Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2021 ggr
[marion69]
4/1/11, 10:04 AM

Helvetet

Jag undrar över begreppet HELVETET. Vad säger bibeln om helvetet. Finns det redan eller ska det skapas senare? Står det i bibeln något om att helvetet redan existerar i detta nu?

Enligt bibeln så är ju den onde nedkastad på jorden just nu. Sen ska det komma tusen år av fred. Vad händer då, vad orsakar freden?

Vad händer efter dom tusen år av fred/frid?

Tacksam för hjälp och svar Glad

(Jag vill ej ha svar av JV)

Annons:
OlgaMaria
4/1/11, 12:22 PM
#1

Jesus talade otroligt mycket mer om Guds rike än om dödens rike och jag vet inte hur mycket vi behöver veta om helvetet. Jag tror inte på bergsäkra övertygelser när det gäller helvetet för Bibeln ger faktiskt ganska knapphändig information när det gäller detta. Men den ger oss antagligen det vi behöver veta.

Joh 3:16 Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv. 17 Inte sände Gud sin Son till världen för att döma världen utan för att världen skulle bli frälst genom honom. 18 Den som tror på honom blir inte dömd, men den som inte tror är redan dömd, eftersom han inte tror på Guds enfödde Sons namn. 19 Och detta är domen: ljuset kom till världen och människorna älskade mörkret och inte ljuset, eftersom deras gärningar var onda. 20 Ty var och en som gör det onda hatar ljuset och kommer inte till ljuset, för att hans gärningar inte skall avslöjas. 21 Men den som lyder sanningen kommer till ljuset, för att det skall bli uppenbart att hans gärningar är gjorda i Gud."

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[marion69]
4/1/11, 12:53 PM
#2

Ja det är sant att man inte kanske behöver veta mer än nödvändigt, men jag såg en diskussion om detta om blev nyfiken på hur det är, för det står ju att den onde och hans anhängare och alla som inte tror på Jesus ska brinna i eviga lågor och plågas.

Jag har hört några som haft nära-döden-upplevelse som fått uppleva både himmel o helvete. Helvetet är tydligen en plats, men frågan är om den existerar NU eller om det skapas efter den dagen då Jesus kommer tillbaka och ska skilja agnarna från vetet.

Jag undrade ifall någon här kanske vet ifall det står nåt om det i bibeln att helvetet redan finns eller skapas senare.

Man kan kanske tycka att eftersom den onde är nedkastad till jorden, så följer en del av helvetet med honom? Det är ju mycket elände på jorden som orsakas av den onde.

Men tack å lov så är Gud Allsmäktig och större än allt annat.

Bara lite funderingar jag haft.

OlgaMaria
4/1/11, 2:09 PM
#3

Den finns några olika relevanta begrepp i detta. Dödsriket, helvetet och eldsjön.

I Uppenbarelseboken står det att döden och helvetet ska kastas i eldsjön. (Upp 20:14)

Jesus predikade för de döda i samband med hans död. (1 Petr 3:19-20, 4:6)

så något slags Dödsrike måste han ju ha besökt men jag vet inte om det var helveteslikt.

Frågan är om döden och helvetet kommer kastats i eldsjön vid ett tillfälle eller om det är något som sker kontinuerligt.

Jag har också hört om människor som fått uppleva helvetet och jag tror på autenciteten i deras upplevelse men man kan ju inte veta vad som gäller när det gäller tid. De kanske fick en förhandsvisning eller så fick de uppleva något som gäller nu. Svårt att veta.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
4/1/11, 2:12 PM
#4

Jag skrev lite grann om detta i en kommentar på den här sidan.

Jag kopierar gärna in min kommentar här men får varna om att den kanske är lite otillänglig. Man får verkligen läsa och begrunda bibeltexterna jag tar upp för att få en chans att hänga med på hur jag tänker skulle jag tro. :)

---->

Kolla 4 Mos 31:19-24

Jag tycker det är så likt det som beskrivs i Uppenbarelsebokens sista kapitel.
Upp 20:11-15 De kastas i eldsjön
jmf Upp 21:8 De skall FÅ SIN DEL i sjön. Det låter som ett straff i proportion till deras synd.

Efter att de kastats i eldsjön ser Johannes den nya himlen och den nya jorden och den heliga staden.
jmf 4 Mos 31:24 “På sjunde dagen skall ni tvätta era kläder och så vara rena. Därefter får ni gå in i lägret.”

Läger – staden. :)

Upp 22:10-12 Vi kommer att dömas efter våra gärningar
Upp 22:13-14 Den som går igenom reningen får komma in i staden
Upp 22:15 De orena måste stanna utanför
Upp 22:17 “Ja, den som vill, må ta emot livets vatten för intet.” För den som vill ta emot räddning ska den ges för intet.

Upp 14:13 “Saliga är de döda som härefter dör i Herren. Ja, säger Anden, de skall vila sig från sitt arbete, ty deras gärningar följer dem.” För oss som i detta livet tagit emot Jesus börjar ju helgelsen redan här och vi kan kanske få komma direkt in i staden, men om vi har mycket orenhet i oss måste vi kanske först renas.

Tänker också på att även Paulus skriver om rening “som genom eld” i 1 Kor 3.

Om även vi som har Jesu blod över våra liv kan behöva gå igenom denna rening är det inte så stor skillnad på oss och “de andra”. Och de andra behöver bara be om hjälp så ska de få den.

1 Petrusbrevet (3:19-20, 4:6) beskriver ju också hur Jesus predikade för de döda för att de skulle få leva andligen. Det står att han predikade för dem som dog i syndafloden. Dessa gavs nu en möjlighet att få leva andligen!

Borde inte detta samstämma med döden i eldsjön? De som där döms pga hur de levt i det här livet får i sitt döda tillstånd också en möjlighet att förstå och följa Jesus och kunna leva andligen? Syndafloden och Jesus besök hos dem som då dog blir en förebild för eldsjön. De troende ska få komma in i staden (arken) men även de som dött i sina synder ska få en möjlighet även om den kommer senare och smärtsammare.

Jag förstår att människans måste renas innan hon kan komma in i den heliga staden men jag har svårt att förstå att människan med nödvändighet måste plågas i all evighet och där leva i ånger över att hon valde bort Jesus. Jag har lätt att tro att Jesus inte låter någon gå förlorad utan att han uppenbarar sig och sin hjälp för denne.

Jag vill tro att det är så här och jag tycker själv att det är mycket begripligt. Synd att dessa frågor är så känsliga och liksom livsfarliga att ifrågasätta för många. Ändå är ju Bibelns information kring detta på ett sätt knapphändig, när det gäller just exakt kunskap om helvetet.

Jag har egentligen så gott som alltid, då jag tänkt på saken, varit övertygad om helvetets realitet men inte om att det nödvändigtvis måste innebära evig plåga som man inte kan komma ur. Jag har föreställt mig en Jesus som är redo att rädda var och en som vill bli räddad och att omständigheterna efter döden kommer att visa saker så som de verkligen är – Jesus kommer att uppenbaras så som han verkligen är och vem kan då undgå att tro att han är räddningen och bekänna honom som Herre? Så allt detta jag skrivit är bara ett sätt för mig att hitta bibliskt stöd för min tro, haha. Men jag hoppas att jag har lite rätt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[marion69]
4/1/11, 2:26 PM
#5

Tack så mkt för all info! jag hade aldrig hittat det på egen handGlad

Ja Herrens vägar äro förunderliga, bara han vet hur det verkligen är. Men jag tycker mig minnas nån vers i NT där det står att ALLA människor ska till slut bli räddade.

Där vi inte förstår något, så kan/brukar den  helige ande komma in och hjälpa oss sära på rätt och fel och vad som är sant.

Tack för infot.

[marion69]
4/1/11, 2:27 PM
#6

Tänkte just bokmärka, men har dom tagit bort den funktionen?

Annons:
OlgaMaria
4/1/11, 2:29 PM
#7

1 Tim 2:4 Gud, vår Frälsare, som vill att alla människor skall bli frälsta och komma till insikt om sanningen.

Han vill detta, men frågan är om det blir så. Jag hoppas det. :) Men om detta är Guds vilja borde vi kunna dra slutsatsen att han gör det han kan för att det ska bli så. Dock kan ingen oren få komma in i den heliga staden.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[marion69]
4/1/11, 2:37 PM
#8

Ja det är intressant tycker jag. För Gud är allt möjligt.

Men jag har svårt att förstå hur man kan medvetet välja mörker om man sett ljuset. Kanske är det av fruktan man går tillbaka till mörkret, av rädslor, orenhet, eller så finns det kanske människor som rent av är född av ondskan själv som inte kan närma sig ljuset.

OlgaMaria
4/1/11, 2:46 PM
#9

Ja du, det kan inte jag heller förstå. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

RuneJonzonn
4/1/11, 5:10 PM
#10

" Citat" Marion.Men jag har svårt att förstå hur man medvetet kan välja mörkret när man sett ljuset.

Vem har sett ljuset och vem har sett mörkret och vem har slutligen valt ngt av det?Obestämd Vad har de sett?

OlgaMaria
4/1/11, 5:33 PM
#11

Joh 12:46 Jag är ljuset som har kommit till världen, för att ingen som tror på mig skall bli kvar i mörkret.

Jesus är ljuset. :) Mörkret har alla sätt för världen är uppfylld av det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[marion69]
4/1/11, 7:28 PM
#12

Ja, Rune, har man sett och känt kärleken och ljuset i Gud, då har jag svårt förstå hur man kan tack nej till ljuset välja ondska och desktruktion och mörker som bara leder till död.

RuneJonzonn
4/1/11, 8:02 PM
#13

Menar du den ljusa Gud som i ett av Buden säger att en man som är med en annan man ska omedelebart slås ihjäl?Samma gud som har i ett av buden säger att man inte ska dräpa och som enligt bibeln dränkte mänskligheten!!

Hyckleri av kyrkan föressten som viger homosexuella!!

Annons:
OlgaMaria
4/2/11, 9:58 AM
#14

Om du läser evangelierna förstår du lite mer Rune.

Johannesevangeliet 8:1 och Jesus gick ut till Oljeberget. 2 Tidigt på morgonen kom han tillbaka till tempelplatsen. Allt folket samlades omkring honom, och han satte sig ner och undervisade dem. 3 Då kom de skriftlärda och fariseerna fram till honom med en kvinna som hade gripits för äktenskapsbrott. De ställde henne mitt framför sig 4 och sade: "Mästare, den här kvinnan greps på bar gärning, när hon begick äktenskapsbrott. 5 I lagen* har Mose befallt oss att stena sådana. Vad säger då du?" 6 Detta sade de för att snärja honom och ha något att anklaga honom för. Men Jesus böjde sig ner och skrev med fingret på marken. 7 När de stod kvar och frågade honom, reste han sig och sade: "Den som är utan synd må kasta första stenen på henne." 8 Och han böjde sig ner igen och skrev på marken. 9 När de hörde detta gick de därifrån, den ene efter den andre, de äldste först, och han blev lämnad ensam kvar med kvinnan som stod där. 10 Jesus reste sig upp och sade till henne: "Kvinna, var är de? Har ingen dömt dig?" 11 Hon svarade: "Nej, Herre, ingen." Då sade Jesus: "Inte heller jag dömer dig. Gå, och synda inte mer!"

Romarbrevet 3:19 Men vi vet att allt vad lagen säger, det talar den till dem som har lagen, för att var mun skall stoppas till och hela världen stå med skuld inför Gud. 20 Ty ingen människa förklaras rättfärdig inför honom genom laggärningar. Genom lagen ges insikt om synd. 21 Men nu har utan lagen en rättfärdighet från Gud blivit uppenbarad, en som lagen och profeterna vittnar om, 22 en rättfärdighet från Gud genom tro på Jesus Kristus, för alla som tror. Ty här finns ingen skillnad. 23 Alla har syndat och saknar härligheten från Gud, 24 och de står som rättfärdiga utan att ha förtjänat det, av hans nåd, därför att Kristus Jesus har friköpt dem. 25 Honom har Gud, genom hans blod, ställt fram som en nådastol,* att tas emot genom tron. Så ville han visa sin rättfärdighet,* eftersom han hade lämnat ostraffade de synder som förut hade blivit begångna, 26 under tiden för Guds tålamod. I den tid som nu är ville han visa sin rättfärdighet: att han själv är rättfärdig, när han förklarar den rättfärdig som tror på Jesus. 27 Men vad kan vi då berömma oss av? Allt beröm är uteslutet. Genom vilken regel? Genom gärningarnas? Nej, genom trons regel. 28 Vi hävdar att människan förklaras rättfärdig genom tro, utan laggärningar.

Matteusevangeliet 10:32 Var och en som bekänner mig inför människorna, honom skall också jag bekänna inför min Fader i himlen.

Romarbrevet 10:8 Ordet är dig nära, i din mun och i ditt hjärta, nämligen trons ord som vi predikar. 9 Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst. 10 Ty med hjärtat tror man och blir rättfärdig, med munnen bekänner man och blir frälst. 11 Skriften säger: Ingen som tror på honom skall stå där med skam. 12 Det är ingen skillnad mellan jude och grek. Alla har en och samme Herre, och han ger sina rikedomar åt alla som åkallar honom. 13 Ty var och en som åkallar Herrens namn skall bli frälst.

Och ang. dem som Gud dräpte i syndafloden:

1 Petrusbrevet 3:19 I Anden gick han (Jesus) bort och utropade ett budskap för andarna i fängelset, 20 för dem som den gången var olydiga när Gud tåligt väntade under Noas dagar, medan arken byggdes. I den blev några få, åtta personer, frälsta genom vatten.

1 Petrusbrevet 4:6 Ty avsikten med att evangeliet predikades också för dem som nu är döda, var att de visserligen skulle dömas kroppsligen som människor döms, men leva andligen, liksom Gud lever.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
4/2/11, 7:28 PM
#15

# 13

RJ - Menar du den ljusa Gud som i ett av Buden säger att en man som är med en annan man ska omedelebart slås ihjäl?  Samma gud som har i ett av buden säger att man inte ska dräpa och som enligt bibeln dränkte mänskligheten!!

Hyckleri av kyrkan föressten som viger homosexuella!!

W - Ja, samma Gud:  samma suveräna allsmäktiga skapare.  Samma Gud som ödmjukade sig och offrade sig i en plågsam död för att människan skulle bli försonad med Honom.  Och samma människor - som förkastar en sådan kärlek och fortsätter i sina synder.  Inget nytt under solen.

Men åt alla dem som togo emot honom gav han makt att bliva Guds barn, åt dem som tro på hans namn; och de hava blivit födda, icke av blod, ej heller av köttslig vilja, ej heller av någon mans vilja, utan av Gud. Joh ev. 1: 12-13

Alla kyrkor viger inte homosexuella.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
4/2/11, 7:30 PM
#16

marion69

Vad händer efter dom tusen år av fred/frid?

Den kristna kyrkan har för det mesta trott att vi har befunnit oss i de tusen åren sen Jesus övervunnit den onde på korset.  Matt. 12:28-30 jämnför med Upp. 20.

Tusen år används bildligt om en väldig lång tid.

Jesus varnade för helvetet och för att gå evigt förlorade.  En frälsare räddar någon/något från någonting.  Den romerska Katolska Kyrkan talar om en rening i skärselden för de troende innan man kommer in i himmlen.  Vi Protestanter tror att man är hos Jesus direkt efter döden därför att Han är vår rättfärdighet och evigt liv är någonting vi äger i Honom.

Det är sant att människan kan lida och uppleva sina omständigheter som oerhört svåra men så länge vi lever finns det tillfälle att vända sig till Herren för syndernas förlåtelse och hjälp.  I helvetet  är den förmånen borttagen.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Mona22
4/4/11, 10:14 AM
#17

Jag kan inte tro på en sådan hemsk Gud som ska straffa oss i helvetet i en evighet. det går inte. Syndens lön är döden står det. Ska vi plågas mer efter vi fått vårat straff för våran synd ? är det verkligen rättvist att plågas för evigt pga det man gjort på ca 70-80 år ? Nej verkligen inte!!

Hur avgörs det sedan vem som hamnar där, hur mycket ont måste man ha gjort för att bli plågad i evighet?
Dödat en miljon?inte ens det tycker jag ger Gud rätt att plåga någon i evigheten.

om det stämmer med himlen så kommer väl de som blir dödade dit och får det bättre än på jorden?

Gud är kärlek och jag tror verkligen inte han skulle plåga någon så hemskt.

Jag tror att helvetet betyder slutet, dvs utplåning.

Sedan tror jag inte de tusen åren börjat än då det verkligen inte är fred på jorden.

ekorren
4/4/11, 12:03 PM
#18

Citat från RuneJonzonn och Woodland:

"RJ - Menar du den ljusa Gud som i ett av Buden säger att en man som är med en annan man ska omedelebart slås ihjäl?  Samma gud som har i ett av buden säger att man inte ska dräpa och som enligt bibeln dränkte mänskligheten!!

Hyckleri av kyrkan föressten som viger homosexuella!!

W - Ja, samma Gud:  samma suveräna allsmäktiga skapare.  Samma Gud som ödmjukade sig och offrade sig i en plågsam död för att människan skulle bli försonad med Honom.  Och samma människor - som förkastar en sådan kärlek och fortsätter i sina synder.  Inget nytt under solen."

Min kommentar: (RJ…Skönt att höra att någon mer känner och tänker som jag!) Jag får det heller inte att gå ihop för fem öre. Hela min kropp och sinne protesterar mot att det skulle handla om någon ljus god gud. Att överhuvud taget acceptera något sådant som gott och inte se hur motsägelsefullt det är är helt obegripligt för mig. Ännu obegripligare är att se det och bara acceptera att det "är" gott.

Gud känns lite terroristaktig om jag får säga det själv. Som att hålla en pistol under hakan på mänskligheten och säga…gör som jag säger annars skjuter jag….och då får du ju skylla dig själv. Men valet är ju faktiskt för den som håller i pistolen!! Nog kan en god gud komma på ett bättre sätt att lösa problem…

Gud valde ju själv på vilket sätt han ville hantera "situationen". Om människan inte kan fatta vilken uppoffring det var för honom måste ju Gud samtidigt förstå att människan inte kommer kunna förstå det.

Vill inte bråka…det är inte därför jag skriver. Har personer runt mig som inte mår bra av sin tro, bla av orsaker som denna. Tror det blir speciellt illa när man läser bibeln nogrannt och vill tro på allt där….bokstavstroende heter det väl. Därför vill jag förstå hur man fortfarande kan ha sin tro trots att man läst bibeln och sett alla motsägelser och omänskliga regler mm….

Ska nog försöka hålla mig borta….jag kommer nog aldrig att förstå …Rynkar på näsan

#17 Det låter som du har en sund tro. Glad att höra att det finns sådan också Glad

[marion69]
4/4/11, 2:02 PM
#19

#17 jo men bibelns "död" betyder ordagrannt: Skiljd från Gud.

[marion69]
4/4/11, 2:04 PM
#20
Annons:
[marion69]
4/4/11, 2:04 PM
#21

……….

Mona22
4/4/11, 2:10 PM
#22

#19 men hur går det då ihop att man hamnar direkt i himlen efter döden om döden betyder "skild från gud" då är man borta från gud men hos gud. Blir förvirrad som bara den.

Döden var straffet för synden. Kroppen dör och ruttnar.

OlgaMaria
4/4/11, 2:23 PM
#23

Jesus besegrade döden och friköpte oss från syndens konsekvenser. Vi kommer dock inte ha våra fysiska kroppar som vi har här på jorden när vi kommer till himlen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Mona22
4/4/11, 2:42 PM
#24

Varför dör vi fortfarande då ? syndens lön är döden och den kommer vi ju inte ifrån även om jesus besegrade den.Han gjorde det bara möjligt för oss att få liv.
Men du har rätt, vi kan ju inte ha våra fysiska kroppar igen då de ruttnar bortGlad

OlgaMaria
4/4/11, 2:47 PM
#25

våra kroppar måste dö men vi ska få leva andligen.1 petr 4:6  ALLA kommer att återuppväckas för att dömas.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Mona22
4/4/11, 3:07 PM
#26

#25 precis så, kroppen måste dö. men hur kan gud bestämma vem som får lida något fruktansvärt i evighet och vem som får leva i glansen av Gud med honom i himlen.
Sedan kommer ju det här snurriga med paradiset och allt och att de snälla ska ärva jorden och bo där. men nu handlar det om helvetetTungan ute

ekorren
4/5/11, 6:57 AM
#27

#18 Trodde att jag var inne i tråden om att biblen känns motsägelsefull…ursäkta att det blev OT

Annons:
RuneJonzonn
4/5/11, 10:15 AM
#28

Ekorren.

Du behöver nog inte be om ursäkt din frågeställning och dina funderingar känns fullt relevanta i denna tråd också!!

För mig är det fortfarande helt obegripligt att Adam och Ewa skulle kunna veta vad "döden" var när det inte ens var medvetna om att de var nakna.!!!!!

När Gud sedan förstått att Adam ätit av kunskapsträdet för gott och ont säger han."Han är nu en av oss" Kunskapsträdet gav alltså insikt och medvetande,men bibeln menar istället att insikten är orsak till världens lidande.Tvetydigt igen!! När Gud sedan säger "Va listig som ormen och va klok som ormen har jag svårt att förstå att ormen skulle symbolisera "satan"? Ormen som i vår tid också är symbol för hela den skolmedicinska kunskapen måste då vara satans verk!!!

Men allt på Jorden är väl satans verk om jag förstår en bokstavs troende rätt!!!

Gud säger gång på gång i bibeln "föröka er" om nu den "förbjudna frukten" symboliserar en sexuell handling och detta skule vara människans största synd är hans budskap mycket tvetydigt även här.

I gamla testamentet var det dessutom mycket vanligt att man hade fler fruar gud predikade också om vikten av omskärelse och att detta skulle gälla även för en slav.Han sa inget om slaveri här?Var fanns medlidandet och regeln du ska älska din nästa som dig själv i detta läge? Efterkonstruktioner?

"Du ska icke hava andra gudar jämte mig" Alltså måste det funnits andra gudar om nu den kristna/bibliska guden var den enda och den godaste av de alla behöver man då skapa ett sådant bud?

Större delen av bibeln tycks som du säger ekorren bygga på att skapa rädsla och att man hela tiden ska känna krutröken om man inte är lydig.

En God gud dräper inte människor utan lär människor vad som är rätt och fel och visar sin godhet på en sådant sätt att man dras till honom.Den attraktionen är svår att finna i bibeln.

[marion69]
4/5/11, 12:25 PM
#29

""Du ska icke hava andra gudar jämte mig" Alltså måste det funnits andra gudar om nu den kristna/bibliska guden var den enda och den godaste av de alla behöver man då skapa ett sådant bud?"

Ja det har funnits många olika gudar och finns fortfarande. Man kan egentligen tillbe vad som helst, bara man tror på det.  Men bibeln säger att enda vägen till Gud är genom Jesus som är vägen, sanningen och livet.

Men den ligger i människans natur (efter adam åt äpplet) att söka sig till andra och olika sanningar.

Woodland
4/5/11, 10:05 PM
#30

Mona,

Tror du på existensen av en suverän allsmäktig Skapare?

Om Gud behandlar oss "rättvist" skulle ingen bli räddad.

När du skrev - Sedan kommer ju det här snurriga med paradiset och allt och att de snälla ska ärva jorden och bo där. tangerar du Vakttornets lära.   Jesu rike är inte av denna värld.

Jesus varnade

Och frukten icke för dem som väl kunna dräpa kroppen, men icke hava makt att dräpa själen, utan frukten fastmer honom* som har makt att förgöra både själ och kropp i Gehenna Matt 10:28

och likaså i Luk. 12:5

Jag vill lära eder vem I skolen frukta: frukten honom som har makt att, sedan han har dräpt, också kasta i Gehenna. Ja, jag säger eder: Honom* skolen I frukta. --

* Gud

Enligt biblen finns två dödar - kroppslig och andlig.

Den som har öra, han höre vad Anden säger till församlingarna. Den som vinner seger, han skall förvisso icke lida någon skada av den andra döden. Upp 2:11

Salig och helig är den som har del i den första uppståndelsen; över dem har den andra döden ingen makt, utan de skola vara Guds och Kristi präster och skola få regera med honom de tusen åren.  Upp 20:6

Och döden och dödsriket blevo kastade i den brinnande sjön; detta, den brinnande sjön, är den andra döden.   Upp- 20:14

Men de fega och de otrogna, och de som hava gjort vad styggeligt är, och dråpare och otuktiga människor och trollkarlar och avgudadyrkare och alla lögnare skola få sin del i den sjö som brinner med eld och svavel; detta är den andra döden. Upp. 21:8.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
4/5/11, 10:46 PM
#31

# 28

RJ - Kunskapsträdet gav alltså insikt och medvetande,men bibeln menar istället att insikten är orsak till världens lidande.

W - Nej, olydnad är orsaken.  Du läser vanemässigt in dina egna meningar i texten och tolkar den därmed _upp efter väggerna.
_

RJ - Ormen som i vår tid också är symbol för hela den skolmedicinska kunskapen måste då vara satans verk!!!

W -  Och tänk på hur många ormar det finns i olika djurparker - då måste djurparkerna  också vara  Satans verk!  Obestämd

RJ - Men allt på Jorden är väl satans verk om jag förstår en bokstavs troende rätt!!!

W - Nej, du förstår inte en bokstavs troende rätt.  Det finns INGEN som säger det.  Gud har total kontroll.

RJ - Gud säger gång på gång i bibeln "föröka er" om nu den "förbjudna frukten" symboliserar en sexuell handling

W - OM?  Var får du allt ifrån?!?  Tala om att gripa efter strå . . .

RJ - En God gud dräper inte människor

W - Nej, de dräper varandra.  En God gud . . . . Hur kan DU eller jag veta vad en "god" Gud skulle göra? - Fantasi!

RJ - utan lär människor vad som är rätt och fel och visar sin godhet på en sådant sätt att man dras till honom.

W - Gud som ödmjukade sig och offrade sig i en plågsam död för att människan skulle bli försonad med Honom.  Och människor förkastar en sådan kärlek och fortsätter i sina synder.

RJ - Den attraktionen är svår att finna i bibeln.

W - _Herren öppnar blinda ögon ännu idag.
_

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

ekorren
4/5/11, 11:52 PM
#32

#28 Tack. Precis! Bra skrivet. Bibeln sägs ju ska vara en källa till att stärka tron och öka förståelsen…men den verkar ju ha motsatt effekt!

ekorren
4/6/11, 12:01 AM
#33

#30 Varför är det tur att gud inte behandlar oss alla rättvist? Känsla för rättvisa har vi alla i oss, om gud har skapat oss vet han det. Orättvisor kommer vi människor alltid att protestera mot. T o m chimpanser gör det.

Rättvisa för mig är att ett spädbarn får äta sig mätt på mjölk och en vuxen bli mätt på en tallrik näringsrik mat. Inte att dom skulle äta samma sak.

Har nämligen en känsla du drar likhetsstreck mellan" rättvisa" och "lika"…kanske har jag fel…

ekorren
4/6/11, 12:15 AM
#34

Därmed inte sagt att rättvisa ofta har med "lika" att göra…. Flört

Annons:
RuneJonzonn
4/6/11, 10:47 AM
#35

W.Nej."Gud har total kontroll" Jaha och hur går det ihop med bibelns"satan Jordens härskare"

Svårt att förstå !Inte lättare att förstå när man ser hur det ser ut i världen idag heller.Men skönt att veta att gud har kontroll iallafall=)

I övrigt hänvisar jag dig til mina svar under tråden "bibeln motsägelsefull"

ekorren
4/6/11, 11:00 AM
#36

Gud har valt att ge satan kontrollen över jorden för att han tycker att det är den godaste och mest kärleksfulla han kan göra för sin skapelse.

Jo vi kanske ska fortsätta diskutionen i andra tråden

Woodland
4/7/11, 8:12 AM
#37

Satan är på en lång löplina.  Gud är Allsmäktig.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: