Annons:
Etikettbibeln
Läst 1767 ggr
OlgaMaria
3/27/11, 9:51 PM

Mark 11:24

Vad tänker ni om dessa ord? :)

Därför säger jag er: Allt vad ni ber om och begär, tro att ni har fått det, så skall det vara ert.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Camillhe
3/28/11, 2:37 AM
#1

Att den bibelversen väldigt ofta misstolkas och missbrukas.

Det betyder INTE att vi får vad vi ber om ÄVEN om vi tror/är övertygade om att vi ska få det. Eller tackar för att vi redan fått det i övertygelse.

1 Johannes 5:14-15

14 Och vår frimodiga tro på Gud är denna: om vi ber honom om något efter hans vilja, så hör han oss.
15 Och om vi vet att han hör oss vad vi än ber om, så vet vi också att vi får vad vi ber honom om.

Vi vet inte alltid vad som är Guds vilja. Och även om vi verkligen tror att ngt är Guds vilja och vi ber om det kan vi ha fel, eller Gud kan anse att det inte är ngt vi ska få just nu. Och VAD har Gud lovat oss? Rikedom? Lycka? Nja inte riktigt…

2 Kor 12:

  1. Och för att jag icke skall förhäva mig på grund av mina
    övermåttan höga uppenbarelser, har jag fått en törntagg i mitt
    kött, en Satans ängel, som skall slå mig i ansiktet, för att jag
    icke skall förhäva mig.
  2. Att denne måtte vika ifrån mig, därom har jag tre gånger bett
    till Herren.
  3. Men Herren har sagt till mig; »Min nåd är dig nog, ty kraften
    fullkomnas i svaghet.» Därför vill jag hellre med glädje
    berömma mig av min svaghet, på det att Kristi kraft må komma och
    vila över mig.
  4. Ja, därför finner jag behag i svaghet, i misshandling, i nöd, i
    förföljelse, i ångest för Kristi skull; ty när jag är svag, då
    är jag stark.

Trodde Paulus inte tillräckligt?

OlgaMaria
3/28/11, 8:20 AM
#2

Men om vi alltid tvekar om vad Guds vilja är så kan vi ju aldrig göra så som det står i Mark 11:24.

Jag förstår också att vi inte kan förvänta oss att få något om det inte är Guds vilja.

Men en sak som lycka, glädje. Det är ju en andlig frukt. Hur skulle det kunna vara Guds vilja att vi inte skulle ha glädje?

Och Gud vill ju ge oss det vi behöver för var dag i materiellt avseende. (Matt 6:24-34).

Fil 4:11 Jag säger inte att jag har saknat något, för jag har lärt mig att vara nöjd med det jag har. 12 Jag kan leva enkelt och jag kan leva i överflöd. Med allt och med alla förhållanden är jag förtrogen. Jag kan vara mätt och jag kan vara hungrig, leva i överflöd och lida brist. 13 Allt förmår jag i honom som ger mig kraft.

Jag tror helt klart att vi kan få gå igenom svårigheter och att Gud kan neka oss det vi ber om, men jag tror att det finns kraft i Gud att gå igenom ALLT utan att behöva brista eller svälta. Jag har gått igenom många år som deprimerad men jag är övertygad om att det hela tiden var hans vilja att ge mig glädje. Glädje bad jag också om. Till slut, när jag var öppen för att höra och handla, fick jag också en nyckel från Gud till ett helande i mitt liv. Han låter ju sin vilja ske på sitt sätt och underkastar sig inte våra förväntningar på hur saker ska ske alltid.

Vi får avgöra när Mark 11:24 INTE gäller. Men också när det gäller. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Camillhe
3/29/11, 2:03 AM
#3

Menar du att en kristen som svälter inte har tillräckligt med tro?

Att applicera Mark 11:24 på I-länder kanske kan fungera någorlunda men det finns massor av kristna i U-länder som varken har mat, eller kläder och som tvingas se sina barn dö av svält, sjukdomar mm.

Visst nu hamnar vi i teodice problematik, men jag tycker det aktualiseras här iom att du skriver:

men jag tror att det finns kraft i Gud att gå igenom ALLT utan att behöva brista eller svälta

Eller martyrerna som dött för tron, de dog för sin övertygelse, men kunde de inte ha "haft tro nog" att slippa dö för din tro?

Jag har svårt att förstå varför man vill tolka Mark 11:24 på sättet dom tex Hagin och trosrörelserna gör.

Vi bör be i ödmjukhet och be att Guds vilja sker. I en perfekt värld skulle alla ha mat, kläder, vara friska och lyckliga men denna världen är inte perfekt.

OlgaMaria
3/29/11, 11:49 AM
#4

Jag tror att vi skulle må gott av att tro lite mer ibland. :) Gud är för oss.

Min mans morfar låg i ett arbetsläger i Finland under andra världskriget därför att han vapenvägrade. Han var 180 cm lång och vägde 40 kg. Han kom till en punkt då han frös hemskt och hade fått en blodförgiftning som han såg vandra uppför den ena armen. Han förstod att när den skulle nå hjärtat så skulle han dö. Han upplevde själv att hans övertygelse att inte bära vapen bara hade lett till misär och han var besviken på Gud och tänkte att han skulle ta till vapen ändå. Då uppenbarade Jesus sig för honom och tillrättavisade faktiskt honom för att han hade så lite tro. Sen blev morfar David varm i hela kroppen och han såg hur blodförgiftningen gick tillbaka i hans arm. Han blev frisk och fick överleva.

Det finns också så många berättelser om hur Gud har försett med mat då det inte har funnits mat.

Som kristna lever vi ju i samma värld som alla andra, inklusive i dess nöd, krig, svälttider, förföljelser m.m. Men vi har något som inte alla har - Guds kraft till mirakel och Guds ande till styrka i oss. Att lida som martyr är ju något NT beskriver som en möjlig naturlig följd av att följa Jesus.

1 Petr 2:20 Vad är det för berömvärt, om ni härdar ut med att bli slagna när ni handlar orätt? Men om ni håller ut när ni får lida fast ni handlar rätt, då är det nåd från Gud. 21 Detta har ni blivit kallade till. Kristus led ju i ert ställe och efterlämnade ett exempel åt er, för att ni skulle följa i hans fotspår. 22 Han hade inte begått någon synd, och svek fanns inte i hans mun.* 23 När han blev smädad, smädade han inte igen, och när han led, hotade han inte, utan överlämnade sin sak åt honom som dömer rättvist.

Men poängen ligger väl i att vi kan lita fullt ut på Gud och förtrösta på att han ser våra behov. Som kristen tror jag att lidande i mitt liv som Gud inte tänker ta bort har en poäng för hans rike. Paulus beskriver hur det tjänade till evangeliets spridning någon gång då hans satt fängslad och hur bröderna blev mer frimodiga (Fil 1:12-14).

NT beskriver ju också hur martyrerna fick kraft från Gud att genomlida till och med döden utan att behöva känna fruktan eller ilska (Stefanus apg 7). Måste vi gå igenom något så tror jag att tillräcklig kraft finns i Gud för att vi inte ska behöva brista. Stefanus dog i sin kropp, men jag tror att hans ande var starkare än någonsin för han fick se Jesus när det skedde.

Det känns som att den här diskussionen landar i detta: Är det en skillnad på att leva i den här världen med eller utan Guds ande?

För mig är det en enorm skillnad. Och jag tror att vi har lättare att uppleva det om vi tror på att Guds ande har något att erbjuda oss.

Ef 3:16 Jag ber att han i sin härlighets rikedom skall ge kraft och styrka åt er inre människa genom sin Ande, 17 och att Kristus genom tron skall bo i era hjärtan och ni skall bli rotade och grundade i kärleken. 18 Ni skall då tillsammans med alla de heliga kunna förstå bredden och längden och höjden och djupet 19 och lära känna Kristi kärlek, som går långt utöver vad någon kan förstå. Så skall ni bli helt uppfyllda av all Guds fullhet. 20 Han som förmår göra långt mer än allt vi ber om eller tänker, genom den kraft som mäktigt verkar i oss, 21 honom tillhör äran i församlingen och i Kristus Jesus, genom alla släktled i evigheternas evighet, amen. <3

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
3/29/11, 11:51 AM
#5

Poängen är inte att någon som fått genomlida det eller det med säkerhet hade för lite tro. Poängen är att det finns så mycket godhet i Gud och vi mår väl av att tro på det lite mer. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[marion69]
4/1/11, 12:55 PM
#6

Det är så sant som det står. Gud ger oss var o en ett mått av tro.

Annons:
Internettan
4/5/11, 7:28 AM
#7

#3:

Det där med u-länder.. Är det inte så att om en människa växer upp i en viss omgivning, t ex en väldigt fattig där man ser människor fast i eländet, så är det oerhört svårt att "se" och tro på en annan verklighet? Det kanske ÄR svårt att tro i det läget, även om man är kristen? Särskilt om man har fått uppfattningen att tron inte spelar någon roll utan att Gud gör som Han vill. Då är det lätt att tro att Gud har en mening med fattigdomen? Man underkastar sig sin verklighet helt enkelt. Inte lätt att ha stora drömmar och tron på dess uppfyllelser i en sådan miljö.

Jag ser det inte som något elakt att säga så. Absolut inte att de får skylla sig själva. Mer som att det handlar om okunskap precis som människor får lida på andra sätt genom okunskap. Om människor trodde mer kanske Gud hade kunnat verka mer i världen?

Sen tror inte jag heller att vi alltid får det vi ber om. Men samtidigt verkar det som att vi faktiskt kan få det oftare än vad många tror. Men vårt ansvar ligger i att tänka på vilka motiv vi har när vi ber. Om det handlar om att få så mycket materiella saker som möjligt så har vi ju hamnat fel. Om vi känner att vi måste ha det ena eller det andra är det ju ett tecken på att vi inte mognat ännu. Kanske Gud ändå ger oss det vi ber om - även om vi har egoistiska motiv - men då får vi också ta konsekvenserna av det. Gud ser allt och vi kan inte dölja vilka vi är. Att få det vi ber om blir inte alltid en belöning utan kan mycket väl slå fel totalt. Därför kanske bönen: "Ske din vilja" är den allra bästa. Då kan vi vara säkra på att vi verkligen får det vi behöver, i alla fall långsiktigt.

En mogen kristen ber bara om det som sammanfaller med Guds vilja, tänker jag. En omogen kristen ber om allt möjligt och stoltserar med alla bönesvar. Men jag ser det inte som något bra. Däremot behöver det inte vara otroligt att Gud faktiskt ger oss det vi ber om. Och att det inte skadar med lite mer tro i våra böner.

Summan av kardemumman: Trosrörelsen har nog mycket att lära oss när det gäller tro. Men de har kanske inte alltid så mycket att lära oss när det gäller mognad och ödmjukhet …

"Every point of view is a view from a point."

OlgaMaria
4/5/11, 7:43 AM
#8

:)

Jag tror det finns något fantastiskt i att vi har en Gud som vill lyssna på alla våra önskningar. Om vi inte ber i Guds vilja så är ju inte det HELA världen. Vi lär inte få vad vi ber om. Men om vi kommer till Gud med våra önskningar kan han hjälpa oss att få bra motiv också. Älskar dessa verser från Filipperbrevet som visar hur vi ska få vara glada och känna frid genom att låta Gud få veta allt vi önskar och genom att göra det som är rätt i Guds ögon.

Fil 4:4 Gläd er alltid i Herren. Än en gång vill jag säga: gläd er. 5 Låt alla människor se hur vänliga ni är. Herren är nära. 6 Gör er inga bekymmer för något utan låt Gud i allt få veta era önskningar genom åkallan och bön med tacksägelse. 7 Då skall Guds frid, som övergår allt förstånd, bevara era hjärtan och era tankar i Kristus Jesus.

8 För övrigt, bröder, allt som är sant och värdigt, rätt och rent, allt som är värt att älska och uppskatta, ja, allt som kallas dygd och förtjänar beröm, tänk på allt sådant. 9 Vad ni har lärt och tagit emot, hört och sett hos mig, det skall ni göra. Då skall fridens Gud vara med er.

Och 1 Petr 5:7 Och kasta alla era bekymmer på honom, ty han har omsorg om er.

Det är något fantastiskt att överlämna våra bekymmer till Gud. Vi måste inte lita på att han kommer att handla på det sätt VI vill, men vi får lita på HONOM och att han har omsorg om oss och att han gör goda saker mot oss.

I vissa tider kan det kännas som att Gud svikit en och att det är svårt att lita på honom och anförtro sina bekymmer till honom. Men vi får fokusera på det goda som Gud HAR gjort och låta tacksamheten över dessa saker växa.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[marion69]
4/5/11, 9:12 AM
#9

"Fil 4:4 Gläd er alltid i Herren. Än en gång vill jag säga: gläd er. 5 Låt alla människor se hur vänliga ni är. Herren är nära. 6 Gör er inga bekymmer för något utan låt Gud i allt få veta era önskningar genom åkallan och bön med tacksägelse. 7 Då skall Guds frid, som övergår allt förstånd, bevara era hjärtan och era tankar i Kristus Jesus."

Jag brukar låta min önskan "växa" inom mig. För Gud ser ju till ens inre önskningar.

Sedan brukar jag be; Ske din vilja ang denna önskan och sedan släpper jag det och då brukar jag känna frid när jag känner att jag överlåtit det på  Gud.

Det kan ta år, eller det kan hända imorgon att Gud svarar. Det kan hända att Gud svarar på min önskan på ett lite annorlunda sätt, men i slutändan, så är det precis så som jag bad om det. Ibland kanske man måste jobba lite för det, så man inte tar saker å ting för givet.

[Kathja]1
11/25/11, 6:17 PM
#10

Det är så underbart att läsa vad ni skriver! För mig är det självklart att man får när man ber om och tror på att man ska få - det är det som är Attraktionslagen! Bibeln - LoA det är samma. Många är de som aldrig skulle säga att de tror på Gud och hans storhet, men de läser The Secret och tror på tankens kraft - och det är samma sak. Lite kul faktiskt. Nu kan man även med kvantfysik påvisa hur det fungerar -  vad det är som händer när din bön/tanke manifesteras i din verklighet. Underbart att det finns flera vägar till Gud och det han erbjuder oss Skrattande

Upp till toppen
Annons: