är, om det inte var en tecknad serie från Jehovas, vem skulle det då vara som skulle kunna producera ett sådant alster, med denna som jag uppfattade det denne vrede demiurg?

Inte ett ögon blick tror jag att Gud skulle uppföra sig så illa.

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

OlgaMaria
2012-01-01 10:59
#5

Ja, det skulle mycket väl kunna vara från Jehovas Vittnen.

Jesus uppmanar oss ivrigt att förbli i Honom (alltså Kristus) och då ska han förbli i oss, och Fadern är i Kristus. Så vi är kallade att förbli i Kristus och då har vi också Fadern.

Johannesevangeliet kap 14-15

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Terra Australis
2012-01-01 12:48
#6

Jag tackar och återkommer troligen med fler frågor.

Glad

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

Annons:
OlgaMaria
2012-01-01 13:05
#7

:-) Gör så

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: