Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2378 ggr
[RockarFett]
2011-05-15 11:44

12-stegsrörelsen

Undrar om det finns någon mer kristen här som precis som jag känner sig ytterst tveksam till 12-stegsrörelsen?

Annons:
[RockarFett]
2011-05-15 11:52
#1

http://www.eaec.org/svenska/Wiklander/andlig_v%C3%A5ldt%C3%A4kt.htm

Här är en länk jag funnit som uttrycker det jag känner.

Woodland
2011-05-15 17:53
#3

Ur en bibliskt synvinkel > Om man drar det hårfint kan man säga att  "hjälp till självhjälp" är tveksam därför att personen förlitar sig på sin egen kraft istället för att lita sig fullt ut på Herren.

Sedan är det så att det är säkert ytterst få inom AA som är bekännande kristna - det kan låta krasst men är rätt logiskt.  Kan man lägga kristna bedömningskriterer på en rörelse som inte ger sig ut att vara religös i några mening?  AA  använder en gudsbild för att hjälpa den sjuka.

Man skulle kunna vara pragmatisk och jämföra ett liv i alkoholism med dess effekt på individen, h/h närstående och samhället i stort med en filosofi som inte rymmer en biblisk Gudsbild mot en obehandlad  alkoholism.

Mycket i samhället landar utanför de bibliska ramarna.  Så om förmaningarna i artiklarna är riktad mot troende är de befogade men om behandlingen är till för alla oavsett religion för man ta det för vad det är.

Svårt - Obestämd

En person som står mig nära var beordrad behandling för alkoholism av en domare för att undgå fängelse och anslöt sig till AA.  Den personen fick sin "medalj" efter ett halvår som nykter och har varit nykter sedan dess, dvs. 1996 men är inte en aktiv medlem i AA genom att besöka möten osv.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
2011-05-15 20:34
#4

Jag har ingen koll egentligen på AA, men det verkar ju lite skumt utifrån vad som står i de här länkarna (hann inte läsa allt men ändå).

Vilka är dina erfarenheter? Om du verkligen känner att det är negativt på ett allvarligt sätt är det ju jätteviktigt att prata om det och fråga Gud om det finns något man kan göra.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[RockarFett]
2011-05-15 21:12
#5

#3 Näe, om man INTE är kristen så blir ju beslutsunderlaget ett helt annat.Min fråga gällde om någon bibeltroende kristen delade min tveksamhet.

[RockarFett]
2011-05-15 21:17
#6

#4 Ja, jag insåg att jag fick lov att utbe mig vishet från Herren och för egen del har jag kommit fram till hur jag vill göra nu.Att detta inte är något för mig som form.Därmed inte sagt att det inte finns underbara människor i 12-stegsrörelsen med mycket kunskap och erfarenhet samt inte minst omsorg.

Annons:
OlgaMaria
2011-05-15 21:38
#7

#6 Okej. :) Känner du att du kan få den hjälp du behöver från annat håll, ifall du nu kämpar med beroende? Men hjälp och stöd behöver vi ju alla!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[RockarFett]
2011-05-15 21:51
#8

#7 Näe, inte riktigt ju.Inte minst socialt eftersom missbruket har inneburit att jag isolerat mig.F.n. saknar jag även en församlingsgemenskap.

OlgaMaria
2011-05-15 22:13
#9

Åh vad tråkigt att höra. Det är verkligen kämpiga saker, speciellt om man blir ensam i det. :-/ Hoppas att du ska kunna hitta en församling! Försök att inte isolera dig! Du är värdefull! Så försök hjälpa dig själv genom att söka stöd och hjälp.

Jag tror verkligen att Jesus kan befria dig från ditt missbruk. Sök hans hjälp och kraft. Det är inte lätt alltid men han glömmer dig inte och ger inte upp. Alltid älskar han dig och vill rädda dig!

Jag känner en man som blev befriad från sitt heroinmissbruk som han levt i under en massa år. Jesus tog bort det! Han fick hjälp när han var i Hong Kong (han är från England och levde i Hong Kong en period men nu bor han i Sverige) genom Jackie Pullingers verksamhet St Stephens Society. Jag har läst hennes självbiografi som är en fantastisk bok och så spännande att läsa. Hon reste till Hong Kong som missionär när hon var väldigt ung och oerfaren. Hon såg inga direkta resultat i sitt arbete. Men efter ett tag fick hon kontakt med ett kristet par och de hjälpte henne att bli beroende av den helige Ande och ta emot tungotalet. Hon började tala i tungor mest hela dagarna, när hon var ute på gatorna, och hon märkte hur hon blev ledd att prata med de personer som var redo att ta emot Gud. Hon fick se så mycket mer frukt. Hong Kong var så oerhört präglat av missbruk och hon fick se många missbrukare ta emot Jesus. Vissa blev befriade från sitt missbruk då de tog emot Jesus men andra inte. Men hon märkte att om hon hjälpte dem att ta emot tungotalet och om de talade det när de kände avtändningsbesvären och suget efter droger så fick de frid och kunde stå emot. De kunde kämpa så oerhört med sina begär men direkt då de började tala i tungor så kom friden och lättnaden.

Hoppas att det kan uppmuntra dig! Om du inte har fått ta emot tungotalet så sök att få det. Kanske du kan hitta någon som kan hjälpa dig att be för detta.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
2011-05-18 20:51
#10

LP stiftelsen har lång erfarenhet på området.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[RockarFett]
2011-06-12 17:28
#11

#9 Jag är andedöpt och mycket tacksam över det!

OlgaMaria
2011-06-12 18:15
#12

#11 :-) :-) Härligt!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

niclas-e
2011-06-14 17:54
#13

Jag skulle nog också vilja tipsa om LP Stiftelsen, även om det är många år sedan jag hörde så mycket om den. På den tiden jag var aktiv inom frikyrkan (15-20 år sedan) hade de väldigt goda resultat med att hjälpa missbrukare. Jag lever med en beroendeperson som har fått mycket hjälp av 12-stegsprogrammet. Men hon är inte bekännande kristen, och för den som inte är kristen tror jag det är bra att få skapa sin egen bild av sin högre makt. Den som är kristen har redan hittat sin högre makt, så jag har svårt att se det som ett problem. Att utmåla AA och deras andra "varianter" som Lucifers verk blir för mig lite väl magstarkt. Kvinnan som skrev artikeln verkar ha hamnat i en grupp som drevs mycket av mänskligt högmod och ego. Det är bara att beklaga, men tyvär blir det så lätt fel när vi människor är inblandade. För min fru var det en helt annan upplevelse, men visst fanns det människor och sponsorer som hon passade bättre och sämre med. Det tog några försök innan hon hittade rätt sponsor, men det beror nog mer på oss människor än på Lucifer.

Annons:
Camillhe
2011-06-24 02:52
#14

Jag är positiv till AA/AN etc, trots att det absolut finns lite "sektvarning" över organisationen. Men jag tror nästan det är nödvändigt. Missbruket tar upp så enormt stor del av livet, spänningen, oron över att inte kunna fixa nästa drog så att bli nykter och leva ett vanligt Svenssonliv blir ofta oerhört svårt och väldigt tråkigt. Då tror jag att AA's sätt är bra eftersom man kan gå på möten så ofta, ha en gemenskap med andra som förstår, få stöd och bli accepterad.

Missbrukare behöver ofta byta ut det negativa beroendet mot ngt annat som upptar, tankar, känslor, livstil. Jag tycker personligen mkt om LPstiftelsen och vet att förr hade LP väldigt låg återfallsfaktor jämfört med många andra behandlingar.

Har själv aldrig missbrukat men uppväxt med en pappa som missbrukat heroin hela mitt liv. Han gillade dock inte "12 stegsraketen" som han kallade det, och jag tror för hans del att Aluma (hemlösas tidning) hjälpte honom att komma vidare och till slut börja på metadon. Han hann få ett någorlunda ordnat liv med egen lägenhet innan han hastigt dog för några månader sedan.

Här är min pappa, allra längst ner på sidan:

http://www.aluma.nu/index.php?id=1060

Woodland
2011-06-24 12:47
#15

Tommy känner flera Alumaförsäljare som blivit rånade och hotade. De lindrigaste är när någon bara går förbi och rycker en tidning ur handen.

Rynkar på näsan Råna och hota försäljarna, det är inte klokt.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[RockarFett]
2011-06-27 09:36
#16

#14 Beklagar att du mist din pappa!

Upp till toppen
Annons: