Annons:
Läst 3629 ggr
[Hukanson]
4/3/09, 11:55 PM

Heliga Birgittas Uppenbarelser

"Jag är himmelens och jordens Skapare , en person i Gudomen med Fadern och den Helige Ande . Jag är den som talade genom profeterna och patriarkerna och som de väntade . För deras längtans skull och enligt mitt löfte antog jag kött utan synd och begärelse i det jag gick in i jungfruns sköte liksom den strålande solen genom den klaraste ädelsten ."

Ur Heliga Birgittas Uppenbarelser Bok 1 , kapitel 1 .

http://www.saintbirgitta.com/swedish/hb/band1bok1/b1_b1_kap1.htm

Annons:
Camillhe
4/4/09, 3:27 PM
#1

Är det ngt särskilt du vill visa på Hukanson?

Jag tycker Heliga Birgitta är en oerhört intressant och spännande person, men jag tror inte på helgonkulturen:)

[Hukanson]
5/24/09, 6:54 PM
#2

I ett svenskt perspektiv borde vi vara mycket tacksamma för Birgitta , det är ändå ett mycket starkt bidrag till den svenska kristna identiteten . Även om svenskarna inte riktigt erkänner Birgitta (svårt at bli erkänd i sitt eget land) så är hon erkänd i Europa som EU´s skyddshelgon . Detta i konkurrens med alla de heliga i Frankrike , Tyskland ,Italien etc Detta borde vara en signal för oss alla att åtmindstone läsa det som stå nedtecknat som hennes uppenbarelser och tacka Herren för att hans ord får komma till Världen genom en svenskas tro och gärnng .

Visserligen är det över sexhundra år sedan uppenbarelserna var dagsfärska men den principiella sanningen är ju evig och Herrens ord är ju en hugsvalelse att läsa då Jesu lärjungar hör Herdens röst och följer den .

milky
5/30/09, 3:36 PM
#3

Jag förstår fortfarand inte….Att erkänna Birgitta!? Det gör vi ju, men visst inte på det sätt katolikern gör, vi är ju dock protestanter.

Det är väl att Gud verkar genom en Birgitta som är undret, inte Birgitta i sig!

Vi människor är alla lika, Gud är större, därför vill jag gärna tillbe och prisa Gud, inte människan.

[Hukanson]
5/30/09, 6:32 PM
#4

Men om vi verkligen erkände Birgitta att Gud i sin nåd tog henne till sig , då skulle vi förstå Birgittas Uppenbarelser som sanna ord och värdiga att ingå som en fortsättning på Bibeln . När Herren Gud Son blev född i köttet blev även kvinnor upphöjda att vara ett med Herren om de var värdiga som att ha profetsians ande .

Camillhe
5/30/09, 9:39 PM
#5

Bibeln är hel och fullständig. Ingenting ska läggas till eller tas bort. Varken Birgittas uppenbarelser eller Smiths böcker.

inisklo
5/30/09, 10:49 PM
#6

#5 hih-hih-hii

Fast helt sant som du skriver Tarmsaft punkt.

Annons:
Tvillingsyster
6/1/09, 9:07 PM
#7

Vad har jag för nytta av att veta att Gud tog någon Birgitta, som jag aldrig träffat, i sin nåd. Det tycker jag är en sak mellan henne och Gud. Det räcker för mig att jag tror på Jesus och att Guds helige Ande leder mig.

milky
6/2/09, 4:32 PM
#8

Birgittas uppenbarelse säger mer om Gud än om Birgitta själv.

God works in all ways.

Tvillingsyster
6/3/09, 2:29 AM
#9

Vi kan inte säga att allt som verkar religiöst har med Gud att göra. Den onde kan vara väldigt religiöst med…. eller vi…. samt heliga Birgitta. Vi lever så långt efter hennes tid att vi kan knappast bedöma hennes uppenbarelser eller ha någon nytta av dem heller.

Camillhe
6/3/09, 4:40 AM
#10

#9 Håller nog inte riktigt med dig. Jag tror att helgonförklaring inte är ngt jag tror Gud har kommit på eller stödjer, lika lite som alla dessa profeter med sina "nya läror". Samtidigt så kan jag tycka att Birgittas texter är en inspiration och man ser hennes längtan och hennes sökande efter en innerlig relation med Gud.

Många av hennes uppenbarelser är inte förenliga med Bibeln men jag tycker hon är en viktig del av Sveriges kristendoms historia och en person man bör känna till:)

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Camillhe
6/3/09, 6:56 AM
#13

iFokus krånglade, därav dom trippla inläggen.

Margareta  kan du ta bort dubletterna snälla:)

Annons:
inisklo
6/3/09, 12:17 PM
#14

hih-hih-hii kul,att det krånglar till nån annan än bara för migSkrattande

Tarmsaft ta inte illa upp,men jag kan inte annat änSkrattande

I dom här sidor är allting(nästan)så allvarligt…att till o med sånt kan få en,att skrattaSkrattande

milky
6/3/09, 6:21 PM
#15

Å nej, tycker man kan ha väldigt kul mellan varven ;)

Emmyjane
4/9/11, 9:59 PM
#16

Jag har lyssnat på Sven Stolpes bok om Heliga Birgitta. Min slutsats är att hon verkar ganska överspänd och sexuellt rigid. Hennes Uppenbarelser kan jag inte säga något om eftersom jag inte var där, de kan vara sanna och de kan vara ledda av en annan kraft. Troligen mänsklig fantasi. Hon blev ju kanoniserad så dåtida kyrkan trodde på vad hon gjorde, det är då tid nu är det 2000 talet, vi får nya uppenbarelser och vi har Bibeln den är tjock och djup nog för att hålla oss sysselsatta.

Woodland
4/10/11, 7:39 PM
#17

# 16   vi har Bibeln den är tjock och djup nog för att hålla oss sysselsatta.

Amen!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: