Annons:
Etikettkyrkan
Läst 1718 ggr
Camillhe
12/1/11, 10:54 AM

Delat från tråden Kristus är Gud

Avatar för Camillhe 2011-12-01 10:25 #12 skrivet av Camillhe

Handlar ju inte om att vara JV anti, handlar om att organisationen utnyttjar sina medlemmar ekonomiskt, fysiskt och psykiskt.

M.a.o. det är en destruktiv sekt och det är viktigt att den informationen kommer fram. Att testa sina kunskaper kanske är bra, men gör man det tillsammans med JV ska man vara väldigt säker i sin tro och dessutom ha stor kunskap om religionspsykologi då de är väldigt tränade till att omvända människor in i sin organisation.

(Och du skrev i en annan tråd att du läser med JV, därför jag skrev om det)

Daydream's Råttuppfödning

Avatar för Kathja-R 2011-12-01 10:37 #13 skrivet av Kathja-R

Aha, ja det kanske jag gjorde. Vad det gäller J.V får jag säga att det du berättar har jag inte upplevt över huvud taget. Men de är väl olika precis som alla andra. Oss har de inte försökt att ömvända iaf. Och min erfarenhet av "dem" är att de är väldigt generösa och godhjärtade människor. Och för att du, eller ngn annan, nu inte ska tänka att jag är hjärntvättad utan att veta det kan jag säga att jag har bra koll på både mellanmänskligt agerande, psykologi och min egen tro. Flört

Sedan är det väl absolut som så att de är fördömmande i vissa situationer, men vem är inte det? Men denna tråden vaer ingen J.V tråd vad jag vet så jag släpper detta nu och tackar för bra hänvisningar i bibeln.Skrattande

Avatar för Camillhe 2011-12-01 10:51 #14 skrivet av Camillhe

Måste svara, sen ka vi släppa det:)

Men självklart har du inte upplevt det jag skriver om. Hur skulle du kunnat det, du är i deras ögon en person som än så länge det finns möjlighet att få in i organisationen.

Att människorna i sekten är generösa och godhjärtade tror jag absolut. Det är helt vanliga människor som fastnat i ngt de inte kan se är en sekt och som är oerhört svår att ta sig ur.

Varför tror du att de läser med er? För att sekten kräver det, och de har valt att leva efter sektens regler.

All tid de lägger på er och andra skrivs noggrant upp och ett aktivt vittne ska lägga minst 40 timmar i veckan på att knacka dörr och vittna och ha bibelstudier utöver sitt vanliga jobb.

Sen har ni säkert fått en hel del material av de som tidningar, mindre artiklar, dera bibel etc. Då ska du veta att de personligen får betala för materialet de gett dig. De får köpa sånt från organisationen.

Jag har studerat religionsbeteendevetenskap (sociologi och psykologi) i många år vid Lunds universitet och JV är en av de sekter jag studerat mkt.

Daydream's Råttuppfödning

0 Bra inlägg | Anmäl (0) | Hantera

Annons:
[Kathja]1
12/1/11, 11:12 AM
#1

Personligen trodde jag att det stod i biblen att jesus sa att man ska ut och vittna om hans budskap, vilket borde innebära att de enbart gör det jesus sa att vi skulle. Men jag kanske har fel. Och sedan är det väl som så att de faktiskt väljer själva hur mycket de ska ut och "knacka dörr" per månad. Att tro att de ska vara ute 40 timmar/v är ju befängt. Hur ska de hinna med det, vet ingen av dem som gör det. Så det där låter underligt i mina öron.

Men som sagt, du får tro och anse vad du vill det lägger jag mig inte i. Är inte mycket för att dömma.

Camillhe
12/1/11, 12:04 PM
#2

Matt 28:18-20 18 Då gick Jesus fram till dem och talade till dem:
”Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden.
19 Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar:
döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn
20 och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er.
Och jag är med er alla dagar till tidens slut."

Visst står det så. Men JV följer inte det för det är inte en kristen organisation. Du tycker det är befängt att de skulle vara ute 40 timmar i veckan och vittna. Det håller jag med om, men tyvärr är verklgheten sådan för ett Jehovas vittne. Och varje timme antecknas och ska rapporteras in till ledningen och dokumenteras.

40 timmar i veckan är vanligt att man är ute, då anses man vara ett "bra" vittne.

Allt sånt här är väldokumenterat, det är bara för dig att läsa. Du intar en väldigt stark försvarsställning, trots att du säger i andra inlägg att du är trygg i din tro och bara läser med dom för att utmana dig själv.

Vad tror DU då?

[Kathja]1
12/1/11, 1:02 PM
#3

Jag har inte till skilnad från dig studerat J.V på universitetet, utan jag utgår ifrån det jag har fått till mig i de mellanmänskliga möten jag har haft med dem. Och måhända står det att de ska vara i tjänst 40tim/veckan men ingen av de jag har mött är det. Och det var det jag menade. Jag går inte heller i försvar utan jag vill bara tala om att jag inte helt och fullt håller med i din (er) kritik emot dem. Dels för att jag är ny här och ingen vet vem jag är och dels därför att människor över lag brukar dra slutsatsen att "den som tider den samtycker" och för mig är det viktigt att visa att jag inte är fördömmande. Så även om det nu skulle vara som så att J.V håller alla sina medlemmar som "slavar och livegna" så är det upp till dem enligt mig hur de vill driva sin organisation. Och på frågan vad jag tror kan jag inte svar eftersom jag inte vet vad du syftar på!

OlgaMaria
12/1/11, 1:26 PM
#4

Så klart uppmanade Jesus oss att vittna och det är en fantastiskt bra sak att göra det ofta.

Men är det okej för dig att JV

1. Inte skulle sätta sin fot i en annan kyrka

2. Tror att de andra kyrkorna är styrda av djävulen

3. Att om någon lämnar sällskapet så ska man upphöra med ALL kontakt med dem. Detta gäller även om ett av ens barn eller ens förälder lämnar t ex.

4. Att man så sent som 2004 beslutade att man skulle följa svensk lag när det gäller barnaga, fram till det uppmuntrades det men man insåg nog att man måste åtminstone ändra sig utåt sett för att inte skapa fler skandalrubriker. (Många avhoppare som vuxit upp inom organisationen har berättat i media om det våld de fick utstå). Det var nyligen en dokumentär om JV på tv där de intervjuade en tjej som hoppade av när hon var 16 har jag för mig och hon berättade om våld och om hur hennes familj inte vill ha någon som helst kontakt med henne idag. De intervjuade också en socialarbetare som har stor erfarenhet av barn från sekter, bland annat JV, och hon sa att våld är väldigt vanligt i de här familjerna.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Kathja]1
12/1/11, 1:35 PM
#5

Var de vill sätta sina fötter har jag inte med att göra. Hur de ser på saker och ting har jag inte heller med att göra, det är ju deras beslut inte mitt. Vill de anse att andra kyrkor strys av djävulen så är de ju upp till dem. De gör det enligt sin tro och jag kan köpa deras sätt att se på saker och ting, även om jag inte håller med dem. Och givetvis är det aldrig rätt att bryta emot lagen, men av alla de J.V familjer jag känner är det ingen som slår sina barn. För övrigt var det senast i morse på nyheterna om hur vanligt det var att, främst kvinnor, luggade och knuffade sina barn. Och till sist vill jag väl säga som så att personligen anser jag inte att tv´s såkallade "granskningsprogram" är så mycket att använda som källhänvisning då de alltid är sjukt vinklade. 'Men nu gör jag ett nytt försök (är väl för väluppfostrad) att avsluta denna tråd eftersom jag anser att jag har sagt nog om vad jag tycker i frågan. Och det var aldrig mitt syfte att snacka J.v!

Camillhe
12/1/11, 3:12 PM
#6

Kathja: Förstår att du inte vill diskutera ämnet mer och det är helt ok, tråden kanske inte tystnar utan andra människor vill kommentera men du behöver verkligen inte känna ngt tvång att besvara ngt.

Du kan inte avsluta tråden, men du kan avsluta din medverkan i denFlört

För andra som läser kan jag varmt rekommendera http://hjalpkallan.se/

som är ett forum för människor som vill lämna sekter, få mer information, har anhöriga i sekter osv. Sidan har mest artiklar om J.V men har även info om andra sekter.

Överlag så finns det väldigt mycket information om J.V. eller som de heter "The watchtower organisation", och en enorm mängd människors vittnesmål, som hoppat av sekten, så att även info som tidigare inte varit offentlig, nu är det. Sen behöver man inte ta källor som tidningar eller tvprogram som fakta, finns massor av bättre och grundligare källor.

JV är väl den sekt i Sverige som haft mest problem med pedofili, och som framförallt tystat ner det och velat sköta det inom gruppen. Och det är just det som är så farligt, att man vänder sig från samhället in i en sluten grupp och förövare kan fortsätta hur länge som helst.

Jag hoppas att människor oavsett vilken organisation de är på väg in i, försöker ta sig tid att studera organisationen först på ett så opartiskt plan som möjligt.

Annons:
Woodland
12/2/11, 3:47 PM
#7

# 5

Det är en sak att stabila välstuderade kristna diskuterar i ett apologetiskt syfte med de lika av Vakttornets folk, muslimer osv.

Men det är en helt annan femma  att som relativt nyomvänd ha  en diskussionsgemenskap med medlemmar ur en organisation som förnekar Jesus Kristus gudomlighet och Treenigheten som givande.  Det är detta som är kärnan i alltihopas - de tillber en annan Gud.

Du har fått utmärkt och kärleksfullt råd av Camillhe och Theresia, och jag hoppas att du tar det till dig.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: