Annons:
Läst 7778 ggr
Emaljoh4
5/12/09, 8:43 PM

"handbok för livet"

Hej på er…

Jag har tänkt skaffa bibeln "Handbok för livet" med båda GT och NT… Så jag har några frågor!

  • Är det en bra nybörjarbibel?

  • Vad tkr du om den?

  • Står det bra förklaringar och sånt?

    Ha det bra alla!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Annons:
Highness82
5/12/09, 10:19 PM
#1

Jag har den "handbok för livet" som endast innehar Nya Testamentet. Har beställt en ny "handbok för livet" som skall ha både Gamla Testamentet och Nya Testamentet.  Jag har ännu inte fått den boken, men jag tror att den är bra. Säkert lika bra som den boken som jag har här hemma.

Ja det är en bra nybörjarbibel.

Den som jag har här hemma just nu är mycket bra, den ger bra förklaringar, ställer frågor till läsaren som man kan sätta på sig själv i vår tid som vi lever i nu. Och den tar upp olika saker, och ger även fakta runt olika saker.  Tex. saker som endast Matteus berättar i sitt evangelium och som vi inte kan finna i de andra evangelierna.  Den berättar om olika människor och förklarar hur dem var, och så vidare.

Ja det står mycket bra förklaringar i den boken!=) 

Jag väntar med spänning på den boken som har både GT och NT! =)

Camillhe
5/13/09, 1:29 AM
#2

# Är det en bra nybörjarbibel?

Jag tycker den är riktigt bra som nybörjarbibel men även för människor som inte är nybörjare. Noterna till verserna är utförliga och innehåller ofta väldigt bra förklaringar på versena.

# Vad tkr du om den?

So sagt så tycker jag hemskt mycket om Handbok för livet, jag älskar personporträtten. Dock ska man tänka på att noterna är skrivna av människor utifrån deras synsätt och tro och inte ta noterna som "sanning" på samma sätt som man gör med Bibeln i sig.

# Står det bra förklaringar och sånt?

Ja absolut!

fetknopp
5/13/09, 12:14 PM
#3

Handbok för livet är ingen Bibelöversättning. Det är en parafras. Skillnaden består i att i en Bibelöversättning har översättarna utgått från grundtexten utan att lägga till tolkningar. I parafrasen står inte bara den bibliska grundtexten utan även tillagda tolkningar. Det är därför som den har ett annat namn, det är ingen Bibel.

Det är många människor som trivs bra med att läsa en parafras, men man skall komma ihåg att det är en tolkning.

Dessutom måste jag få säga att jag retar upp mig på titeln: Handbok för livet. Man gör det verkligen enkelt för sig om man anser att det finns handböcker för livet. Inspiration och uppbyggelse - ja! Handbok - NEJ!

Niila
1/4/12, 4:12 AM
#4

Jättebra.

Palla
1/17/12, 8:43 PM
#5

Den är bra.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: