Annons:
Etikettkyrkan
Läst 5465 ggr
Ichigo-Sweetie
2009-01-02 13:09

Sex, kristendom och satanism

Det står i bibeln att sex är en av dom bästa gåvorna gud har gett mannen och kvinnan. Vissa folk säger att djävulen, satan tycker att man ska ha sex och då betyder det att gud inte vill att man ska ha det. Det är sådana personer som stör mig.. Bara för att satan vill något så måste gud tycka motsatt?

Jag är satanist, och det tycker jag är en frihet, enligt min religion får man göra vad man vill, man får ha sex, man får ha en hbtq-läggning (och man FÅR ha sex om man är homosexuell), man måste inte tänka "tillåter Gud detta?".. Och det tycker jag är väldigt fritt.

Vad tycker ni kristna om gud och satans budskap?

Annons:
Maria
2009-01-02 13:18
#1

Jag har väldigt svårt för att tro på satan. Skulle han mot förmodan finnas så är det inte en "person" eller fallen ängel utan mer något som kommer från människorna själva i deras stora okunskap.

Jag tycker du får ha vilken sorts sex du vill så länge du inte skadar eller gör någon annan emot.

Det tycker inte jag personligen  har med varken Kristendom eller satanism att göra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Santhe
2009-01-02 13:32
#2

#0

Borde inte en ateist vara ännu mer fri än en som är satanist? En ateist har ju varken Gud eller satan i sin tro. En ateist bryr sig inte om vad man "får" göra eller inte, utan den bara gör.

Kvasar
2009-01-02 13:43
#3

Ichigo-Sweetie

Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka din tro i din fråga, vilken typ av satanist skulle du säga att du är? Det låter som du är Lavey-anhängare? Men det låter också som du tror på den kristna Satan?

Frågan om sexet kan jag tro har en sån enkel tolkning som att, sex är skönt och det blir barn. Gud gav människan sexet för att kunna fortplanta sig inom äktenskapet och ha det skönt under tiden, och Satan vill att man ska ha sexorgier runt varje hörn. Gud vill att man ska ha sex med sin man eller fru, och hålla sig inom äktenskapet, och även vänta tills man är gift. Satan i sin tur förespråkar total sexuell frihet.

Men de är min syn, och jag är varken satanist eller kristen…

Iram
2009-01-02 19:03
#4

En sak är iallafall säker; vi behöver sex vare sig vi är kristna eller satanister. Vad återstår annars för att kunna befolka vår kära, överansträngda moder jord… Inseminering?

bettis69
2009-01-06 05:08
#5

jag ska inte tala om för dig vad du ska göra eftersom du dyrkar naturen och egot= satanism. djävulsdyrkare är annat. Men Gud menade att sex ska vara något heligt i äktenskapet.

bettis69
2009-01-06 05:29
#6

Det finns inte ens en enda människa förutom Jesus själv när han var på jorden, som kunde hålla Guds tio budord. Så vi är "dömda" på förhand, men räddade genom Guds nåd.

Det betyder alltså i korta ordalag att man kan inte komma till Gud genom att göra goda gärningar utan man kommer till honom genom TRO. Och tro kommer genom Guds nåd.

kan vara lite svårt att förstå för någon som inte har läst bibeln. Men fråga om du inte förstår.

Annons:
Iram
2009-01-06 19:12
#7

Ursäkta, men menar du att dyrka naturen skulle vara detsamma som satanism?

bettis69
2009-01-06 19:24
#8

iram, det ingår i satanismen också, att dyrka allt världsligt. Jag skrev lite fel där. borde skrivit annorlunda

Sukram
2009-01-06 19:29
#9

#8 är det världsligt att dyrka naturen? Trodde kristna ansåg att naturen var guds skapelse?

Iram
2009-01-06 21:12
#10

Tycker nog att du borde läsa på lite om satanismen. Det är ingen naturdyrkarreligion.

Satanismen förespråkar individens eget ansvar och "öga för öga, tand för tand". Satanismen menar att man bör ta ansvar för sitt eget liv, arbeta för att utveckla visdom, respektera endast de som förtjänar respekt, hämnas de som skadar en. Inom satanismen är dumhet den största synden. Den har flera andra synder, tex att man får inte skada barn, ej heller döda djur annat än för föda eller i självförsvar. Bland annat.

Satanismen tillber ingen gud, inget högre väsen eller naturen.. Satanisten tillber sig själv.

Och nej, jag är INTE satanist.

Ijin
2009-01-11 18:24
#11

Det är inte så konstigt att man inte gillar religon, dom lär sig ju inte andras religon eller kan respektera den… Inte konstigt att det är så mycket konflikter.

Blodalv
2009-01-30 18:19
#12

Svar till #11 eller dem som tar åt sig…

"Eller kan respektera den?

"Inte konstigt att det är så mycket konflikter.

Uppstår inte en konflikt melan oliktänkande genom hur man tolkar religioner eller tro. Och sen misstänker jag det beror på männiksans egoism om pengar och makt och karriärrer, ja listan kan nog göras lång?

Hmmm???

bettis69
2009-01-31 11:41
#13

Lustigt att man döpt satanismen till just satanism om man inte tillber satan. Rent ordagrannt låter det ju lustigt, dubbelmoraliskt.

Annons:
Hannybee
2009-01-31 13:34
#14

Jag är kristen och tror på Gud. Men jag tror faktiskt också att Satan finns. Annars hade inte världen varit så eländig som den är idag. ^^ Jag anser också att sex är en gåva från Gud som du skriver, men man ska också "spara" den gåvan till en enda person - den man vill spendera resten av sitt liv med. Därför har jag beslutat att vänta med sex till äktenskapet.

#9 Visst är naturen Guds skapelse, men då ska man ju ära Skaparen, inte skapelsen.

BattleBitch
2009-02-02 11:44
#15
#3

Mycket bra svar!! Skrattande

OlgaMaria
2009-02-02 20:16
#16

Jag tycker det är hemskt med den sexuella frigörelsen som har pågått i ett antal årtionden nu.

Unga människor förlorar sin sexlust pga för många sexuella relationer och man får skador på det sexuella planet, i själen och i kroppen.

Jag tror inte att vi är gjorda för att ha sex hit och dit. Jag tror att vi är gjorda för att knyta an på djupet till andra människor, och när det gäller det sexuella - till 1 annan människa. När detta bryts blir vi hårdare och trasigare på insidan.

Bibeln beskriver sex och äktenskapet som att "bli ett" med varandra. Har man blivit ett med någon och sedan går skilda vägar är det uppenbart att man inte längre är hel. Det är som att klistra ihop två papper och sen försöka ta isär dem. Eller att klistra ett klistermärke mot en yta om och om igen - till slut finns det inget kvar att fästa med.

Föräldrar säger till sina barn att klä på sig när det är vinter för att de inte ska bli friska. Gud säger till oss att vara rädda om våra kroppar för att han vet att vi mår bäst av det. Han känner oss och älskar oss mer än vi känner och älskar oss själva.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

bettis69
2009-02-02 22:39
#17

#16 bra skrivet!

OlgaMaria
2009-02-02 22:46
#18

oj.. byt ut friska mot sjuka bara! ;-)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Hannybee
2009-02-05 20:10
#19

#16 Håller helt och fullständigt med! :D

Ijin
2009-02-05 21:05
#20

#16 Eh? Generalisera för i helvete inte alla människor under samma fana! Då blir jag förbannad! Du har ingen rätt att göra det!

#12 Du verkar inte se poängen i inlägget. Du kan inte följa någon religon om man inte accepterar dom andra religonerna samtidigt

Annons:
OlgaMaria
2009-02-06 10:02
#21

#20 Tyckte du jag generaliserade när jag sa att unga människor tappar sin sexlust eller vad var det du syftade på? Jag skrev ju inte att det gällde alla. Jag menar att det är något som pågår i vårt samhälle idag, och att det är något som ökar, liksom att fler och fler får könssjukdomar som ger skador. Klamydia har ökat jättemycket t ex och siffrorna är sådana att det räknas som en epidemi, men man talar inte så högt om det. Det är en sån känslig fråga. Men det handlar ju om att man inte vill förlora något av den sexuella friheten även om massvis av människor far illa av vårt fria tänk på det sexuella området. Det är vad jag tror. Du får gärna berätta vad du tror.

Läs mer om klamydia här: http://www.varldenidag.se/index.php?option=com_content&task=view&id=1990&Itemid=1

och här: http://www.varldenidag.se/index.php?option=com_content&task=view&id=669&Itemid=1

När jag var yngre utmanade Gud mig att hålla mig ren på det sexuella området. Jag upplevde så starkt att han gjorde detta för att han älskar mig och inte för att ge mig lagar och regler. Han är rädd om mig, liksom han är rädd om alla människor. Han vill att sex ska vara något fint och dyrbart för oss. Jag var inte så övertygad när jag var yngre om att det är bäst att vänta med sex tills man är gift men nu när jag är gift blir det verkligen klarare och klarare för mig att det är vad som är bäst. Jag kommer närmre och närmre min man på det sexuella området för varje år, och att han inte haft någon annan kvinna hjälper verkligen mig att känna mig trygg med honom.

Nu tror jag att sex kan vara något underbart även om man haft flera andra innan, men jag tror att det generellt är en lättare process att möta varandra på djupet i det sexuella om man inte haft andra innan.

Det här handlar verkligen inte om att döma ut någon, utan om att ha en tänk kring sex som skyddar oss - båda vår själ och vår kropp. Jag bryr mig om hur andra mår också. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

redanframme
2011-12-21 23:55
#22

Jag anser(!) att det är för mycket individuellt tyckande inom kristendomen när man faktiskt kan läsa sig till sanningen i den heliga skriften!

Varför Kristendomen den rätta religionen? Den enda rätta utan undantag? För att Bibeln är den enda heliga skriften som har fullt stöd i verkligheten, och i vetenskapen. Man kan välja att blunda för den enorma mängd fakta som totalt desarmerar evolutionisternas tro. Visst, gör det. Men betänk, att du lever bara en gång, så vitt du vet. Om du väljer att bortse från den kristna sidans bevisföring, då har du dömt dig själv, och du har blivit en religiös anhängare av evolutionsläran.

Om då de vetenskapliga fynden bortom alla tvivel motbevisar en slumpmässig utveckling av livsformer, och arkeologiska fynd stöder Bibeln, och så även paleontologiska omständigheter. Om de sedimentära bergslagren bäst förklaras av en global flod. Om människans historia visar att civilisation uppkom plötsligt, med massor av vetenskaplig insikt på ett tidigt stadium. Om allt detta och än mer stöder den Bibliska tidslinjen, och Gamla Testamentet mestadels utgörs av profetior om den kommande frälsaren och Herren, då måste också nya testamentet vara sant. För hur kunde människor under det gamla testamentets tid veta vad som skulle hända Jesus Kristus?

Hursomhelst. Den som VERKLIGEN är öppensinnad studerar hur den kristna tolkningen av vetenskapliga data lyder, och kommer förr eller senare att finna att evolution, Islam, Hinduism, Scientologi, Mormonism etc. är falska sanningar. Eller så väljer man att sluta sitt sinne och hoppas på att en dag bli blott maskföda.

redanframme
2011-12-22 00:04
#23

Det står heller ingenstans i Bibeln att sex är en stor gåva. Vi vet alla vad produkten av sexuellt umgänge är, om inte människan förhindrar det naturliga, och vi ska vara tacksamma att Gud gjorde akten till en skön upplevelse, visst. Men varför tror du att vi har sexuella begär? För att spilla vår säd där den inte hör hemma? Tror du att livmodern finns där utan orsak? Ha sexuellt umgänge med din älskade, ha kul tillsammans i sängen eller varhelst ni vill, för äktenskapet helgar akten. Men ligger man runt syndar man inte bara mot Gud, utan mot sin egen kropp, som Bibeln tydligt säger. Och visst, ta du P-piller och annat och få mustasch när du är 30 och kanske en smitta som omöjliggör barnafödande. Synda mot din kropp, men glöm inte att du även syndar mot Gud.

En del folk är så obotligt korkade, när de säger "en kvinna har rätt bestämma över sin egen kropp", "vill hon ha abort är det hennes val". Vems kropp aborteras? Har inte det växande barnet rätt till sin kropp och sitt liv?

petrabroden
2011-12-23 15:41
#24

Jag är kristen och tror att satan finns för allt har motsatser. Hårt - mjukt fint-fult. Allt har motsattser och är gud god måste det finnas något som är ont= satan.

Så tror jag :)

Denna kommentar har tagits bort.
XxKimxX
2011-12-23 19:49
#26

 Jag tycker att vi ska vara glada för att det är så just att ha sex som det är. Tänk om vi förökat oss som fiskar tex. det hade varit astråkigt. Som jag ser på det så lever vi bara en gång, ha kul och lev fullt ut och strunta i vad andra håller på med! Glad

Inlägget redigerat. Vänligen använd inte den typen av ord ¨på sajten.// Mod

"Våra brister gör oss till människor."/Daniel Adams Ray

Ketang
2011-12-24 11:58
#27

Jag som ateist tycker att hela den här "se ner på tjejer som har sex innan äktenskapet" synen är rent skrämmande! Sex är så mycket MER. Har man sex med någon man tycker om mår man BRA! Att man är gift och det finns ett skrivet papper spelar absolut ingen som helst roll. Du mår inte sämre av att ha sex för att ni inte skrivit papper mellan er. Jag är lyckligt gift med mannen i mitt liv, men fick träffa en del grodor innan jag hittade min prins. Jag är inte ett dugg "trasig" för att jag haft sex med andra innan jag träffade min man. Dessutom måste jag säga att om jag gift mig med någon av alla dessa grodor så hade jag skiljt mig för att sexet inte fungerade. Och det är väl "en synd" i sig?

Jag hatar verkligen när religiösa människor får för sig att livet ska vara på ett visst sätt och ser ner på andra som inte lever sina liv "rätt". Eller ännu värre! När religiösa människor tycker synd om en för att man inte förstått hur man ska leva sitt liv osv. Fy bubblan vad trångsynt!

Jag bryr mig inte ett dugg om folk som väntar tills dom gift sig, men jag klarar inte av när dom dömmer ut andra för att dom inte gör likadant!

Annons:
XxKimxX
2011-12-26 11:04
#28

#27 Ja, det jag är orolig för är att många religösa begränsar sina liv och därmed inte lever fullt ut. + jag tror att man måsta ha varirt med om dåligt sex för att uppskatta bra sex så att säga Flört

"Våra brister gör oss till människor."/Daniel Adams Ray

Ketang
2011-12-26 12:17
#29

Håller med dig. Men samtidigt så tycker jag att det är upp till var och en. Så länge dom som tycker man ska vänta inte ser ner på oss som inte väntat och tvärt om.

Woodland
2011-12-26 16:57
#30

# 28 Du behöver inte vara orolig för troende människor.    Ditt beteende kanske begränsar ditt eviga liv.

Nu låser jag denna gamla tråd.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: