Annons:
Etikettböneämnen
Läst 2332 ggr
[Kanintass]
6/17/11, 2:17 PM

Orolig att gå fel

Hallå! Hittade hit av en slump faktiskt.

Jag skulle gärna vilja ha lite bönehjälp. Samt kanske få lite tankar och åsikter från er andra här på forumet.

Jag är så extremt osäker på om den väg jag känner att jag vill gå verkligen är Jesus önskan. Det ämnet jag brinner för vet jag inte hur jag ska ta tag i då det är väldigt nedtystat samt lite tabu känsla över det.

Jag kan ibalnd känna mig rädd för att jag blir lurad att göra något helt dumt och gå i egen kraft och inte i Jesus, vilket jag aboslut inte vill då jag inte är någon utan Jesus vid min sida.

Jag vill hjälpa de människor som är bundna till fruktan (dessa kan vara både kristna och inte kristna). Det brinner jag verkligen för, på ett sätt vet jag att det jag vill göra inte borde vara fel då jag verkligen bara vill hjälpa människor att kunna förlita sig helt och hållet på Jesus och inte vara rädda.

Har upptäckt att det tyvärr är så många även bland kristna som är så rädda, man kan knappt tala till dem. Samtidigt som man får över sig att man inriktar sig på fel delar och att jag borde fokusera mer på Jesukärlek.

Jag vet att Jesus älskar mig och alla andra människor, det finns inga frågetecken om det och Jag vet att Jesus är den högsta och att han är starkast. Men jag kan ändå känna mig så orolig, vill ju inte göra något som är fel. Trots att jag ber över detta känns det som att jag varken får det bekräftat eller inte att jag ska göra det jag brinner för utan det enda som händer är att jag bara får mer och mer kunskap kring ämnet jag vill hjälpa människor med.

Kanske låter väldigt rörigt allt detta. Men skulle behöva bönehjälp, både i hur och om jag ska ta tag i det här, hur jag då ska gå till väga samt hur jag vet om det jag vill är rätt eller fel?

Ha en underbar dag

Annons:
OlgaMaria
6/17/11, 3:51 PM
#1

Hej Kanintass och välkommen hit! :)

Det är inte så lätt att säga så mycket för jag vet inte allt för mycket om dig och det du brinner för utifrån det här inlägget. Men lite tankar som jag får är dessa:

Jag tror att Gud vill leda dig situation för situation. Jag tror inte att du behöver bestämma stora saker om vad du ska göra här och nu. Be istället Gud att han ska leda dig steg för steg och att du ska få bidra med något positivt utifrån den du är och vad du har fått. Är det speciella personer du tänker på att du skulle vilja hjälpa så be för dessa och be Gud att leda dig och öppna dörrar. Vi behöver kärlek för att kunna hjälpa andra och den kärleken kan vi få ta emot när vi ber för dessa människor. Det är ju Guds kärlek som driver ut all fruktan så om vi ska hjälpa människor med fruktan behöver vi verkligen vara genomdoppade i Guds kärlek.

Om du börjar göra små saker i lydnad för Gud och det du tror att han kallat dig till kan du få se vilka resultat det får. Om du verkligen följer Gud kommer du att växa och bli mer säker på hur Gud vill använda dig. Men man behöver inte fatta stora beslut eller bestämma sig för vad som är ens kallelse i livet innan man har en del erfarenhet från det. Kanske jobbar Gud med dig mycket just nu för att hjälpa 1 person? Kanske är det något helt annat du kommer få göra för Gud senare? Min poäng är bara att jag tror att Gud leder oss genom att vi lyder honom varje dag och inte att vi lyder den kallelse vi tror att vi har, för då kan vi behöva ompröva allting flera gånger, men Gud förändras inte. :)

Skulle det bli annorlunda för dig (mot hur du har tänkt och bett innan) om du skulle börja tänka och be Gud om vad du ska göra här näst istället för att tänka och be över allt på en gång? Vet inte så mycket som sagt, men kanske vill Gud rikta ditt fokus mot något specifikt. Jag vet att när det gäller vår kallelse och att växa i vår uppgift inför Gud så kan vi bara ta ett steg i taget. Vi vet inte allt om vad som ska komma, utan vi växer i tilliten till Gud - att han leder steg för steg. Vi behöver inte veta allt, vi behöver bara lyda Gud idag så tar han hand om imorgon.

Jättebra förresten att du skriver här. Vi behöver varandra och att öppna sin egen resa inför andra och ta emot andras tankar är viktigt. Vi bygger ju Guds rike tillsammans och inte på egen hand. :) Dela gärna mer om du känner för det. Kram!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
6/17/11, 10:30 PM
#2

Välkommen hit till oss!  Glad

Du skrev: Jag kan ibland känna mig rädd för att jag blir lurad att göra något helt dumt och gå i egen kraft och inte i Jesus, vilket jag aboslut inte vill då jag inte är någon utan Jesus vid min sida.. . . Trots att jag ber över detta känns det som att jag varken får det bekräftat eller inte att jag ska göra det jag brinner för utan det enda som händer är att jag bara får mer och mer kunskap kring ämnet jag vill hjälpa människor med.

Sök bekräftelse i Guds ord. Däri finner du vad, hur och om du bör göra någonting.

Fil 2:13 Gud arbetar nämligen med er, skapar hos er viljan att lyda honom och hjälper er sedan att göra det han vill.

Håller med # 1 - Dela gärna mer om du känner för det.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kanintass]
6/19/11, 4:28 PM
#3

Hej!

Tänkte bara berätta att har fått så starkt bönesvar. Det första som kom var att jag kände mer och mer att jag inte skulle vara orolig för att gå fel.

Den andra delen var det som kändes som nästan helt omöjligt. Jag visste vad mitt hjärta brann för men inte hur jag skulle gå vidare med det. Idag bad jag om förbön för det. Att se hur jag skulle börja gå, redan efter gudstjänsten kom jag i kontakt med precis rätt person av en slump och på tisdag ska jag träffa en person som kommer kunna hjälpa mig att börja jobba med det här :D

Tack för förbön!

Kram till er alla! <3

OlgaMaria
6/20/11, 8:22 AM
#4

#3 Det låter fantastiskt bra! Gud är god!!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

niclas-e
6/23/11, 11:27 PM
#5

Härligt att höra att det börjar lösa sig. Ibland verkar det omöjligt i början, men rätt som det är faller bitarna på plats. När jag läste ditt första inlägg så reflekterade jag över din rädsla att göra fel. Personligen tror jag att det är okay att göra fel ibland. Ingen kan begära att vi inte ska göra misstag. Om vi gör fel, så lär vi oss att det inte var så vi skulle göra. Det är en lika viktig lärdom som när vi gör rätt. Då är vi som barn, som växer och utvecklas genom att utforska vår tro och vår Gud. Gud är god. Det ordnar sig igen om det skulle bli galet. Sen blir man ju allt lite nyfiken på vad du vill göra… ;-) /Niclas

Woodland
6/24/11, 12:49 PM
#6

Välkommen hit Niklas!

Jag håller med det du skrev och särskilt det sista - Sen blir man ju allt lite nyfiken på vad du vill göra..

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Upp till toppen
Annons: