Annons:
Etikettkyrkan
Läst 1769 ggr
Highness82
3/20/11, 1:29 AM

Domen i Guds hus?

Jag läste 1 petrusbrevet 4:17-19 där Petrus skrev såhär:

"Ty nu är tiden inne för domen, och den börjar med Guds hus. Men om den börjar med oss, hur blir då slutet för dem som inte vill tro på Guds evangelium? Om den rättfärdige blir räddad med knapp nöd, hur går det då med den ogudaktige? Därför skall de som lider efter Guds vilja överlämna sitt liv åt sin trofaste Skapare och göra det goda."

Menas detta att när vi lider så blir vi dömda av Gud? Eller hur skall jag se på detta? :P Har ni några tankar kring detta? Eller svar genom Den helige Ande - Vår Hjälpare?

Annons:
OlgaMaria
3/20/11, 5:02 PM
#1

Guds dom och vårt lidande som beskrivs i det här kapitlet är två olika saker och hänger inte ihop på det sätt som du antyder, skulle jag tro.

Lidandet handlar om vår omvändelse från synden och vad detta kan innebära i förhållande till människor runtomkring oss - att våra gamla vänner börjar håna oss för att vi inte längre lever syndigt.

1 Pet 4:1 Då nu Kristus har lidit till kroppen, skall också ni beväpna er med samma sinne. Ty den som får lida till kroppen har slutat synda, 2 så att han den tid som är kvar inte längre lever efter människors begär utan efter Guds vilja. 3 Det är nog med att ni förr levde på hedningarnas vis - i utsvävningar och begär, i fylleri och supkalas, i vilda fester och förbjudna avgudakulter. 4 Därför är de förvånade och hånar er, när ni inte längre tillsammans med dem störtar er ned i samma ström av utsvävningar. 5 Men de skall stå till svars inför honom som är redo att döma levande och döda.

12 Mina älskade, var inte förvånade över den eld som ni måste gå igenom till er prövning, som om det hände er något oväntat. 13 Nej, gläd er ju mer ni delar Kristi lidanden. Då skall ni också jubla och vara glada, när han uppenbarar sig i sin härlighet. 14 Saliga är ni, om ni hånas för Kristi namns skull, ty härlighetens Ande, Guds Ande, vilar över er. 15 Men ingen av er skall lida för att han är en mördare eller tjuv, förbrytare eller förskingrare. 16 Men om någon får lida för att han är kristen, skall han inte skämmas utan prisa Gud för det namnet.

Vårt lidande är inte Guds dom över oss utan vi får se den som nödvändig i vår process av omvändelse, eller som en prövning för att se om vi verkligen vill tillhöra Kristus.

Allt lidande är en prövning på det sätt att det utmanar oss i om vi vill fortsätta vara Guds barn trots allt. Men jag tror inte att vi ska se allt lidande som en direkt prövning från Gud. Lidande är en del av den här världen och det undkommer ingen. Men det som det här kapitlet specifikt handlar om är det lidande som kommer av vår kamp mot synden och det hån vi kan få utstå för att vi är kristna.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Highness82
3/20/11, 7:47 PM
#2

Tack Gud för ditt svar genom Theresia här! Nu börjar jag bli lite klokare på detta! :)

Upp till toppen
Annons: